Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har googlet og lest på ammehjelpen, men powerpumping funker ikke for meg. Jeg ammet i tre måneder, tross litt vansker gikk det fint. Jeg hadde kraftig utdriving blant annet, men fant en måte å kontrollere det på, slik at det ble mer behagelig for baby (slippe å bli spylt ned av melk flere ganger for dagen). Da sommeren kom og det ble veldig varmt ble ammingen vanskelig og baby kavet mer og mer ved puppen. Plutselig ble det fullstendig nekt og ingenting fungerte. Vi har lagt timesvis hud mot hud, og bakoverlent ammestilling er det verste baby vet. Litt etter litt forsvant utdrivingen min. Nå skjer det ingenting. Jeg har brukt nesespray som skal hjelpe på, men det ser ikke ut til å fungere. I begynnelsen kunne jeg pumpe ut nærmere 100ml på 2-3 minutter. Nå er jeg heldig om jeg får ut 10ml på en halvtime. Jeg har pumpet hver dag og jeg ligger fortsatt hud mot hud, puppen er tilgjengelig om baby skulle få lyst. Det har vært lite interesse å spore, hjelpebryst har heller ikke fungert noe særlig, for bare genseren går av får baby panikk i blikket. Men så, plutselig hopper han på og vil ha, men nå har jeg ikke melk. Hvordan i alle dager skal jeg få opp produksjonen? Ble vel langt dette her, men kjenner at det hadde vært så deilig å kunne slippe å blande pulver og sterilisere flasker at jeg er villig til å forsøke en siste gang her. 

Anonymkode: 5c75e...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er baby? :) rundt 4 mnd alder blir de veldig nysgjerrige og har mindre tid til å amme, men det går over etter en stund. Hvordan vet du at baby ikke får nok melk? Så lenge lille har nok våte bleier og følger kurven sin så er det de eneste tegnene som er viktige :) uro kan komme av mye annet, og mengden du pumper ut er ikke lik mengden du har I brystet.

Ammer nå mitt andre barn, og har aldri klart å pumpe mer enn 40ml uansett, er ikke alle som har pumpe vennlige bryst dessverre :(

Men utenom det du har prøvd nå, så drikk/spis mye havre produkter, det gir god næring og god boost på produksjonen :) og generelt sett spis og drikk mye, mye vann!! Og noe du kan prøve er å lage deg en amme assosiasjon, leste et tips om det i en Facebook gruppe. Du må finne noe fast du gjør hver gang du skal amme, for eksempel å drikke en spesiell smak av saft, se et spesifikt tv program, synge en sang osv. Her forteller jeg eventyret om de 3 bukkene bruse (for det synes eldste er så gøy), noe som har først til at hver gang jeg leser det eventyret så kommer melken av seg selv 😂

Om baby ikke vil ha der og da, så gjem puppen og prøv på nytt senere, om det går 5 min eller 1 time er ikke viktig, se på babyen og ikke på klokken :) er det brystvegring så prøv mørkt og stille rom, gående amming osv, står flere tips på ammehjelpen sine sider :)

Anonymkode: ac385...c53

Skrevet

Ta kontakt med en ammehjelper! Da får du individuelle råd og veiledning på epost, skype, telefon eller dere møtes. Det er så uendelig gull verdt, for alle :) Kjenner meg godt igjen i at generelle råd ikke funker for oss, men ammehjelpere har så utrolig mye mer kunnskap enn det som står på ammehjelpen.no. 

Skrevet

Ha baby på brystet og nær deg mye. Det hjalp meg

Anonymkode: 6fe8f...d45

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er baby? :) rundt 4 mnd alder blir de veldig nysgjerrige og har mindre tid til å amme, men det går over etter en stund. Hvordan vet du at baby ikke får nok melk? Så lenge lille har nok våte bleier og følger kurven sin så er det de eneste tegnene som er viktige :) uro kan komme av mye annet, og mengden du pumper ut er ikke lik mengden du har I brystet.

