AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Del Skrevet 11. august 2020 Mannen har kjøpt en 2003 model S klasse i noe han omtaler som "piano black". Den ser alltid skitten ut. Han bruker snarveier slik som spray med keramisk effekt, men lakken er ripete mange steder og bør poleres. Ser for meg å kjøpe noe til ham i bursdagsgave. Hva er alternativene da? Han har ikke maskin, men fins det et middel som er lett å bruke og som gir gode resultater? Hva anbefaler dere? Har googlet litt, men "detailer"-sidene er jo fullstendig bunnløse hull man ikke blir klok av. Og han kommer neppe til å bruke tre døgn på perfekt finish; god bevaring av lakken med pent utseende er målet her. Anonymkode: fa505...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Del Skrevet 11. august 2020 https://www.detailersclub.no/forums/forum/19-guider/ Anonymkode: 0a85d...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neket Skrevet 11. august 2020 #3 Del Skrevet 11. august 2020 Jeg brukte Sonax på tanken på sykkelen min, som jeg var sikker på måtte lakkeres opp igjen, sammen med en maskin fra Biltema. Den ble helt fin igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #4 Del Skrevet 14. august 2020 Flere som har konkrete idéer? Anonymkode: fa505...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 14. august 2020 #5 Del Skrevet 14. august 2020 Alternativene er vel å få andre til å gjøre det eller la det bli matt og rustet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #6 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg ser jo etter erfaringer og hva slags produkt jeg skal kjøpe. Ikke etter eplekjekke kommentarer som "la det bli rustet" eller lenke til det samme jeg har googlet meg til før. KG, altså. :S Anonymkode: fa505...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #7 Del Skrevet 14. august 2020 Jeg har en eldre bil som jeg polerer hjemme. Ikke noe avansert, men jeg vil bare at den skal se ordentlig ut i lakken. Jeg pleier å bruke Autoglym super resin polish og Autoglym extra gloss protection. Super resin polish er polering. Jeg bruker en svamp og polerer for hånd. Extra gloss protection er en flytende voks som jeg har på etter poleringen. Jeg synes resultatet blir bra. Anonymkode: b5055...152 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #8 Del Skrevet 15. august 2020 Jeg har lest litt om Autoglym SRP og at dagens "detaillere" er skeptisk til det. Men, akk, jeg har googlet og lest i fire timer i formiddag, oh bestilte dette likevel. Sammen med noen kluter og Fusso99 som LSP. Håper det fungerer, og at alt sammen er enkelt å bruke. Anonymkode: fa505...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #9 Del Skrevet 15. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest litt om Autoglym SRP og at dagens "detaillere" er skeptisk til det. Men, akk, jeg har googlet og lest i fire timer i formiddag, oh bestilte dette likevel. Sammen med noen kluter og Fusso99 som LSP. Håper det fungerer, og at alt sammen er enkelt å bruke. Anonymkode: fa505...a05 SRP er grei nok, men den kvalifiserer ikke som polish. Dette er en fyller som bare fyller i og «gjemmer» riper og defekter i lakk, den har lite (om ikke noe i det hele tatt) slipemidler i seg. Resultatet er sikkert greit nok for «mannen i gata», men vær obs på at bilen vil se akkurat like ille ut om kort tid. Det finnes dessverre ikke noen «easy fix» her. Enten må man sette seg inn i maskinpolering, eller så bør man sette jobben bort til noen som kan. Tenker da ikke på type LemonWax og andre steder på kjøpesentre rundtom som tilbyr polering på et par timer altså, da kan man heller la være. Alt er absolutt bedre enn ingenting, men SRP er en enkel (om enn litt slitsom for armene), billig og kortvarig løsning. Hilsen ei som nok er litt over gjennomsnittet interessert i akkurat dette rundt bilpleie. Anonymkode: a49d2...c1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #10 Del Skrevet 15. august 2020 Jeg takker stort for et godt og meningsfylt innspill! Jeg synes dette var vanskelig å navigere. Så på polish med både 3000 og 1200 grid, men jeg vil heller ikke gi ham noe som ødelegger lakken. Kan ikke voksen sees på som en forsegling av arbeidet med SRP, slik at det varer litegrann lengre? Skjønner ellers ikke hvordan SRP skal kunne fungere som filler når den hverken er fargebestemt eller polerer på ordentlig? Anonymkode: fa505...a05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 15. august 2020 #11 Del Skrevet 15. august 2020 Hvorfor ikke bare levere bilen til nærmeste vaskeplass og få dtec eller noe? Ville ikke vært glad dersom jeg fikk vaskebøtte i gave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #12 Del Skrevet 15. august 2020 Fordi jeg kjenner mannen min godt. Han foretrekker å få en gave til 1000kr der han kan gjøre noe selv, fremfor at vi svir av 3000kr på en engangsbehandling. Anonymkode: fa505...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #13 Del Skrevet 16. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg takker stort for et godt og meningsfylt innspill! Jeg synes dette var vanskelig å navigere. Så på polish med både 3000 og 1200 grid, men jeg vil heller ikke gi ham noe som ødelegger lakken. Kan ikke voksen sees på som en forsegling av arbeidet med SRP, slik at det varer litegrann lengre? Skjønner ellers ikke hvordan SRP skal kunne fungere som filler når den hverken er fargebestemt eller polerer på ordentlig? Anonymkode: fa505...a05 Nei du, si det. Akkurat hvordan en fyller fungerer har jeg dessverre ikke satt meg så veldig inn i, da dette ikke er noe jeg bruker selv. Angående forsegling - var det Soft99 Fusso du har gått til innkjøp av? Denne er ganske «stram» og det kan være den spiser opp jobben som er gjort med SRP med en gang. Her må dere bare prøve dere frem og se tenker jeg. Anonymkode: a49d2...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #14 Del Skrevet 16. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Angående forsegling - var det Soft99 Fusso du har gått til innkjøp av? Denne er ganske «stram» og det kan være den spiser opp jobben som er gjort med SRP med en gang. Her må dere bare prøve dere frem og se tenker jeg. Anonymkode: a49d2...c1e Ja, riktig. Hvordan "stram"? Skal ikke voksen legges utenpå nypolert bil, for å bevare effekten? Anonymkode: fa505...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #15 Del Skrevet 16. august 2020 20 timer siden, ajarRun skrev: Hvorfor ikke bare levere bilen til nærmeste vaskeplass og få dtec eller noe? Ville ikke vært glad dersom jeg fikk vaskebøtte i gave. På en 2003 mod. hadde jeg ikke spandert allverden. En helt grei polish, turtlexax autoglym eller noe. påføres med polergarn (twist). Og så pusser man ut med pussegarn eller poleringspapir. Eller så tar du kontakt med et bilpleiefirma, og hører hva en rimelig enkel polering koster. Å koste på full ditec-behandling på en så gammel bil er bare tull. Anonymkode: 4d333...180 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 16. august 2020 #16 Del Skrevet 16. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: På en 2003 mod. hadde jeg ikke spandert allverden. En helt grei polish, turtlexax autoglym eller noe. påføres med polergarn (twist). Og så pusser man ut med pussegarn eller poleringspapir. Eller så tar du kontakt med et bilpleiefirma, og hører hva en rimelig enkel polering koster. Å koste på full ditec-behandling på en så gammel bil er bare tull. Anonymkode: 4d333...180 Så ikke at bilen var så gammel. Hvis jeg vil ha en "full pakke" på den lokale sjappa som ikke betaler skatt koster det vel 1500 for innvendig, utvendig og motorvask. Men det jeg er mer glad i egentlig er sånn rens av setene og innvendig vask, de får ALLE sjoldene bort fra frontruten. De legitime stedene som betaler skatt, arbeiderne og tar vare på miljøet er litt dyrere da. Men ikke så veldig mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #17 Del Skrevet 16. august 2020 Av og til er dine innlegg bare ikke helt oppegående. Vi skal ikke sende bilen til en "sjappe som ikke betaler skatt". Anonymkode: fa505...a05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Del Skrevet 17. august 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, riktig. Hvordan "stram"? Skal ikke voksen legges utenpå nypolert bil, for å bevare effekten? Anonymkode: fa505...a05 Litt usikker på hvordan jeg skal forklare det, men Fusso inneholder en del kjemikalier som "spiser opp" annen voks for eksempel - dvs at det ikke ville vært vits å legge voks over denne igjen for ekstra gloss, da denne etter all sannsynlighet vil forsvinne på grunn av stoffene i Fusso. Jeg vil tippe det samme skjer med SRP under, men det må nesten bare testes. Andre alternativer til forsegling som er enkle å påføre og som ikke spiser opp en fyller som er lagt under, er f.eks Collinite som de har hos blant annet Bilnerden. Både denne og Fusso er gode forseglinger, men om jeg skal bruke en billig forsegling selv er min go-to Collinite. Den er holdbar og har god vannskrekk, men sammenlignet med Fusso lukter den nesten ingenting og kommer i flytende form, så er lett å påføre. Bare å legge flaska i ei bøtte med varmt vann ei stund før den skal brukes, deretter riste godt før bruk, og deretter påføre på en egnet pad før den legges på bilen. Når det er sagt har ikke SRP all verden med holdbarhet den heller, og selv om Fusso i utgangspunktet holder lenge kan det hende denne levetiden forkortes av at forarbeidet (les: SRP) er mindre holdbart. Dette er uansett en god start - kanskje vekker du interessen hans litt, og at han med tiden beveger seg over på litt mer holdbare og bedre produkter. Jeg startet selv med håndpolering og Auto Glym, men etter å ha fått litt smaken på dette ble det mer og mer over på detailing-nivå. Er dyrt å "starte opp", men når man har oppgradert arsenalet sitt tilstrekkelig er det jo egentlig bare påfyll av produkter en gang iblant som må gjøres. Anonymkode: a49d2...c1e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Del Skrevet 17. august 2020 Tusen takk for at du leier meg litt her, setter stor pris på det! Skal si det til ham at dette er en litt humpete start, men hovedpoenget - å ta vare på stasbilens lakk - tror jeg kanskje blir oppfattet. Anonymkode: fa505...a05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå