Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke magemusklene mine har delt seg slik som alle snakker om at de gjør i graviditeten. Jeg har 3 uker igjen til termin og har fortsatt kontakt og jeg ser at det strammer seg i hele magen når jeg f.eks setter meg opp av senga. Er det veldig vanlig at de deler/ikke deler seg? Er det fordeler/ulemper om mine ikke har delt seg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig at de deler seg. Hos meg ser jeg det ved at magen står som en trekant/pyramide når jeg reiser meg rett opp etter å ha ligget på ryggen, er i uke 33. Hvor vanlig det er at de ikke deler seg vet jeg ikke, kanskje noe jordmor kan svare på?

Anonymkode: b426b...c4b

Skrevet

Mine delte seg ikke. 

Skrevet

Bare vær glad de ikke deler seg du 😉

Anonymkode: 96561...a89

• Liker 2
Skrevet

Teit spørsmål kanskje, men kjenner man at de deler seg? Eller bare gjør de det sånn plutselig?

Anonymkode: 8b45e...ff1

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teit spørsmål kanskje, men kjenner man at de deler seg? Eller bare gjør de det sånn plutselig?

Aner ikke🙈 Er ikke sikker på qt mine ikke har delt seg men det kjennes jo ut som om alt er "på plass" 🤔

Skrevet

Bare vær glad hvis dine ikke er delt. Mine ble delt, kjente det ikke. Jeg har operert de, og veldig fornøyd med det.

Anonymkode: 6f9f3...cba

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær glad hvis dine ikke er delt. Mine ble delt, kjente det ikke. Jeg har operert de, og veldig fornøyd med det.

Anonymkode: 6f9f3...cba

Hvordan finner man ut om de er delt egentlig?

Skrevet

Mine delte seg i uke 19-20 kjente det i form av smerter i magen, og som om noe ble sakte men sikkert dratt fra hverandre 🙄 etter dette som magen virkelig kom også. Ganske lett å kjenne etter fødsel at magemusklene har delt seg da man får en ganske stor gap på midten mellom 😊 mine er tilbake til normalt nå 1år etter, uten noe særlig trening. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Om magemusklene deler seg er det vel en skade. Det er ikke normalt, selv om det sikkert er vanlig.

Skrevet
2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Om magemusklene deler seg er det vel en skade. Det er ikke normalt, selv om det sikkert er vanlig.

Nei. At magemusklene deler seg, er både helt vanlig, og vanligvis også helt uproblematisk. For de fleste går magemusklene sammen igjen innen et år etter fødsel, helt av seg selv. Det er hvis de IKKE går sammen igjen at det defineres som et problem, og man bør oppsøke hjelp. 

Anonymkode: ac2e7...489

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Det er veldig vanlig at magemusklene deler seg. Det er mer uvanlig at de ikke gjør det.

Det er også ganske vanlig å ende opp med permanente delte magemuskler, spesielt hvis man får flere barn. 

Delte magemuskler er en av hovedårsakene til at mange kvinner aldri får tilnærmet tilbake midjen de hadde før fødsel. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Du svarer ofte mye rart uten egentlig å ha peiling, illustrert perfekt i denne tråden. 

Anonymkode: cc17b...cfc

• Liker 6
Skrevet

Mine delte seg heller ikke. Fødte på

38+1, så kan hende de ville delt seg hvis jeg gikk til termin eller overtid da

Anonymkode: 84830...b6e

Skrevet

Kanskje det gjelder de som har meget trente magemuskler? Større muskler som tar mer plass, deler seg for å få plass. 🤷‍♀️

Anonymkode: 2dc3e...7c4

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
På 12.8.2020 den 10.43, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig at magemusklene deler seg. Det er mer uvanlig at de ikke gjør det.

Det er også ganske vanlig å ende opp med permanente delte magemuskler, spesielt hvis man får flere barn. 

Delte magemuskler er en av hovedårsakene til at mange kvinner aldri får tilnærmet tilbake midjen de hadde før fødsel. 

Kom gjerne med lenker til dokumentasjon på dette. Her: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankestrenes/ og flere andre steder omtales delte magemuskler etter fødsel som en fødselsskade.

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du svarer ofte mye rart uten egentlig å ha peiling, illustrert perfekt i denne tråden. 

Anonymkode: cc17b...cfc

Jaså? Du måtte være anonym for å tørre og si det, ja... 

Skrevet
1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Kom gjerne med lenker til dokumentasjon på dette. Her: https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/delte-magemuskler-stor-mage-som-ikke-kan-slankestrenes/ og flere andre steder omtales delte magemuskler etter fødsel som en fødselsskade.

Jaså? Du måtte være anonym for å tørre og si det, ja... 

Altså, i den artikkelen du lenker til, står det helt bokstavlig talt: Delte magemuskler er vanlig mot slutten av et svangerskap. Hos de fleste kommer magemusklene sammen igjen etter fødselen, men dette skjer ikke hos alle. 

Direkte sitat fra DIN EGEN link... 

Delte magemuskler er helt vanlig. Og som det står: hos de fleste går de sammen igjen ganske raskt etter fødselen. 

Det er når de IKKE går sammen igjen at det er en fødselsskade og at ting er unormalt.. 

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, i den artikkelen du lenker til, står det helt bokstavlig talt: Delte magemuskler er vanlig mot slutten av et svangerskap. Hos de fleste kommer magemusklene sammen igjen etter fødselen, men dette skjer ikke hos alle. 

Direkte sitat fra DIN EGEN link... 

Delte magemuskler er helt vanlig. Og som det står: hos de fleste går de sammen igjen ganske raskt etter fødselen. 

Det er når de IKKE går sammen igjen at det er en fødselsskade og at ting er unormalt.. 

Det er jo etter fødsel jeg snakker om, da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...