AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Del Skrevet 11. august 2020 Hei på deg! Jeg lurer rett og slett på om det er mulig å gå ned i vekt ved å trene hver dag? Må man endre kosthold osv? Jeg ønsker å gå ned i vekt, og det i hovedsak på grunn av min PCOS og fertilitets problematikk. Jeg spiser ikke mye godteri, men er glad i mat, allikevel vil jeg ikke si at jeg spiser så altfor mye, men på grunn av syndromet PCOS så har jeg lett for å gå opp i vekt. Jeg har aldri villet gå ned i vekt egentlig, fordi jeg har ønsket. å kunne fronte at man ikke behøver å føle seg dårlig fordi man veier for mye. Kropp er kropp! Men av helsemessige årsaker ønsker jeg nå å gå ned ca 25 kg. Men om jeg må legge om hele kostholdet mitt så veit jeg faktisk ikke om jeg synes det er verdt det. Noen som har erfaring eller noen gode råd? Anonymkode: 768f0...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinnwild Skrevet 11. august 2020 #2 Del Skrevet 11. august 2020 Hvis du inntar like mye og forbrenner mer, så vi du gå ned i vekt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bikbokelsker Skrevet 11. august 2020 #3 Del Skrevet 11. august 2020 Jeg har også pcos, men er ikke overvektig. For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser, det er hard facts. Jeg tipper du vil ha stort utbytte av å putte litt mer protein på tallerkenen isteden for poteter, og trene noe form for kardio hver dag. Da tenker jeg kanskje i begynnelsen at du kan gå turer/jogge om du føler det er ok. Kanskje liker du å svømme ? Long steady cardio er en genial trening for vektnedgang. Hold medium puls og hold den lenge. Lange økter. Da forbrenner du så det holder. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Del Skrevet 11. august 2020 Jeg har erfaring, men ingen gode råd. Du kommer til å mislike alt jeg skriver. Kroppen din bryr seg filla om du selv mener du ikke spiser mye godteri, eller altfor mye mat - veier du 25 kilo for mye, spiser du for mye. Du går ned i vekt med et kaloriunderskudd over tid. Det er i teorien det samme om du skaper og holder det kaloriunderskuddet i form av økt fysisk aktivitet, eller i form av å spise mindre, eller en kombinasjon. I praksis er det mest effektivt å ha hovedfokuset på matinntaket. Det betyr i klartekst at, ja, du må endre kostholdet. Det betyr derimot ikke at du må spise rar, kjip mat, i små porsjoner, mange ganger om dagen. Spis det du vil, når du vil, men så mye mindre at du ser en gjennomsnittlig ukentlig nedgang på 1/2 - 3/4 kilo, mest i begynnelsen, og gradvis avtagende etterhvert som du nærmer deg målvekt. Anonymkode: b9354...130 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyChick90 Skrevet 11. august 2020 #5 Del Skrevet 11. august 2020 17 minutter siden, Bikbokelsker skrev: Jeg har også pcos, men er ikke overvektig. For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser, det er hard facts. Jeg tipper du vil ha stort utbytte av å putte litt mer protein på tallerkenen isteden for poteter, og trene noe form for kardio hver dag. Da tenker jeg kanskje i begynnelsen at du kan gå turer/jogge om du føler det er ok. Kanskje liker du å svømme ? Long steady cardio er en genial trening for vektnedgang. Hold medium puls og hold den lenge. Lange økter. Da forbrenner du så det holder. Ja, jeg elsker å svømme, men liker det best om vinteren, så skal bli flinkere igjen da, Takk for svar! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #6 Del Skrevet 11. august 2020 20 minutter siden, Bikbokelsker said: Jeg har også pcos, men er ikke overvektig. For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser, det er hard facts. Jeg tipper du vil ha stort utbytte av å putte litt mer protein på tallerkenen isteden for poteter, og trene noe form for kardio hver dag. Da tenker jeg kanskje i begynnelsen at du kan gå turer/jogge om du føler det er ok. Kanskje liker du å svømme ? Long steady cardio er en genial trening for vektnedgang. Hold medium puls og hold den lenge. Lange økter. Da forbrenner du så det holder. Er riktig at man må forbrenne mer enn man får i seg. Men hvorfor skal man da ha mer utbytte av mer protein, enn karbohydrater som sammenlignen din med poteter sier? 1 g protein og 1g karbohydrat inneholder akkurat like mye. Anonymkode: 03368...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #7 Del Skrevet 11. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har erfaring, men ingen gode råd. Du kommer til å mislike alt jeg skriver. Kroppen din bryr seg filla om du selv mener du ikke spiser mye godteri, eller altfor mye mat - veier du 25 kilo for mye, spiser du for mye. Du går ned i vekt med et kaloriunderskudd over tid. Det er i teorien det samme om du skaper og holder det kaloriunderskuddet i form av økt fysisk aktivitet, eller i form av å spise mindre, eller en kombinasjon. I praksis er det mest effektivt å ha hovedfokuset på matinntaket. Det betyr i klartekst at, ja, du må endre kostholdet. Det betyr derimot ikke at du må spise rar, kjip mat, i små porsjoner, mange ganger om dagen. Spis det du vil, når du vil, men så mye mindre at du ser en gjennomsnittlig ukentlig nedgang på 1/2 - 3/4 kilo, mest i begynnelsen, og gradvis avtagende etterhvert som du nærmer deg målvekt Anonymkode: b9354...130 I henhold til BMI så veier jeg nok mer en 25 kg for mye, men det har aldri vært noe mål for meg å komme ned i den grensa. Jeg ser best ut med noen ekstra kg på kroppen på grunn av bygning, høyde osv, men det er kun for å minke symptomer på PCOS. Jeg synes det du skriver er helt ok jeg da, bort sett fra at generaliserer. Det er noen ganger at sykdommer gjør at mennesker blir overvektige. Det er mange faktorer som spiller inn som f.eks genetikk, sykdommer, matinntak osv. Anonymkode: 768f0...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #8 Del Skrevet 11. august 2020 24 minutter siden, spinnwild skrev: Hvis du inntar like mye og forbrenner mer, så vi du gå ned i vekt. Men jeg kan vel ikke forbrenne mer en jeg spiser, for da får jeg jo ikke i meg noe da, om alt forsvinner igjen, man skal vel ha noen kalorier i kroppen eller? Anonymkode: 768f0...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
justme2019 Skrevet 11. august 2020 #9 Del Skrevet 11. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Men jeg kan vel ikke forbrenne mer en jeg spiser, for da får jeg jo ikke i meg noe da, om alt forsvinner igjen, man skal vel ha noen kalorier i kroppen eller? Anonymkode: 768f0...ed2 Kroppen forbrenner hele dagen, selv når du sover. For å si det enkelt. Om du forbrenner 2000 kalorier iløpet av en dag bare ved å sitte i sofaen, og spiser mer enn 2000 kalorier så vill du legge på deg. Men om du da spiser 1800 kalorier, så vill du gå ned i vekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyChick90 Skrevet 11. august 2020 #10 Del Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, justme2019 skrev: Kroppen forbrenner hele dagen, selv når du sover. For å si det enkelt. Om du forbrenner 2000 kalorier iløpet av en dag bare ved å sitte i sofaen, og spiser mer enn 2000 kalorier så vill du legge på deg. Men om du da spiser 1800 kalorier, så vill du gå ned i vekt. Jeg skal investere i en sånn klokke så jeg kan følge dette, for jeg har null oversikt på hvav jeg dytter i meg vett. Kanskje jeg får sjokk:P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
justme2019 Skrevet 11. august 2020 #11 Del Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, CrazyChick90 said: Jeg skal investere i en sånn klokke så jeg kan følge dette, for jeg har null oversikt på hvav jeg dytter i meg vett. Kanskje jeg får sjokk:P Last ned Myfitnespal der kan du scanne inn alt du spiser iløpet av dagen. Så ser du hvor mye du får i deg. Eller bare gjøre det på gamle måten, se bak på div pakker hva ting inneholder og regn ut selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #12 Del Skrevet 11. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: I henhold til BMI så veier jeg nok mer en 25 kg for mye, men det har aldri vært noe mål for meg å komme ned i den grensa. Jeg ser best ut med noen ekstra kg på kroppen på grunn av bygning, høyde osv, men det er kun for å minke symptomer på PCOS. Jeg synes det du skriver er helt ok jeg da, bort sett fra at generaliserer. Det er noen ganger at sykdommer gjør at mennesker blir overvektige. Det er mange faktorer som spiller inn som f.eks genetikk, sykdommer, matinntak osv. Anonymkode: 768f0...ed2 Men det blir det samme, og jeg bryr meg ikke om målvekten din - du veier 25 kilo mer enn du er komfortabel med. Hva mener du med at jeg generaliserer? Ingen andre faktorer enn større kaloriinntak enn det kroppen forbrenner, fører til overvekt. Sykdommer kan gjøre det vanskelig å begrense matinntaket, men ingen sykdommer gir i seg selv overvekt eller gjør det umulig å gå ned i vekt. (Jeg vet ikke hva du mener med genetikk, men når folk snakker om genetikk i denne sammenhengen, er de vanligvis bare ute etter unnskyldninger for å ikke gjøre det som skal til for å gå ned i vekt.) Fant du noe nyttig i noe av det jeg skrev? Jeg vil gjerne uttrykke meg klart og forståelig, så alle forslag til forbedringer mottas med takk. Anonymkode: b9354...130 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bikbokelsker Skrevet 11. august 2020 #13 Del Skrevet 11. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er riktig at man må forbrenne mer enn man får i seg. Men hvorfor skal man da ha mer utbytte av mer protein, enn karbohydrater som sammenlignen din med poteter sier? 1 g protein og 1g karbohydrat inneholder akkurat like mye. Anonymkode: 03368...491 Proteiner er byggestenene for musklene i kroppen(og stort sett alt annet). Karbohydrat er energi, og det har hun nok av. Protein/kjøtt holder deg også mett lengre. TS vil gå ned i vekt. Jo mer muskler, jo større forbrenning. Skjønner du tegningen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bikbokelsker Skrevet 11. august 2020 #14 Del Skrevet 11. august 2020 33 minutter siden, CrazyChick90 skrev: Ja, jeg elsker å svømme, men liker det best om vinteren, så skal bli flinkere igjen da, Takk for svar! Så bra! Svømming styrker hele kroppen, og man kjenner ikke at man svetter. 