AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #21 Del Skrevet 1. september 2020 Det viktigste er å begynne. Det kan du gjøre ved å lage en helt konkret fremdriftsplan. Og så følger du den. Uke 1: bestemme problemstilling - underpunkter kan være feks: skrive opp fire mulige problemstillinger, begrense det til en i løpet av uken Uke 2: finne kilder - få tilgang til google scholar, pubmed eller hva enn som er relevant på ditt fagfelt - søk etter nøkkelord basert på problemstilling - les abstract og noter/spar på relevante artikler i en mappe på pc Uke 3: begynne på innledning og metodekapittel Uke 4: begynne på diskusjon Uke 5: osv Følg planen. Bli ferdig. Det er litt som trening, just do it. Dørstokkmila er lang, man kan ikke sitte og vente i sofaen på at motivasjon skal komme dalende. Kl xx begynner masterjobbing og kl xx slutter masterjobbing. Da er det ikke husvask, oppvask, sosialt samvær, da er det masterjobbing. Anonymkode: 0e3d3...643 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2020 #22 Del Skrevet 2. september 2020 Skriv noe hver eneste dag. Det er mye lettere å redigere tekst som allerede finnes enn å skrive den første gang. Anonymkode: b9ab4...548 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #23 Del Skrevet 4. september 2020 On 9/1/2020 at 1:11 PM, sssssh! said: Jeg har dårlig kontakt med veileder og får beskjed om å ta kontakt når jeg har bestemt meg. Problemet er at nå har jeg snart brukt to år på å bestemme meg, og oppgaven vokser meg fullstendig over hodet. Vil kaste alle mine ideer og begynne på nytt. Men hvordan skal jeg tenke for å finne noe som er plankekjøring? Er ikke redd for arbeidsmengde, men må passe meg for å ikke bli overveldet av alle mulighetene. Har blitt anbefalt å velge litteraturstudie, men sliter da med å finne noen måte å vinkle oppgaven slik at jeg bidrar med noe og ikke bare repeterer det de andre har funnet ut av. Hjelp🤯 Er det en 30 poengsoppave så vil du mest sannsynlig ikke komme til noe originalt. Det kommer selvsagt litt an på hva du skriver masteroppgave om. Det du må finne ut er hvor terskelen ligger. Man må få vist forståelse gjennom oppgaven man skriver og man må klare mer enn å bare gjengi hva andre har skrevet. Men det trenger jo ikke være veldig originalt det man kommer frem til. Men som følg tipsene du har fått i tråden. Husk at mange har klart dette før deg og at du ikke er noe dårligere enn dem. Husk at det viktigste er å faktisk komme i gang og ha selvdisiplin slik at ikke alt må gjøres siste måned(eller enda verre siste ukene). Anonymkode: 88c41...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2020 #24 Del Skrevet 4. september 2020 On 9/1/2020 at 8:17 PM, AnonymBruker said: Sensor kommer jo til å se at oppgaven er et «litteraturstudium». Med mindre litteraturstudier (sammenfatninger av tilgjengelig forskning på området på et gitt tidspunkt) gjøres som innledende del av et større forskningsprosjekt, så er dette som masteroppgave synonymt med «her gikk veldig mye galt, gikk tom for tid og måtte gå for dette som nødløsning.» Du skal finne noe skikkelig interessant og vinkle dette her veldig inn på et sexy nynbrottsområde for at en slik oppgave skal leses som noe annet enn «Ah, ok, I see what you did there.» Anonymkode: 1df87...fbd Dette er jo bare tull det du skriver. Anonymkode: 88c41...1ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #25 Del Skrevet 27. september 2020 Jeg har ikke master, men skal søke meg inn høsten 2021. Kan jeg spørre om hva litteraturstudium er? Anonymkode: 24940...5e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #26 Del Skrevet 27. september 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke master, men skal søke meg inn høsten 2021. Kan jeg spørre om hva litteraturstudium er? Anonymkode: 24940...5e9 En som skal studere til en mastergrad burde nesten klare å Google seg til det svaret.. unnskyld altså, men herlighet. Anonymkode: dc7dc...065 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #27 Del Skrevet 27. september 2020 On 9/1/2020 at 1:11 PM, sssssh! said: Jeg har dårlig kontakt med veileder og får beskjed om å ta kontakt når jeg har bestemt meg. Problemet er at nå har jeg snart brukt to år på å bestemme meg, og oppgaven vokser meg fullstendig over hodet. Vil kaste alle mine ideer og begynne på nytt. Men hvordan skal jeg tenke for å finne noe som er plankekjøring? Er ikke redd for arbeidsmengde, men må passe meg for å ikke bli overveldet av alle mulighetene. Har blitt anbefalt å velge litteraturstudie, men sliter da med å finne noen måte å vinkle oppgaven slik at jeg bidrar med noe og ikke bare repeterer det de andre har funnet ut av. Hjelp🤯 Har du noe i ditt privatliv som kan linkes til oppgaven? Mener ikke at du skal skrive om deg selv, men om det er tema du kan kjenne igjen eller bruke fra ditt eget liv for å gjøre det mer interessant for deg selv. Anonymkode: b14aa...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #28 Del Skrevet 27. september 2020 Mitt beste tips er å skrive om noe du virkelig interesserer deg for. Men det er kanskje for sent å velge det nå. Anonymkode: c8432...516 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #29 Del Skrevet 27. september 2020 Skriv noe HVER dag i masteroppgaven din, helt fra dag 1. På dag 1 lager du et dokument med tittelside, innholdsfortegnelse og alle kapitlene du skal ha med, komplett med side breaks, riktig formatering etc. Du kan alltid begynne med noe, enten det er litteratur, metode... Om det så bare er hvem du skal takke, så skriv det! (Forøvrig lurt å gjøre underveis uansett, slik at du ikke glemmer noen.) Hver setning du skriver nå, er en setning du slipper å skrive senere. Hvis en artikkel du leser er aktuell for oppgaven din - skriv den inn med EN gang, eller i det aller minste lim inn en link i dokumentet ditt. Det gjorde jeg da jeg skrev doktorgrad (har ikke mastergrad, så masteroppgave har jeg aldri skrevet, men det er vel det samme), og det var jeg SÅ glad for på slutten da jeg skulle skrive sammenskrivingen, for det blir ganske mye til slutt. Det er til stor hjelp selv om du må skrive det om (mye), for det er enklere å skrive om noe enn å skrive det for første gang. Lag en tidsplan med milepæler. FØLG DEN, og hvis noe skjer slik at den sprekker - oppdater planen. Og legg inn slingringsmonn på slutten! HUSK å gå gjennom referansene jevnlig, og sett av en dag eller to til å finsjekke hver bidige referanse som det aller siste du gjør før du leverer. Og ikke tro at du skal endre verden. Det kommer du ikke til å gjøre med en masteroppgave (eller en doktorgrad). Ikke ha for høyt ambisjonsnivå. Hovedpoenget er at du skal lære om forskning og skrive et større selvstendig arbeid hvor du viser at du behersker å diskutere kilder, bruke teorier, kritisk tenkning etc (varierer litt ut fra fagområde). Masteroppgaven vil ikke definere deg for resten av livet, det er noe du må gjennom for å få graden din. Så senk skuldrene litt, ikke bli altfor stressa. Ikke legg opp til veldig arbeidskrevende datainnsamling hvis du ikke er 100% sikker på at du har nok tid. PS: Nå har noen allerede tenkt å skrive et innlegg hvor de sier at man ikke kan ta doktorgrad uten å ha master, men man kan ha grader tilsvarende master (jeg har en embetsutdanning), som kvalifiserer til opptak til PhD. Jeg skrev oppgave der også, antakelig noe mindre omfattende enn en master, men da gikk jeg tom for tid (hadde ikke satt av eget semester på oppgaven), skrev jeg den oppgaven i vill panikk på en uke. Fikk faktisk en god karakter, haha, men det er et eksempel på hvordan du IKKE skal skrive master. Anonymkode: b9ab4...548 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #30 Del Skrevet 27. september 2020 På 1.9.2020 den 15.35, sssssh! skrev: Takk for tips og linker! Feltet er i samfunnsplanlegging. Problemet er strategien for å bestemme meg. Legger gjerne opp til en ordinær C oppgave bare for å bli ferdig med det. Men hva bør jeg velge for å gjøre det enklest mulig for meg selv? Litteraturstudie? Spørreskjema? Hva er vanlige fallgruver å gå i? Vet at jeg bør velge noe det finnes mye informasjon om, men der sliter jeg ærlig talt med hva jeg kan bidra med til feltet. Spørreskjema høres enkelt ut, men realiteten er at det er MYE arbeid. Utforme spørreskjema (det er IKKE enkelt!) og samtykkeskjema (heller ikke enkelt), evt runder med NSD (kan ta tid!), få skrevet inn skjemaet i programvare og få det sendt ut, risikere lav svarprosent, masse jobb med å rydde i filer, og SÅ kommer statistikkjobben (ofte med mye missing data)... Litteraturstudium eller å bruke allerede innsamlede data er enklest. Anonymkode: b9ab4...548 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #31 Del Skrevet 27. september 2020 På 1.9.2020 den 13.11, sssssh! skrev: Jeg har dårlig kontakt med veileder og får beskjed om å ta kontakt når jeg har bestemt meg. Problemet er at nå har jeg snart brukt to år på å bestemme meg, og oppgaven vokser meg fullstendig over hodet. Vil kaste alle mine ideer og begynne på nytt. Men hvordan skal jeg tenke for å finne noe som er plankekjøring? Er ikke redd for arbeidsmengde, men må passe meg for å ikke bli overveldet av alle mulighetene. Har blitt anbefalt å velge litteraturstudie, men sliter da med å finne noen måte å vinkle oppgaven slik at jeg bidrar med noe og ikke bare repeterer det de andre har funnet ut av. Hjelp🤯 Det virker som om du ikke er moden nok til å gjennomføre en slik oppgave. Hvorfor skal du gjøre det hvis du egentlig ikke har lyst? Anonymkode: fe020...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #32 Del Skrevet 27. september 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det virker som om du ikke er moden nok til å gjennomføre en slik oppgave. Hvorfor skal du gjøre det hvis du egentlig ikke har lyst? Er det noen som har lyst til å skrive master? Kan egentlig ikke komme på noe jeg har mindre lyst til, men jeg gjør det allikevel. Anonymkode: fb90a...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #33 Del Skrevet 27. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som har lyst til å skrive master? Kan egentlig ikke komme på noe jeg har mindre lyst til, men jeg gjør det allikevel. Anonymkode: fb90a...a9b Jeg skrev master innen et fagfelt jeg elsket (og elsker) med en fin miks av feltarbeid, laboratoriearbeid, utplassering i bedrift, statistisk analyse og selve skrivearbeidet. Hadde to fantastiske veiledere. Det var høydepunktet i fem og et halvt år på universitetet. Men jeg valgte bevisst et fag og et emne som jeg var sterkt engasjert i, og startet forberedelsene allerede som andreårsstudent. Hvis man velger en høyeste utdanning bare fordi det er noe man "må" kan det nok bli vanskelig å finne engasjementet som trengs for å stå i et pliktløp. Master er ikke for alle. Anonymkode: fe020...74e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2020 #34 Del Skrevet 27. september 2020 På 1.9.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev: Sensor kommer jo til å se at oppgaven er et «litteraturstudium». Med mindre litteraturstudier (sammenfatninger av tilgjengelig forskning på området på et gitt tidspunkt) gjøres som innledende del av et større forskningsprosjekt, så er dette som masteroppgave synonymt med «her gikk veldig mye galt, gikk tom for tid og måtte gå for dette som nødløsning.» Du skal finne noe skikkelig interessant og vinkle dette her veldig inn på et sexy nynbrottsområde for at en slik oppgave skal leses som noe annet enn «Ah, ok, I see what you did there.» Anonymkode: 1df87...fbd Hva baserer du dette på? Kjenner selv 2 stk som valgte litteraturstudie, begge fikk a og den ene oppgaven har blitt nevnt i to medisinske tidsskrifter Anonymkode: c00c8...312 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå