AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #41 Skrevet 11. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser av og til på "My 600 lb life" på TLC, og selv om du TS er milevidt unna 300 kg og pasientene som deltar i serien, så har dere slående og skremmende lik tankegang. Dette er en tankegang som er helt fremmed for mange av de andre som sliter med litt for mange kilo i denne tråden. Så det blir helt meningsløst av deg å sammenligne deg med "vanlige" overvektige. Det er derfor lurt å sette seg tilbake i sofaen, tenke lenge, ta en reality check, og revurdere oppfatningene du har. Om du fortsetter med denne virkelighetsoppfatningen, risikerer du å ende opp som de i My 600 lb life. Eller i hvert fall nesten. Kanskje du "bare" ender opp med å bli 150 kg. Eller 180. Anonymkode: 04de1...e8a Denne kommentarer er jo bare ekkel og totalt unødvendig. Jeg tar tak i min egen helse og er villig til å gå ned i vekt. Hva legger du i det du sier, og hva mener du er min oppfatning som er så ille? Hva tallet på vekta tilsier er jo egentlig ikke problemet heller da. Det er helsemessige forbedringer man ønsker eller? Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #42 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er fullt mulig å sitte stille og allikevel være slank eller ikke legge på seg. Det finnes for eksempel massevis av folk i rullestol som ikke er overvektige. Men psykiske lidelser er så definitivt en faktor i vektoppgang. Så hvis du klarer å få hjelp med det, er mye vunnet. Anonymkode: 04de1...e8a Skal selvfølgelig nevnes at jeg alltid har vært stor. Til og med som liten. Nesten samtlige i vår familie har noen kg for mye på kroppen og har flydd opp og ned i vekt i alle år. Jeg var en klump når jeg kom ut av mamma. Jeg veide nesten 5kg og var 50 cm lang. Men det hjelper jo ikke at jeg er så inaktiv som jeg er nå. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #43 Skrevet 11. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Denne kommentarer er jo bare ekkel og totalt unødvendig. Jeg tar tak i min egen helse og er villig til å gå ned i vekt. Hva legger du i det du sier, og hva mener du er min oppfatning som er så ille? Hva tallet på vekta tilsier er jo egentlig ikke problemet heller da. Det er helsemessige forbedringer man ønsker eller? Anonymkode: 768f0...ed2 Ut fra det du har skrevet, er du ikke villig til å ta tak i din egen helse og gå ned i vekt. For du vil ikke spise mindre, og du bruker dessuten som unnskyldning det faktum at man skal være glad i den kroppen man har og at andres (og samfunnets) blikk ikke skal definere ens selvbilde. Anonymkode: 04de1...e8a 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #44 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal selvfølgelig nevnes at jeg alltid har vært stor. Til og med som liten. Nesten samtlige i vår familie har noen kg for mye på kroppen og har flydd opp og ned i vekt i alle år. Jeg var en klump når jeg kom ut av mamma. Jeg veide nesten 5kg og var 50 cm lang. Men det hjelper jo ikke at jeg er så inaktiv som jeg er nå. Anonymkode: 768f0...ed2 Hvorfor er det da sånn at rullestolbrukere generelt ikke er mer overvektige enn resten av befolkningen? Anonymkode: 04de1...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #45 Skrevet 11. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne kommentarer er jo bare ekkel og totalt unødvendig. Jeg tar tak i min egen helse og er villig til å gå ned i vekt. Hva legger du i det du sier, og hva mener du er min oppfatning som er så ille? Hva tallet på vekta tilsier er jo egentlig ikke problemet heller da. Det er helsemessige forbedringer man ønsker eller? Anonymkode: 768f0...ed2 Du vil ikke spise mindre, selv om det er nøkkelen til vektnedgang. Anonymkode: 04de1...e8a 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #46 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ut fra det du har skrevet, er du ikke villig til å ta tak i din egen helse og gå ned i vekt. For du vil ikke spise mindre, og du bruker dessuten som unnskyldning det faktum at man skal være glad i den kroppen man har og at andres (og samfunnets) blikk ikke skal definere ens selvbilde. Anonymkode: 04de1...e8a Hva mener du med det du sier a? jeg sier ikke at det er bra å veie for mye, og tar jo dette en helt annen vinkel. Kan man ikke svare på det jeg lurte på så lar man vel bare være eller? Finnes ikke noe som helst konstruktivt i det du sier. Det er reinspikka dritt! Jeg synes det er ille når mennesker som veier 20kg for mye skal måtte gå ned i vekt på grunn av sitt eget utseende. Det er et jævlig feil fokus, og det er det jeg står opp for, ikke noe annet! Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #47 Skrevet 11. august 2020 22 minutter siden, SM30 skrev: Du må venne deg til å være sulten. Det er ikke farlig, tvert imot. Det er hjernen din som vil ha mat, gjerne feit mat, ikke kroppen... Dette er et utrolig viktig poeng som jeg selv slet mye med da jeg begynte å slanke meg. Sultfølelsen var helt ulidelig. Jeg har alltid, gjennom hele livet, fylt den med et eller annet. Sånn, et par munnfuller nøtter eller en liten sjokolade fordi det er for lenge til neste måltid. Følte meg dårlig av å være sulten. Når jeg begynte å gå ned i vekt så bestemte jeg meg for å ikke spise noe mellom måltidene. Spiste meg passe mett til alle måltider, og droppet all småspising mellom. Da jeg kjente på denne sulten så prøvde jeg å distrahere megselv og tenke at det bare var et par timer til neste måltid - hold ut. Lærte at sulten kom i bølger. Kunne være stor et minutt for siden å bli borte. Og at det mer var vane, kjedsomhet, noe man må fylle, enn reell sult. Vi har mat tilgjengelig 24/7. Men å småspise gjennom hele dagen er et nytt fenomen som ikke er biologisk hensiktsmessig. Anonymkode: 37048...5c1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #48 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det da sånn at rullestolbrukere generelt ikke er mer overvektige enn resten av befolkningen? Anonymkode: 04de1...e8a Og poenget ditt er? At jeg overspiser? Hvis du leser deg opp så kan du se hvor mye genetikk er en faktor her? Du sier jo selv at rullestolbrukere ikke behøver å være overvektige mens andre er det? Hva tror du er årsaken til det? Se på Dagfinn Enerly f.eks. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #49 Skrevet 11. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva mener du med det du sier a? jeg sier ikke at det er bra å veie for mye, og tar jo dette en helt annen vinkel. Kan man ikke svare på det jeg lurte på så lar man vel bare være eller? Finnes ikke noe som helst konstruktivt i det du sier. Det er reinspikka dritt! Jeg synes det er ille når mennesker som veier 20kg for mye skal måtte gå ned i vekt på grunn av sitt eget utseende. Det er et jævlig feil fokus, og det er det jeg står opp for, ikke noe annet! Anonymkode: 768f0...ed2 Om mennesker som veier 20 kg for mye bør gå ned i vekt eller ikke, kommer jo an på generell helse, og ikke på utseende. Men du startet denne tråden fordi du har pcos og trenger å gå ned i vekt på grunn av det, og la for dagen at du på ingen måte er interessert i å endre kostholdet, til tross for at det er nettopp dette som trengs i et sånt tilfelle. (Og derav referansen til pasientene i My 600 lb life.) Anonymkode: 04de1...e8a 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #50 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er et utrolig viktig poeng som jeg selv slet mye med da jeg begynte å slanke meg. Sultfølelsen var helt ulidelig. Jeg har alltid, gjennom hele livet, fylt den med et eller annet. Sånn, et par munnfuller nøtter eller en liten sjokolade fordi det er for lenge til neste måltid. Følte meg dårlig av å være sulten. Når jeg begynte å gå ned i vekt så bestemte jeg meg for å ikke spise noe mellom måltidene. Spiste meg passe mett til alle måltider, og droppet all småspising mellom. Da jeg kjente på denne sulten så prøvde jeg å distrahere megselv og tenke at det bare var et par timer til neste måltid - hold ut. Lærte at sulten kom i bølger. Kunne være stor et minutt for siden å bli borte. Og at det mer var vane, kjedsomhet, noe man må fylle, enn reell sult. Vi har mat tilgjengelig 24/7. Men å småspise gjennom hele dagen er et nytt fenomen som ikke er biologisk hensiktsmessig. Anonymkode: 37048...5c1 Veldig bra innlegg Anonymkode: 04de1...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #51 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: "At overvekt til en viss grad er arvelig er en kjensgjerning, men hittil har forskerne hatt dårlig oversikt over hvilke gener som styrer overvekten. − Fra forsøk på mennesker vet vi at 50 til 90 prosent av årsakene til overvekt er genetiske" Dette er altså fra forskning.no sine sider! Så det du sier der er direkte feil. De fleste store mennesker har store barn. Anonymkode: 768f0...ed2 De fleste store mennesker har store barn fordi barna arver foreldrenes dårlige kostholdsvalg.. Anonymkode: e4ac4...c93 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #52 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er et utrolig viktig poeng som jeg selv slet mye med da jeg begynte å slanke meg. Sultfølelsen var helt ulidelig. Jeg har alltid, gjennom hele livet, fylt den med et eller annet. Sånn, et par munnfuller nøtter eller en liten sjokolade fordi det er for lenge til neste måltid. Følte meg dårlig av å være sulten. Når jeg begynte å gå ned i vekt så bestemte jeg meg for å ikke spise noe mellom måltidene. Spiste meg passe mett til alle måltider, og droppet all småspising mellom. Da jeg kjente på denne sulten så prøvde jeg å distrahere megselv og tenke at det bare var et par timer til neste måltid - hold ut. Lærte at sulten kom i bølger. Kunne være stor et minutt for siden å bli borte. Og at det mer var vane, kjedsomhet, noe man må fylle, enn reell sult. Vi har mat tilgjengelig 24/7. Men å småspise gjennom hele dagen er et nytt fenomen som ikke er biologisk hensiktsmessig. Anonymkode: 37048...5c1 Dette er helt riktig, og jeg er dønn enig med deg! Men jeg er ikke noe glad i søtsaker, så det blir det lite av her, men det blir kanskje veldig feil spising med tanke på 2 store måltider i stedet for flere små osv. Jeg spiser er en dell frukt osv. Jeg tror PCOS har mye av skylden også, men jeg har som sagt alltid vært en stor unge, og som liten fikk jeg mat av mamma og pappa og de var nøye på hva jeg fikk i meg. Har aldri hatt sjokoladepålegg, loff eller annet liggende, men allikevel var jeg en stor unge. Anonymkode: 768f0...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #53 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om mennesker som veier 20 kg for mye bør gå ned i vekt eller ikke, kommer jo an på generell helse, og ikke på utseende. Men du startet denne tråden fordi du har pcos og trenger å gå ned i vekt på grunn av det, og la for dagen at du på ingen måte er interessert i å endre kostholdet, til tross for at det er nettopp dette som trengs i et sånt tilfelle. (Og derav referansen til pasientene i My 600 lb life.) Anonymkode: 04de1...e8a Nei! Jeg spurte om noen hadde erfaring med at det gikk an å gå ned i vekt med å kun trene? Det er det faktisk flere her som har klart, og sier det er mulig. Jeg har en venninne også som har rast ned 30kg ved trening, og hun har klart å holde seg nede på den vekta. Ikke aner jeg hvordan, men hun trener fryktelig mye, og for henne har det blitt en livsstil, men hun spiser det hun vil. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #54 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste store mennesker har store barn fordi barna arver foreldrenes dårlige kostholdsvalg.. Anonymkode: e4ac4...c93 Det er ikke så svar hvitt, og har heller ingenting med innlegget å gjøre. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #55 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er klar over alle de tingene du sier, men jeg velger selvfølgelig i denne sammenhengen å høre på forskning. Når det kommer til vektnedgang kun ved trening så sies det litt forskjellig og det er litt vagt,. Det er derfor jeg spør, ikke noe annet, men du virker til å ønske å få meg irritert eller være på kanten ufin i dine kommentarer. Det er ikke sånn at dine svar er riktig og alle andres er feil, og det er merkelig at du ønsker å overprøve forskere. Anonymkode: 768f0...ed2 Det er jo en grunn til at "forsker" ikke er en beskyttet tittel. Hvis den personen du svarer, kaller seg forsker, tror du på han da? Forskning viser at for store mennesker spiser for mye mat, forresten. Anonymkode: e4ac4...c93
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #56 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo denne situasjonen jeg er i også, men skal se om jeg kan justere ned inntaket mitt noe, så kanskje det funker. Hvor mye energi jeg orker å bruke vet jeg ikke, man lever bare en gang, og jeg dør heller 75 år gammel en å ha spist salatblader og bli 95 Anonymkode: 768f0...ed2 Det er faktisk ikke sånn det funker. For hvis du velger å spise usunt fram til du er 75, så vil også livskvaliteten, pga. diverse sykdommer, være lav de siste ti årene. Men hvis du spiser noenlunde sunt (og det er faktisk noe helt annet enn salatblader), så vil du kanskje ha god livskvalitet fram til 85-90. 20 år ekstra med god livskvalitet der, altså! 😄 Anonymkode: 04de1...e8a 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #57 Skrevet 11. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om mennesker som veier 20 kg for mye bør gå ned i vekt eller ikke, kommer jo an på generell helse, og ikke på utseende. Men du startet denne tråden fordi du har pcos og trenger å gå ned i vekt på grunn av det, og la for dagen at du på ingen måte er interessert i å endre kostholdet, til tross for at det er nettopp dette som trengs i et sånt tilfelle. (Og derav referansen til pasientene i My 600 lb life.) Anonymkode: 04de1...e8a Du må også huske på at flere av disse menneskere veier jo pokker meg over 400kg, og de færreste av oss klare å oppnå en sånn vekt. Det er jo nesten ikke mulig. At man kan havne på 200kg og litt til, ja det er nok mulig, men noe annet fatter jeg nesten ikke går an med mindre man har noe i kroppen som ikke samsvarer. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #58 Skrevet 11. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har PCOS, men man får ikke PCOS av overvekt. Man kan derimot få overvekt på grunn av PCOS. PCOS er et syndrom, det kommer ikke som et resultat av noe. Det er en hormonforstyrrelse. Anonymkode: 768f0...ed2 Overvekt får du fordi du spiser for mye, ikke fordi du har pcos.. Anonymkode: e4ac4...c93 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #59 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke sånn det funker. For hvis du velger å spise usunt fram til du er 75, så vil også livskvaliteten, pga. diverse sykdommer, være lav de siste ti årene. Men hvis du spiser noenlunde sunt (og det er faktisk noe helt annet enn salatblader), så vil du kanskje ha god livskvalitet fram til 85-90. 20 år ekstra med god livskvalitet der, altså! 😄 Anonymkode: 04de1...e8a Hele livet er et kjangsespill, og ingen av oss er garantert noen som helst alder, så lev i nuet er mitt tips! Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #60 Skrevet 11. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må også huske på at flere av disse menneskere veier jo pokker meg over 400kg, og de færreste av oss klare å oppnå en sånn vekt. Det er jo nesten ikke mulig. At man kan havne på 200kg og litt til, ja det er nok mulig, men noe annet fatter jeg nesten ikke går an med mindre man har noe i kroppen som ikke samsvarer. Anonymkode: 768f0...ed2 Ja, men trådstarter har nøyaktig samme tankegang som disse menneskene. Og det er nettopp det som er skummelt. Hun risikerer dermed å ende opp som dem (eller, som jeg skrev tidligere, på "bare" 150 eller 180 kg) Anonymkode: 04de1...e8a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå