AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Før helgen fikk vi en mail fra fadderne med beskjed om at de hadde opprettet en Facebookgruppe og link til gruppa. Program for uka skulle publiseres der søndag var beskjeden. Den beskjeden gjentok de på FB gruppa og skrev at første plan var å samles på campus mandag ettermiddag, med oppmøte kl. 15. Mer info skulle komme søndag, men en omvisning på fakultetet og området generelt var hovedplanen. Sent søndag kveld la de ut et innlegg om mandagens opplegg. Oppmøtetidspunkt var endret til kl. 14 og det var usikkert om det ville bli mulig med omvisning allikevel. Det kom ikke noe program for resten av uka i løpet av søndagen. Mandag og i dag hadde jeg ikke mulighet til å være med pga jobb, men jeg tenkte å være med senere i uka. Sent mandag kveld kom det en beskjed om at "grillingen tirsdag er flyttet til XXX sted, vi møtes kl. 14:30 som avtalt". Samtidig la de ut invitasjon til en pub/drikke i parken arrangement onsdag ettermiddag/kveld. Da noen etterspurte nærmere informasjon om grillingen i dag i formiddag laget de et innlegg om grillingen med mer informasjon. De hadde gitt informasjonen muntlig til de som møtte opp mandag og de regnet med at de som ikke hadde møtt første dagen ikke kom til å møte resten av uka. Er ikke det en merkelig ting å anta? Det er stor spredning i alder på studentene (ut fra det jeg har observert på et par Zoom-møter) og er det virkelig unormalt at ikke alle er med på alt? Etter dagens oppmerksomhet rundt fyll, fest og koronasmitte i forbindelse med fadderukene i Bergen og Trondheim kom det nye regler fra universitetet og fadderene la i ettermiddag ut en melding om at morgendages pub/drikke i parken arrangement er avlyst. "Men vi møtes torsdag kl. 12 på campus som avtalt." Altså nok et arrangement de som deltar har avtalt med de som var med på dagens arrangement, men å informere de som ikke har vært med de to første dagene synes de tydeligvis ikke at er nødvendig. Er jeg rar som reagerer på dette? Er det vanlig med så lite planlegging og kommunikasjon? Og at man ikke kommuniserer planene fremover til andre enn de som deltar dag for dag? Anonymkode: 46ad9...420
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 Den virket ganske dårlig organisert i forhold til at dere ikke har fått noen plan osv, men det går på fadderlederne sitt ansvar. Og når fadderlederne ikke har ting på plass blir jo dette gjerne en slags kjede hvor fadderne også kan bli usikre når de ikke får noe informasjon å forholde seg til. Vi fikk feks. plan i starten av forrige uke for hele denne uka med klokkeslett og hva slags arrangement. Det at du synes kommunikasjonen er dårlig omhandler nok litt faddernes unge alder og at de rett og slett ikke tenker på det. Det samme har skjedd i gruppa mi at ting for dagen etter ble avtalt en kveld jeg ikke kunne være med. Men da sendte jeg bare melding til fadderen min også ga hun meg mer informasjon så det var ikke noe stress. Anonymkode: 44404...058
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 Enig i at dette er litt dårlig, men hele fadderopplegget er jo basert på frivillig arbeid hos studentene og man kan vel ikke stille så veldig store krav. Nå med corona er det jo også ekstra krevende med planlegging. Eventuelt kan du delta som fadder senere og sørge for at dine «fadderbarn» da får en fin opplevelse. Anonymkode: a259a...720 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Har vært med på en del fadderuker. Har også vært fadder, og i fadderstyret. Det blir alltid noe surr. Studentene er unge og har ikke noe særlig erfaring fra sånt. Mye man ikke tenker over. Må jo være ekstra vanskelig nå i korona. Heng deg med på det du kan, og prat med folk. Du skal studere med disse i lang tid, så du har god tid til å bli kjent. Fadderuken er gøy, men ikke avgjørende for noe som helst. Anonymkode: a1636...a4a 1
Gjest Tamsi Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Du kan være sikker på at alle i fadderstyret har hatt en jevn puls på ca 160 de siste 3 ukene, sover rundt 3 timer om natten og mottar telefoner fra utesteder, skoleledelse, faddere, samarbeidsaktører og vaktordninger i et sammenhengende kjør både dag og natt. Og de har som regel ikke et øyeblikk ledig til å være med på moroa. Alt som skal arrangeres må samkjøres med ulike andre aktører - av og til svært mange. Bar til Bar feks. Å arrangere en grilling krever at man tar høyde for alt fra brannvern til vegetarpølser, men havner nok i bakkant av de mer krevende arrangementene.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 Midt i pandemien så må jeg innrømme at jeg har litt medfølelse for fadderne, de får nye ting å forholde seg til konstant. Anonymkode: 4f080...bbc 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 Midt i en pandemi, hvor vi har blitt godt kjent med hjemmekontor og nettløsninger, og med unge som har vokst opp med teknologi, er det mest overraskende at det har vært vanskelig å gi beskjed. At planer endres må man være forberedt på, men da må en plan på plass for hvordan, til hvem og når ny info sendes ut. Anonymkode: 3c36b...f7d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 TS her. Jeg har forståelse for at fadderne er unge og kanskje har lite erfaring med å arrangere ting og at ting er ekstra komplisert i disse dager pga corona, smittevernhensyn osv. At planer kan endre seg har jeg også forståelse for, det var jeg forberedt på. Men jeg synes det er dårlig at det er så lite kommunikasjon rundt ting. Når de har tatt seg bryet med å opprette en Facebook-gruppe burde det være en smal sak å legge ut informasjon om endringer, nye planer osv. på gruppa. De skrev selv at de skulle legge ut planen for uka søndag som var, uten at det skjedde. Det måtte da vært mulig å legge ut en "grovskisse" selv om ikke alt var spikret. Typ "vi ser for oss at uka blir som dette, men det blir nok noen endringer underveis" eller noe i den duren. Jeg føler meg ikke så veldig storforlangende som tenker at det ikke burde være uoverkommelig å legge ut enkle beskjeder om planene fremover på FB gruppa. Behøver ikke være mer detaljert enn "Hei! Torsdag kl. 12 møtes vi på campus. Oppmøte på *sted*. Vi starter med en omvisning, så blir det quiz. Ta med drikke og snacks om ønskelig." Tar typ et minutt eller to. Anonymkode: 46ad9...420
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 Jeg har vært med på flere fadderuker, og helt ærlig så hadde jeg tenkt at de som ikke dukker opp første dagen ikke er interessert. Når du ikke dukke opp dag to heller, hadde jeg ikke regnet med at du kom resten av uken heller. Selvfølgelig avtaler de som møtes litt hva som skjer videre, ofte er det jo sånn at fadderne ser an fadderbarna og lager opplegg ut fra hva folk ønsker. Jeg tenker info i fb-gruppen er litt sånn "da har vi informert alle, også de som ikke har vist interesse". Når de andre allerede har møttes og blitt en del kjent så har de jo ikke samme behovet for å innlemme flere, da er liksom gruppedynamikken satt. Anonymkode: f7295...402 5
Gjest heimebane Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 Du har fått med deg at dette er en helt ny og ekstraordinær situasjon for alle, inkludert fadderne...?
Gjest heimebane Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Mandag og i dag hadde jeg ikke mulighet til å være med pga jobb, men jeg tenkte å være med senere i uka. Håpløs prioritering når du skal starte på nytt studium mener nå jeg. Du får heller ta selvkritikk, enn å kritisere fadderne som mest sannsynlig har gjort sitt beste i en veldig rar situasjon.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 Har vært med på flere fadderuker og de er alltid surr og kaos. Helt normalt. Fadderuken har ikke vært viktig man skal trossalt tilbringe 3+ år på studiet sammen. Anonymkode: 4dd73...43f 1
Silva Pluvialis Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.8.2020 den 7.26): Midt i pandemien så må jeg innrømme at jeg har litt medfølelse for fadderne, de får nye ting å forholde seg til konstant. Anonymkode: 4f080...bbc Enig i dette. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 Du kan jo sende en melding til din fadder å høre grovt hva som er planlagt. H*n burde kunne svare deg på det Anonymkode: 35f6c...1cc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 9 hours ago, Tamsi said: Du kan være sikker på at alle i fadderstyret har hatt en jevn puls på ca 160 de siste 3 ukene, sover rundt 3 timer om natten og mottar telefoner fra utesteder, skoleledelse, faddere, samarbeidsaktører og vaktordninger i et sammenhengende kjør både dag og natt. Og de har som regel ikke et øyeblikk ledig til å være med på moroa. Alt som skal arrangeres må samkjøres med ulike andre aktører - av og til svært mange. Bar til Bar feks. Å arrangere en grilling krever at man tar høyde for alt fra brannvern til vegetarpølser, men havner nok i bakkant av de mer krevende arrangementene. Fadderstyret har nok mye å gjøre ja. Men da jeg var fadder fikk vi en plan før fadderuken med hva som var de forskjellige dagene, som vi delte med faddergruppen vår, tenker det er ganske normalt. Men skjønner det er litt vanskeligere nå som ting endres med pandemi. Likevel, hvorfor har ikke faddergruppen en gruppechat eller noe tenker jeg... Nå er det mange år siden jeg var fadder da men hos oss hjalp det nok veldig at fadderuken begynte samtidig som obligatorisk oppmøte på studiet (arrangert av studiestedet) der studentene fikk informasjon, studiekort og sånt noe. Så vi fikk sett hele gruppen første dag. Vi hadde ikke facebook den gangen (var i 2006) så vi fikk telefonliste til gruppen vår og sendte SMS hver dag med hvor og når vi skulle møtes. Jeg hadde jobbet med organisering av idresslag, grupper osv så for meg var det naturlig å gi beskjeder om alt, men så jo at andre faddere var 2. års-studenter som var utrolig surrete og som generelt ikke var så gode på beskjeder og sånt. Men vi hadde heldigvis et ganske satt opplegg fra Universitetet og fadderstyret sin side med felles ting som skulle skje. Opplevde det samme da jeg selv var fadderbarn. Men da tok jeg også ansvar selv for å få nummer til fadderne mine og holdt kontakt med dem gjennom uken, så det burde du gjøre TS. Anonymkode: b74f9...60f
Silva Pluvialis Skrevet 12. august 2020 #16 Skrevet 12. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Før helgen fikk vi en mail fra fadderne med beskjed om at de hadde opprettet en Facebookgruppe og link til gruppa. Program for uka skulle publiseres der søndag var beskjeden. Den beskjeden gjentok de på FB gruppa og skrev at første plan var å samles på campus mandag ettermiddag, med oppmøte kl. 15. Mer info skulle komme søndag, men en omvisning på fakultetet og området generelt var hovedplanen. Sent søndag kveld la de ut et innlegg om mandagens opplegg. Oppmøtetidspunkt var endret til kl. 14 og det var usikkert om det ville bli mulig med omvisning allikevel. Det kom ikke noe program for resten av uka i løpet av søndagen. Mandag og i dag hadde jeg ikke mulighet til å være med pga jobb, men jeg tenkte å være med senere i uka. Sent mandag kveld kom det en beskjed om at "grillingen tirsdag er flyttet til XXX sted, vi møtes kl. 14:30 som avtalt". Samtidig la de ut invitasjon til en pub/drikke i parken arrangement onsdag ettermiddag/kveld. Da noen etterspurte nærmere informasjon om grillingen i dag i formiddag laget de et innlegg om grillingen med mer informasjon. De hadde gitt informasjonen muntlig til de som møtte opp mandag og de regnet med at de som ikke hadde møtt første dagen ikke kom til å møte resten av uka. Er ikke det en merkelig ting å anta? Det er stor spredning i alder på studentene (ut fra det jeg har observert på et par Zoom-møter) og er det virkelig unormalt at ikke alle er med på alt? Etter dagens oppmerksomhet rundt fyll, fest og koronasmitte i forbindelse med fadderukene i Bergen og Trondheim kom det nye regler fra universitetet og fadderene la i ettermiddag ut en melding om at morgendages pub/drikke i parken arrangement er avlyst. "Men vi møtes torsdag kl. 12 på campus som avtalt." Altså nok et arrangement de som deltar har avtalt med de som var med på dagens arrangement, men å informere de som ikke har vært med de to første dagene synes de tydeligvis ikke at er nødvendig. Er jeg rar som reagerer på dette? Er det vanlig med så lite planlegging og kommunikasjon? Og at man ikke kommuniserer planene fremover til andre enn de som deltar dag for dag? Anonymkode: 46ad9...420 Jo, veldig. Ikke alle som blir med på alt eller er med fra start. Mange jobber jo på kveldene, så at folk ikke kan hver dag er jo helt forståelig.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #17 Skrevet 12. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har forståelse for at fadderne er unge og kanskje har lite erfaring med å arrangere ting og at ting er ekstra komplisert i disse dager pga corona, smittevernhensyn osv. At planer kan endre seg har jeg også forståelse for, det var jeg forberedt på. Men jeg synes det er dårlig at det er så lite kommunikasjon rundt ting. Når de har tatt seg bryet med å opprette en Facebook-gruppe burde det være en smal sak å legge ut informasjon om endringer, nye planer osv. på gruppa. De skrev selv at de skulle legge ut planen for uka søndag som var, uten at det skjedde. Det måtte da vært mulig å legge ut en "grovskisse" selv om ikke alt var spikret. Typ "vi ser for oss at uka blir som dette, men det blir nok noen endringer underveis" eller noe i den duren. Jeg føler meg ikke så veldig storforlangende som tenker at det ikke burde være uoverkommelig å legge ut enkle beskjeder om planene fremover på FB gruppa. Behøver ikke være mer detaljert enn "Hei! Torsdag kl. 12 møtes vi på campus. Oppmøte på *sted*. Vi starter med en omvisning, så blir det quiz. Ta med drikke og snacks om ønskelig." Tar typ et minutt eller to. Anonymkode: 46ad9...420 Oi, du høres ekstremt planmessig og nøyaktig ut! Tror ikke du kan regne med såpass detaljerte planer fra en gjeng med ungdommer nei. Anonymkode: ba5d8...f8c 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #18 Skrevet 12. august 2020 Oppfatter det som at du TS har et lite kontrollbehov og ikke kan ta ting på sparken. Det er også helt normalt å anta at en som ikke var med de to første dagene ei heller gir noe beskjed ikke kommer til å møte opp resten av uka. Da blir det som en over sier at gruppedynamikken er satt. Den viktigste dagen å være med på mener jeg er den første dagen, har forståelse for at du ikke fikk til det, men anbefaler alle å prøve sitt sterkeste på å være med første dagen. Anonymkode: 44404...058 1
Gjest Albbas Skrevet 12. august 2020 #19 Skrevet 12. august 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært med på flere fadderuker, og helt ærlig så hadde jeg tenkt at de som ikke dukker opp første dagen ikke er interessert. Når du ikke dukke opp dag to heller, hadde jeg ikke regnet med at du kom resten av uken heller. Unnskyld meg, men for en kjip holdning fra en fadder! Sånt må du ikke bare ta for gitt, en god fadder sørger at ALLE "barna" får beskjedene og passer godt på at ingen føler seg utelatt. Da jeg var fadder var ikke alle på FB så vi sendte flere sms hver dag til absolutt alle. Folk måtte selv gi beskjed hvis de ikke ønsket å få flere sms-er. Og faddere er da ikke så unge folk? De er jo minst 20 og har studert minst ett år. De har gjennomført eksamener og innleveringer. Da er man voksen nok til å klare å passe på at alle får beskjed og blir inkludert utover den første dagen. Har man virkelig fått så lave forventinger til unge mennesker?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #20 Skrevet 12. august 2020 12 minutter siden, Albbas skrev: Unnskyld meg, men for en kjip holdning fra en fadder! Sånt må du ikke bare ta for gitt, en god fadder sørger at ALLE "barna" får beskjedene og passer godt på at ingen føler seg utelatt. Da jeg var fadder var ikke alle på FB så vi sendte flere sms hver dag til absolutt alle. Folk måtte selv gi beskjed hvis de ikke ønsket å få flere sms-er. Og faddere er da ikke så unge folk? De er jo minst 20 og har studert minst ett år. De har gjennomført eksamener og innleveringer. Da er man voksen nok til å klare å passe på at alle får beskjed og blir inkludert utover den første dagen. Har man virkelig fått så lave forventinger til unge mennesker? Nå skrev jeg ikke at jeg var fadder heller, gjorde jeg vel? Men alle fadderoppleggene jeg har vært med på så er første dagen den viktigste å møte. Da deles man i grupper, blir presentert for hverandre, og blir litt kjent. Da to er man over den verste første sjenerheten og folk begynner å finne sammen, komme med de gode historiene, bli tryggere på hverandre og få en følelse av om det er noen man passer sammen med også etter faddertiden. De fadderukene der gruppene har vært forhåndsinndelt er det alltid en del man aldri ser noe til, å ikke dukker opp på to dager vitner om ganske laber interesse. Det er tross alt normalt å skaffe seg fri fra jobb når man har første studiedag, at det for mange er digital registrering i år syns ikke jeg gjør noen forskjell på akkurat det. Så er det jo sånn at faddergreupper lever litt sitt eget liv og, gruppene står helt fritt til å finne på tung utenom programmet, men da er det jo mest naturlig å avtale med de som faktisk er tilstede. Hvis ingen finner hverandre og dynamikken er dårlig er det ikke noe særlig igjen av gruppen på dag tre når ts hadde tenkt å dukke opp. Hvis gruppedynamikken er god vil jo hun være helt på sidelinjen når hun kommer på dag tre og har null forståelse for at folk har bondet, gjør avtaler utenom det fastlagte programmet (som jo er tegn på en bra gruppe, men forbundt iflg ts sine regler), har begynt å finne seg tilrette som en del av en gruppe osv. Skal du være med på fadderuken så dukker du opp første dagen rett og slett. Jeg har også bodd med mange som har vært faddere og hatt gruppene på vors, fest og nach i kollektivet, samhørigheten dannes første dag. Anonymkode: f7295...402
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå