Gå til innhold

Dere som har skrevet masteroppgave, hva er dine tips for å gjøre det enklest mulig for seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har utsatt masteroppgaven min på grunn av sykdom og diverse og må begynne på den i høst. Sliter med helse, motivasjon og å bestemme meg. Må virkelig bare få dette ut av verden. 

Hva er dine tips for å gjøre det enklest mulig for seg selv? Hvilket format, hva er det lureste å velge for å komme seg igjennom raskest mulig? Hva gjorde du som var genialt og hvilke valg tok du som gjorde det vanskeligere for deg selv? Alle tips mottas med takk! 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde faste dager der jeg jobbet hele dagen, som en arbeidsdag, gjerne mandag/onsdag/fredag. Dro på lesesalen for å unngå distraksjoner. Brukte mye tid på lesing og markerte steder i bøker der jeg synes det sto noe interessant, noe fikk jeg bruk for og noe ikke, men hadde da mye å ta av for å vinkle oppgaven.

• Liker 2
Skrevet

Jobbe 8-15 hver dag, 30 min lunsj. 

Anonymkode: 0e3d3...643

• Liker 5
Skrevet

Jeg strevde noe helt vanvittig med å skrive masteroppgaven, brukte veldig lang tid (både pga. sykdom og pga. oppgaven i seg selv).

For meg fungerte det overhodet ikke å si "i dag skal jeg jobbe 8-16", da ble det bare vanskelig å sette seg ned. Måtte jobbe i kortere økter, f.eks 20-30min om gangen. Noen dager måtte jeg begynne med en timer på 10min, bare for å gjøre det lett å komme i gang. Ble masteroppgave til slutt :) 

Regner med at du har en veileder, prøv å finn ut hvordan du vil at den relasjonen skal være. Kanskje trenger du hyppige frister for å levere delmål, eller kanskje stresser det deg bare mer? 

Ellers så skriver du ikke noe om hvilket fagfelt eller om du allerede har valgt oppgave. Jeg valgte en vanskelig og litt svevende oppgave i et felt som var nytt og hvor det var lite stoff å finne foreløpig, angrer på det fordi det nok gjorde det vanskeligere for meg enn om jeg hadde valgt en som var litt mer "plankekjøring".

Anonymkode: 12ccc...47a

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg har dårlig kontakt med veileder og får beskjed om å ta kontakt når jeg har bestemt meg. Problemet er at nå har jeg snart brukt to år på å bestemme meg, og oppgaven vokser meg fullstendig over hodet. Vil kaste alle mine ideer og begynne på nytt. Men hvordan skal jeg tenke for å finne noe som er plankekjøring? Er ikke redd for arbeidsmengde, men må passe meg for å ikke bli overveldet av alle mulighetene. Har blitt anbefalt å velge litteraturstudie, men sliter da med å finne noen måte å vinkle oppgaven slik at jeg bidrar med noe og ikke bare repeterer det de andre har funnet ut av. Hjelp🤯

• Liker 2
Skrevet

For meg hjelper det å tenke på alle som  har klart dette før deg. Ikke alle disse er brilliante - du klarer det du også. Ville ikke brukt mer tid på å vurdere tema, men bare bestemt meg for et, selv om det ikke det er drømmetemaet. Ville hørt med erfarne studenter innen ditt fag om tips til tema. Ikke så lett å komme med tips her når vi ikke kjenner faget.

Anonymkode: 96128...26e

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, sssssh! skrev:

Jeg har dårlig kontakt med veileder og får beskjed om å ta kontakt når jeg har bestemt meg. Problemet er at nå har jeg snart brukt to år på å bestemme meg, og oppgaven vokser meg fullstendig over hodet. Vil kaste alle mine ideer og begynne på nytt. Men hvordan skal jeg tenke for å finne noe som er plankekjøring? Er ikke redd for arbeidsmengde, men må passe meg for å ikke bli overveldet av alle mulighetene. Har blitt anbefalt å velge litteraturstudie, men sliter da med å finne noen måte å vinkle oppgaven slik at jeg bidrar med noe og ikke bare repeterer det de andre har funnet ut av. Hjelp🤯

Men hvis du allerede har brukt to år på å bestemme deg, er det vel ingen krise å skrive en som  blir en i mengden? En helt ok masteroppgave er jo bedre enn ingen masteroppgave. 

Ikke så lett å vite hva man skal foreslå når man ikke vet hva slags fag det er snakk om, men har du sett her? https://www.duo.uio.no/handle/10852/87  og http://bora.uib.no/

Her kan du søke og se hva andre har gjort. Hvis det er snakk om et helt annet fagfelt, finnes det sikkert lignende steder der du kan se hva som har blitt gjort.

Skrevet

Bruk et referanseverktøy som endnote, her er mye tid å spare. 

Velg et smalt og spesifikk tema, og hold deg til det. 

Anonymkode: dea8d...ab7

• Liker 4
Skrevet

Endnote ❤️ 

Jeg skrev en kvantitativ oppgave, det sparte meg nok en del transkribering og analysering. Må innrømme at jeg også fikk mulighet til å sette inn svært mange grafer, som gjorde det enkelt å møte sidekravet.

Struktur var viktig for meg. Selv om jeg ikke alltid jobbet effektivt (og må innrømme at det ble noen vel lange lunsjer med venninner), så var mandag–fredag arbeidsdager. Dro på lesesalen. Dermed kunne jeg ta ettermiddager og helger med god samvittighet.

Anonymkode: 9172f...307

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips og linker! 

Feltet er i samfunnsplanlegging. Problemet er strategien for å bestemme meg. Legger gjerne opp til en ordinær C oppgave bare for å bli ferdig med det. Men hva bør jeg velge for å gjøre det enklest mulig for meg selv? Litteraturstudie? Spørreskjema? Hva er vanlige fallgruver å gå i? Vet at jeg bør velge noe det finnes mye informasjon om, men der sliter jeg ærlig talt med hva jeg kan bidra med til feltet.

Skrevet
1 hour ago, sssssh! said:

Takk for tips og linker! 

Feltet er i samfunnsplanlegging. Problemet er strategien for å bestemme meg. Legger gjerne opp til en ordinær C oppgave bare for å bli ferdig med det. Men hva bør jeg velge for å gjøre det enklest mulig for meg selv? Litteraturstudie? Spørreskjema? Hva er vanlige fallgruver å gå i? Vet at jeg bør velge noe det finnes mye informasjon om, men der sliter jeg ærlig talt med hva jeg kan bidra med til feltet.

Snakk med medstudenter og instituttet. Det varierer fra fag til fag hvilken strategi som er lur. Jeg fikk i sin tid god sparring fra en tilfeldig professor jeg møtte i gangen på instituttet.

Anonymkode: d65c5...1f8

Skrevet
På 11.8.2020 den 20.19, sssssh! skrev:

Har utsatt masteroppgaven min på grunn av sykdom og diverse og må begynne på den i høst. Sliter med helse, motivasjon og å bestemme meg. Må virkelig bare få dette ut av verden. 

Hva er dine tips for å gjøre det enklest mulig for seg selv? Hvilket format, hva er det lureste å velge for å komme seg igjennom raskest mulig? Hva gjorde du som var genialt og hvilke valg tok du som gjorde det vanskeligere for deg selv? Alle tips mottas med takk! 

Vær med i prosjekt! Da får du mye tenkearbeid gratis. 

Anonymkode: 056b1...7bd

• Liker 1
Skrevet

Mulig du ikke kan gjøre noe med dette nå, men vil si at valg av både veileder og problemstilling har veldig mye å si. Noen problemstillinger er helt klart enklere enn andre, og noen veiledere gjør det helt klart enklere for studenten.

Hvis du ikke kan gjøre noe med disse er dette mine råd: 

- På et tidlig tidspunkt finn noen lignende masteroppgaver så du vet hvor lista ligger. Vet du om noen som fikk veldig god karakter så kan disse også være fine til inspirasjon på oppsett osv.

- Sett en detaljert tidsplan for deg selv. Start med å finne ut hva du må få gjort fra månede til månede for å holde tidsskjemaet. Basert på hva du må få gjort fra månede til månede, sett opp hva du må få gjort fra uke til uke. Basert på hva du må få gjort fra uke til uke, sett opp hva du må få gjort fra dag til dag. Ja, planen bør faktisk være så detaljert. Jeg brukte denne strategien med stor suksess på mastergrad, og benytter den nå også på doktorgrad. 

• Liker 4
Skrevet

Skriv opp kilder underveis

Anonymkode: 30443...f85

Skrevet

Tusen takk for tips dere! 

Til du som nevner medstudenter og instituttet: Jeg ligger bak de andre og har dermed ikke medstudenter. Skulle gjerne gått til instituttet, men det er en pandemi og den eneste kontakten jeg har er med veileder - som vil at jeg skal komme tilbake når jeg har disposisjon til oppgave. 

Du som nevner prosjekt: Hva sikter du til? På jobb? 

@Fysikeren: Takk for flere tips! Tema er ikke fastsatt enda, men jeg har fått en veileder. Tror hans forsøk på å motivere meg er å gi meg et tidspress, noe som fungerer litt motsatt da jeg blir helt svett av å få ned et tema og problemstilling fordi det vokser ut av proposjoner. Og tusen takk for tips til detaljert plan! Mulig det kunne funke for meg også!

Skrevet
21 minutter siden, sssssh! skrev:

Du som nevner prosjekt: Hva sikter du til? På jobb? 

Forskningsprosjekt. Da jeg tok masteren min var det flere forskningsprosjekt jeg kunne være med i, og skrive masteroppgave om. Jeg studerte på UiO og var med på prosjekt via OsloMET / samarbeidsprosjekt mellom OsloMET og UiO. Og så kunne jeg velge en problemstilling som både var aktuell for prosjektet og for mine interesser. Men mye av tankearbeidet var allerede gjort ettersom prosjektet hadde sin agenda, og veileder hadde en interesse innenfor min masteroppgave da den gagnet forskningsprosjektet. Og ikke minst var vi en gruppe på 5 studenter som var med i prosjektet, som samarbeidet om å samle, kode og analysere data. 

Jeg fikk A. Jeg jobbet steinhardt, så den var velfortjent, det vet jeg. Oppgaven min stråler der den står i bokhylla mi, og jeg hadde aldri trodd jeg skulle klare meg så bra til tross for at jeg valgte kvantitativ og at vi brukte statistikkprogrammet R (sistnevnte imponerte kanskje sensorene). Men er veldig fornøyd med at jeg valgte prosjekt, og anbefaler det på det sterkeste. :) 

• Liker 1
Skrevet

Du har «brukt to år på å bestemme deg», og blir nå «anbefalt å skrive litteraturstudium» i stedet for en masteoppgave der du GJØR noe. I tillegg gir veilederen din deg nå beskjed om å «ta kontakt når du har bestemt deg». 

Det betyr at du har surra for lenge, så de har senket lista helt ned og forsøker nå bare å få deg igjennom dette. Det er egentlig like greit at du har innstillingen om å bare levere og få en C på oppgaven, for det ovenstående forteller allerede sensor veldig mye om hvor landet ligger. Jeg kan ikke se for meg at du vil kunne få toppkarakter på en slik oppgave uansett. 

Anonymkode: 1df87...fbd

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har «brukt to år på å bestemme deg», og blir nå «anbefalt å skrive litteraturstudium» i stedet for en masteoppgave der du GJØR noe. I tillegg gir veilederen din deg nå beskjed om å «ta kontakt når du har bestemt deg». 

Det betyr at du har surra for lenge, så de har senket lista helt ned og forsøker nå bare å få deg igjennom dette. Det er egentlig like greit at du har innstillingen om å bare levere og få en C på oppgaven, for det ovenstående forteller allerede sensor veldig mye om hvor landet ligger. Jeg kan ikke se for meg at du vil kunne få toppkarakter på en slik oppgave uansett. 

Sensor vet jo ikke dette?

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Sensor vet jo ikke dette?

Sensor kommer jo til å se at oppgaven er et «litteraturstudium». Med mindre litteraturstudier (sammenfatninger av tilgjengelig forskning på området på et gitt tidspunkt) gjøres som innledende del av et større forskningsprosjekt, så er dette som masteroppgave synonymt med «her gikk veldig mye galt, gikk tom for tid og måtte gå for dette som nødløsning.» 

Du skal finne noe skikkelig interessant og vinkle dette her veldig inn på et sexy nynbrottsområde for at en slik oppgave skal leses som noe annet enn «Ah, ok, I see what you did there.»

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sensor kommer jo til å se at oppgaven er et «litteraturstudium». Med mindre litteraturstudier (sammenfatninger av tilgjengelig forskning på området på et gitt tidspunkt) gjøres som innledende del av et større forskningsprosjekt, så er dette som masteroppgave synonymt med «her gikk veldig mye galt, gikk tom for tid og måtte gå for dette som nødløsning.» 

Du skal finne noe skikkelig interessant og vinkle dette her veldig inn på et sexy nynbrottsområde for at en slik oppgave skal leses som noe annet enn «Ah, ok, I see what you did there.»

Du er helt på villspor. Søsteren min fikk B på masteroppgaven sin, og hun skrev litteraturstudium. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...