AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Hvilken alder og hvilke rutiner? Anonymkode: 2520d...4bc
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 10 mnd nå, han er ennå totalt upålitelig. Så ikke forvent rutiner særlig tidlig. Jeg har gått å ventet på dem i mange mnd før jeg nå har gitt opp 😅 Anonymkode: 3ec02...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 5 måneder og alt av rutiner på plass. Anonymkode: 6aed8...d17
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Begynte når han var 2 mnd. De endret seg hele tiden selvsagt siden det første året er en haug med faser, men legging har alltid gått som en drøm 🙏😊 Legging kl. 19, tannpuss etter måltid, faste måltid klokkeslett, øvd på å leke selv, også prøvd å ha lurer fast, men det var ikke alltid så lett. veldig glad for at jeg begynte tidlig, har mye igjen for det nå Anonymkode: 21ae5...132
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 2-3 måneder, men rutinene har selvfølgelig blott endret og tilpasset ettersom barna blir større. Anonymkode: d3520...187
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 Ett sted mellom 3-4 måneder begynte vi å innføre rutiner på soving og spising falt litt på plass deretter. Prøvde meg på leggerutiner tidligere men det hadde ikke så voldsomt stor effekt før jeg tok litt større grep. Nå sovner hun på et par minutter i egen seng, men det er fortsatt ganske vilkårlig hvordan natten går. Anonymkode: f1698...e7c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 Leggetid kom på plass rundt 3 mnd. Babyen er 6,5 mnd nå, og følger måltidene til resten av familien, men spiser små mengder fast føde og ammes når hun ber om det i tillegg. Sovingen på dagtid kan variere en god del fra dag til dag, vi ser mer på om hun er trøtt enn klokka, og det kan variere når hun er trøtt. Siste lur er oftest mellom 15 og 16, den/de andre mer uforutsigbare. Med storesøster ble det ikke noen helt klar og tydelig rutine på dagsovingen før hun var over ett år, men hun sov godt om natten. Anonymkode: 46f75...859
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 Rundt 5-6 måneder begynte det å gå seg til, men det ble bedre når pappa overtok permisjonen etter 7 måneder. Med meg sov hun litt villkårlige dupper gjennom dagen på fanget/puppen, mens med han sov hun godt i vogn og de fikk inn faste rutiner på trilletur. Anonymkode: f66d7...ab7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 Vi begynte med rutiner når vi kom hjem fra sykehuset, ikke noe store greier, men kveldstell og dempet belysning på natten, og ikke noe ekstra "service", annet enn kos, skifte bleie og mat. På morgenen hadde vi morgenstell før vi gikk dagen i møte 😊 Men hun sov når hun sov. Når hun begynte å bli mer våken og til å kommunisere med, ordnet vi slik at duppene passet natten 😊 Anonymkode: 78d0c...039 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 Vi begynte med rutiner fra dag én. Rutinene måtte selvsagt endres og nye legges til og sånt etter hvert. Men allerede fra første natt hjemme, begynte vi med pysj og nattasang før babyen ble lagt for natten (på det tidspunktet når vi la oss selv). Fast leggetid før vi la oss var vel rundt 3-4 måneder. Da var også dagsrytmen bedre, så vi fikk rutiner på dagsovingen. Rutinene rundt 4 mnd var vel amme, stå opp og stelle oss begge, ned i stuen og leke- og lesestund, så mer amming, trilletur med blund, mer amming, litt leking og mageligging og sånt, enda mer trilletur og soving, osv. Anonymkode: adfc6...1da 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: 10 mnd nå, han er ennå totalt upålitelig. Så ikke forvent rutiner særlig tidlig. Jeg har gått å ventet på dem i mange mnd før jeg nå har gitt opp 😅 Anonymkode: 3ec02...5cb Det er jo ikke sånn at babyen spør etter rutiner selv da 😂 Anonymkode: be7bc...725 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke sånn at babyen spør etter rutiner selv da 😂 Anonymkode: be7bc...725 Og du tror ikke jeg har prøvd å innføre alle mulige slags rutiner? Det er ingen som «biter på han». Helt (for andre) uforståelig utmattende, men slik er det da en gang 😛 Greit å være forberedt på at slik er noen unger også Anonymkode: 3ec02...5cb 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #13 Skrevet 13. august 2020 8 mnd (første) og 5 mnd (andre) alle barn er forskjellige og foreldre! Bare se Ann ditt barn. Følte rutinene kom naturlig når barna var «klar» Anonymkode: 08f2b...3a7
*Fomle* Skrevet 13. august 2020 #14 Skrevet 13. august 2020 Dere som har fått til leggerutiner, kan dere si noe om tidspunkt på dagen for naps + leggetid for kvelden (gjerne også natten, om de sover gjennom eller evt tider for mating her)? Altså hvordan typisk en hel dag ser ut med tidspunkter for det hele? Er veldig fan av lister 😄
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #15 Skrevet 13. august 2020 Babyen min er 7,5 mnd og vi har noen rutiner i løpet av dagen, men ikke etter klokken. Jeg følger babyens signaler og behov. Anonymkode: 60c8f...db1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 Her begynte baby når han var 2-3 mnd. Har hatt en jevn døgnrytme helt fra start. Jeg ammet hver 2. time på natt i de første mnd da han ikke ville ha smokk. Plutselig en dag tok han smokken. Dagrytmen har vært den samme. La seg kl 19.30 i starten, når han enda sov endel på dagtid, men så ble han sliten før og vi begynte å legge kl 18.30. Nå er han i seng ca 18.00 hver kveld. Han våkner fremdeles noen ganger og vil ha mat i løpet av natta (trøstepupp), og det er helt ok. Står opp kl 07 hver morgen. Far steller han før han drar på jobb kl 06.00 og jeg mater han, så sover vi til 07.00. Første duppen er kl 08.00 og da står han opp k ni-tiden og får grøt/frukt eller brødskive. Neste dupp kl 11.30, så lunsj og en dupp kl 15 før middag, så en liten dupp dersom han er veldig trett. Sover Max 30 min. Men prøver å ikke legge han før 18.00. Da ammes han i søvn, eller han snur seg vekk for å sovne selv etter kort tid. Noen avvik har det dog blitt når det er nye tenner på gang, eller andre ting som gjør at man må tilrettelegge i forhold til babyens premisser. Men det går stortsett greit. Anonymkode: 72545...73c
*Fomle* Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 Hvor gammel er babyen din? Jeg også følger stort sett en fast plan, og nå v 2 mnd alder startet å legge han til fast tid hver kveld. Mat hver tredje time på dagen, så soving deretter. Starter med leggerutiner 19 og han sovner innen 20:30. Sover til midnatt eller max et par timer over, og får mat. To matinger til ila natten men her gir jeg bare når han våkner opp altså ingen spes tid.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #18 Skrevet 13. august 2020 2 hours ago, *Fomle* said: Dere som har fått til leggerutiner, kan dere si noe om tidspunkt på dagen for naps + leggetid for kvelden (gjerne også natten, om de sover gjennom eller evt tider for mating her)? Altså hvordan typisk en hel dag ser ut med tidspunkter for det hele? Er veldig fan av lister 😄 Vi følger programmet til Little Ones og har dag fra 7-7. Første lur 9.25-10, så 12.25-14.25 og bare en liten lur fra 16.50-17. Sovner med en gang til alle lurer og om kvelden. Ammer stort sett med en gang hun våkner pluss en ekstra gang før lunsj og leggetid. Om natten ammer jeg stort sett 3 ganger når hun våkner selv, hun er 5 mnd. Nettene er fortsatt delvis kaos med hyppige eller lange oppvåkninger. Anonymkode: f1698...e7c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #19 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, *Fomle* skrev: Hvor gammel er babyen din? Jeg også følger stort sett en fast plan, og nå v 2 mnd alder startet å legge han til fast tid hver kveld. Mat hver tredje time på dagen, så soving deretter. Starter med leggerutiner 19 og han sovner innen 20:30. Sover til midnatt eller max et par timer over, og får mat. To matinger til ila natten men her gir jeg bare når han våkner opp altså ingen spes tid. Hvis det er meg du spør, så er babyen 8 mnd nå. Han er en kjempebilde baby som trives til enhver tid. Det tror jeg har en sammenheng med rutinene han har. Vi har vært raske med å plukke opp de ulike tegnene når han varsler om noe, og sørger for at han får godt med hvile i løpet av dagen. Resultatet er en balansert, rolig baby som er i godt humør. Lurt å ikke planlegge natteammingen, men å opprettholde gode rutiner på dagtid. Lettere å justere de dersom det er noe uventet som skjer. Anonymkode: 72545...73c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #20 Skrevet 13. august 2020 Vi har hatt rutiner fra dag 1 med begge to. Men rutinene har selvfølgelig endret seg med barnets alder. 0-3 mnd: bading og kveldsstell kl 22.00 og så leggetid i egen seng etter å ha blitt ammet i søvn i vår seng. Ingen faste spisetider på natt, men om natten tar vi aldri på lys, går ikke ut av rommet. 3-4 mnd: gradvis jobbing mot leggetid til mer normal tid. Begge to har sovnet rundt kl 18.30 rundt 4 mnd. rundt 6-12 mnd: lur etter hvert grøtmåltid. Dvs amme i sengen, stå opp, leke litt, grøt kl 07.30 og så lur kl 08.00. Grøt igjen til lunsj kl 12 og så ny lur. Etter middag er det kveldsstell. Sistemann måtte legge seg kl 17 lenge, så han ble stelt og lagt rett etter middag. men jeg tror det med grøt før soving var mitt beste triks. Da visste de at de skulle sove etter grøt, og hvis det var grining/ sutring så visste jeg i allefall at det ikke var fordi de var sulten. fast regel at ingen som er lagt får komme ut av rommet eller får ha lys på (unntatt svakt nattlys) Hvis det må trøstes trøster vi inne hos dem. Vet ikke om det skyldes flaks eller om det er rutinene som gjør det, men vi har aldri hatt barn som er våkne om natten utenom mat, og de har alltid sovet gode lurer når vi har knekket koden med hvordan de vil ha det (eks, ingen av dem har sovet godt i vogn, de måtte legges i sin egen seng før de begynte å sove godt på dagtid) Anonymkode: 3bbc3...324
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå