AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Hallo ❤️ Jeg ser flere steder at folk omtaler enten seg selv eller andre og høyere utdannelse. For eksempel "foreldre med høyere utdannelse" /"vi har begge høyere utdannelse".. Lurer litt på hva dere definerer dette uttrykket som? For meg er det ganske vanlig at folk ikke slutter å utdanne seg etter VGs, enten ved at de tar yrkesfaglig eller begynner på en grad. Men det er kanskje ikke det folk mener med høyere utdannelse, at man "bare" har en bachelorgrad? At man må ha mastergrad eller mer for å ha "høyere utdannelse"? Hva tenker dere andre? Anonymkode: fbb6b...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 Høyere utdanning har alle som har fullført en grad på Universitet eller høyskole. Anonymkode: e6d75...4c7 12
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 Yrkesfag og videregående er ikke høyere utdanning. Du må på høyskole eller universitet for høyere utdanning. Bachelor eller master har ikke noe å si for det begrepet Anonymkode: b8bec...b44 7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Yrkesfag og videregående er ikke høyere utdanning. Du må på høyskole eller universitet for høyere utdanning. Bachelor eller master har ikke noe å si for det begrepet Anonymkode: b8bec...b44 Fagskole også, vel? Mannen min er fagskoleingeniør, og jeg vil helt klart si at han har høyere utdanning. Anonymkode: 2207c...1a6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fagskole også, vel? Mannen min er fagskoleingeniør, og jeg vil helt klart si at han har høyere utdanning. Anonymkode: 2207c...1a6 Min mann er også det, men han omtaler det ikke som høyere utdanning, har ikke hørt noen andre som har tatt fagskole gjøre det heller. Anonymkode: 4bc80...4b7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Min mann er også det, men han omtaler det ikke som høyere utdanning, har ikke hørt noen andre som har tatt fagskole gjøre det heller. Anonymkode: 4bc80...4b7 Hvorfor ikke? Det er veldig rart å ikke omtale en to-årig utdanning med høyt inntakskrav, studiepoeng og påfølgende tittel og større muligheter i arbeidslivet som høyere utdanning. Anonymkode: 2207c...1a6
stan Skrevet 11. august 2020 #7 Skrevet 11. august 2020 Normalt må man på universiteter for å få høyere utdanning. Fagskoler, selv om de gir en utmerket utdanning, regnes tradisjonelt ikke som høyere utdanning. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #8 Skrevet 11. august 2020 Den offisielle definisjonen av "Høyere utdanning" er utdanning på høyskole eller universitet. Ikke fagskole. Anonymkode: e59d1...33b 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, stan skrev: Normalt må man på universiteter for å få høyere utdanning. Fagskoler, selv om de gir en utmerket utdanning, regnes tradisjonelt ikke som høyere utdanning. Tradisjonelt sett, ja, for fagskoleutdanning gav tidligere ikke studiepoeng, og man hadde en annen søknadsportal enn hva man har for høyskole og universitet. Nå får man studiepoeng på alle tre, og man søker gjennom samme portal. Selv om fagskole er yrkesrettet høyere utdanning, er det ingen tvil om at det er høyere utdanning. Anonymkode: 2207c...1a6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 «Statistisk sentralbyrå definerer å ha en høyere utdanning som å ha fullført minst minst to års heltidsstudion på universitets eller høyskolenivå.» Universitets- eller høyskolenivå er over videregående. Fagskole er også over videregående. Det er på samme nivå. Dvs. har man studert to års fulltidsstudium på fagskole, har man også høyere utdanning. Men hvis man har tatt et ettårsstudium på universitetet har man ikke høyere utdanning. Anonymkode: 2207c...1a6 1
stan Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tradisjonelt sett, ja, for fagskoleutdanning gav tidligere ikke studiepoeng, og man hadde en annen søknadsportal enn hva man har for høyskole og universitet. Nå får man studiepoeng på alle tre, og man søker gjennom samme portal. Selv om fagskole er yrkesrettet høyere utdanning, er det ingen tvil om at det er høyere utdanning. Anonymkode: 2207c...1a6 Bra. Det er jo en utvikling i riktig retning. Særlig fagskolene og høyskolene hadde en del like fag, så det er bare rimelig at de skal telles likt.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #12 Skrevet 11. august 2020 Tusen takk for mange svar 😊 Da har jeg høyere utdanning da. Kult ☺️ jeg har en bachelorgrad i kultur og samfunn. Skal begynne på ny neste år. Anonymkode: fbb6b...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #13 Skrevet 11. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for mange svar 😊 Da har jeg høyere utdanning da. Kult ☺️ jeg har en bachelorgrad i kultur og samfunn. Skal begynne på ny neste år. Anonymkode: fbb6b...5fe Selvsagt har du høyere utdanning da 😃 Anonymkode: f9a4f...685
Ullvott Skrevet 11. august 2020 #14 Skrevet 11. august 2020 Kan du ha forvekslet høyere utdanning med høyere/lavere grad? Bachelor er høyere utdanning, men av lavere grad. Master, de typiske embedseksamenene (cand.med, cand.med.vet, cand.theol og cand.psychol) og doktorgrad er høyere grader.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå