Gå til innhold

Reparere MacBook Pro fra 2016 for 5000 kr? Eller kjøpe ny laptop for inntil 10000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt Mac lenge, 15-20 år, og har vært tilhenger av begrepet "Once you go Mac you never go back". Jeg har vært veldig fornøyd med samtlige Mac'er jeg har hatt, de har vært driftssikre og solide. 

Min nåværende laptop er en MacBook Pro fra 2016 som jeg har vært strålende fornøyd med og jeg hadde egentlig sett for meg å ha den noen år til. Nå har tastaturet begynt å "fuske", batteriet er gåent og i helgen døde laderen. Å bytte batteri, tastatur og å kjøpe ny lader vil komme på ca 5000 kr. Maskinen kostet over 20K og tilsvarende maskin koster fra ca 25K i dag.

Jeg har ikke råd til å bruke 25-30K på en laptop nå, så valget er enten å bruke 5000 kr på å sette den jeg har i stand igjen eller jeg kan bruke inntil 10000 på en ny "vanlig" laptop. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: a8840...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nesten lurere å kjøpe seg en ny laptop, avhengig av hva du bruker den til.
Grafiske programmer fungerer bedre på Mac, men bruker du den til andre ting, kan du like gjerne kjøpe en sterkere maskin til en lavere pris og gå over til en windowsmaskin i stedet.

Skrevet

Vet det går an å pante div. elektronikk å få tilbake litt cash.

Sjekk om det er mulig så kan du evt. legge de pengene i en ny en.

Anonymkode: e8336...a12

Skrevet
14 minutter siden, Minya skrev:

Det er nesten lurere å kjøpe seg en ny laptop, avhengig av hva du bruker den til.
Grafiske programmer fungerer bedre på Mac, men bruker du den til andre ting, kan du like gjerne kjøpe en sterkere maskin til en lavere pris og gå over til en windowsmaskin i stedet.

Jeg trenger ikke Mac, jeg har brukt det fordi jeg har vært veldig fornøyd med brukervennligheten og kvaliteten på maskinene. Sitter nå å skriver på "reservemaskinen" min, en MBP fra 2012. Fungerer fortsatt fint, men er treg og har nesten ikke batterikapasitet, så kan ikke basere meg på den.

Har du noen tips til Windowsmaskiner som er verdt å sjekke ut? Jeg har ikke fulgt med i Windows-verdenen de siste åra, så har null peilig. Er Chromebook verdt å vurdere?

Skrevet

Siden den ikke er 5 år kan du reklamere på feilene og kjøpe et nytt batteri.

Anonymkode: 7de74...b39

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden den ikke er 5 år kan du reklamere på feilene og kjøpe et nytt batteri.

Anonymkode: 7de74...b39

Tastaturet fusker pga en fuktskade, så det går dessverre ikke som reklamasjon. Er ikke Apples skyld at jeg klarte å søle vann på Macen min. Skal det fikses må jeg betale selv.

Skrevet

Min søster la ut en haug med penger på sin, rett etter røk hovedkortet. 
Hun fikk solgt tilbake delene de nettopp hadde byttet da. 

Anonymkode: d825d...926

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min søster la ut en haug med penger på sin, rett etter røk hovedkortet. 
Hun fikk solgt tilbake delene de nettopp hadde byttet da. 

Anonymkode: d825d...926

Er noe sånt jeg er redd for at skal skje. Men har vært så utrolig fornøyd med Mac i en årrekke at jeg kvier meg veldig for å gå tilbake til Windows igjen og derfor vurderer jeg reparasjon av Macen... TS

Skrevet
On 8/11/2020 at 6:42 PM, AnonymBruker said:

Jeg trenger ikke Mac, jeg har brukt det fordi jeg har vært veldig fornøyd med brukervennligheten og kvaliteten på maskinene. Sitter nå å skriver på "reservemaskinen" min, en MBP fra 2012. Fungerer fortsatt fint, men er treg og har nesten ikke batterikapasitet, så kan ikke basere meg på den.

Har du noen tips til Windowsmaskiner som er verdt å sjekke ut? Jeg har ikke fulgt med i Windows-verdenen de siste åra, så har null peilig. Er Chromebook verdt å vurdere?

Jeg har dessverre ingen anbefalinger da jeg selv bruker desktop og ikke laptop. Sist jeg så på laptoper er nesten ti år siden.

Avhengig av hva du bruker maskinen til, kan du se på laptoper mellom 5000 og 10 000 kroner, og se om du finner noen gode produktanmeldelser. Eksempelvis her; Der kan du også velge en kategori som indikerer hva du har tenkt å bruke maskinen til.

Skrevet

Ville reparert MacBook’en. En PC til 10.000 er ganske stusselige greier om du er vant til MacBook..

For å spare litt:

Laderen går kanskje på garanti, eller du kan kjøpe en brukt? Sikker på at den er ødelagt? Slike er jo nesten udødelige.

Kan hende du får reparasjon billigere andre steder enn hos offisiell forhandler? 

• Liker 1
Skrevet

Du får tråle FINN, Tise og andre lignende steder, alternativt eBay for reservedeler eller en med samme maskin med knust skjerm som kan fungere som donor MAC.  Har selv reparert mange laptoper og PC-er, av Apple produkter riktignok bare Mini-Mac, aldri MacBook, men antar det er mye det samme.  Delene kan kjøpes brukt eller løsnes fra en donorbærbar som allerede er antatt vrak.  Der skjermen er knust er sikkert tastatur fortsatt greit, og lader til en knust pc er lite nyttig, de følger gjerne med på handelen. 

Batteri kan være lurt å kjøpe ny, etter noen år er de nokså lite gjenstående kapasitet, tror du skal klare å komme godt under 5000,- om du klarer å gjøre litt egeninnsats eller spør noen i din vennekrets om litt hjelp her.  Det er ikke sikkert din lader er gåen, er batteriet fullstendig ruinert vil den i noen tilfeller kunne "sluke strømmen" og dermed blokkere oppstart.  Test gjerne med å låne en lader i noen minutter av noen andre for å være sikker, ladere er nokså slitesterke og sjelden årsaken til at ting ikke virker.

Men typisk for MAC entusiaster som fremhever fortrinnet med MacBook, de kjøper en MAC til 20.000,- og synes en Windows PC til 10 ikke er like fin.. 

CromeBook = crap!!  De er som tynnklientmaskiner å regne, ytelsen faller med tregt nett, og de er heller ikke kjapp til å begynne med.  Eneste kjøpsargument er at de er billige og yter således.

På windowsmaskiner, bærbare, er det mye fint om dagen, bruker selv Lenovo T-serie laptop nå (serien under X som er toppmodellene), helt eksepsjonelt bra maskiner med MIL-spec byggekvalitet, men 100g tyngre enn toppmodellene som ellers er nokså like og koster glatt ytterligere 10-tusen ekstra.  Min frue har en Dell XPS 13 (den som ser litt ut som en MAC-book, grisedyr og lekker) og den vil nok heller ikke skuffe en som vil prøve Windows og samtidig ha pent design. 

Men i TS sitt tilfelle vil det uansett lønne seg å reparere en såpass god bærbar, den kan da evt. selges videre eller brukes noen år til, de er meget godt bygget, med eksepsjonelle komponenter og det er få Windows maskiner som har like bra touchpad, selv i 2020. 

Skrevet
På 19.8.2020 den 10.33, Fantorang1 skrev:

På windowsmaskiner, bærbare, er det mye fint om dagen, bruker selv Lenovo T-serie laptop nå (serien under X som er toppmodellene), helt eksepsjonelt bra maskiner med MIL-spec byggekvalitet, men 100g tyngre enn toppmodellene som ellers er nokså like og koster glatt ytterligere 10-tusen ekstra.  Min frue har en Dell XPS 13 (den som ser litt ut som en MAC-book, grisedyr og lekker) og den vil nok heller ikke skuffe en som vil prøve Windows og samtidig ha pent design. 

Men i TS sitt tilfelle vil det uansett lønne seg å reparere en såpass god bærbar, den kan da evt. selges videre eller brukes noen år til, de er meget godt bygget, med eksepsjonelle komponenter og det er få Windows maskiner som har like bra touchpad, selv i 2020. 

Har begge deler og vil si at både X serien til Lenovo er ganske stusselige sammenlignet med MacBook. Den er utrolig nok dyrere enn MacBook, har dårlig batteritid, ultrakjip trackpad, masse trøbbel med Wifi og jevnlig blåskjerm.

Skal sies at den har helt grei byggekvalitet og er ganske rask, men ikke noe å skrive hjem om.

Anonymkode: 1c329...e8d

Skrevet (endret)
På 20.8.2020 den 23.04, AnonymBruker skrev:

Har begge deler og vil si at både X serien til Lenovo er ganske stusselige sammenlignet med MacBook. Den er utrolig nok dyrere enn MacBook, har dårlig batteritid, ultrakjip trackpad, masse trøbbel med Wifi og jevnlig blåskjerm.

Skal sies at den har helt grei byggekvalitet og er ganske rask, men ikke noe å skrive hjem om.

Her på jobben har vi mange Lenovo-er i X og T serien, modellene til ca 20-25 tusen. Ingen eldre enn tre år.  De har ikke mye blåskjerm eller noen kjente feil av noen art, til tross for at enkelte behandles nokså røfft. Faktisk har vi kun hatt en garantireparasjon noensinne, de byttet det gratis på garanti med på stedet service dagen etter.  Batteritiden er opptil 20t på disse, i virkelig bruk minst 12 timer, men det dekker de flestes behov og vel så det.  Anbefaler å installere "Lenovo Vantage" om du har driverproblemer, den er gratis og virker feilfritt også på gamle Lenovo-er utenfor garanti og service uten å prakke på deg bloatware, kun drivere og oppdateringer.  PC-er eldre enn 2013 hadde ikke AC, men 11n eller lavere, de hadde mye rusk med WiFi, men på nyere utstyr er det få som burde slite med nettverksproblemer.   Mange år siden jeg brukte support tid på slikt.  På de nye pc-ene er det WiFi 6 (AX) og de er knirkefrie på å få god forbindelse, urealistisk at det er PC-en som da er problemet, heller router.

En pc til 20k+ med jevnlig blåskjerm stiller jeg meg tvilende til, enten er den heftig vannskadet, utgammel eller dette er en bløff.  Få som kjøper laptop til over 20 tusen om de allerede har en MACBook, de fleste gidder bare å slepe med seg en bærbar.  X og T er premium på alt utenom designet, som er traust og anonymt - noe enkelte av oss setter pris på - litt ulv i fåreklær.  Antar du sammenligner en ny pc med en ny MAC i samme prisklasse her, kvaliteten er utmerket når man snakker om modeller over 20.000,- nærmest uansett merke.  Har testet ut både premium ASUS, DELL, Lenovo, Toshiba og HP. Både normale laptoper og 2-i-1 (Yoga/Sprectre)  i høy prisklasse.  Det er lite som skuffer for å si det sånn.  Jeg tester ut litt varierte modeller før vi kjøper de i volum om de er greie å jobbe med, så jeg får testet litt av hvert uten å være noen fanboy.  Det har vært kvantesprang i opplevd kvalitet på laptoper de siste årene, de ser kanskje like ut, men byggekvaliteten er imponerende, selv på lette pc-er. 

Endret av Fantorang1
Skrivefeil, korrektur
Skrevet

Du er ingen gamer med andre ord. 

Mac ee piss

Anonymkode: b3516...1d3

Skrevet

Lykke til med å få 20 timers batteritid på en lenovo X-serie..

6E11664B-8AF0-4C66-8102-B1F714C6B578.jpeg

Skrevet

Under 1 år gammel, og har aldri blitt flyttet på pga corona-hjemmekontor. 

844AE2B7-369C-45E7-A1DB-7D8BE223078A.jpeg

Skrevet

Jeg har en Mac Book fra 2013, og eneste jeg merker på min er at batteriet nok tømmes fortere enn før. Om jeg skulle kjøpe ny, ville jeg aldri kjøpt en Windows PC. Altfor mye bloatware på de. Men, ettersom jeg merker at maskinen begynner å eldes, har jeg også vurdert om jeg neste gang skal gå for en Chromebook. Så om noen har erfaring med dette, fortell gjerne!

Nå er det jo slik at både Power og Elkjøp har åpent kjøp, så du kan jo kjøpe en Chromebook og se hva den duger til? Jeg vet ikke, men jeg innbiller meg at både Mac og Chromebook er mindre sannsynlig angrepet av hackere, ettersom det er færre brukere, og dermed mer interessant for hackere å bruke tid på Windows PCèr.

Ettersom maskinen din nå er dårlig pga en vannskade, kan det jo hende at du ved å kjøpe en ny maskin, og helst ikke vannskader den, kan ha maskinen i mange år. Og da har du også 5 års garanti. 

Anonymkode: 377c0...6e5

Skrevet (endret)
På 21.8.2020 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Lykke til med å få 20 timers batteritid på en lenovo X-serie..

Nå er det bare å søke på nyere X1 enn 2012 så vil du se at et snipp fra en gammel pc som har samme navn har blitt forbedret med årene..  akkurat som MacBook.. en 8: gen X1 er oppgitt til 19.5 timer, den jeg hadde var det i praksis 12-13t før det var tappet tomt. Da hadde jeg på max lysstyrke og tidvis opplyst tastatur.  

Legger ved en tilfedig googlet lenke på en X1, som viser at disse oppgis med 19.5 t
https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/windows-barbar-pc/190152/lenovo-thinkpad-x1-carbon-gen-8-14-barbar-pc-i5-16-gb-sort?&scid=SEM6279&gclid=EAIaIQobChMIiKSausex6wIVkqmyCh3SiwI_EAQYAiABEgJBj_D_BwE&gclsrc=aw.ds#ProductSpecificationTab

Endret av Fantorang1
Korrektur
Skrevet (endret)
På 21.8.2020 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har en Mac Book fra 2013, og eneste jeg merker på min er at batteriet nok tømmes fortere enn før. Om jeg skulle kjøpe ny, ville jeg aldri kjøpt en Windows PC. Altfor mye bloatware på de. Men, ettersom jeg merker at maskinen begynner å eldes, har jeg også vurdert om jeg neste gang skal gå for en Chromebook. Så om noen har erfaring med dette, fortell gjerne!

Nå er det jo slik at både Power og Elkjøp har åpent kjøp, så du kan jo kjøpe en Chromebook og se hva den duger til? Jeg vet ikke, men jeg innbiller meg at både Mac og Chromebook er mindre sannsynlig angrepet av hackere, ettersom det er færre brukere, og dermed mer interessant for hackere å bruke tid på Windows PCèr.

Ettersom maskinen din nå er dårlig pga en vannskade, kan det jo hende at du ved å kjøpe en ny maskin, og helst ikke vannskader den, kan ha maskinen i mange år. Og da har du også 5 års garanti. 

Anonymkode: 377c0...6e5

Bloatware er det lite av på annet enn de billigste laptopene, kundene hatet det og produsentene nedtonet etter hvert bruken av det.  Dell, Asus og HP har hatt McAffee og ellers forholdsvis lite dritt preinstallert.  Lenovo har hatt helt ren installasjon bortsett fra preinstallert Office på 4 språk på pcer de siste par årene.  Støttesoftwaren Lenovo Vantage (favoritt!) er helt uten søppelprogrammer, kun drivere, ulikt både HP og Dell som ennå ikke helt er der.  Asus sitt støtteprogram er noe dritt hvor noen av lenkene enten mangler eller ikke virker, de har åpenbart ikke spesielt god kvalitetssjekk av sine drivere, som ofte er utdaterte eller ikke engang åpent tilgjengelig. 

Chromebook er dårlig egnet til særlig annet enn å surfe på nett med. En litt forbedret pad. Lav ytelse, lite diskplass og kun androidapper som software, hvor mye er tilpasset mobiler, nettbrett og svake prosessorer. Mest aktuelt for de med stramt budsjett; entusiaster vil heller da går for Linux for å utnytte maskinvaren maksimalt. 

Fra Macbook til Chromebook er en kraftig nedgradering. Og Maceiere har gjerne kjøpt en del kostbar software som de evt må kjøpe om igjen, et av hindrene i migrering til et annet system. 

Endret av Fantorang1
Skrevet

Hvis du bruker pc til office, streaming og surfing klarer du deg fint med en pc til til 5-6000 kr (mulignes enda billigere). Lenovo yoga maskinene funker helt fint og har bra skjermer. Hvis du bruker litt tid på å sette deg inn i windows; hvordan du kan rensker ut unødvendige og gamle filer, avinstallerer programmer du ikke trenger, slår av bling bling som du ikke trenger, setter deg inn i strømsparingsalternativer (blant annet når viften i laptopen skal starte å gå), holder den oppdatert så funker den minst like bra som en mac med os x.

Anonymkode: fb565...737

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...