😅 når jeg trener svømming må jeg ha pulsklokke for å følge med hvilken pulssone jeg ligger i. Kombiner gjerne to, tre økter med svømming i uka og ha en økt tung styrke. Da skal du se det skjer ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #15 Del Skrevet 11. august 2020 Vi er ikke alle like, men jeg har trent daglig bortimot siden korona og har ikke gått ned noe. Men så la jeg om kostholdet mitt for en uke siden og gikk ned 6 kilo på en uke. Er selvfølgelig mest vann som har gått ut av kroppen, men er ikke tvil om at det hjelper å legge om kostholdet. Anonymkode: 6854e...d53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisa Rowe Skrevet 11. august 2020 #16 Del Skrevet 11. august 2020 Du går ned i vekt når du forbrenner mer enn du inntar. Dette kan gjøres på tre måter: 1. Spise mindre uten å endre aktivitetsnivå 2. Øke aktivitetsnivå uten å endre kosthold 3. Spise mindre og øke aktivitetsnivå Det er altså fullt mulig å gå ned i vekt uten å endre kosthold, men hvor mye du spiser spiller fortsatt en stor rolle. Om du spiser såpass mye at du ligger i et kalorioverskudd skal det mye trening til for å komme ned i et underskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #17 Del Skrevet 11. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det blir det samme, og jeg bryr meg ikke om målvekten din - du veier 25 kilo mer enn du er komfortabel med. Hva mener du med at jeg generaliserer? Ingen andre faktorer enn større kaloriinntak enn det kroppen forbrenner, fører til overvekt. Sykdommer kan gjøre det vanskelig å begrense matinntaket, men ingen sykdommer gir i seg selv overvekt eller gjør det umulig å gå ned i vekt. (Jeg vet ikke hva du mener med genetikk, men når folk snakker om genetikk i denne sammenhengen, er de vanligvis bare ute etter unnskyldninger for å ikke gjøre det som skal til for å gå ned i vekt.) Fant du noe nyttig i noe av det jeg skrev? Jeg vil gjerne uttrykke meg klart og forståelig, så alle forslag til forbedringer mottas med takk. Anonymkode: b9354...130 "At overvekt til en viss grad er arvelig er en kjensgjerning, men hittil har forskerne hatt dårlig oversikt over hvilke gener som styrer overvekten. − Fra forsøk på mennesker vet vi at 50 til 90 prosent av årsakene til overvekt er genetiske" Dette er altså fra forskning.no sine sider! Så det du sier der er direkte feil. De fleste store mennesker har store barn. Anonymkode: 768f0...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #18 Del Skrevet 11. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er ikke alle like, men jeg har trent daglig bortimot siden korona og har ikke gått ned noe. Men så la jeg om kostholdet mitt for en uke siden og gikk ned 6 kilo på en uke. Er selvfølgelig mest vann som har gått ut av kroppen, men er ikke tvil om at det hjelper å legge om kostholdet. Anonymkode: 6854e...d53 Det er ikke tvil om at det er det beste! Men jeg lurer på om det er mulig å gå ned UTEN å legge dert om. Er det noen som klarer det eller har fått det til. Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 768f0...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #19 Del Skrevet 11. august 2020 Det er utrolig vanskelig å gå ned i vekt med trening alene. Jeg prøvde det fordi jeg ikke ønsket å ofre noe med kostholdet. Begynte å trene styrke 2 dager i uken, og jogget 2 dager i uken, 30 min hver gang. Ingen endring på vekt, men jeg kom i bedre form, og merket at jeg likte jogging. Så satset mest på kardio. Trente meg opp, og etter et halvt år løp jeg rundt 30-40 km i uken. Uten å endre kostholdet. Gikk bare ned 2 kg. Først da jeg gjorde endringer i kostholdet begynte jeg virkelig å gå ned i vekt. Du må trene mye for at trening skal funke alene. Anonymkode: 37048...5c1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Del Skrevet 11. august 2020 23 minutter siden, Bikbokelsker skrev: Så bra! Svømming styrker hele kroppen, og man kjenner ikke at man svetter. 😅 når jeg trener svømming må jeg ha pulsklokke for å følge med hvilken pulssone jeg ligger i. Kombiner gjerne to, tre økter med svømming i uka og ha en økt tung styrke. Da skal du se det skjer ting. Jeg skal forsøke å se om det skjer noe, men veldig mange sier jo jeg ikke vil merke endring om jeg ikke endrer kostholdet mitt, og man får jo fort i seg kanskje 2500 kalorier om dagen, og det er vel vanskelig å trene bort det Men har funnet ut at om jeg får i med ca 2200 kalorier per dag så vil jeg gå ned i vekt ut i fra mitt utgangspunkt. Og det høres jo ikke umulig ut det da, og hvis jeg trener i tillegg da? Anonymkode: 768f0...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå