Gå til innhold

Å sende jobbsøknad, på mail? hvordan? Føler meg så dum!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Send søknad og CV på mail".... 

Jeg lurer da på hvordan de ønsker det! 

Søknaden skal sendes til en generell postmottak-adresse til en avdeling og ikke direkte til en person. Så enten så videresender de bare søknaden til riktig person eller så blir det printet ut og gitt personlig. Kanskje vedkommende er den som tar imot mailene men jeg tviler på at avd lederen gjør det, jeg vet ikke! 

Det er da to alternativer tror jeg.
1) Teksten i selve eposten er "Hei, jeg søker på stillingen xx som ble utlyst *nettsted* av *vedkommende som la ut stillingen (eller droppe navnet?), jeg har lagt ved CV og søknadstekst som vedlegg. Med vennlig hilsen xx". 
- Hvor da CV og søknadsbrev er lagt ved som 2 dokumenter. 
Dette er for meg rent og ryddig personlig, men om det rett måte å gjøre det på, det vet jeg ikke! 

2) Teksten i selve eposten er rett på søknadsbrevet. Med "hei, jeg søker på stillingen (.... samme som over), også rett på selve søknadsbrevet, med hele søknaden i sin helhet. CV som vedlegg så klart. 
- Rotete, upraktisk om den skal printes ut. Blir kanskje mer upersonlig i en epost enn i et rent dokument. Sånn estetisk. 
Skal jeg legg ved CV og en kopi av selve søknadsbrevet som vedlegg? (kopi i tilfelle de ønsker å printe ut og gi til rett person) Eller blir det da smør på flesk og unødvendig? CV er en selvfølge så klart, men om også en dokument versjon av søknaden burde legges ved, det er spørsmålet. 

Jeg har aldri søkt jobb før som du ser... og har litt i panikk her jeg sitter. Hvordan gjør man det på mail?! Hva er rett og er jeg helt på bærtur? 

Anonymkode: e6bdb...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativ 1, helt klart. 

Legg ved cv og søknad som pdf (IKKE word-dokument...). 

Så skriver du bare kort i selve eposten at hei, jeg ønsker herved å søke på stillingen utlyst her og der, vedlagt er søknad og cv, mvh hilsen osv. 

Anonymkode: 8d732...d29

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv søknadstekst i et dokument, og CV i et annet dokument og legg ved på eposten du har fått. Lagre dem som PDF, ikke doc/docx. I selve eposten skriver du bare Hei, jeg søker på stillingen utlyst på X og vedlagt følger søknadstekst og CV.

Om dette er din første jobb så er det naturlig at du ikke er kjent med søknadstekst og CV. Google litt etter råd til utforming:) Kan kreve litt prøving og feiling.

Ikke vondt ment men; Men jeg får litt inntrykk av at du ikke er så godt kjent med bruk av epost? Det bekymrer meg litt for det stilles stadig større krav til IT-kompetanse, og hadde jeg fått noen på opplæring som ikke kan bruke epost hadde jeg blitt litt skremt. Omtrent alt i arbeidslivet i dag involverer datamaskiner, og med krav om at man kan bruke dem. Så om dette er veldig fremmed for deg ville jeg muligens sett meg etter et kurs eller noe slikt. IT-kompetanse er høyt ettertraktet.

Anonymkode: b1ab0...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så skriver du bare kort i selve eposten at hei, jeg ønsker herved å søke på stillingen utlyst her og der, vedlagt er søknad og cv, mvh hilsen osv. 

Hvorfor ikke Word?

Anonymkode: f315b...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke Word?

Fordi Word lett kan redigeres av andre, det kan ikke PDF. Det er for å være sikker på at den som skal lese søknadene (og særlig CV'en) kan være sikre på at det de leser er det du har sendt.

Anonymkode: 4a1c0...1b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke Word?

Fordi ikke alle har office-pakken. Fordi formateringen kan køddes opp om de skal åpne dokumentet i noe annet enn word. Fordi formateringen kan køddes til om de har andre instillinger i word. 

Og derfor er det uprofesjonelt å sende dokumenter, som ikke skal redigeres, i word-format. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gjør jeg det, takk! 

Skriv søknadstekst i et dokument, og CV i et annet dokument og legg ved på eposten du har fått. Lagre dem som PDF, ikke doc/docx. I selve eposten skriver du bare Hei, jeg søker på stillingen utlyst på X og vedlagt følger søknadstekst og CV.

Om dette er din første jobb så er det naturlig at du ikke er kjent med søknadstekst og CV. Google litt etter råd til utforming:) Kan kreve litt prøving og feiling.

Ikke vondt ment men; Men jeg får litt inntrykk av at du ikke er så godt kjent med bruk av epost? Det bekymrer meg litt for det stilles stadig større krav til IT-kompetanse, og hadde jeg fått noen på opplæring som ikke kan bruke epost hadde jeg blitt litt skremt. Omtrent alt i arbeidslivet i dag involverer datamaskiner, og med krav om at man kan bruke dem. Så om dette er veldig fremmed for deg ville jeg muligens sett meg etter et kurs eller noe slikt. IT-kompetanse er høyt ettertraktet.

Jeg er vant til epost og er slik jeg foretrekker å kommunisere med fremmede :P 
Men i en jobbsøknad-sammenheng så ble jeg usikker. For min instinkt og lyst er å gjøre alternativ 1. Men så ble jeg litt usikker på om de mente at de ønsket selve søknadeteksten rett i eposten, selv om at det ser teit ut i mitt hode. 
Jeg kan å være både formell og uformell på epost og kan å bruke det, men som sagt, ble mer usikker på hva motparten ønsket. 

PDF tenkte jeg ikke over, selv om at CV'en er i PDF fra før, får lage selve søknaden i pdf også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å skrive: 

«Hei, 

Jeg søker med dette på stillingen som [stilling] ved [arbeidsplass]. Vedlagt følger søknadsbrev, CV og vitnemål.

Med vennlig hilsen, 

Navn Navnesen”

Anonymkode: 41e9c...88e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, du må utvilsomt lage PDF av både søknadsbrev og CV. 

Anonymkode: 41e9c...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi Word lett kan redigeres av andre, det kan ikke PDF. Det er for å være sikker på at den som skal lese søknadene (og særlig CV'en) kan være sikre på at det de leser er det du har sendt.

Anonymkode: 4a1c0...1b2

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi ikke alle har office-pakken. Fordi formateringen kan køddes opp om de skal åpne dokumentet i noe annet enn word. Fordi formateringen kan køddes til om de har andre instillinger i word. 

Og derfor er det uprofesjonelt å sende dokumenter, som ikke skal redigeres, i word-format. 

Takk, det høres logisk ut, bare aldri tenkt på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje overflødig svar nå, men helt enig med de andre. Det bør absolutt sendes som pdf vedlegg, både CV og søknad. Dette fordi det kan se annerledes og i verste fall dårlig ut dersom man f. eks. sender et Word dokument og den som skal lese åpner det i Word med litt andre visningsinnstillinger. Med PDF unngår du det, og du kan være sikker på at dokumentene ser mest mulig like ut for deg og den som skal lese dem.

For det andre, så er det gjerne vanlig å videresende e-post ved behov for intern korrespondanse i ulike prosesser, og videresendt tekst ser etterhvert ganske uleselig ut siden e-post systemet setter inn klammer foran videresendt tekst. Etter et par runder med videresenderinger, så kan det hele se ganske uoversiktlig ut, og det er jo heller ingen fordel for den som søker. 

Anonymkode: 4a46e...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje overflødig svar nå, men helt enig med de andre. Det bør absolutt sendes som pdf vedlegg, både CV og søknad. Dette fordi det kan se annerledes og i verste fall dårlig ut dersom man f. eks. sender et Word dokument og den som skal lese åpner det i Word med litt andre visningsinnstillinger. Med PDF unngår du det, og du kan være sikker på at dokumentene ser mest mulig like ut for deg og den som skal lese dem.

For det andre, så er det gjerne vanlig å videresende e-post ved behov for intern korrespondanse i ulike prosesser, og videresendt tekst ser etterhvert ganske uleselig ut siden e-post systemet setter inn klammer foran videresendt tekst. Etter et par runder med videresenderinger, så kan det hele se ganske uoversiktlig ut, og det er jo heller ingen fordel for den som søker. 

Anonymkode: 4a46e...899

absolutt ikke overflødig. fint å høre at alle er på samme spor, så er jeg sikker på at det er det rette 😊

Det jeg tenkte litt på også, at selve teksten kan se annerledes ut etter å ha blitt videresendt og om den printes ut. Men hvem printer ut hovedsiden på en epost nå til dag, men vet aldri. Derfor jeg tenkte at søknad og cv som vedlegg er det logiske og det jeg ville ha gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 14.26, AnonymBruker skrev:

Da gjør jeg det, takk! 

Jeg er vant til epost og er slik jeg foretrekker å kommunisere med fremmede :P 
Men i en jobbsøknad-sammenheng så ble jeg usikker. For min instinkt og lyst er å gjøre alternativ 1. Men så ble jeg litt usikker på om de mente at de ønsket selve søknadeteksten rett i eposten, selv om at det ser teit ut i mitt hode. 
Jeg kan å være både formell og uformell på epost og kan å bruke det, men som sagt, ble mer usikker på hva motparten ønsket. 

PDF tenkte jeg ikke over, selv om at CV'en er i PDF fra før, får lage selve søknaden i pdf også. 

Skjønner:) Og det var nå enda godt! Men å sende søknadstekst og CV som vedlegg er det som er vanlig med mindre de spesifikt ber om det på noe annet vis. Men etter noen år i stillingen jeg har nå så er det ingenting som overrasker meg lenger når det kommer til mangel på IT-kompetanse for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...