Gå til innhold

Ekstrem sjalusi etter vektnedgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne kunne også ligget under "samliv og kjærlighetsrelasjoner", men omhandler flere rundt meg.

Uansett, jeg er en kvinne på 36 år. Samboer, og har 4 barn, hvorpå 2 er med min samboer. Tvillinger på 17 og tvillinger på 6. Har alltid vært en svært utadvendt person og vært med på mye. Sosial og vært aktiv i arrangement ifb med barna. Har selv vært i førstegangstjenesten som ung. Har alltid hørt at jeg har glimt i øyet, og noen har sagt jeg kan fremstå som litt flørtende (selv om jeg selv ikke ser dette).

Nå har jeg over en periode på 4 år slanket meg 40 kg og operert løshud fra mage, lår og armer, samt brystløft. Ser og føler meg jo flott! MEN; samboer er blitt sinnsykt sjalu. Altså, jeg får jo mer oppmerksomhet som slank, det er jo ikke til å stikke under en stol. Men jeg har det jo fint i min familie og ønsker ingen andre. Han er helt gal blitt... Sjekker og tester hele tiden. Må berolige han hver gang jeg får et varsel på tlf osv. Jeg kjører trailer, så jobber jo i et svært mannsdominert yrke, og det er jo et helvete nå pga han. Han ringer og sender mld hele tiden når jeg er på jobb... Nesten så jeg vurderer å bytte jobb, så ille er det blitt.

Men har også merket at venner har oppført seg annerledes, spesielt etter operasjonene. Før var de støttende og stolte av meg, men nå har det liksom snudd. De tar avstand liksom. Jeg får mye oppmerksomhet fra menn på byen, og fra folk generelt der vi er. Jeg prater mye med folk, og legger ikke så mye imellom, men sånn er jeg, alltid vært. Men nå er jeg slank liksom. 

Nå føler jeg nesten at dette er medaljens bakside, og at min framgang bare bare er bortkastet og til besvær. Jeg føler meg ensom. Vet ikke hvor jeg egentlig vil med dette, men takk for at du leste.

Anonymkode: 4c860...b7b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så samboeren din har ikke egentlig stolt på deg noen gang... bare tenkt at du  er så tjukk at ingen andre vil ha deg......?

Dette sier veldig mye om ham. Du har sikkert endret deg, blomstret litt av økt oppmerksomhet, men din evne til å bedra ham og være utro har vel ikke endret seg?

Han har en jobb å gjøre nå som hans sanne jeg har kommet frem. 

Du må fortsette som før 😊👍

Anonymkode: 649d6...f93

• Liker 33
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så samboeren din har ikke egentlig stolt på deg noen gang... bare tenkt at du  er så tjukk at ingen andre vil ha deg......?

Dette sier veldig mye om ham. Du har sikkert endret deg, blomstret litt av økt oppmerksomhet, men din evne til å bedra ham og være utro har vel ikke endret seg?

Har aldri bedratt han eller gitt han noe grunn til å være slik. Så tenker at dette må ha trigget en usikkerhet i han. 

Ts

• Liker 5
Skrevet
På 11.8.2020 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte også på dette at du har sikkert endret deg litt i prosessen. Og det er bra at du er stolt og fornøyd med resultatene, men poster du veldig masse bilder av deg selv på sosiale medier og "søker" oppmerksomhet? Kler du deg veldig annerledes på jobb osv?  Ikke at det er feil, men det kan være litt av grunnen til at han bekymrer seg. 

Anonymkode: eb955...cb5

• Liker 5
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte også på dette at du har sikkert endret deg litt i prosessen. Og det er bra at du er stolt og fornøyd med resultatene, men poster du veldig masse bilder av deg selv på sosiale medier og "søker" oppmerksomhet? Kler du deg veldig annerledes på jobb osv?  Ikke at det er feil, men det kan være litt av grunnen til at han bekymrer seg. 

Anonymkode: eb955...cb5

Tror du at ts kler seg veldig annerledes nå som hun har en kropp som er 40 kilo lettere? Eller tror du hun går i samme telt gensere og sotre bukser? Eller tror du hun er glad for sin kropp nå og pynter seg? Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 75a4e...ce9

• Liker 10
Skrevet
På 11.8.2020 den 16.21, AnonymBruker skrev:

Nå antar du en masse og gir han nærmest en diagnose.

Fakta her er at TS antagelig har gått fra en 5 til 7-8??

Hvis TS er gift med en 5-6 er, så var han bra nok før, men nå har hun endret sin status, kan velge blant flere (og kjekkere) og det vanlige er da at man oppgraderer. Det kan godt henne at hun føler hun er akurat som før men med sitt nye yttre vil å få en oppmerksomhetsboost. Dette er et skoleeksempel på hypergami.

Mannen til TS er redd. Og det har han all grunn til. Kvinner som går ned i vekt, får plutselig mye oppmerksomhet fra kjekkere menn enn tidligere og forstår at hun kan få bedre en nåværende. 

Klassiske er ned mange kg, nye klær,føle seg bra, begynne å trene, begynne å gå oftere ut med venninner, høyere selvtillit, mer utadvent, mere oppmerksomhet fra kjekke menn.

Mannen til TS veit dette og frykter hvor forholdet hans er på veg. Men kan ikke stoppe det. Og det gir seg uttryk i sjalusi og kontrollerende oppførsel. Dette er selvsagt ikke bra, men normalt og forståelig . Han prøver bare å beholde kona si.

Anonymkode: c7461...c6c

• Liker 2
Skrevet

Hvis du vet at du fremstår flørtende, hvorfor tar du ikke da og roer ned litt/tar hensyn når du er med mannen din? 

Jeg er sammen med en mann som er veldig utadvendt, smilende, byr på seg selv og er flørtende til damer, uansett om de er 80 eller 22.

Jeg har prøvd å ignorere mine sjalu følelser når jeg ser han sånn. Han er en mann som trenger ekstremt mye oppmerksomhet og tilbakemelding på seg selv og det er kan være ganske slitsomt for meg, derfor tror jeg han ubevisst og bevisst søker oppmerksomhet hos andre. 

Anonymkode: 626e3...2e5

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå antar du en masse og gir han nærmest en diagnose.

Fakta her er at TS antagelig har gått fra en 5 til 7-8??

Hvis TS er gift med en 5-6 er, så var han bra nok før, men nå har hun endret sin status, kan velge blant flere (og kjekkere) og det vanlige er da at man oppgraderer. Det kan godt henne at hun føler hun er akurat som før men med sitt nye yttre vil å få en oppmerksomhetsboost. Dette er et skoleeksempel på hypergami.

Mannen til TS er redd. Og det har han all grunn til. Kvinner som går ned i vekt, får plutselig mye oppmerksomhet fra kjekkere menn enn tidligere og forstår at hun kan få bedre en nåværende. 

Klassiske er ned mange kg, nye klær,føle seg bra, begynne å trene, begynne å gå oftere ut med venninner, høyere selvtillit, mer utadvent, mere oppmerksomhet fra kjekke menn.

Mannen til TS veit dette og frykter hvor forholdet hans er på veg. Men kan ikke stoppe det. Og det gir seg uttryk i sjalusi og kontrollerende oppførsel. Dette er selvsagt ikke bra, men normalt og forståelig . Han prøver bare å beholde kona si.

Diagnose å ikke stole på partner? Hæ?

For et trist livssyn. Folk er faktisk sammen av andre grunner enn at det var den mest attraktive de kunne få i øyeblikket, og så går de videre ved første anledning. 

Hvis han prøver å beholde kona si er det fryktelig dumt å oppføre seg som en idiot mot henne😂 

Anonymkode: c02e1...c3a

• Liker 8
Skrevet
På 11.8.2020 den 16.11, AnonymBruker skrev:

Denne kunne også ligget under "samliv og kjærlighetsrelasjoner", men omhandler flere rundt meg.

Uansett, jeg er en kvinne på 36 år. Samboer, og har 4 barn, hvorpå 2 er med min samboer. Tvillinger på 17 og tvillinger på 6. Har alltid vært en svært utadvendt person og vært med på mye. Sosial og vært aktiv i arrangement ifb med barna. Har selv vært i førstegangstjenesten som ung. Har alltid hørt at jeg har glimt i øyet, og noen har sagt jeg kan fremstå som litt flørtende (selv om jeg selv ikke ser dette).

Nå har jeg over en periode på 4 år slanket meg 40 kg og operert løshud fra mage, lår og armer, samt brystløft. Ser og føler meg jo flott! MEN; samboer er blitt sinnsykt sjalu. Altså, jeg får jo mer oppmerksomhet som slank, det er jo ikke til å stikke under en stol. Men jeg har det jo fint i min familie og ønsker ingen andre. Han er helt gal blitt... Sjekker og tester hele tiden. Må berolige han hver gang jeg får et varsel på tlf osv. Jeg kjører trailer, så jobber jo i et svært mannsdominert yrke, og det er jo et helvete nå pga han. Han ringer og sender mld hele tiden når jeg er på jobb... Nesten så jeg vurderer å bytte jobb, så ille er det blitt.

Men har også merket at venner har oppført seg annerledes, spesielt etter operasjonene. Før var de støttende og stolte av meg, men nå har det liksom snudd. De tar avstand liksom. Jeg får mye oppmerksomhet fra menn på byen, og fra folk generelt der vi er. Jeg prater mye med folk, og legger ikke så mye imellom, men sånn er jeg, alltid vært. Men nå er jeg slank liksom. 

Nå føler jeg nesten at dette er medaljens bakside, og at min framgang bare bare er bortkastet og til besvær. Jeg føler meg ensom. Vet ikke hvor jeg egentlig vil med dette, men takk for at du leste.

Ikke bytt jobb. 

Jeg har hatt det som deg, jobbet med menn helt til min samboer mislikte det. Trives der jeg er nå også, med bare kvinner, men jeg ga opp drømmen min. 

Anonymkode: 0147a...7e6

• Liker 1
Skrevet

Gikk du opp disse 40 kiloene mens dere var sammen i utgangspunktet, eller var du tykk da han traff deg?

Anonymkode: be224...bcb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For et trist livssyn. Folk er faktisk sammen av andre grunner enn at det var den mest attraktive de kunne få i øyeblikket, og så går de videre ved første anledning. 

Hvis han prøver å beholde kona si er det fryktelig dumt å oppføre seg som en idiot mot henne😂 

Anonymkode: c02e1...c3a

Det er ikke et livvsyn, det er realitet. . De fleste kjenner sin egen "verdi" på partnermarkedet og velger realistisk

1. Kvinner velger likestillt eller oppover. Når TS har økt sin status lever forholdet farlig. Hun ser hva hun har og hva hun nå kan få isteden.

2. Kvinner initierer 3 av 4 skillsmisser.

Dette er allment kjent. Man må gjerne pakke det inn i tidsriktige fraser som, "vokst fra hverandre", forskjellig mål, sluttet å være kjærester. Men når kona øker sin sosiale status og kan klatre så velger hun veldig ofte en ny mann med høyere status. Hvor mange forhold ryker ikke når mor tar videreutdanning  i voksen alder?? 

Dette er de fleste menn veldig klar over. Du kan godt late som det ikke er slik og kalle meg kynisk? men virkelighet er nå virkelighet.

https://www.dagbladet.no/kultur/hypergamiets-problem/60199327

Det er bare i Disney at prinsessen gifter seg med stallgutten. I resten av verden er det ikke slik. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bytt jobb. 

Jeg har hatt det som deg, jobbet med menn helt til min samboer mislikte det. Trives der jeg er nå også, med bare kvinner, men jeg ga opp drømmen min. 

Anonymkode: 0147a...7e6

Siterer denne! du må for all del IKKE bytte jobb om du trives. Jeg ga også opp drømmen min pga dette da jeg levde med en som var ekstrem sjalu og kontrollerende. Dette er ikke bra for deg. 

Forstår at han kan være skeptisk i en manns dominerende bransje og du i tillegg er attraktiv. Har han dårlig selvtillit selv kanskje? 

Kanskje dere kan prøve parterapi? Håper det ordner seg for deg :)  

Anonymkode: e0858...282

Skrevet
På 13.8.2020 den 9.51, AnonymBruker skrev:

Gikk du opp disse 40 kiloene mens dere var sammen i utgangspunktet, eller var du tykk da han traff deg?

Anonymkode: be224...bcb

Nei, jeg var tjukk før vi møttes. Ts

Skrevet

Jeg tenker t hvis han oppfører seg sånn fordi han er redd for å miste kona si, så er han kanskje litt dum også? Sånn siden han ikke skjønner t dette på sikt kan føre til at hun ikke orker mer. Det er helt grusomt å skulle leve med en sjalu partner. Jeg hadde tatt en prat med ham, og fortalt ham at dette ikke er greit. Hvis han fortsatte hadde der vært familievernkontoret neste, enten for å jobbe med det, hvis han uttrykket at han var interessert i å prøve å endre seg, eller for å gjøre det slutt. I den situasjonen hadde det absolutt ikke vært det at jeg hadde blitt ler ttraktiv som var grunnen til et slikt brudd. Grunnen til bruddet hadde vært endringen i mannens adferd. For å si det med attraktivitetsspråket, når en mann er sjalu, blir hn straks vesentlig mindre attraktiv. Hvis vi nå antar at han i utgangspunktet var en 5-6, så ville sjalu adferd, etter min mening, dratt ham ned på 2-3.

Anonymkode: dbd6c...da6

• Liker 2
Skrevet
På 13.8.2020 den 9.41, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis ikke forstått mye av det vedkommende skrev, var faktisk et meget god innlegg som beskriver det "psykiske" faktorene bak slike reaksjoner. Om du ikke da er redd for å miste kona di, om hun flørter og blitt mye mer attraktiv er du helt dønn naiv. Så er det jo ikke sunt å begynne å bli kontrollerende, normal sjalusi er bare helt normalt og sunt.

Det hele handler da om hvordan den som er blitt mye mer attraktiv forvalter akkurat dette. Det vet ingen, fristelsene kan iallefall bli mange for en slik person. Elsker hun sin mann og er fornøyd? Ingenting å frykte. Problemet er at en partner kanskje ikke vet dette helt sikkert. Det er ting som kan endre seg over tid når man lever i lag og kanskje tar hverandre litt for gitt. Noe de aller fleste ender opp med før eller senere.

Skrevet
På 11.8.2020 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Har aldri bedratt han eller gitt han noe grunn til å være slik. Så tenker at dette må ha trigget en usikkerhet i han. 

Ts

Ja men si de til han da :) At han viser en form for sjalusi som er innenfor det "normale" viser bare at han bryr seg om deg, og er redd for å miste deg. At dette er negativt forstår ikke jeg. Hadde blitt glad om min kjæreste viste det samme. Om det utvikler seg til en kontrollerende adferd og sykelig sjalusi er det noe helt annet. Det er aldri bra.

Skrevet
3 timer siden, Antiviruset skrev:

Ja men si de til han da :) At han viser en form for sjalusi som er innenfor det "normale" viser bare at han bryr seg om deg, og er redd for å miste deg. At dette er negativt forstår ikke jeg. Hadde blitt glad om min kjæreste viste det samme. Om det utvikler seg til en kontrollerende adferd og sykelig sjalusi er det noe helt annet. Det er aldri bra.

Du hadde blitt glad om kjæresten din drev å sjekket og testet hele tiden? Om du måtte berolige ham hver gang du fikk en sms? Og om du opplevde sjalusien så voldsom at du vurderte å bytte jobb pgga den? Du mener det er normal sjalusi? Hvor ille skal det være før du mener det er kontrollerende og sykelig? 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde blitt glad om kjæresten din drev å sjekket og testet hele tiden? Om du måtte berolige ham hver gang du fikk en sms? Og om du opplevde sjalusien så voldsom at du vurderte å bytte jobb pgga den? Du mener det er normal sjalusi? Hvor ille skal det være før du mener det er kontrollerende og sykelig? 

Det er jo ikke normalt, og da må man si klar ifra! Og endrer det seg ikke? Ja så får man ta sine valg utfra dette.

Skrevet

Synest tegnet at venner også tar avstand sier sitt. Hadde det bare vært utfordringer med mannen er det en ting, men når det også går til venner er sjansen definitivt størst for at problemer er deg selv - og du ser det ikke selv. Folk bli ikke sjalu og mindre støttende av gode venner som har det bra og får oppmerksomhet, men de tar avstand når venner ikke oppfører seg som menneskene en kjenner og liker. 

Anonymkode: 4c422...87a

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Antiviruset skrev:

Det er jo ikke normalt, og da må man si klar ifra! Og endrer det seg ikke? Ja så får man ta sine valg utfra dette.

Hvis du er enig i det så har du nok lest hi litt fort, for alt dette er hentet derfra. 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...