Gå til innhold

Fester og sprer smitte. Noen bør virkelig skamme seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lett å bli nummen mot spekteret av corona-advarsler, forbud og påbud. Det er også veldig farlig. Ja, det er lenge siden 12. mars, og verken fulle badestrender eller fulle folk har spredd alvorlig smitte. Da sommeren kom gikk også alt veldig mye bedre enn fryktet. Men det var mens vi ennå holdt oss i Norge, før vi dro til Spania og gud veit hvor, og før vi trodde at dette om til å gå over av seg selv.

Med andre ord, før mange av oss ble like dumme som Donald Trump.

https://www.dagbladet.no/kultur/noen-bor-virkelig-skamme-seg/72729442

Anonymkode: 7bab7...a79

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå må coronaskammen ta slutt. Vi må få leve livene våre selv om vi kan bli syke! Går ikke ann å gjemme seg fra dette i evigheter. Se på Sverige, de er ferdige med dette de nå og kan bare kose seg i høst. Vi må slutte å tro at vi er verdensmester her i Norge, vi har valgt feil strategi og folket vender ryggen til den!

Anonymkode: cf76d...e19

• Liker 12
Skrevet

Holder det ikke nå med "skam dere" tråder

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå må coronaskammen ta slutt. Vi må få leve livene våre selv om vi kan bli syke! Går ikke ann å gjemme seg fra dette i evigheter. Se på Sverige, de er ferdige med dette de nå og kan bare kose seg i høst. Vi må slutte å tro at vi er verdensmester her i Norge, vi har valgt feil strategi og folket vender ryggen til den!

Nettopp! Makan til mas.. vi kan ikke sette livene våre på vent i ubestemt tid! Smitte vil komme uansett hva, før eller senere. Ærlig talt.. veldig få har dødd i Norge, i motsetning til andre land, også claimer folk «ekstrem økning» når det er noen titalls smittede hver dag. Ekstrem økning er vis hundrevis hadde blitt smittet hver dag og flere hundre dødd. 
EGOISTER er de som forventer at alle andre skal sette livene sine på vent! Egoister er de som mener folk skal drite i å møte familie eller venner! Folk er ansvarlige for sin egen trygghet. Er du i risikogruppen så hold deg hjemme og isloer deg selv, og SLUTT å kreve at andre gjør det for deg! 

• Liker 9
Skrevet

Det jeg synes er litt merkelig er at folk som reiser til utlandet får høre det mens det er en menneskerett å få feste i Norge.... et liv uten alkohol og festfyll er visst meningsløst

• Liker 6
Skrevet

Myndighetene sier bare fy fy til de som fester i hopetall. Man burde få strengere lover og gi folk som bryter smittevernlovene strengere straffer og bøter som svir! Er så lei av å høre at jeg er så skuffa over de som fester fra politikere, men samtidig gjør de ingenting med det. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tolker det som at festerne, reiserne og de andre som tar sjanser ikke har noe imot en ny runde med nedstenging. Selv vil jeg veldig gjerne slippe det, men det blir som det blir. Det er opp til dem nå. Jeg føler at min smitteforebyggende innsats er en smule bortkastet når så mange andre gir blankt faen.

• Liker 4
Skrevet

Det hjelper ikke med skam.

De som kanskje burde skamme seg bryr seg ikke likevel. Kanskje de angrer om noen uker når de har smittet familien sin, hvem vet, men da er det uansett for seint. 

Det nytter ikke med tiltak som spiller på fornuft og skam. Det er for mange som er ufornuftige og skamløse. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare sørgelig å lese... Funker "ebola skammen" også? 

Anonymkode: 115aa...565

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktigere og teste seg en å skamme seg

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å, er Sverige ferdige? Denne kunnskapen du besitter, må du skynde deg å dele med svenske helsemyndigheter. Det er jo en sensasjon!

• Liker 11
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk litt på at dere kan smitte mennesker som er i risikogruppen.

Anonymkode: 9c10b...589

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk litt på at dere kan smitte mennesker som er i risikogruppen.

Anonymkode: 9c10b...589

Hvis de i risikogruppen bare kn drite i å legge sin helse i andres hender hadde det gått mye bedre med dem:) er du i risikogruppen? Ja da får du holde deg hjemme. Er ikke vanskeligere enn det. Slutt å forvent at andre skal sette ditt liv foran deres eget. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
46 minutter siden, Badbunny skrev:

Nettopp! Makan til mas.. vi kan ikke sette livene våre på vent i ubestemt tid! Smitte vil komme uansett hva, før eller senere. Ærlig talt.. veldig få har dødd i Norge, i motsetning til andre land, også claimer folk «ekstrem økning» når det er noen titalls smittede hver dag. Ekstrem økning er vis hundrevis hadde blitt smittet hver dag og flere hundre dødd. 
EGOISTER er de som forventer at alle andre skal sette livene sine på vent! Egoister er de som mener folk skal drite i å møte familie eller venner! Folk er ansvarlige for sin egen trygghet. Er du i risikogruppen så hold deg hjemme og isloer deg selv, og SLUTT å kreve at andre gjør det for deg! 

Det er vel ytterst få som mener at man ikke kan treffe familie og venner. Fyllekalas med flere titalls og hundretalls deltakere er ikke en nødvendighet, og det er ikke å sette livet på vent å unngå disse.

Ikke alle i risikogruppen kan isolere seg, de må gå på arbeid. Selv om du blåser i om du blir syk, er det ikke sikkert de du smitter gjør det. Dersom noen på min jobb blir syk, må hele arbeidsplassen i karantene og testes, i tillegg til alle pasientene vedkommende har vært i kontakt med. 

Endret av Alivamale
  • Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Alivamale skrev:

Det er vel ytterst få som mener at man ikke kan treffe familie og venner. Fyllekalas med flere titalls og hundretalls deltakere er ikke en nødvendighet, og er ikke å sette livet på vent.

Ikke alle i risikogruppen kan isolere seg, de må gå på arbeid. Selv om du blåser i om du blir syk, er det ikke sikkert de du smitter gjør det. Dersom noen på min jobb blir syk, må hele arbeidsplassen i karantene og testes, i tillegg til alle pasientene vedkommende har vært i kontakt med. 

Det er faktisk VELDIG mange som mener jeg ikke har rett til å se venner og familie. For de bor faktisk i utlandet. Så sorry men jeg skal ikke være helt alene for å skjerme andre. Folk i risikogruppen er ikke hele landets ansvar. Og ja man må regne med at man blir smittet desverre sånn er det bare

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, Badbunny skrev:

Hvis de i risikogruppen bare kn drite i å legge sin helse i andres hender hadde det gått mye bedre med dem:) er du i risikogruppen? Ja da får du holde deg hjemme. Er ikke vanskeligere enn det. Slutt å forvent at andre skal sette ditt liv foran deres eget. 

Nordmenn kommer til å skrive seg inn i historiebøkene med et fantastisk ettermæle..

Not

• Liker 8
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Badbunny skrev:

Det er faktisk VELDIG mange som mener jeg ikke har rett til å se venner og familie. For de bor faktisk i utlandet. Så sorry men jeg skal ikke være helt alene for å skjerme andre. Folk i risikogruppen er ikke hele landets ansvar. Og ja man må regne med at man blir smittet desverre sånn er det bare

Du ser ingen fordeler ved at ikke veldig mange blir syke samtidig? Det har ganske store samfunnsøkonomiske konsekvenser om store deler av arbeidsmassen blir satt ut av spill tilnærmet samtidig i en periode.

Jeg tenker det er du som tenderer mot egoisme når du mener at risikogruppen må bure seg inne og ikke gå på arbeid, kun fordi du vil leve som i 2019.

Endret av Alivamale
  • Liker 6
Skrevet

Du ser ingen fordeler ved at ikke veldig mange blir syke samtidig? Det har ganske store samfunnsøkonomiske konsekvenser om store deler av arbeidsmassen blir satt ut av spill i en periode.

Jeg tenker det er du som tenderer mot egoisme når du mener at risikogruppen må bure seg inne og ikke gå på arbeid, kun fordi du vil leve som i 2019.

Så det er egoistisk av meg å ville møte familie, men det er IKKE egoistisk av andre å forvente at jeg skal isolere meg. Jeg er den friske, jeg skal ikke holde meg inne. Risikogruppen er de syke og er ansvarlige for egen helse. 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Badbunny skrev:

Så det er egoistisk av meg å ville møte familie, men det er IKKE egoistisk av andre å forvente at jeg skal isolere meg. Jeg er den friske, jeg skal ikke holde meg inne. Risikogruppen er de syke og er ansvarlige for egen helse. 

Hva har isolasjon med dette å gjøre? Ingen andre enn smittede er pålagt isolasjon. 

Du er ansvarlig for å ikke gjøre andre syke, risikogruppe eller ei. Så lenge du overholder smittevernanbefalinger og overholder eventuell karantene etter hjemreise, er det da ingen som hindrer deg fra å reise til familien?

• Liker 4
Skrevet

Hva har isolasjon med dette å gjøre? Ingen andre enn smittede er pålagt isolasjon. 

Du er ansvarlig for å ikke gjøre andre syke, risikogruppe eller ei. Så lenge du overholder smittevernanbefalinger og overholder eventuell karantene etter hjemreise, er det da ingen som hindrer deg fra å reise til familien?

Jeg har reist flere steder og overhold alle smittevernsregler. Blir fortsatt kalt for egoist, dritt, burde dø av corona osv.. ikke min feil at regjeringen fjerna karantenen. Skal ikke pålegge meg selv karantene. Ble heller ikke smittet. Så hva faen er problemet? Er ikke ansvarlig for noen andre enn meg selv. Poenget er at andre klikker i vinkel fordi jeg vil besøke min familie i utlandet. Flott og enkelt å si for dem som sitter med familien hjemme.

• Liker 1
  • Opprett ny...