Ammer nå mitt andre barn, og har aldri klart å pumpe mer enn 40ml uansett, er ikke alle som har pumpe vennlige bryst dessverre :(

Men utenom det du har prøvd nå, så drikk/spis mye havre produkter, det gir god næring og god boost på produksjonen :) og generelt sett spis og drikk mye, mye vann!! Og noe du kan prøve er å lage deg en amme assosiasjon, leste et tips om det i en Facebook gruppe. Du må finne noe fast du gjør hver gang du skal amme, for eksempel å drikke en spesiell smak av saft, se et spesifikt tv program, synge en sang osv. Her forteller jeg eventyret om de 3 bukkene bruse (for det synes eldste er så gøy), noe som har først til at hver gang jeg leser det eventyret så kommer melken av seg selv 😂

Om baby ikke vil ha der og da, så gjem puppen og prøv på nytt senere, om det går 5 min eller 1 time er ikke viktig, se på babyen og ikke på klokken :) er det brystvegring så prøv mørkt og stille rom, gående amming osv, står flere tips på ammehjelpen sine sider :)

Anonymkode: ac385...c53

Baby er fem måneder nå, var rundt fire måneder da det begynte. Tok det opp på helsestasjonen og fikk beskjed om at det sikkert ikke var brystvegring (noe jeg syntes var rart, for hva annet er det når baby får panikk av pupp?) og at jeg kunne være fornøyd med å ha ammet og det var ikke noe skam i å gi erstatning. Vekten til baby har hele tiden vært i nedre sjiktet, men han følger sin egen kurve. Jeg ble så stresset av hele greiene at jeg ga litt flaske. Flaske er heller ikke veldig interessant, men lettere. 

Tusen takk for tips. Jeg skal prøve det😊 Og håper dette kommer seg. Nå vil han jo plutselig ha pupp, og ingenting er jo bedre enn det. Det er mye styr med erstatning og sterilisering og alt det der. 

Skrevet
1 time siden, boblevann skrev:

Ta kontakt med en ammehjelper! Da får du individuelle råd og veiledning på epost, skype, telefon eller dere møtes. Det er så uendelig gull verdt, for alle :) Kjenner meg godt igjen i at generelle råd ikke funker for oss, men ammehjelpere har så utrolig mye mer kunnskap enn det som står på ammehjelpen.no. 

Takk for tips 😊 Kjenner det sitter litt langt inne av en eller annen grunn. Virker som om man tar kontakt med privatpersoner, vil ikke trenge meg på🙈 men nå er det vel verdt å prøve

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha baby på brystet og nær deg mye. Det hjalp meg

Anonymkode: 6fe8f...d45

Ja, vi tilbringer mye tid hud mot hud og jeg har han mye i nærheten. Tror nok at det er grunnen til at han har fått interessen tilbake for pupp nå, bare så dumt det er lite melk nå, da vil han vel ikke mer igjen. 

Skrevet

Når det minket på her så la jeg til baby veldig ofte. Hvis hun ikke ville ta puppen gikk jeg og ammet, da hektet hun seg på, eller mørkt og stille rom. Ikke skyve baby inntil puppen, men skyve puppen mot munnen til baby, hodet må være nær nok og riktig vei selvfølgelig. Hun ble utålmodig når melken ikke kom med en gang, men la brystvorten inntil munnen med få sekunders mellomrom allikevel og hvis baby fikk tatt et par sug hver gang så kom utdrivingen og når jeg la baby til da drakk hun og ble fornøyd. Litt søl, men pytt. Ellers støtter jeg forslaget om å kontakte ammehjelper direkte, det er jo derfor de er der! Tenk på det som at de som blir ammehjelper har et glødende engasjement for å hjelpe de som vil amme men ikke får det til, så de blir glad for å kunne hjelpe 😊

Anonymkode: b7ab5...ec9

Skrevet

Her hjalp det med håndmelking og hands on pumping. 😊

Skrevet

Jeg prøvde også alt, og fikk hjelp av en ammehjelper som kom hjem til meg, og var på ammepoliklinikk på hauekland, men ingen av rådene hjalp oss.. 

Jeg fikk det mye bedre da jeg sluttet å kave så forferdelig for å tvinge gjennom all ammingen, og godtok at jeg måtte supplere med flaske. Ja, det er styr med sterilisering (men tips: dampsterilisator til mikro, hjelp veldig), men det var enda mer styr og holde på med pumping og intervallamming og nesesprayer og hud-mot-hud og hyyylende baby.. 

Anonymkode: 4373d...c5a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...