Gå til innhold

Har fettlever. Noen råd for ny livsstil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk vite at jeg har fått fettlever og har det fordi jeg er overvektig og mye sittestillende. Jeg er klar over at jeg må endre livsstil for å gå ned i vekt og være mer aktiv. Noen som har eller vært i samme situasjon her, som har gode tips? Leste at fettlever er vanlig og 1 av 3 har det. Dame 40.

Anonymkode: bccd9...bad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt mest mulig ned på all form for alkohol, sukker, brød ogkaker/snop og  tørkede frukter. Kutt også kaffe og koffeinholdige drikker med sukker og kunstig søtningsmiddel, samt sort te (koffeinholdig)

Lag mat fra grunnen av slik at du også unngår tilsetningsstoffer. Kjøtt, fisk, fugl, egg og mye grønnsaker. Tips: Velg å lage den maten du liker best. Pasta av mel og vann er bedre enn brød med gjær feks. Forsøk å finne ut hva som gjør ditt liv enklest mulig når det gjelder mat. 

Det er også en god ide å kutte alt du kan av medisiner og smertestillende som ikke er livsnødvendig. Forhør deg med legen din vedr dette.

Om du er glad i chips osv er det best å velge baconsvor som er mest mulig fritt for sukker, og andre tilsetningsstoffer. Salt og pepper er ok.

Ellers får du kjøpt sjokolade med kokosblomstsukker. Det er det beste alternativet til alt annet snop. 

Forsøk å finne ut hva slags mat du foretrekker og lag deg sunnere alternativer av det. Matfløte fungerer fint til å lage kremete hvit saus med krydder, uten tilsatt hvete og andre ting bla.

Lykke til.

Anonymkode: e58ac...e4f

• Liker 6
Skrevet

Spill pokemon go og gå ut å fange dem..

Anonymkode: e7138...e93

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk vite at jeg har fått fettlever og har det fordi jeg er overvektig og mye sittestillende. Jeg er klar over at jeg må endre livsstil for å gå ned i vekt og være mer aktiv. Noen som har eller vært i samme situasjon her, som har gode tips? Leste at fettlever er vanlig og 1 av 3 har det. Dame 40.

Jeg synes det er sjokkerende at du ikke har fått tilbud om veiledning/oppfølging. Typisk norsk helsevesen at når man får en diagnose som ikke kan løses ved hjelp av en resept på et eller annet legemiddel, så blir man overlatt til seg selv.

Anonymkode: 687da...a0e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er sjokkerende at du ikke har fått tilbud om veiledning/oppfølging. Typisk norsk helsevesen at når man får en diagnose som ikke kan løses ved hjelp av en resept på et eller annet legemiddel, så blir man overlatt til seg selv.

Anonymkode: 687da...a0e

Jeg var på sykehus og dem fant det ut der. Skal til fastlegen i neste uke og skal snakke med han da om hva jeg kan gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Det absolutt viktigste du gjør er å gå ned i vekt. Hva du spiser er ikke så viktig som hvor mye du spiser her. https://nhi.no/symptomer/magetarm/fettleversykdom-ikke-alkoholisk/

"En vektreduksjon på minst 5%, og aller helst så mye som 7-10% av kroppsvekten, er vist å kunne stanse sykdomsutviklingen"

Det er faktisk en utrolig vanlig tilstand hos folk med en viss overvekt. Det er bare det at de færreste sjekker akkurat dette, og tenker ikke at overvekten kan skade leveren. Det er like farlig som alkoholisme.

Anonymkode: 6fc6c...3b4

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut "spis deg fri". Veldig god metode for å legge om livsstilen. Kan høre boken gratis på Podcasten med samme navn. 

Anonymkode: 2c080...15d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kutt mest mulig ned på all form for alkohol, sukker, brød ogkaker/snop og  tørkede frukter. Kutt også kaffe og koffeinholdige drikker med sukker og kunstig søtningsmiddel, samt sort te (koffeinholdig)

Lag mat fra grunnen av slik at du også unngår tilsetningsstoffer. Kjøtt, fisk, fugl, egg og mye grønnsaker. Tips: Velg å lage den maten du liker best. Pasta av mel og vann er bedre enn brød med gjær feks. Forsøk å finne ut hva som gjør ditt liv enklest mulig når det gjelder mat. 

Det er også en god ide å kutte alt du kan av medisiner og smertestillende som ikke er livsnødvendig. Forhør deg med legen din vedr dette.

Om du er glad i chips osv er det best å velge baconsvor som er mest mulig fritt for sukker, og andre tilsetningsstoffer. Salt og pepper er ok.

Ellers får du kjøpt sjokolade med kokosblomstsukker. Det er det beste alternativet til alt annet snop. 

Forsøk å finne ut hva slags mat du foretrekker og lag deg sunnere alternativer av det. Matfløte fungerer fint til å lage kremete hvit saus med krydder, uten tilsatt hvete og andre ting bla.

Lykke til.

Dette er gode råd. 👍 Det er hovedsaklig alkohol og fruktsukker som gjør at det lagres fett i leveren.

Anonymkode: 43053...6bb

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til.

Hvorfor skal man kutte ut kaffe?

Anonymkode: 339f7...b72

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal man kutte ut kaffe?

Anonymkode: 339f7...b72

Kaffe hemmer kroppens renseprosess da koffein er et giftstoff bla. I tillegg kjøg koffein deg hyper på nesten samme måte som sukker. Høyt opp og rask krasj. Det er ikke uten grunn at mange tyr til kaffe store deler av døgnet for å holde seg i gang. Dessverre ødelegger det for kroppens naturlige signaler.

• Liker 4
Skrevet

Du må finne alternativ. Hvilken mat er det du spiser til vanlig? Skriv feks en ukesmeny eller list opp noe av det du spiser. Da blir det lettere å forsøke å hjelpe. 

Anonymkode: 7c898...aa6

Skrevet

Jeg hadde det for noen år siden. Begynte med streng lavkarbo, fulgte Thors plan (spør thor på Facebook) og ble kvitt fettlever i løpet av 6 mnd. Fikk ingen hjelp eller veiledning hverken av fastlegen eller på sykehuset. Måtte finne ut av ting selv. Trente ved å gå på tredemølle 2-3 ganger i uken. Gikk ikke så veldig mye ned i vekt, men omlegging av livsstil var nok til å bli kvitt den.

Anonymkode: f19dd...510

• Liker 2
Skrevet

TS her. Snakket med min fastlege i dag og jeg skal til han i neste uke. Da skal vi lage en plan for hvordan jeg kan gå ned i vekt og ny livsstil. Jeg har vært stillesittende og overvektig i flere år. Men i dag kom jeg meg opp og gikk en tur en time, og kjente det var godt og svettet litt og kjente meg litt sliten i bena. Vil prøve å gå tur annenhver dag tror jeg. Fikk beskjed om å drikke mye vann og. Jeg har drukket cola uten sukker i flere år. Men kjøpte flaske med sitron å ha i vannet. Har kjøpt knekkebrød og spist 2 egg på 2 knekkebrød etter jeg kom hjem fra turen. Har ikke spist noe annet i dag. Så blir det fiskekaker med litt poteter og masse grønnsaker til middag. Jeg skal klare dette og har lest mye på nettet nå om å gå ned i vekt. Tenker på å følge lavkarbo, men uten det mettede fettet. Liker ikke bacon og slik. Kjøpte og tabletter med vitaminer og omega3 i. Vil prøve nå så godt jeg kan, og er litt ivrig ja. Så skal legen veie meg en gang i mnd, og han har ultralyd så han kan undersøke leveren min også etter en stund, og blodprøver da selvfølgelig. Jeg bruker medisiner og spurte om jeg måtte slutte med dem, nei sa han. Han sa jeg ikke skal bekymre meg. Så sa han at en kan skjære av en bit av leveren og den vokser fint ut igjen sa han. Vet ikke hvorfor han sa det men. Sa og av leveren er lett forhøyet verdi så det er jo ikke mye da forhåpentligvis. Kolesterolet låg på rundt 5 så det var visst ikke så ille heldigvis. Jeg vil selv ha en livstillendring og for når jeg går ned i vekt vil jeg føle meg bedre psykisk og fysisk også. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her. Snakket med min fastlege i dag og jeg skal til han i neste uke. Da skal vi lage en plan for hvordan jeg kan gå ned i vekt og ny livsstil. Jeg har vært stillesittende og overvektig i flere år. Men i dag kom jeg meg opp og gikk en tur en time, og kjente det var godt og svettet litt og kjente meg litt sliten i bena. Vil prøve å gå tur annenhver dag tror jeg. Fikk beskjed om å drikke mye vann og. Jeg har drukket cola uten sukker i flere år. Men kjøpte flaske med sitron å ha i vannet. Har kjøpt knekkebrød og spist 2 egg på 2 knekkebrød etter jeg kom hjem fra turen. Har ikke spist noe annet i dag. Så blir det fiskekaker med litt poteter og masse grønnsaker til middag. Jeg skal klare dette og har lest mye på nettet nå om å gå ned i vekt. Tenker på å følge lavkarbo, men uten det mettede fettet. Liker ikke bacon og slik. Kjøpte og tabletter med vitaminer og omega3 i. Vil prøve nå så godt jeg kan, og er litt ivrig ja. Så skal legen veie meg en gang i mnd, og han har ultralyd så han kan undersøke leveren min også etter en stund, og blodprøver da selvfølgelig. Jeg bruker medisiner og spurte om jeg måtte slutte med dem, nei sa han. Han sa jeg ikke skal bekymre meg. Så sa han at en kan skjære av en bit av leveren og den vokser fint ut igjen sa han. Vet ikke hvorfor han sa det men. Sa og av leveren er lett forhøyet verdi så det er jo ikke mye da forhåpentligvis. Kolesterolet låg på rundt 5 så det var visst ikke så ille heldigvis. Jeg vil selv ha en livstillendring og for når jeg går ned i vekt vil jeg føle meg bedre psykisk og fysisk også. 

Høres bra ut. Bare husk at du trenger litt av det animalske fettet også for at kroppen skal kunne løse opp og ta til seg næringsstoffene i maten. Animalsk fett kan du få i deg via ost, yoghurt, rømme, matfløte osv. Ikke velg de produktene med lavere fettprosent. Feks kan du prøve en klatt med yoghurt eller rømme, evt kesam, til fiskekakene. Du kan også steke fisk i panna, ren fisk er uten tilsetningstoffene som ofte finnes i fiskefarse. Så les innholdslista. Og ikke minst nyt maten du velger.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres bra ut. Bare husk at du trenger litt av det animalske fettet også for at kroppen skal kunne løse opp og ta til seg næringsstoffene i maten. Animalsk fett kan du få i deg via ost, yoghurt, rømme, matfløte osv. Ikke velg de produktene med lavere fettprosent. Feks kan du prøve en klatt med yoghurt eller rømme, evt kesam, til fiskekakene. Du kan også steke fisk i panna, ren fisk er uten tilsetningstoffene som ofte finnes i fiskefarse. Så les innholdslista. Og ikke minst nyt maten du velger.

Ja takk for det. Jeg liker ost og yoghurt godt også. 

• Liker 1
Skrevet
På 12.8.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev:

Så flink du er! Jeg har gått ned 15 kg siden mars og må si at å gå tur er helt utrolig undervurdert. Du forbrenner kalorier, nei kanskje ikke like mye som spinning, men tur er noe man orker å gjøre ofte og er enklere å få til ofte i hverdagen. Gikk 10000 skritt om dagen (fitbit klokke) og telte kcal på app (myfitnespall). Jeg spiser min egen blanding av lavere karbo, sunt fett og godt med protein og grønnsaker. Deg var min måte, håper du finner det som fungerer for deg. Det er et maratonløp og noen dager er ikke så enkle, men du kommer i mål tilslutt om du ikke gir opp. Det er to kjempefine tråder her «vi som skal ned i vekt innen høst/jul/vår/sommer» og tilhørende diskusjonsforum. Det har hjulpet meg masse å ha disse trådene og ikke følt meg alene:)

Anonymkode: b4f5f...caf

Skrevet
På 12.8.2020 den 15.01, AnonymBruker skrev:

TS her. [...] Så sa han at en kan skjære av en bit av leveren og den vokser fint ut igjen sa han. Vet ikke hvorfor han sa det men. [...]

Han prøvde kanskje å illustrere det at leveren har en veldig god evne til å reparere seg selv. 

Anonymkode: 860ef...3ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...