Gå til innhold

Dere som har hørt podkasten «spis deg fri»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal komme i gang nå, men lurer på ett par ting.

Hvordan klare å spise bare tre måltid på en hel dag?

Sukker, gjelder det sukker som er naturlig i melk og frukt også?

hele korn - betyr det at man kan spise knekkebrød, selv om man ikke skal spise mel?

Skal starte på podkasten i morgen, men vil gjerne prøve å holde meg til de 3 reglene fra i morgen av.

Anonymkode: 6cfd3...e05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frukt skulle være greit, all all slags frukt. Skrudde av den da de ville fjerne trening 😁 skal nok høre på flere episoder

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan klare å spise bare tre måltid på en hel dag?

Bestemora di klarte det fint :)

Folk holdt ikke på å bli sprø av sult i gamle dager, for de var ganske enkelt vant med å spise tre ganger daglig. Gi det to-tre dager, det går fortere enn du tror, spesielt hvis du kutter ned på sukkeret. Fett og protein holder deg mett lenge.

Anonymkode: 11623...551

• Liker 5
Skrevet

Jeg følger ikke metoden, men ville bare kommentere på spørsmålet om å bare spise tre ganger per dag.

Det som mange ernæringsfysiologer har påstått i media i mange år, altså det at man skal spise mange, men små, måltider i løpet av dagen, er en fryktelig dårlig strategi, både for vektnedgang, og for generell helse. (Vi er jo dessuten jegere og sankere, og ikke beitedyr.)

Jeg spiser bare to måltider hver dag (og absolutt ingen mellommåltider, ikke engang en kaffe latte eller en frukt), og trives med det. Dette ikke av diverse overbevisninger, eller fordi jeg har bestemt meg for å ha et slikt måltidsmønster, men bare fordi det er dette som kjennes naturlig for meg.

Jeg tror at mange kan venne seg til å kutte ned på antall måltider. Sannsynligvis må dette skje gradvis, for kroppen trenger jo tid til å venne seg til endringer.

Og hvis man klarer å kutte ned på antall måltider, eller i hvertfall øke tiden mellom siste måltid for dagen og det første måltidet neste dag, kan man potensielt få ganske store helseeffekter. https://www.health.harvard.edu/blog/intermittent-fasting-surprising-update-2018062914156 Veldig interessant forskningssammendrag, synes jeg.

Anonymkode: 82863...a1f

• Liker 5
Skrevet

De har en facebookgruppe, der er det mye lettere å få svar fra folk som følger samme opplegg som deg :)

Skrevet

Tusen takk for gode råd alle sammen!

Jeg er av typen som får hodepine hvis det går mer enn 3-4 timer uten mat. Men må prøve meg frem. Kanskje jeg kan utsette frokosten fra 7 til 9 om ikke annet, så lunch ca 13 og middag 17. 

Spiste lunch ca 1215 i dag. Ett kokt egg, et knekkebrød med kyllingpålegg og en plomme. Spent på om det er nok frem til middag. 

men er det fy å ta feks en frukt før eller etter middag?

ts

Skrevet
5 timer siden, Tirius skrev:

De har en facebookgruppe, der er det mye lettere å få svar fra folk som følger samme opplegg som deg :)

Takk for tipset, kan sikkert lese mye som jeg lurer på der😉 ellers må jeg si jeg setter stor pris på å få svar av dere, da jeg helst vil skrive anonymt😃 naboen trenger ikke vite hvordan jeg spiser for eksempel😊

ts

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for gode råd alle sammen!

Jeg er av typen som får hodepine hvis det går mer enn 3-4 timer uten mat. Men må prøve meg frem. Kanskje jeg kan utsette frokosten fra 7 til 9 om ikke annet, så lunch ca 13 og middag 17. 

Spiste lunch ca 1215 i dag. Ett kokt egg, et knekkebrød med kyllingpålegg og en plomme. Spent på om det er nok frem til middag. 

men er det fy å ta feks en frukt før eller etter middag?

ts

Hei! 

Så moro at du vil prøve deg på dette. Det er virkelig ikke noe problem å bare spise 3 måltider om dagen. Man venner seg fort til det og da er det ganske befriende å slippe å tenke på mat så ofte gjennom dagen. Selv opplevde jeg at vektnedgangsporsjonene var litt små (jeg er 180 høy, i slutten av 20 årene og relativt aktiv) så jeg la til 4 oz grønt til lunsj fast med en gang, og var sulten noen ganger. Nå som jeg er over på vedlikehold spiser jeg mye mer mat og 3 måltider er null problem ;)

Frukt skal man kun spise sammen med frokost og lunsj fordi det da blir et sammensatt måltid med protein, fett og grønnsaker (ved lunsj) som gir en bedre blodsukkerpåvirkning. 

Hva slags knekkebrød spiser du? Knekkebrød er som regel laget på mel og er derfor ikke en del av matplanen. Irina Lee har noen proteinrundstykker med hele havregryn som er veldig enkle å lage og som kan erstatte brødet. Selv foretrekker jeg havregrøt til frokost. Metter godt. Og om du spiser plommer, og ikke veier dem så er det 2 stk plommer som er 1 fruktporsjon. ;)

Anonymkode: bd58c...ef7

Skrevet
14 hours ago, Firebarnsmor86 said:

Frukt skulle være greit, all all slags frukt. Skrudde av den da de ville fjerne trening 😁 skal nok høre på flere episoder

Just FYI, man må ikke fjerne trening for å følge metoden. Hvis du har en treningsrutine som er godt innarbeidet og som du gjør nærmest automatisk så kan du fortsette med det. Det anbefales dog å ikke jobbe med å øke formen, men heller holde seg der man er. Men for de som ikke har en treningsrutine fra før så anbefales det å vente med å innføre treningen til litt senere da den ikke er nødvendig for vektnedgang (mange erfarer faktisk at det går saktere når de begynner med trening). Dette for å bygge gode vaner med kostholdet først, og dermed ikke gape over for mange endringer på en gang. Når man har gått ned endel kilo vil man ofte naturlig føle på at man ØNSKER å bevege på seg, og da vil det jo være mye lettere å skape seg en rutine rundt trening også. I spis deg fri er man også opptatt av at trening er veldig viktig for helse og livskvalitet, og det anbefales å begynne å trene når man går over på vedlikehold om man ikke har begynt før det. Som de sier: Trening supert og det beste verktøyet for alt, bortsett fra vektnedgang. ;)

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Så moro at du vil prøve deg på dette. Det er virkelig ikke noe problem å bare spise 3 måltider om dagen. Man venner seg fort til det og da er det ganske befriende å slippe å tenke på mat så ofte gjennom dagen. Selv opplevde jeg at vektnedgangsporsjonene var litt små (jeg er 180 høy, i slutten av 20 årene og relativt aktiv) så jeg la til 4 oz grønt til lunsj fast med en gang, og var sulten noen ganger. Nå som jeg er over på vedlikehold spiser jeg mye mer mat og 3 måltider er null problem ;)

Frukt skal man kun spise sammen med frokost og lunsj fordi det da blir et sammensatt måltid med protein, fett og grønnsaker (ved lunsj) som gir en bedre blodsukkerpåvirkning. 

Hva slags knekkebrød spiser du? Knekkebrød er som regel laget på mel og er derfor ikke en del av matplanen. Irina Lee har noen proteinrundstykker med hele havregryn som er veldig enkle å lage og som kan erstatte brødet. Selv foretrekker jeg havregrøt til frokost. Metter godt. Og om du spiser plommer, og ikke veier dem så er det 2 stk plommer som er 1 fruktporsjon. ;)

Tusen takk for råd! Blir veldig motivert av det du skriver! Skal absolutt slutte med knekkebrød og lage proteinrundstykker i stedet:)

Hva spiser du til grøten? Og hvor mye grøt spiser du?

Har du boken forresten? Er det enklest å følge det når man kan se i den for tips og råd?

og ett spørsmål til;) gikk du ned i vekt?:)

Skrevet

Så hyggelig å kunne motivere! :)

På vektnedgang spiste jeg grøt ved å lage kjøleskapsgrøt på 1 oz lettkokte havregryn, 0.5 oz chiafrø, litt salt, kanel og kardemomme, 4 oz melk, 2 oz vann og 2 oz blåbær. Blandet inn 4 oz banan på morgenen og varmet litt i mikroen, men man kan spise den kald også. Strødde 0.5 oz valnøtter på toppen. På vedlikehold har jeg økt til 2 oz havregryn, 6 oz melk, 0.5 oz chia, 2.5 oz cottage cheese, 3 oz yoghurt naturell, 0.5 oz valnøtter og 0.5 oz mandler. Og fortsatt blåbær og banan. 

Kan lage mye godt med grøt da, dette er bare min standard frokost. 

Boken er helt essensiell for å forstå det man driver med. Og det er mange elementer som ikke handler om mat (re opp seng, skrive ned matplan, meditere, dagbok osv). Disse må du nesten lese boka for å få med deg. De er ikke en del av "linjene", men de er verktøyene som gjør at man klarer å legge om livsstilen og få dette til å bli en varig endring av tankesett og vaner. Matplanen er egentlig det minst interessante, det er de andre verktøyene som gjør at dette ikke blir bare en diett. 

Anbefaler egentlig å lese hele boka (eller høre hele podcasten) før man begynner. Det lønner seg veldig. Hvis du ikke leser boken vil du sannsynligvis ikke få det til i lengden. Anbefaler også å se vlogene til Susan Pierse Thompson i tillegg. Og høre på podcastepisodene som kommer etter bokepisodene. Men det bør du se på etter at du har lest boken ;)

Ja, jeg gikk ned 20 kg på 5 mnd og har holdt vekten nå i 1.5 år på vedlikehold. Ligger nå midt i normalsjiktet på BMI skalaen. Men helt ærlig, det er roen rundt mat, å være trygg på å sette grenser i møte med andre og å ha en kropp som endelig oppfører seg som normalt som er det beste. Vektnedgangen føles mer som en bivirkning. Men klart, var jo veldig motiverende i starten at det gikk fort og enkelt nedover med vekten. ;)

• Liker 2
Skrevet

Utfra det jeg har lest her inne og om boken så høres det mer ut som "spis deg inn i et tvangsregime" enn å "spise seg fri"? 😬

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, Suma said:

Utfra det jeg har lest her inne og om boken så høres det mer ut som "spis deg inn i et tvangsregime" enn å "spise seg fri"? 😬

Vel, det er jo ikke noe som passer for alle. Det adresserer en spesiell type spiseproblematikk som enkelte av oss sliter med. For min del er det første gang i mitt liv at jeg har slappet av med mat og virkelig nyter hvert eneste måltid jeg spiser. Det har gitt slipp på så mye tankekjør jeg hadde før. For meg er toppen av tvangsfølelse å telle kalorier. Og det anses jo som "gullstandarden". Det krever mye mer tid og energi, og jeg gikk hele tiden og tenkte på "hvis jeg spiser sånn, så kan jeg ikke spise det senere". Denne måten å "måle" inntaket på er mye enklere. I tillegg til at å droppe sukker og mel (jeg spiste mye grov pasta og sånne ting, lite godterier egentlig) har gjort underverker for hvordan jeg føler meg. Ut over forsøk på å telle kalorier og spis deg fri, så har jeg aldri gått på noen diett. Har stort sett vært normalvektig, men siste året før jeg begynte hadde jeg krøpet 8 kg over i overvekt. Jeg orket rett og slett ikke å kjempe i mot kroppen mer. Før jeg leste om Spis deg fri og "alt" som ble sagt stemte med sånn jeg opplever verden og kroppen min. Og så følger matplanen alle kostholdsrådene til helsedirektoratet, som også var et kriterier for meg. Og man kutter ingen næringsgruppering. Det det kanskje ikke følger derimot er gjennomsnittskostholdet i Norge. Jeg personlig synes det er noe tvangsmessig ved å ikke kunne kose seg uten kake/sjokolade/potetgull på kino/you name it. Andre synes kanskje det er tvangsmessig at jeg koser meg mest når jeg får slippe å spise sånt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hei TS, spennende! Etter å ha gått til nettsiden skjønte jeg at dette er den norske tittelen på Bright Line Eating, som jeg har lest om før.

Selv har jeg ikke gjort dette, men tenkte å svare litt på dette med mellommåltider, tre måltider om dagen osv. Jeg tok selv nettopp en måned med Whole30, hvor man i en måned kutter ut alt av sukker, melkeprodukter, kornprodukter, alkohol, tilsetningsstoffer, belgfrukter og sikkert noe jeg har glemt. Man kan spise alt av frukt og grønnsaker unntatt mais, og det er viktig med sunt fett til hvert av dagens tre måltider. (Protein på størrelse med håndflaten din, mye grønnsaker, og noe fett, som oliven, avokado, nøtter, kokos osv.) Man teller ikke kalorier, og man skal heller ikke veie seg i løpet av tiden. Etter de 30 dagene begynner man sakte å reintrodusere ting som havregryn, mais osv., og så melk, gluten og andre ting for å se hvordan man reagerer på det.

Personlig fikk jeg ikke disse fantastiske opplevelsene som noen har (mange sier at de har masse mer energi, sover mye bedre, er klarere i hodet osv.) men jeg er godt fornøyd med å ha flatere mage og ha gått ned 2.7 kilo uten å ha følt meg sulten en eneste gang! Og jeg er veldig stolt av at jeg ikke sprakk en eneste gang, spesielt siden jeg egentlig er veldig glad i snacke. Jeg var ferdig for to uker siden og har stort sett spist på samme måte etter det, jeg liker virkelig dette med tre store måltider og jevn energi. Vet ikke om jeg er "fat adapted" ennå, men det er veldig deilig å ikke bli "hangry" og vite at jeg fint klarer meg et par timer ekstra om det trengs. Om jeg absolutt må ha noe oppfordrer de til å ta et mini-måltid, så da spiser jeg kanskje et egg, en gulrot og noen nøtter.

Så, det går an! Jeg har gått fra å småpise masse til å klare meg fint med tre måltider, noen dager bare to. (Det vanskeligste for meg er at jeg står opp 8 og lunsj på jobben allerede er 11, så hvis jeg skal ha en stor frokost halv ni og så lunsj klokken 11, så blir det litt rart. (Jeg gjorde Whole30 i ferien, som gjorde det lettere.) Så nå eksperimenterer jeg med et mini-måltid til frokost, eller ingen frokost, så et stort måltid til lunsj, og så en stor middag, noen ganger med et mini-måltid først hvis jeg skal trene.)

Endret av Aranciata
La til setning om kaloritelling.
  • Liker 1
  • 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det med dere som hadde gått ned i vekt? Fortsatt dere og lever på samme måte i dag? Hvilke råd har dere å gi til en som vil prøve en gang til, i håp om å endelig få det til?

Anonymkode: 6c697...a06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/26/2021 at 12:16 AM, AnonymBruker said:

Hvordan går det med dere som hadde gått ned i vekt? Fortsatt dere og lever på samme måte i dag? Hvilke råd har dere å gi til en som vil prøve en gang til, i håp om å endelig få det til?

Anonymkode: 6c697...a06

Med meg går det hvertfall fint. Nærmer meg 3 år siden jeg begynte med BLE/SDF hvorav 2.5 år er på vedlikehold hvor jeg holder vekten stabil. Det blir jo en livsstil, og da er det jo veldig enkelt å fortsette med det. Veier fortsatt maten min når den lages hjemme, det er jo veldig automatisert så ikke noe problem å fortsette med. Ute og hos andre bare tar jeg det på øyemål. Skriver ikke lenger ned maten i detalj dagene før. Å re opp senga har sklidd ut. Men savner det, så etter dette veldig hektiske semesteret skal både sengeoppredning og trening tilbake i hverdagen. 

Vil råde deg til å tenke gjennom hvorfor du gjør dette og hvordan føler du deg i forhold til egen mathverdag. Hvorfor funker ikke ting for deg slik som du gjør de nå? Så vil jeg anbefale å gjennomføre de tingene du kanskje ikke ser helt poenget med, som å re opp senga, 10 min meditasjon/yoga på morgenen, skrive ned matplan kvelden før, og dagbok. De tingene er viktige for å riste litt i hverdagsrutinene og gjøre hjernen mer mottakelig for å endre vaner. Og husk at ingen av oss er perfekte, vi gjør feil, glemmer oss osv. Det handler ikke om perfekt, det handler om å ikke gi opp når man snubler. Etter et halvt år vil ting føles veldig automatisert, og det vil bare bli mer og mer selvfølgelig å leve slik. 

Og husk, om dette ikke er for deg, så er det også helt lov. 😉

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...