Gå til innhold

Små sorte lus-liknende dyr i huset. Hva kan det stamme fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært borti dette før, så er derfor jeg spør her i tilfelle noen har peiling. Nå får jeg ikke tatt bilde heller, krypene er så små... Jeg har oppdaget bittesmå lusliknende kryp i huset. Vi støvsuger og vasker jo regelmessig, som vi alltid har gjort. Flyttet hit for litt over en måned siden og fikk hund samtidig, så vet ikke hva det stammer fra. 

Har ikke hodelus og har sjekket pelsen på hunden, men ser ikke noe egg eller sånt der. Heller ikke noe små dyr, har sjekket med lommelykt også. Det har vært noen klumper i huden hennes, så jeg mistenker at det er noe på henne, som vi ikke klarer å se. Eller at hun får noe i pelsen mens vi er ute og som hopper av her inne. 

Daglig ser jeg en sånn bitteliten sort «lus» eller hva enn det er. Går på hånden min, over mobilen, på gulvet, etc. Det er så ekkelt og jeg skjønner ikke hva det kan være. Kan det være noe hunden har tatt med inn etter f.eks skogtur? Vi bader henne ukentlig, men kan det være lurt å bade henne oftere enn det igjen? Og så er det de klumpene i huden hennes... Ser jo ut som det er bitt eller stikk fra noe. Og hun klør seg etter gulvet. Kan være myggstikk og da.

Er det noen hus der man sliter mer med med sånne små kryp, eller er det mest sannsynlig hunden/oss som får det på oss ute og tar de med inn? Hvordan blir vi i så fall kvitt de? Jeg prøver jo å vaske, men stadig vekk ser jeg de gå rundt om kring... 

Anonymkode: 9649d...a35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veggdyr?

Anonymkode: f2722...a18

Skrevet

Lopper? 

Anonymkode: 24cf9...89d

Skrevet

hvor små er de?

Anonymkode: 163f6...e5f

Skrevet

Kan det være majorstuebille / pelsbille? De er bittesmå, med vinger og har en svak brunlig strek tvers over ryggen. 

Vi hadde slike før, og de forsvant ved hyppig støvsuging og fjerning av tepper og annet av hud/pels fra gulv og møbler. Litt kjedelig om man liker saueskinnfeller, men det er akkurat slikt de tiltrekkes av.

Kunne du lagt ut bilde?

Anonymkode: 3c95e...a2b

Skrevet

Har du kjent at det kribler og klør? Nå svermer de i milliontall

(Jarlsberg Avis) Holmestrand: Flere ganger har jeg vært plaget av en irriterende kløe i hodet og nakken når jeg har vært utendørs.

På sosiale medier har det i det siste vært flere som har postet bilder av små svarte insekter på huden og i håret.

Det er akkurat som om det er noe som kribler og stikker, men jeg har ikke sett eller merket noe som flyr rundt.

Svaret er trips, små 1,5mm store insekter som kan sverme i enormt antall, og de kan stikke mennesker.

Nesten som et komma

Trips bitte små og de ser ut som en liten sort strek, som et lite komma-tegn, på huden. Ser du nøye etter ser du at de beveger seg.

De hører hjemme på blomster og blader, men noen ganger blir det mye av de og de kan bli til plage for mennesker.

Selv var jeg plaget av de under en tur til Eidsfoss i forrige uke, og mandag var jeg plaget av store mengder av disse plageåndene både i Holmestrand og i Våle.

Enormt antall

Trips klekker på varme tørre dager, og da klekkes det mange på en gang, veldig mange.

Ifølge Doktorstipendiat for Universitetet i Sørøst-Norge, Rune Aae, klekkes de noen hundre millioner på én gang.

– De opptrer veldig lokalt og i store mengder. Det er slik at når de biologiske kravene slår til, så kommer tripsene for fullt. De har en urytmisk syklus, forklarer han.

Helt harmløse

Trips er planteetere og lever av å suge plantesaft. Noe blodsuger er de ikke.

– De er harmløse, men kan være irriterende. Hvorfor de forsøker å stikke mennesker er usikkert, men de tiltrekkes av lyse farger og man tror at de tar feil. De tror at vi er en plante, forklarer han.

Det er noen lyspunkter om du er plaget av trips. De lever i kun maksimalt 45 dager, og kommer det et regnskyll, så er svermingen over.

Det finnes 160 arter i Norge, av disse er det mellom 10 og 15 som svermer.

Anonymkode: e6e79...a19

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

hvor små er de?

Biiittesmå, og sort/mørk i farge. Lopper ser mye større ut, så er neppe det. De kan ikke være mer enn 1mm, max! 

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Veggdyr?

Skal google det! 😊

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan det være majorstuebille / pelsbille? De er bittesmå, med vinger og har en svak brunlig strek tvers over ryggen. 

Vi hadde slike før, og de forsvant ved hyppig støvsuging og fjerning av tepper og annet av hud/pels fra gulv og møbler. Litt kjedelig om man liker saueskinnfeller, men det er akkurat slikt de tiltrekkes av.

Kunne du lagt ut bilde?

Anonymkode: 3c95e...a2b

Skal sjekke. De er så små at det er umulig å se om de har vinger eller strek. Det er kun fordi de beveger seg at jeg legger merke til de! Hm, har saueskinn i huset. Kan fjerne det, er ikke så viktig. De er nesten helt umulig å få bilde av, vel å se de vel og merke. 😅

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du kjent at det kribler og klør? Nå svermer de i milliontall

(Jarlsberg Avis) Holmestrand: Flere ganger har jeg vært plaget av en irriterende kløe i hodet og nakken når jeg har vært utendørs.

På sosiale medier har det i det siste vært flere som har postet bilder av små svarte insekter på huden og i håret.

Det er akkurat som om det er noe som kribler og stikker, men jeg har ikke sett eller merket noe som flyr rundt.

Svaret er trips, små 1,5mm store insekter som kan sverme i enormt antall, og de kan stikke mennesker.

Nesten som et komma

Trips bitte små og de ser ut som en liten sort strek, som et lite komma-tegn, på huden. Ser du nøye etter ser du at de beveger seg.

De hører hjemme på blomster og blader, men noen ganger blir det mye av de og de kan bli til plage for mennesker.

Selv var jeg plaget av de under en tur til Eidsfoss i forrige uke, og mandag var jeg plaget av store mengder av disse plageåndene både i Holmestrand og i Våle.

Enormt antall

Trips klekker på varme tørre dager, og da klekkes det mange på en gang, veldig mange.

Ifølge Doktorstipendiat for Universitetet i Sørøst-Norge, Rune Aae, klekkes de noen hundre millioner på én gang.

– De opptrer veldig lokalt og i store mengder. Det er slik at når de biologiske kravene slår til, så kommer tripsene for fullt. De har en urytmisk syklus, forklarer han.

Helt harmløse

Trips er planteetere og lever av å suge plantesaft. Noe blodsuger er de ikke.

– De er harmløse, men kan være irriterende. Hvorfor de forsøker å stikke mennesker er usikkert, men de tiltrekkes av lyse farger og man tror at de tar feil. De tror at vi er en plante, forklarer han.

Det er noen lyspunkter om du er plaget av trips. De lever i kun maksimalt 45 dager, og kommer det et regnskyll, så er svermingen over.

Det finnes 160 arter i Norge, av disse er det mellom 10 og 15 som svermer.

Anonymkode: e6e79...a19

Kan være noe som hører til planter osv, ja... Har en del planter i huset. Kan sjekke om det er noe på de. Hvis ikke er det noe vi tar med oss fra skogen da, kanskje. Har ikke sett de flyve, og de er biiittesmå. Når jeg blåser på de, så fortsetter de å gå. Så vet ikke om de har vinger. Det klør ikke på kroppen min, har ikke fått noe stikk heller. Må google alt dette haha! 😄 Hvis jeg ikke finner ut må jeg bare prøve alt av råd! 

Skrevet

Jeg hadde også noen bittesmå biller i forrige leilighet, tror jeg kom frem til at det var museumsbille.. De var helt sorte (kunne ikke se noen strek), kunne ikke fly og var maks 1mm lange (1mm er ikke såå lite..lus og lopper er vel mindre enn det?). Jeg fikk aldri løst problemet men forsøkte å støvsuge mye. De var så små at de ikke egentlig plaget meg, og om det var museumsbiller så var de jo ikke noe som stakk (som veggdyr)

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Veggdyr?

Googlet de. Veggdyr ser altfor store ut til at det kan være det. Jeg har ikke funnet merker/avføring etter de og jeg har ikke opplevd kløe eller utslett selv. Er kun hunden som har noen små klumper på huden. ☺️

Skrevet

Kan være trips. Det er det mye av nå. Mikroskopisk små.

Anonymkode: 2c5e0...34f

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde også noen bittesmå biller i forrige leilighet, tror jeg kom frem til at det var museumsbille.. De var helt sorte (kunne ikke se noen strek), kunne ikke fly og var maks 1mm lange (1mm er ikke såå lite..lus og lopper er vel mindre enn det?). Jeg fikk aldri løst problemet men forsøkte å støvsuge mye. De var så små at de ikke egentlig plaget meg, og om det var museumsbiller så var de jo ikke noe som stakk (som veggdyr)

Det kan jo være det; det er ikke plagsomme eller stikker/biter meg og har ingen utslett heller. De bare kryper! Og ja suupersmå, man ser de så vidt. 

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan være trips. Det er det mye av nå. Mikroskopisk små.

Størrelsesmessig liknet de mest på dem, bare at de her ikke er like lange i formen. De er liksom en litt kortere versjon. Men det kan jo være en annen type trips, hvis det finnes flere ulike. 

Bare håper det ikke kommer flere eller blir plagsomme. Ser heldigvis bare en av gangen. Kanskje jeg finner flere hvis jeg leter bak møbler og i sprekker... 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være det; det er ikke plagsomme eller stikker/biter meg og har ingen utslett heller. De bare kryper! Og ja suupersmå, man ser de så vidt. 

Størrelsesmessig liknet de mest på dem, bare at de her ikke er like lange i formen. De er liksom en litt kortere versjon. Men det kan jo være en annen type trips, hvis det finnes flere ulike. 

Bare håper det ikke kommer flere eller blir plagsomme. Ser heldigvis bare en av gangen. Kanskje jeg finner flere hvis jeg leter bak møbler og i sprekker... 

De som vi har her ligner ikke på de som de viser bilder på når du googler de, det er vel 160 forskjellige arter. Men det er trips iallefall, det fant jeg ut her om dagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...