AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Hei! Noen som vet om partner kan være med på fødsel? Vurderer sterkt å ha hjemmefødsel om ikke! Ålesund sykehus. Anonymkode: 396db...59e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 Fødte der for en måned siden. Far fikk være med fra aktiv fødsel (4 cm åpning). Måtte altså inn alene og ringe til far når fødselen var i gang. Etter barnet var født fikk han være der i tre timer før han måtte hjem og jeg ble flyttet fra fødestuen til barsel. Havnet på tomannsrom og fedrene fikk besøke oss fra 18-20 hver dag. Lykke til☺️ Anonymkode: f67f3...086 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 Jeg skal føde der om ikke lenge (2 måneder til), og kjenner jeg gruer meg dersom smitten øker. Jeg kjenner 2 stk som har fødd alene på Åse og 1 i Volda siden april. Per dags dato får man ha med far under den aktive delen av fødselen, men jeg regner med at dette endrer seg dersom smitten øker 🙁 Anonymkode: 86f7f...78c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Noen som vet om partner kan være med på fødsel? Vurderer sterkt å ha hjemmefødsel om ikke! Ålesund sykehus. Anonymkode: 396db...59e Med jordmor da? For hvis ikke setter du barnet og ditt liv i fare kun for å få være med partneren din. Jeg håper i så fall at partneren din har vett til å si nei til forslaget ditt. Du vet at grunnen til at så få dør under fødsel er fordi vi har tilgang til helsepersonell som kan hjelpe oss om noe skulle skje. Og ingen vet på forhånd hvem som får en enkel eller en komplisert fødsel. Anonymkode: 531de...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Med jordmor da? For hvis ikke setter du barnet og ditt liv i fare kun for å få være med partneren din. Jeg håper i så fall at partneren din har vett til å si nei til forslaget ditt. Du vet at grunnen til at så få dør under fødsel er fordi vi har tilgang til helsepersonell som kan hjelpe oss om noe skulle skje. Og ingen vet på forhånd hvem som får en enkel eller en komplisert fødsel. Anonymkode: 531de...8e9 Så klart med en jordmor 🙄 Er ikke sånn jeg skal låse meg alene inne på badet og late som jeg vet hva jeg holder på med. Regner med de fleste mennesker som planlegger hjemmefødsel tar en research sammen med lege/jordmor. Anonymkode: 396db...59e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Så klart med en jordmor 🙄 Er ikke sånn jeg skal låse meg alene inne på badet og late som jeg vet hva jeg holder på med. Regner med de fleste mennesker som planlegger hjemmefødsel tar en research sammen med lege/jordmor. Anonymkode: 396db...59e Det er visst ikke så klart at man gjør det med jordmor, da å føde alene er blitt en trend (i følge avisen). Veldig bra at du har jordmor med på laget 👍 Anonymkode: 531de...8e9
Kaiaermeg Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 Ser du allerede har fått en del svar, men... Har ei venninne som fødte i Volda for 1 mnd siden, der fikk far bli med på aktiv fødsel + noen timer etter fødsel, og deretter fikk han besøke mellom 18-20 frem til de ble utskrevet. Ingen andre fikk besøke på barsel, men ut i fra min erfaring fra sist gang (2019) er det heilt greit å ikke få besøk der. Skal selv føde på Åse sykehus i januar, og er spent på restriksjonene som er da. Da vil storesøster være litt under to år, og pappa'n må kanskje være hjemme med henne under fødsel uansett, så jeg forbereder meg på å føde uten han Så slipper det å komme som noe sjokk dersom han ikke kan bli med enten pga. korona eller storesøster. Ifbm. forberedelse til fødsel tar jeg dette kurset: https://www.positivfodsel.no/?gclid=Cj0KCQjwg8n5BRCdARIsALxKb96pzyVsJ75ME-2iQzypz95WIP_jwv36_3yEHL6UQYmOdp2K6QbxVsEaApzfEALw_wcB Har såvidt kommet i gang, men er allerede overbevist om at fødsel uten mannen skal få fint. Det jeg husker fra sist gang er at han gav meg vann og kald klut i panna, og det klarer faktisk en jordmor også. Om det skulle skje noe uforutsett derimot, vil det nok bli vanskelig å ikke ha han der - men som sagt er jeg innstilt på at det går bra uansett. Denne tankegangen er kanskje enklere for flergangsfødende, jeg skjønner veldig godt at du kanskje er engstelig som førstegangs
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 3 hours ago, Kaiaermeg said: Ser du allerede har fått en del svar, men... Har ei venninne som fødte i Volda for 1 mnd siden, der fikk far bli med på aktiv fødsel + noen timer etter fødsel, og deretter fikk han besøke mellom 18-20 frem til de ble utskrevet. Ingen andre fikk besøke på barsel, men ut i fra min erfaring fra sist gang (2019) er det heilt greit å ikke få besøk der. Skal selv føde på Åse sykehus i januar, og er spent på restriksjonene som er da. Da vil storesøster være litt under to år, og pappa'n må kanskje være hjemme med henne under fødsel uansett, så jeg forbereder meg på å føde uten han Så slipper det å komme som noe sjokk dersom han ikke kan bli med enten pga. korona eller storesøster. Ifbm. forberedelse til fødsel tar jeg dette kurset: https://www.positivfodsel.no/?gclid=Cj0KCQjwg8n5BRCdARIsALxKb96pzyVsJ75ME-2iQzypz95WIP_jwv36_3yEHL6UQYmOdp2K6QbxVsEaApzfEALw_wcB Har såvidt kommet i gang, men er allerede overbevist om at fødsel uten mannen skal få fint. Det jeg husker fra sist gang er at han gav meg vann og kald klut i panna, og det klarer faktisk en jordmor også. Om det skulle skje noe uforutsett derimot, vil det nok bli vanskelig å ikke ha han der - men som sagt er jeg innstilt på at det går bra uansett. Denne tankegangen er kanskje enklere for flergangsfødende, jeg skjønner veldig godt at du kanskje er engstelig som førstegangs Så spennende! Skal selv føde i januar Anonymkode: 396db...59e 1
Frøyamor Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 Vi fikk beskjed av jordmor at hjemmefødsel i Ålesund ikke er mulig. Siden der ikke er noen jordmødre som driver med det. 1
Frøyamor Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 Men husk at selv om du føder på sykehuset, MÅ du ikke vær på barsel. Du kan ta babyen din å dra når du vil, de vil anbefale deg å vær der et par dager, men du mååå ikke. Det er ikke et fengsel. 2
Kaiaermeg Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 3 timer siden, Frøyamor skrev: Men husk at selv om du føder på sykehuset, MÅ du ikke vær på barsel. Du kan ta babyen din å dra når du vil, de vil anbefale deg å vær der et par dager, men du mååå ikke. Det er ikke et fengsel. "Barselopphold vert halde så kort som mogleg (2 døgn inntil nødvendig undersøkelse er gjort)." + "Nyfødde born skal ikkje takast ut av avdelinga før bornet er utskrive." https://helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-kvinner-barn-og-ungdom/avdeling-for-fodselshjelp-og-kvinnesjukdommar/fodebarsel-alesund Jeg trodde det betydde at man måtte være på barsel i minst to døgn? Eller kan man dra hjem, og så tilbake å ta undersøkelse? Da risikerer jo man å dra med seg smitte inn igjen på sykehuset, i disse tider altså...
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, Kaiaermeg skrev: "Barselopphold vert halde så kort som mogleg (2 døgn inntil nødvendig undersøkelse er gjort)." + "Nyfødde born skal ikkje takast ut av avdelinga før bornet er utskrive." https://helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-kvinner-barn-og-ungdom/avdeling-for-fodselshjelp-og-kvinnesjukdommar/fodebarsel-alesund Jeg trodde det betydde at man måtte være på barsel i minst to døgn? Eller kan man dra hjem, og så tilbake å ta undersøkelse? Da risikerer jo man å dra med seg smitte inn igjen på sykehuset, i disse tider altså... Denne har jeg også spekulert på, syns ikke det kommer tydelig nok frem hva de mener. Siden situasjonen er som den er ønsker jeg å reise rett hjem etter sykehuset. Men jeg tolker det som jeg ikke "får lov" til det inntil alle undersøkelser er gjort? Anonymkode: 86f7f...78c 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 Jeg fikk lov å dra hjem en dag før hvis jeg ønsket og så komme tilbake å ta screeningtesten dagen etter. Denne kunne tas på laben nede så da trengte jeg ikke komme opp igjen på barsel sa de. Valgte likevel å bli til alle testene var utført. Det er jo legesjekk, hørselstest, nettoveing og nyfødtscreening og alle tas på forskjellige Tidspunkt så det virker litt stress å reise hjem og så tilbake mange ganger. Anonymkode: f67f3...086 1
Frøyamor Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 5 timer siden, Kaiaermeg skrev: "Barselopphold vert halde så kort som mogleg (2 døgn inntil nødvendig undersøkelse er gjort)." + "Nyfødde born skal ikkje takast ut av avdelinga før bornet er utskrive." https://helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-kvinner-barn-og-ungdom/avdeling-for-fodselshjelp-og-kvinnesjukdommar/fodebarsel-alesund Jeg trodde det betydde at man måtte være på barsel i minst to døgn? Eller kan man dra hjem, og så tilbake å ta undersøkelse? Da risikerer jo man å dra med seg smitte inn igjen på sykehuset, i disse tider altså... Det vanligste er jo å bli på barsel så lenge det er anbefalt. En føler seg jo ikke akkurat helt tipp topp rett etter en fødsel, det er jo og det smarteste å bli der i tilfelle det oppstår noe med mor eller barn. Men man MÅ ikke nei, de holder deg ikke fysisk fast hvis du tar baby å drar. Siden ts virkelig vil/må ha barnefar der nevnte jeg det fordi det er bedre å faktisk føde på sykehuset for å så «rømme» derifta, enn å begynne å skulle føde hjemme uten jordmor etc 1
Frøyamor Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne har jeg også spekulert på, syns ikke det kommer tydelig nok frem hva de mener. Siden situasjonen er som den er ønsker jeg å reise rett hjem etter sykehuset. Men jeg tolker det som jeg ikke "får lov" til det inntil alle undersøkelser er gjort? Anonymkode: 86f7f...78c Jeg spurte jordmor på ultralyd forrige uke, hun sa man anbefales å være der og de vil jo helst du skal vær der til alle tester er tatt osv. Det er jo minst stress for alle parter, men de kan ikke holde deg der mot din vilje. 1
Kaiaermeg Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 8 timer siden, Frøyamor skrev: Det vanligste er jo å bli på barsel så lenge det er anbefalt. En føler seg jo ikke akkurat helt tipp topp rett etter en fødsel, det er jo og det smarteste å bli der i tilfelle det oppstår noe med mor eller barn. Men man MÅ ikke nei, de holder deg ikke fysisk fast hvis du tar baby å drar. Siden ts virkelig vil/må ha barnefar der nevnte jeg det fordi det er bedre å faktisk føde på sykehuset for å så «rømme» derifta, enn å begynne å skulle føde hjemme uten jordmor etc Ok, jeg skjønner Nei, er helt enig, man føler nok ikke for å gå ut av sykehuset timer etter fødsel... Tenkte også på min egen del, at jeg da evt ikke får sett storesøster på minimum to døgn. Per i dag kjennes det veldig rart ut å ikke skulle det 😅Men det kan hende det går helt fint siden jeg nok har hendene og tankene fulle med fersk baby... Ja, enig i det Bra innspill!
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 Er det samme som på riksen i oslo, jeg er nå blitt kjempedeprimert pga dette. Problemet er at med min første fødsel var ikke far med fordi vi da ikke var et par, vi ble et par når vår første var 3. Nå skal vi få en til og det er selvfølgelig kjempeviktig for meg at han får være med fra starten denne gangen. De sier at han får være med på aktiv fødsel fra 4 cm, men med min første gikk jeg fra 2 til 4 på 6 timer og fra fra 4 cm til full åpning på 2 min! Hvis det samme skjer nå så rekker han jo ikke komme! Er jo de 6 timene jeg trenger ha han der. Jeg vurderer nesten bare nekte la meg bli lagt inn da hvis de ikke lar han få komme inn, altså bare lide hjemme eller noe uten epidural til vi får dra direkte til fødestuen. Jeg kommer faktisk til å ende opp med fødselsdepresjon hvis han går glipp av denne fødselen og... går det ikke an å søke om unntak eller noe? Vi er friske og begge har nærmest sperret seg inne i 6 mnd nå! Anonymkode: 499a3...e16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå