AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #21 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er utrolig vanskelig å gå ned i vekt med trening alene. Jeg prøvde det fordi jeg ikke ønsket å ofre noe med kostholdet. Begynte å trene styrke 2 dager i uken, og jogget 2 dager i uken, 30 min hver gang. Ingen endring på vekt, men jeg kom i bedre form, og merket at jeg likte jogging. Så satset mest på kardio. Trente meg opp, og etter et halvt år løp jeg rundt 30-40 km i uken. Uten å endre kostholdet. Gikk bare ned 2 kg. Først da jeg gjorde endringer i kostholdet begynte jeg virkelig å gå ned i vekt. Du må trene mye for at trening skal funke alene. Anonymkode: 37048...5c1 Ja, det er jo denne situasjonen jeg er i også, men skal se om jeg kan justere ned inntaket mitt noe, så kanskje det funker. Hvor mye energi jeg orker å bruke vet jeg ikke, man lever bare en gang, og jeg dør heller 75 år gammel en å ha spist salatblader og bli 95 Anonymkode: 768f0...ed2
Bikbokelsker Skrevet 11. august 2020 #22 Skrevet 11. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal forsøke å se om det skjer noe, men veldig mange sier jo jeg ikke vil merke endring om jeg ikke endrer kostholdet mitt, og man får jo fort i seg kanskje 2500 kalorier om dagen, og det er vel vanskelig å trene bort det Men har funnet ut at om jeg får i med ca 2200 kalorier per dag så vil jeg gå ned i vekt ut i fra mitt utgangspunkt. Og det høres jo ikke umulig ut det da, og hvis jeg trener i tillegg da? Anonymkode: 768f0...ed2 Nei, absolutt ikke umulig!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #23 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo denne situasjonen jeg er i også, men skal se om jeg kan justere ned inntaket mitt noe, så kanskje det funker. Hvor mye energi jeg orker å bruke vet jeg ikke, man lever bare en gang, og jeg dør heller 75 år gammel en å ha spist salatblader og bli 95 Anonymkode: 768f0...ed2 Det er en gammel myte som mange overvektige (jeg også) tror. Men det stemmer faktisk ikke. Jeg gikk ned i vekt med å spise helt normal mat, kuttet ikke ut noe, men begrenset inntaket. Holdt godterispising til en dag i uken, og spiste litt mindre porsjoner. La meg på et opplegg på 1700 kcal som tok lengre tid enn om jeg kuttet ytterligere, men da forsaket jeg ingenting. Kunne faktisk drikke vin og spise sjokolade hver helg. Slow and steady wins the race. En annen ting som er bra er at hormonforstyrrelsen din kan stabilisere seg når du går ned i vekt, og du kan faktisk bli kvitt PCOS etter hvert. Det vil også gjøre det lettere å holde vekten. Anonymkode: 37048...5c1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #24 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er en gammel myte som mange overvektige (jeg også) tror. Men det stemmer faktisk ikke. Jeg gikk ned i vekt med å spise helt normal mat, kuttet ikke ut noe, men begrenset inntaket. Holdt godterispising til en dag i uken, og spiste litt mindre porsjoner. La meg på et opplegg på 1700 kcal som tok lengre tid enn om jeg kuttet ytterligere, men da forsaket jeg ingenting. Kunne faktisk drikke vin og spise sjokolade hver helg. Slow and steady wins the race. En annen ting som er bra er at hormonforstyrrelsen din kan stabilisere seg når du går ned i vekt, og du kan faktisk bli kvitt PCOS etter hvert. Det vil også gjøre det lettere å holde vekten. Anonymkode: 37048...5c1 Ja, jeg har veldig problemer med hormonene og sliter med menstruasjoner osv, så hadde jo vært fint om sånt kunne endret seg. Jeg skal prøve i noen uker å se hvordan det går Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #25 Skrevet 11. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tvil om at det er det beste! Men jeg lurer på om det er mulig å gå ned UTEN å legge dert om. Er det noen som klarer det eller har fått det til. Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 768f0...ed2 Det skal mye til å gå ned i vekt KUN ved å trene mer, fordi man blir mer sulten jo mer fysisk aktiv man er 🤷🏼♀️ Anonymkode: bb5b6...478
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #26 Skrevet 11. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har veldig problemer med hormonene og sliter med menstruasjoner osv, så hadde jo vært fint om sånt kunne endret seg. Jeg skal prøve i noen uker å se hvordan det går Anonymkode: 768f0...ed2 En kollega som slet med å bli gravid pga overvekt og PCOS ble gravid når hun bare var halvveis i vektnedgangen! Lykke til 🙂 Anonymkode: 37048...5c1 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #27 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En kollega som slet med å bli gravid pga overvekt og PCOS ble gravid når hun bare var halvveis i vektnedgangen! Lykke til 🙂 Anonymkode: 37048...5c1 Tusen takk! 😄 Skulle ønske jeg hadde en annen kropp, men det er nå denne jeg fikk tildelt da så. Spiste normalt da jeg var liten, men var alltid en stor unge allikevel. Var til og med en klump da jeg kom ut av mutter Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #28 Skrevet 11. august 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: "At overvekt til en viss grad er arvelig er en kjensgjerning, men hittil har forskerne hatt dårlig oversikt over hvilke gener som styrer overvekten. − Fra forsøk på mennesker vet vi at 50 til 90 prosent av årsakene til overvekt er genetiske" Dette er altså fra forskning.no sine sider! Så det du sier der er direkte feil. De fleste store mennesker har store barn. Anonymkode: 768f0...ed2 Jeg har store problemer med å ta sånt vrøvl alvorlig, og de gir dessverre forskning et dårlig rykte, samt gjør vektnedgang veldig mye vanskeligere for folk som er lettpåvirkelige. (Jeg noterer meg også at det var det eneste du valgte å kommentere/svare på. Jeg burde da ta hintet og gi blaffen, men neida...) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke tvil om at det er det beste! Men jeg lurer på om det er mulig å gå ned UTEN å legge dert om. Er det noen som klarer det eller har fått det til. Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 768f0...ed2 Jeg lurer på hvorfor du lurer på det, istedenfor å lure på hvordan du kan legge om kostholdet uten at du føler at du ofrer noe. (Eller, lurer gjør jeg jo ikke, jeg synes bare det er rart fordi jeg ville ha valgt annerledes.) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skal forsøke å se om det skjer noe, men veldig mange sier jo jeg ikke vil merke endring om jeg ikke endrer kostholdet mitt, og man får jo fort i seg kanskje 2500 kalorier om dagen, og det er vel vanskelig å trene bort det Men har funnet ut at om jeg får i med ca 2200 kalorier per dag så vil jeg gå ned i vekt ut i fra mitt utgangspunkt. Og det høres jo ikke umulig ut det da, og hvis jeg trener i tillegg da? Anonymkode: 768f0...ed2 Man kan fort spise så mange kalorier som helst, det som er poenget er å få i seg passe mange. Hvis du har regnet ut at du går ned med 2200 kalorier per dag uten trening, går du ned ved å spise 2200 kalorier per dag, og da trenger du ikke trene i tillegg. Men det forutsetter at det faktisk er 2200 kalorier, og ikke noe du "tror" er 2200 kalorier. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo denne situasjonen jeg er i også, men skal se om jeg kan justere ned inntaket mitt noe, så kanskje det funker. Hvor mye energi jeg orker å bruke vet jeg ikke, man lever bare en gang, og jeg dør heller 75 år gammel en å ha spist salatblader og bli 95 Anonymkode: 768f0...ed2 Du trenger ikke spise et eneste salatblad for å gå ned i vekt, og du er ikke garantert å bli 95 år selv om du går ned i vekt. Anonymkode: b9354...130 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #29 Skrevet 11. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har store problemer med å ta sånt vrøvl alvorlig, og de gir dessverre forskning et dårlig rykte, samt gjør vektnedgang veldig mye vanskeligere for folk som er lettpåvirkelige. (Jeg noterer meg også at det var det eneste du valgte å kommentere/svare på. Jeg burde da ta hintet og gi blaffen, men neida...) Jeg lurer på hvorfor du lurer på det, istedenfor å lure på hvordan du kan legge om kostholdet uten at du føler at du ofrer noe. (Eller, lurer gjør jeg jo ikke, jeg synes bare det er rart fordi jeg ville ha valgt annerledes.) Man kan fort spise så mange kalorier som helst, det som er poenget er å få i seg passe mange. Hvis du har regnet ut at du går ned med 2200 kalorier per dag uten trening, går du ned ved å spise 2200 kalorier per dag, og da trenger du ikke trene i tillegg. Men det forutsetter at det faktisk er 2200 kalorier, og ikke noe du "tror" er 2200 kalorier. Du trenger ikke spise et eneste salatblad for å gå ned i vekt, og du er ikke garantert å bli 95 år selv om du går ned i vekt. Anonymkode: b9354...130 Jeg er klar over alle de tingene du sier, men jeg velger selvfølgelig i denne sammenhengen å høre på forskning. Når det kommer til vektnedgang kun ved trening så sies det litt forskjellig og det er litt vagt,. Det er derfor jeg spør, ikke noe annet, men du virker til å ønske å få meg irritert eller være på kanten ufin i dine kommentarer. Det er ikke sånn at dine svar er riktig og alle andres er feil, og det er merkelig at du ønsker å overprøve forskere. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #30 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei på deg! Jeg lurer rett og slett på om det er mulig å gå ned i vekt ved å trene hver dag? Må man endre kosthold osv? Jeg ønsker å gå ned i vekt, og det i hovedsak på grunn av min PCOS og fertilitets problematikk. Jeg spiser ikke mye godteri, men er glad i mat, allikevel vil jeg ikke si at jeg spiser så altfor mye, men på grunn av syndromet PCOS så har jeg lett for å gå opp i vekt. Jeg har aldri villet gå ned i vekt egentlig, fordi jeg har ønsket. å kunne fronte at man ikke behøver å føle seg dårlig fordi man veier for mye. Kropp er kropp! Men av helsemessige årsaker ønsker jeg nå å gå ned ca 25 kg. Men om jeg må legge om hele kostholdet mitt så veit jeg faktisk ikke om jeg synes det er verdt det. Noen som har erfaring eller noen gode råd? Anonymkode: 768f0...ed2 The big ugly truth er at du må endre kostholdet ditt kraftig for å få en sunnere kropp med mye lavere risiko for ulike sykdommer. Og er du helt sikker på at du egentlig ikke ønsker å gå ned i vekt? For ja, det er fint med bevegelser som får folk til å føle seg vel i den kroppen de har, men samtidig så er det veldig usunt hvis det brukes som en unnskyldning for å ikke slanke bort helseskadelig overvekt. Anonymkode: 04de1...e8a 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #31 Skrevet 11. august 2020 Sjekk ut episode 34 og 50 av podcasten "Spis deg fri". I de episodene intervjues ernæringsbiolog Marit Kolby Zinöcker og de snakker om matkvalitet og trening i forhold til vektnedgang. Samt masse annet spennende. Hele podcasten er forøvrig veldig fin, og Spis deg fri metoden er veldig bra om man vil få kontroll på forholdet sitt til mat, spesielt om man sliter med hormonelle plager. Men uavhengig av det så er de to episodene virkelig verdt å høre på. Anonymkode: dcebe...dc8 2
Lønnesirup01 Skrevet 11. august 2020 #32 Skrevet 11. august 2020 Det er mange veier til rom. Det betyr at det er ikke én riktig måte å komme i kaloriunderskudd på, du må finne ut hva som passer deg best. For mitt vedkommende er trening alfa og omega hvis jeg skal ned noen kilo. Det er rett og slett veldig mye enklere. Grunnene til det er flere: - Jeg spiser ikke tilbake kaloriene jeg forbrenner. Treningen justerer ofte appetitten min til å bli mer balansert. Jeg blir selvsagt litt ekstra sulten av en hard treningsøkt, men ikke slik at jeg spiser det jeg har forbrent, bare omkring halvparten. Jeg er også mer motivert for å spise sunt. - Jeg sover bedre. Bedre søvn betyr at jeg har mer energi dagen etter. Da er jeg mindre fristet til å spise noe kaloririkt for å få energi, samt at jeg har hatt et høyere fysisk energinivå resten av dagen siden jeg er uthvilt.
SM30 Skrevet 11. august 2020 #33 Skrevet 11. august 2020 Du må venne deg til å være sulten. Det er ikke farlig, tvert imot. Det er hjernen din som vil ha mat, gjerne feit mat, ikke kroppen... 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #34 Skrevet 11. august 2020 Jeg ser av og til på "My 600 lb life" på TLC, og selv om du TS er milevidt unna 300 kg og pasientene som deltar i serien, så har dere slående og skremmende lik tankegang. Dette er en tankegang som er helt fremmed for mange av de andre som sliter med litt for mange kilo i denne tråden. Så det blir helt meningsløst av deg å sammenligne deg med "vanlige" overvektige. Det er derfor lurt å sette seg tilbake i sofaen, tenke lenge, ta en reality check, og revurdere oppfatningene du har. Om du fortsetter med denne virkelighetsoppfatningen, risikerer du å ende opp som de i My 600 lb life. Eller i hvert fall nesten. Kanskje du "bare" ender opp med å bli 150 kg. Eller 180. Anonymkode: 04de1...e8a 2
Gjest Orange81 Skrevet 11. august 2020 #35 Skrevet 11. august 2020 Dette med kalori underskudd er litt komplisert.. Jeg har brukt myfittnespal i et par mnd og anbefalingen der var 1200k. Etter jeg kuttet ut sjokolade ligger jeg på rundt 800k, likevel har jeg kun gått ned 2 kilo på tre mnd.. Og ja jeg er fult klar over at det er lite og jeg prøver virkelig å spise mer, er kronisk syk så har veldig lite matlyst og klarer heller ikke spise store porsjoner. Bmi 26
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #36 Skrevet 11. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: The big ugly truth er at du må endre kostholdet ditt kraftig for å få en sunnere kropp med mye lavere risiko for ulike sykdommer. Og er du helt sikker på at du egentlig ikke ønsker å gå ned i vekt? For ja, det er fint med bevegelser som får folk til å føle seg vel i den kroppen de har, men samtidig så er det veldig usunt hvis det brukes som en unnskyldning for å ikke slanke bort helseskadelig overvekt. Anonymkode: 04de1...e8a Jeg bruker ikke det som unnskyldning, og jeg kommer ALDRI til å gå ned i vekt for å endre mitt utseende. Når det kommer til min helse er den mer en god nok. Jeg har ingen sykdommer eller tegn til det, men har dårlig kondis, men det har jo mange slanke mennesker ogås. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #37 Skrevet 11. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ikke det som unnskyldning, og jeg kommer ALDRI til å gå ned i vekt for å endre mitt utseende. Når det kommer til min helse er den mer en god nok. Jeg har ingen sykdommer eller tegn til det, men har dårlig kondis, men det har jo mange slanke mennesker ogås. Anonymkode: 768f0...ed2 Men jeg trodde du sa at du hadde pcos? Unnskyld, da tok jeg feil. Anonymkode: 04de1...e8a 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #38 Skrevet 11. august 2020 15 minutter siden, SM30 skrev: Du må venne deg til å være sulten. Det er ikke farlig, tvert imot. Det er hjernen din som vil ha mat, gjerne feit mat, ikke kroppen... Jeg hører hva du sier, men for min del er det ikke maten som er problemet, men at jeg sitter stille. Jeg sliter med alvorlig psykiske lidelser. Jeg spiser ikke noe særlig mere en andre, men ikke veldig variert og kanskje for sjeldent. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #39 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men jeg trodde du sa at du hadde pcos? Unnskyld, da tok jeg feil. Anonymkode: 04de1...e8a Jeg har PCOS, men man får ikke PCOS av overvekt. Man kan derimot få overvekt på grunn av PCOS. PCOS er et syndrom, det kommer ikke som et resultat av noe. Det er en hormonforstyrrelse. Anonymkode: 768f0...ed2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #40 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører hva du sier, men for min del er det ikke maten som er problemet, men at jeg sitter stille. Jeg sliter med alvorlig psykiske lidelser. Jeg spiser ikke noe særlig mere en andre, men ikke veldig variert og kanskje for sjeldent. Anonymkode: 768f0...ed2 Det er fullt mulig å sitte stille og allikevel være slank eller ikke legge på seg. Det finnes for eksempel massevis av folk i rullestol som ikke er overvektige. Men psykiske lidelser er så definitivt en faktor i vektoppgang. Så hvis du klarer å få hjelp med det, er mye vunnet. Anonymkode: 04de1...e8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå