AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Jeg er nå plutselig gravid, og det er i seg ganske ubeleilig ettersom jeg fortsatt er delvis permittert. Hva skjer om jeg blir sykemeldt etterhvert? Jeg var i fin form sist svangerskap men de sier jo at alle svangerskap er forskjellig. Jeg er redd for å plutselig få bekkenløsning, eller bli plaget med oppkast eller utmattelse eller noe. Ikke fordi jeg tror det blir å skje, men fordi jeg er redd for hva som skjer hvis jeg blir det. Er dagpenger med på utregning av sykepenger? Ikke at det er all verden, men det er mer enn om de regner utenom dagpengene. Kan man evt be om å bli vurdert basert på gjennomsnittet av de 3 siste årene, som de gjorde i dagpengesøknaden min? 😩 Anonymkode: b4a69...34e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 Må få si at svangerskapet er veldig velkomment, men hadde ikke tenkt å begynne planleggingen i år for å si det sånn... Anonymkode: b4a69...34e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 Ikke tenk på det, graviditet er ingen sykdom og de fleste jobber vel frem til permisjonen. Anonymkode: a2d02...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke tenk på det, graviditet er ingen sykdom og de fleste jobber vel frem til permisjonen. Anonymkode: a2d02...c2d Nei, de fleste, dvs 70% av alle gravide, blir sykemeldt minst én gang i løpet av svangerskapet. Ts: Dagpenger regnes som inntekt, ja. Anonymkode: 91e7a...cff 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de fleste, dvs 70% av alle gravide, blir sykemeldt minst én gang i løpet av svangerskapet. Ts: Dagpenger regnes som inntekt, ja. Anonymkode: 91e7a...cff Only in Norway 😅 Anonymkode: 088ec...44e 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de fleste, dvs 70% av alle gravide, blir sykemeldt minst én gang i løpet av svangerskapet. Ts: Dagpenger regnes som inntekt, ja. Anonymkode: 91e7a...cff Only in Norway 😅 Anonymkode: 088ec...44e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #7 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Only in Norway 😅 Anonymkode: 088ec...44e Ja, for her i Norge har vi heldigvis en velferdssystem som tillater oss å ta vare på helsen vår. Vi har generelt høyt sykefravær i forhold til andre land, det gjelder altså ikke bare gravide. Mye av grunnen er rett og slett at det er lov til å være syk i Norge, vi må ikke presse oss til vi blir innlagt på sykehuset eller det som verre er, vi kan kaste i håndklet før det går så langt. Anonymkode: 91e7a...cff 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #8 Skrevet 11. august 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de fleste, dvs 70% av alle gravide, blir sykemeldt minst én gang i løpet av svangerskapet. Ts: Dagpenger regnes som inntekt, ja. Anonymkode: 91e7a...cff What? Kjenner stort sett bare folk som går frem til permisjonen. Bortsett fra to som begge hadde vondt i viljen og sykemeldte seg fra de fant ut at de var gravide ved hvert svangerskap. Og ellers var mer sykemeldte enn de jobbet fra før barna kom. Begge sa de hadde vondt i viljen og flakket fra jobb til jobb og var sykmeldte etter de pålagte ukene som måtte jobbes først. Anonymkode: a2d02...c2d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, for her i Norge har vi heldigvis en velferdssystem som tillater oss å ta vare på helsen vår. Vi har generelt høyt sykefravær i forhold til andre land, det gjelder altså ikke bare gravide. Mye av grunnen er rett og slett at det er lov til å være syk i Norge, vi må ikke presse oss til vi blir innlagt på sykehuset eller det som verre er, vi kan kaste i håndklet før det går så langt. Anonymkode: 91e7a...cff Den triste sannheten er at veldig mange bare har vondt i viljen og får sykemelding. Er helt for at syke skal få sykemelding, men det blir dessverre misbrukt enormt av gravide. Anonymkode: 088ec...44e 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den triste sannheten er at veldig mange bare har vondt i viljen og får sykemelding. Er helt for at syke skal få sykemelding, men det blir dessverre misbrukt enormt av gravide. Anonymkode: 088ec...44e For mange er spesielt 1.trimester verre enn influensa. Er det å misbruke sykemelding å bli hjemme når man har influensa (hvis man ikke tenker på smitte)? Anonymkode: 91e7a...cff
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: For mange er spesielt 1.trimester verre enn influensa. Er det å misbruke sykemelding å bli hjemme når man har influensa (hvis man ikke tenker på smitte)? Anonymkode: 91e7a...cff Jeg snakker om de som er litt sliten mot slutten, og rett og slett ikke gidder å jobbe. Anonymkode: 088ec...44e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #12 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker om de som er litt sliten mot slutten, og rett og slett ikke gidder å jobbe. Anonymkode: 088ec...44e Hva vet vi om det? Er ganske sårbart å bære på et barn. Mange trives ikke i gravidkroppen. Føler seg oppblåste og at alle stirrer på dem. Kan ta på psykisk å gå gravid . Noen sover dårlig, er redd for at barnet er sykt. Redd for å skade barnet . Spesielt første gang som gravid. En stor mental påkjenning for mange. Redsel for fødsel, redsel for en helt ny tilværelse Kvinner går gjennom barnefødsler frivillig og skaper nye samfunnsborgere. Før sa de at menn drar i militæret og kvinner føder barn. Det er et bidrag til samfunnet, såvel som til deg selv. Jeg synes gravide skal føle seg helt fri til å kunne sykemelde seg. Det ER en stor påkjenning for mange . Ikke alt som er synlig for oss andre. Vi vet at mange har sterk angst gjennom hele svangerskapet. Hallo det vokser en person inne i deg!!! Anonymkode: 287bf...7b3 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg snakker om de som er litt sliten mot slutten, og rett og slett ikke gidder å jobbe. Anonymkode: 088ec...44e Jeg vil tro det er mest vanlig å ha en gradert sykemelding i graviditeten. Jeg hadde f.eks en 20% sykemelding de siste 7 ukene. Det handler ikke bare om å gidde å jobbe. Med litt kortere dager fikk jeg mer overskudd og ble dermed mer effektiv på jobb dectimene jeg var tilstede. Anonymkode: b28e5...d8c 2
Kaiaermeg Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 Forrige svangerskap hadde jeg en holdning om at jeg skulle klare å ikke bli sykmeldt, fordi alle andre rundt meg hadde klart det. Lite visste jeg om at svangerskapet mitt ble tøft for meg, spesielt psykisk, men også pga. vondter. Ca. 1 mnd før fødselspermisjon gikk jeg på veggen, fikk konstantert svangerskapsdepresjon, og ble 100% sykmeldt. Dette gled så over i en fødselsdepresjon, som "ødela" de første 7 mnd med baby. Jeg lovet meg selv at om det ble et svangerskap til, skulle jeg være mye flinkere til å lytte til kroppen og ikke sitte å fortelle lege og jordmor at "alt var bra" når jeg egentlig ikke så en grunn til å stå opp om morgenen. Så til dere som mener at gravide utnytter systemet: Ja, der er kanskje noen som gjør dette. Men husk at dere ikke vet grunnen til at de får sykmelding. Jeg opplevde det som tabu å være deprimert i svangerskap og i tiden etter fødsel, og fortalte derfor svært få om grunnen til sykmeldingen. Om man f.eks. har hatt tidligere utfordringer med psykisk helse (men også uten dette), kan man være ekstra utsatt for svangerskaps- og fødselsdepresjon. Verken mor, barn eller far er tjent med deprimert mor - verken i svangerskap, under fødsel eller i barseltid. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke tenk på det, graviditet er ingen sykdom og de fleste jobber vel frem til permisjonen. Anonymkode: a2d02...c2d Jeg kastet opp minst 5 ganger daglig de 3 første mnd, så hadde jeg migrene med synsforstyrrelser og oppkast flere ganger i uken de neste 4 mnd. Til slutt streiket bekkenet såpass at jeg måtte gå med krykker. Men joda, takk for meningen din om at jeg var helt arbeidsfør 🤣 Anonymkode: 3bc3a...b67
Strikkesokken Skrevet 12. august 2020 #16 Skrevet 12. august 2020 (endret) Her var det mye generalisering! Jeg er sykmeldt pga hyperemesis. I første trimester var jeg så dårlig at jeg var innlagt i mange uker, og legene ønsket å legge ned sonde på meg, noe jeg nektet. Fikk hjelp av hjemmesykepleien for væskepåfyll intravenøst etter utskrivelse. Nå er jeg i uke 25, går fortsatt på kvalmestillende hver dag, spyr fortsatt, orker lite, sover mye. Har prøvd meg tilbake i jobb men det går bare ikke. Ja, jeg kunne nok presset meg til det ytterste, gått på jobb, sovet resten av døgnet og latt de to barna jeg har klare seg uten mamma fram til babyen kommer, og gått på en skikkelig smell, men det er faktisk ikke noe liv å leve. Ikke kom og fortell meg at de fleste gravide har vondt i viljen, mange kan slite med usynlige ting og man må ikke være sengeliggende for å bli sykmeldt! Endret 12. august 2020 av Strikkesokken 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #17 Skrevet 12. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke tenk på det, graviditet er ingen sykdom og de fleste jobber vel frem til permisjonen. Anonymkode: a2d02...c2d Prøv å jobbe 7,5 timer hver dag med bekkenløsning, oppkast og utmattelse. Jeg var 50% sykemeldt i mitt forrige svangerskap fordi lange arbeidsdager rett og slett tok knekken på rygg og hofter. På de verste dagene før jeg ble sykemeldt satt jeg faktisk og gråt pga smerte. Smertestillende hjelper lite eller ingenting, siden bekkenløsning er hormonelt. I tillegg slet jeg med lav blodprosent de siste 15 ukene, så jeg var konstant utmattet. Jeg kunne stå opp, spise frokost og ta meg en dusj, og da var jeg så sliten at jeg måtte legge meg for å sove. Ikke helt arbeidsfør, kanskje? Blir så lei av alle de som sier at graviditet ikke er en sykdom, for man kan faktisk bli skikkelig dårlig av å gå gravid. Følte meg konstant fyllesyk hele første trimester, slet med bekkenet og ryggen de to siste trimesterene og utmattelse tredje trimester. Det er tungt både fysisk og psykisk. Anonymkode: 943b3...a72 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå