AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Samboeren min har veldig lyst på katt. Det har jeg også, så vi har blitt enig om å skaffe oss en med tiden. Vis det hadde vært opp til han hadde vi skaffet oss en katt med en gang. «Problemet» er at vi har et barn som nettopp har fylt 1 år. Barnet vårt er er rolig barn som har vist stor interesse for dyr (som vi ser på gaten eller når vi er på besøk) Selv er jeg litt usikker på der å skaffe en katt når vi har lite barn hjemme, samt at vi også ønsker flere barn iløpet av noen år. Er usikker på om barnet vårt klarer å være forsiktig med katten, og hvordan katten ville reagert. Er redd for at katten biter eller kløner barnet og eventuelle en baby vis vi får flere barn. Lurer på hvilke erfaringer dere har med katt og barn? Burde vi vente til barnet er eldre? Hvordan er deres erfaring med katt og babyer? Anonymkode: eea92...691
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 For katten sin del bør dere vente. Anonymkode: d4092...2ff 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 For barnets del bør dere vente. Anonymkode: 27d04...9ec 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 Ville ha ventet til barnet er eldre. En kattunge er også en «baby» så om det er kattunge dere tenkte på så hadde jeg uten tvil ventet. Men en eldre katt som er vant til barn er nok enklere, om dere tenkte på å adoptere en. Anonymkode: 29d03...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 Vent, om du vil katt og barn skal få et godt forhold til hverandre. Nå er barnet deres så liten at det vil ta tak i katten der den får tak. Om det er så øret eller halen den drar i. Dette vil gjøre at katten kan klore og bite, og kanskje unngå/ være usikker barnet i alle år fremover, da det har dårlige minner knyttet til barnet. Anonymkode: 73cc5...c08 2
Kenelz Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 (endret) Vokste opp med utrolige mange katter (over 9). Gikk greit så lenge babyen/barnet: - ikke er alene med katten - får beskjed om å ikke leke/tulle med katten. Katt er ingen leketøy! - babyen ikke får lov å røre katten, spesielt når en voksen ikke er til stede. Da jeg var så liten fikk jeg ikke lov å klappe kattene da småbarn kan så fort dra i pelset eller gjøre noe så voldsomt at katten reagerer. Endret 11. august 2020 av Kenelz 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #7 Skrevet 11. august 2020 Jeg har tilbragt denne sommer med katt og småbarn, og ville absolutt ventet. Matskåla, drikkervannet og ikke minst kattedoen er kjempespennende å stappe små fingre nedi 🤢 Katter kan og være lunefulle og plutselig bite. Var jeg deg, ville jeg aldri skaffet meg en katt før yngste barn er ca 3. Anonymkode: 3b1b2...54e 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #8 Skrevet 11. august 2020 Det går bra hvis barnet ikke er frekt, og hvis katten er rolig. Anonymkode: 71afc...1f7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 Vi hadde allerede (en voksen) katt da vi fikk barn, så hun måtte leve med baby og småbarn rundt seg i flere år. Det gikk bestandig helt fint- selv om vi selvsagt passet mye på da barna var veldig små, og dessuten lærte de hvordan katten skulle behandles (ikke løftes, bare koses mykt med, ikke løpes etter, hvis katten hveser skal den få være i fred osv) helt fra de var bittesmå. Katten var glad i barna helt fra de var babyer, hun la seg inntil dem når jeg ammet, gned hodet sitt inntil babyen da den lå på gulvet og lekte osv Da barna var 3 og 5 år gamle måtte katten avlives (hun var gammel). Etter kort tid fikk vi oss to nye (voksne) katter, som vi nå har hatt i noen år, og det har alltid også gått veldig fint. De er også begge to veldig glad i barna (og barna er selvsagt glade i dem!) De legger seg i fanget til barna, kommer i sengene deres ved leggetid osv. Så vi har bare gode erfaringer med småbarn og katter- men det er nok en stor fordel med en voksen katt sammen med småbarn, og ikke en kattunge. Og det krever selvsagt også at dere foreldre er tett på hele tiden mens barna er små, og hele tiden passer på, og konstant terper barnet på hva som er greit og ikke greit å gjøre med katten. Anonymkode: 37d70...9ea 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 Vi hadde en voksen men ung katt da vi fikk baby. Katten forgudet ungen, fulgte henne som en hund, la seg på det «brettet» under vogna for å være med på tur etc. Hva om dere finner en voksen, barnevant omplasseringskatt? Da vet dere mer hva dere får også. Eller kjøpe en rase katt som har de egenskapene dere ønsker, da vet man også mer hva man får, men ikke i like stor grad som med en voksen. Anonymkode: fb098...048
Tanuki Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 Ville ventet minst 1 år til. Vi skaffet oss katt da gutten vår var 2 år. Det var slitsomt å mye å passe på selv om gutten og kattungen kom kjempegodt overens. Gutten var jo glad i pusen så måtte følge godt med på at han ikke koste for hardt, lekte for voldsomt etc.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Samboeren min har veldig lyst på katt. Det har jeg også, så vi har blitt enig om å skaffe oss en med tiden. Vis det hadde vært opp til han hadde vi skaffet oss en katt med en gang. «Problemet» er at vi har et barn som nettopp har fylt 1 år. Barnet vårt er er rolig barn som har vist stor interesse for dyr (som vi ser på gaten eller når vi er på besøk) Selv er jeg litt usikker på der å skaffe en katt når vi har lite barn hjemme, samt at vi også ønsker flere barn iløpet av noen år. Er usikker på om barnet vårt klarer å være forsiktig med katten, og hvordan katten ville reagert. Er redd for at katten biter eller kløner barnet og eventuelle en baby vis vi får flere barn. Lurer på hvilke erfaringer dere har med katt og barn? Burde vi vente til barnet er eldre? Hvordan er deres erfaring med katt og babyer? Anonymkode: eea92...691 Er ikke katter smarte nok til å enten forsvare seg eller mer trolig bare søke tilflukt et annet sted om barna er plagsomme eller for hardhendte? Sørg for et kattehus der katten kan søke tilflukt på toppen der ingen rekker opp f.eks. Eller et rom med katteluke og låst dør for barna. Eller at katten kan gå ut når den vil. Tror katter styrer det der fint selv bare de har muligheten til å gå unna. Om den er normal og frisk iaf. Ny baby må selvsagt passes på, ikke sove uten oppsyn, evt med kattenett over vogn/seng osv. Men dette er jo ingen stor utfordring. Har ikke prøvd selv, vi har kaniner og ungene har vært så snille med dem atte, selv som 1-åringer. Lære å kose forsiktig og hvordan dyret liker å bli behandlet. Men er jo masse folk som har katt og får barn, så veldig rart om det skulle være noen stor utfordring. Hun hadde jeg vært mer skeptisk til. Både mtp konsekvens HVIS hunden klikker, og også det med å skulle ta seg av både en hund med masse behov for mosjon OG flere små barn, noe med tiden som neppe strekker til. Men katter er selvstendige individer som styrer sitt eget liv, så det er et fint dyr i småbarnsfasen tror jeg Anonymkode: 2bdc2...339
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 Vi hadde katt, fikk barn, og måtte til slutt omplassere katten. Katten hadde det ikke bra, var vandt til å ha det rolig, og likte ikke å bli løpt etter osv. Katten kunne også klore, så vi kunne ikke ha de i samme rom, måtte hele tiden passe på. Fraråder sterkt å å katt, vent heller til barna er større, både for katten og barnas del! Anonymkode: 2d391...c23 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 Vi har en 2 åring og venter en baby til. Og vi har katt (bodd hos oss i ca 7 år nå). Vi vurderer å omplassere katten. 2 åringen kan være ganske hardhendt mot katten - i tillegg til å være i verste trassalder så «nei» fungerer ikke slik som før. Han syns også det er gøy å løpe etter og jage katten. Katten har det ikke bra når den er inne, og det har den ikke hatt siden førstemann ble født. Ble nok for mye støy og uro. Jeg ville ikke skaffet meg katt før siste barn er kanskje 4 år. Katten vår er verdens snilleste, men man vet aldri hva slags lynne katten har. Du kan få en katt som ikke finner seg i å bli tullet med. Anonymkode: 59b29...f67
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 Vi har også lyst på katt, men har bestemt oss for å vente til vi er ferdig med å få barn, og minsten er blitt minst to år. Både for kattens og ungenes del. Er redd katten skal legge seg på en baby. Anonymkode: 0471d...fc4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #16 Skrevet 12. august 2020 Tenker dere voksen eller kattunge? Kattunger må dere trene opp til at det ikke er lov å leke med hender, bite eller klore. Hvor lang tid det tar kommer an på oppdragelsen den fikk hjemme (mange katteeiere lar kattunger leke mye med hendene og lærer dem dårlige vaner) og personlighet. Kattunger krever også mye da de har mye energi og kan ikke slippes ut. Orker dere leke med en kattunge en time hver dag? Om dere tar imot en voksen katt vet dere hva dere får, men dere må selvsagt være forsiktig og holde øye. Men om dere får en voksen, tolmodig katt er ikke det et problem. De aller fleste katter går unna om de ikke liker baby sin behandling av dem. Så lenge katten har rom for å trekke seg unna og ikke blir tvunget eller holdt fast, så skal det gå helt fint. Jeg har ikke barn (kjenner folk som har katt og baby da), men jeg tok imot en katt på 8mnd som drev med biting av hender når han ikke ville ha klapp lenger eller når han ble tatt på magen. Det tok noen måneder med å vætre konsistent, men han har helt sluttet å bite nå, selv når han blir redd eller frustrert sier han fra på andre måter (og vi er raskt ute med å reagere når vi ser han er frustrert slik at han lærer han kan kommunisere med kroppsspråk, ikke med biting) Katter kan bli veldig tolmodige og snille dyr om man tar seg tid til å forstå kroppspråket deres og møter behovene deres før de føler at de må reagere mer voldsomt. Anonymkode: 42021...b70
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #17 Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde katt, fikk barn, og måtte til slutt omplassere katten. Katten hadde det ikke bra, var vandt til å ha det rolig, og likte ikke å bli løpt etter osv. Katten kunne også klore, så vi kunne ikke ha de i samme rom, måtte hele tiden passe på. Fraråder sterkt å å katt, vent heller til barna er større, både for katten og barnas del! Anonymkode: 2d391...c23 Men her er jo problemet at du ikke har evnet å oppdra ungen din, de skal da ikke få lov å løpe etter et dyr og plage det 😱Har man en empatisk og noenlunde lydhøre unge er dette null stress. Anonymkode: fb098...048 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #18 Skrevet 12. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Men her er jo problemet at du ikke har evnet å oppdra ungen din, de skal da ikke få lov å løpe etter et dyr og plage det 😱Har man en empatisk og noenlunde lydhøre unge er dette null stress. Anonymkode: fb098...048 Er ikkje meg du siterer, men vil berre nemne at det ikkje er så svart-kvitt. Langt i fra. Eg har ei jente på tre år som er oppvokst med katt. Både katt og unge er rolige av seg. Og eg har så klart lært jenta at ho ikkje skal erte katten ved å springe etter den. Likevel har ho gløymt seg og sprunge etter. Ho vil jo berre leike. Her går det fint med kombinasjonen katt og små barn. Har ein veldig snill og tolmodig katt. Men har passa på heile tida. Vi kan jo ikkje vere heilt sikker på at katten ikkje klorer når den blir irritert. Men det har altså ikkje med dårlig oppdragelse å gjere at småbarn gløymer seg og skremmer katten ved eit uhell. Anonymkode: 22b66...7ea
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #19 Skrevet 12. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ikkje meg du siterer, men vil berre nemne at det ikkje er så svart-kvitt. Langt i fra. Eg har ei jente på tre år som er oppvokst med katt. Både katt og unge er rolige av seg. Og eg har så klart lært jenta at ho ikkje skal erte katten ved å springe etter den. Likevel har ho gløymt seg og sprunge etter. Ho vil jo berre leike. Her går det fint med kombinasjonen katt og små barn. Har ein veldig snill og tolmodig katt. Men har passa på heile tida. Vi kan jo ikkje vere heilt sikker på at katten ikkje klorer når den blir irritert. Men det har altså ikkje med dårlig oppdragelse å gjere at småbarn gløymer seg og skremmer katten ved eit uhell. Anonymkode: 22b66...7ea ikke hvis det skjer en sjelden gang nei, men i det andre innlegget hørtes det ut som det skjedde hele tiden. Og akkurat som det ikke er lov å bite, slå, kaste matskåla i veggen etc, er det ikke lov å jage dyr. Skjer noe av dette til stadighet må man faktisk oppdra ungen. Skjer det en gang i blant, så tåler en vanlig katt det helt fint. Anonymkode: fb098...048 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #20 Skrevet 12. august 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men her er jo problemet at du ikke har evnet å oppdra ungen din, de skal da ikke få lov å løpe etter et dyr og plage det 😱Har man en empatisk og noenlunde lydhøre unge er dette null stress. Anonymkode: fb098...048 Det er mye vi voksne anser som plaging som jeg tror barn anser som utforsking. Jeg har tatt mitt barn i å putte fingeren i både øyet og øret på katten. Jeg tror ikke dette er vondt ment. Det handler mer om utforsking og nysgjerrighet. Og unger i verste trassalder er alt annet enn lydhøre. Anonymkode: 59b29...f67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå