Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 hours ago, esk said:

Hva ville du valgt da? Egget eller barnet?

Jeg ville selvsagt reddet mitt eget barn først, men for tredje(??) gang går ikke det an å sammenligne. Om det var mitt barn ville jeg hatt tilknytning til det, noe som er en helt vesentlig faktor som ikke er tilstede i det opprinnelige dilemmaet. Det er snakk om et ukjent egg og et ukjent barn.

Som jeg svarte et annet innlegg, ville jeg selvsagt reddet det fødte barnet. Om det er et kjent eller ukjent barn er ikke poenget, poenget er at vi reagerer ikke strengt hverken logisk eller i tråd med vår egen moral i alle situasjoner, spesielt ikke når de er ekstreme.

Kanskje du kan svare på dette hypotetiske scenariet: Du har hundre kroner og kan velge mellom å kjøpe en Happy Meal til kompisen din som ikke mangler noenting, eller du kan redde to barn fra sultedøden. Hva vil være det rette å gjøre i en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, linsejesus skrev:

Som jeg svarte et annet innlegg, ville jeg selvsagt reddet det fødte barnet. Om det er et kjent eller ukjent barn er ikke poenget, poenget er at vi reagerer ikke strengt hverken logisk eller i tråd med vår egen moral i alle situasjoner, spesielt ikke når de er ekstreme.

Kanskje du kan svare på dette hypotetiske scenariet: Du har hundre kroner og kan velge mellom å kjøpe en Happy Meal til kompisen din som ikke mangler noenting, eller du kan redde to barn fra sultedøden. Hva vil være det rette å gjøre i en slik situasjon?

Tror vi bare får være enige om å være uenige. Synes vi bare sier om igjen de samme tingene nå, og det hypotetiske scenariet ditt er ikke sammenlignbart, ei heller gir det noen mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...