Gå til innhold

Foreldrefordeling 60/40

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 😊 Trodde aldri jeg skulle poste et slikt innlegg, men håper noen kan hjelpe meg å svare på disse spørsmålene 😭🙏🏻

Jeg og samboer har gjort det slutt. Vi har 2 barn sammen. Gutt på 6 og jente på 4 år. 

Vi skal inn til mekling om noen uker. Vet ikke hvordan jeg skal forklare, men prøver så godt jeg kan. 

Jeg har fast stilling 80 % og jobber i turnus. Samboer ønsker 50/50 fordeling av barna. Barna er født og oppvokst der vi bor. Jeg kommer fra en annen by og har mine røtter derfra. Hva skjer om jeg ikke får 100 % stilling der vi bor nå, men får tilbud om jobb der jeg kommer fra?

Vi har nå kanskje blitt enige om 60/40, men da ønsket han at jeg skulle signere på at jeg ikke tok med meg barna ut fra distriktet. Han godtar heller ikke å fraskrive seg foreldreansvaret. Er helt rådvill og ønsker bare svar. Er bare så redd jeg ikke får meg jobb der jeg bor nå siden det er så få jobber 😔 En løsning med 60/40 er heller ikke mulig om jeg blir nødt til å flytte mtp jobb og økonomi. Flytter ikke fra barna mine uansett, så da må jeg bare godta å være tilkallingsvikar et sted og håpe at økonomien rekker uten fast jobb? 😭

Anonymkode: 0e18c...54f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utgangspunktet må vel være at du blir boende der du er. Klarer du deg med 80% stilling så langt?

Anonymkode: d56dc...85f

• Liker 2
Skrevet

Ingen skrever fra seg foreldreansvar, frivillig. 
det betyr at du kan bort adoptere barn (bytte navn, åpne konto, bestiller pass, osv) den andre del har ingen stemmer lenger.

med 60/40 har du rett på nav stønad (overgangsstønad, utviklet barnetrygd, hjelp til barnehagen/ SFO også kan du søke om kommunale redusering om barnehagepris) 

lykke til med melking 🤞

Anonymkode: 60f2e...0d6

• Liker 1
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei 😊 Trodde aldri jeg skulle poste et slikt innlegg, men håper noen kan hjelpe meg å svare på disse spørsmålene 😭🙏🏻

Jeg og samboer har gjort det slutt. Vi har 2 barn sammen. Gutt på 6 og jente på 4 år. 

Vi skal inn til mekling om noen uker. Vet ikke hvordan jeg skal forklare, men prøver så godt jeg kan. 

Jeg har fast stilling 80 % og jobber i turnus. Samboer ønsker 50/50 fordeling av barna. Barna er født og oppvokst der vi bor. Jeg kommer fra en annen by og har mine røtter derfra. Hva skjer om jeg ikke får 100 % stilling der vi bor nå, men får tilbud om jobb der jeg kommer fra?

Vi har nå kanskje blitt enige om 60/40, men da ønsket han at jeg skulle signere på at jeg ikke tok med meg barna ut fra distriktet. Han godtar heller ikke å fraskrive seg foreldreansvaret. Er helt rådvill og ønsker bare svar. Er bare så redd jeg ikke får meg jobb der jeg bor nå siden det er så få jobber 😔 En løsning med 60/40 er heller ikke mulig om jeg blir nødt til å flytte mtp jobb og økonomi. Flytter ikke fra barna mine uansett, så da må jeg bare godta å være tilkallingsvikar et sted og håpe at økonomien rekker uten fast jobb? 😭

En slik signering vil ikke gjelde, den med fast bosted bestemmer barnehage, skole og kan flytte hvor som helst i Norge. 

Anonymkode: 9def1...5a7

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han godtar heller ikke å fraskrive seg foreldreansvaret.

Dette må du blande med noe annet, selvsagt fraskriver han seg ikke foreldreansvaret!

Vi har nå kanskje blitt enige om 60/40, men da ønsket han at jeg skulle signere på at jeg ikke tok med meg barna ut fra distriktet. Er helt rådvill og ønsker bare svar. Er bare så redd jeg ikke får meg jobb der jeg bor nå siden det er så få jobber 😔 En løsning med 60/40 er heller ikke mulig om jeg blir nødt til å flytte mtp jobb og økonomi. Flytter ikke fra barna mine uansett, så da må jeg bare godta å være tilkallingsvikar et sted og håpe at økonomien rekker uten fast jobb?

Er det full konflikt mellom dere? Dere virker som to mennesker som tenker på dere selv fremfor ungene deres. Ikke missforstå meg, det er helt normalt at man tenker mest mulig kontroll over barna er det viktigste i verden når man er i en slik situasjon. I tillegg har man jo enorm kjærlighet til de. Spesielt i en slik situasjon, så er jo ungene alt!

Men, til syvende og sist, så handler det om ungenes beste. Dere virker nå som to mennesker som begge jobber for å sikre dere selv mest mulig kontroll over ungene, mens det egentlig handler om hva som er best for ungene.Dersom ungene er etablert i nærmiljøet. og har familie der dere bor nå, så høres jo det beste ut, å bli der dere er, inntil videre. Har du en 6-åring, så skal jo hen akkurat begynne på skolen, om det ikke er nok for 6-åringen med skolestart og at mamma og pappa går fra hverandre, så kan du ikke belaste hen enda mer med å skifte skole. Tenker slikt sett at du/dere må bo der dere er fram til neste sommer, og så ta ny vurdering da!

Anonymkode: 4c5cb...bcf

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En slik signering vil ikke gjelde, den med fast bosted bestemmer barnehage, skole og kan flytte hvor som helst i Norge. 

Du kan ikke flytte hvor som helst i Norge med fast bosted, utover kommunen men ikke ut av fylke uten godkjennelse. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke flytte hvor som helst i Norge med fast bosted, utover kommunen men ikke ut av fylke uten godkjennelse. 

Jo, du må bare gi 3 mnd varsel på at du flytter, så lenge du har fast bosted på deg. Har nettopp vært gjennom dette med min advokat. Det er kun utenlands det må skrives under. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er FEIL. Det er ingen geografiske sperre på hvor man kan flytte med barna (som bostedsforelderen), men det må varsles til den andre foreldre i forkant. Det har ingenting med kommune eller fylkesgrenser å gjøre, kun relevant hvorvidt samværet må endres dersom flytting gjennomføres. 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt hvorfor barnefar vil ha 50/50 hvis det er slik det illustreres ovenfor.. Tydelig at kvinner som absolutt skal ha 60/40 (for det er som regel kvinnen) gjør det kun for å få diverse stønader og makt til å flytte hvor hun vil! 

Anonymkode: 17533...639

• Liker 4
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen skrever fra seg foreldreansvar, frivillig. 
det betyr at du kan bort adoptere barn (bytte navn, åpne konto, bestiller pass, osv) den andre del har ingen stemmer lenger.

med 60/40 har du rett på nav stønad (overgangsstønad, utviklet barnetrygd, hjelp til barnehagen/ SFO også kan du søke om kommunale redusering om barnehagepris) 

lykke til med melking 🤞

Den utheva biten stemmer ikke. Biologiske foreldre får alltid komme med innspill.

Anonymkode: 0c956...bc1

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den biten er faktisk ikke gjeldende. Den med hovedansvaret kan flytte, det står i loven. MEN! Det gjelder 3 mnd varslingsplikt. På den tiden må han da evt få en meklingsattest (hvis ikke han har en som er gyldig, 6 mnd er de det) også må du stevnes for retten for å stoppe flyttingen av barna. Da blir det nok en hastesak, slik at det spørsmålet alene blir tatt opp som en midltertidig avgjørelse før utredning osv settes i gang.

Foreldreansvaret vil de ingen si fra seg. Men foreldreansvar og samvær er ikke avhengig av hverandre, bare så det er sagt.

Den stillingen du har nå, kan du høre med jobben om mulighet for å få en 100% stilling? Du kan kanskje ta noe videre/etterutdanning nå. Overgangsstødnad kan du få. Den vil bli redusert opp mot din lønn nå, men alle monner drar. Også er stødnad til barnetilsyn nevnt. Utvidet barnetrygd samt barnebidrag er også også aktuelt for deg.Du kan søke om alt dette når du har meklingsattesten i hånden. Men du må da ha 60% av omsorgen eller mer for å få stødnadene fra Nav.

Men, hvor gamle er barna? Det har litt å si.

Anonymkode: 0c956...bc1

• Liker 2
Skrevet

Barna er født og oppvokst der dere bor nå.  Faren ønsker 50/50, altså at han skal være like deltakende i barnas liv som du.  

Hva er best for barna dine?  At de skal flytte for at du skal oppnå 100% stilling?  Synes du skal gjøre alt du kan for at barna dine kan bli boende i det miljøet de er vant til og ha mest mulig kontakt med faren sin og hans familie.  

Har du sjekket om du har rett litt bidrag, evt. andre ytelser?

• Liker 1
Skrevet

hvem skal ha 60%? Faren? Siden du jobber turnus?

Hva som skjer om du ikke får 100% stilling må du finne ut av selv. Klarer du deg på 80%? Tjener faren såpass mye mer enn deg ay du får barnebidrag selv om dere evt velger 50/50? Snakk med han hvis økonomien er problemet. Jeg vil tro at han er såpass opptatt av å ha barna i nærheten at hankan være villig til å hjelpe deg med å finne ut av det økonommiske.

Foreldre som vil barnas beste sørger for at barna har mulighet til mye kontakt med begge foreldrene. Jeg sier ikke at 50/50 nødvendigvis er beste løsning, men å flytte sånn at barna får mindre kontakt med en av foreldrene er feil. Og du, det er ingen selvfølge at du skal ha hovedomsorgen bare fordi du er moren. Vil du flytte fra barna dine?

Anonymkode: a8438...ad4

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt hvorfor barnefar vil ha 50/50 hvis det er slik det illustreres ovenfor.. Tydelig at kvinner som absolutt skal ha 60/40 (for det er som regel kvinnen) gjør det kun for å få diverse stønader og makt til å flytte hvor hun vil! 

Anonymkode: 17533...639

60/40 har ingenting med flytting å gjøre. Ts kan ha barnet kun 30% og flytte hvor hun vil, så lenge hun har fast bosted. Fast bosted gjør at hun bestemmer hvilke skole, barnehage og fritidsaktiviteter. 

Grunnen til at jeg ville ha mer enn 50 var at jeg syns at barn skal ha en base som er hjemmet og en base som er samvær. Ingen voksne hadde orket å bo annen hver uke i ulike hjem, så hvorfor skal barn måtte det? Fordi pappa tror mamma er ute etter makt?

Jeg kunne ikke ha høyest % fordi pappa'n var mer opptatt av å dele likt enn at barnet skal ha det trygt og rolig. Pappan vil heller ikke ha barnet 60 eller 70% for det kræsjer med jobben hans. Egentlig kræsjer 50% også, men da bruker han heller barnevakt hyppig enn at jeg skal få barnet mer. 

Skrevet

80% fast jobb + tilkallingsvikar holder kanskje? Hvorfor skulle det være så mye lettere å få jobb der du kommer fra, jeg syns ikke du bør søke om det, dere bor jo det dere bor, og faren bor jo der og har sikkert jobb han også? Jeg skjønner godt han er redd for at du skal flytte, det er ingen løsning at du flytter med barna vekk fra der dere bor og vekk fra faren. Det virker jo som du har lyst til det? Hvorfor tror du ikke 50/50 er bra? Er det fordi da kan du ikke flytte?  
Du har jo jobb, hva er du så redd for? Og rådvill? 

Anonymkode: ed11f...7ca

• Liker 1
Skrevet

80% fast jobb + tilkallingsvikar holder kanskje? Hvorfor skulle det være så mye lettere å få jobb der du kommer fra, jeg syns ikke du bør søke om det, dere bor jo det dere bor, og faren bor jo der og har sikkert jobb han også? Jeg skjønner godt han er redd for at du skal flytte, det er ingen løsning at du flytter med barna vekk fra der dere bor og vekk fra faren. Det virker jo som du har lyst til det? Hvorfor tror du ikke 50/50 er bra? Er det fordi da kan du ikke flytte?  
Du har jo jobb, hva er du så redd for? Og rådvill? 

Anonymkode: ed11f...7ca

Det er helt naturlig å ønske seg over til sine egne når man blir alene. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt naturlig å ønske seg over til sine egne når man blir alene. 

Jeg ville tro at det mest naturlige er å sørge for at bruddet berører barna i minst mulig grad.  Da vil jeg anta at fortsatt nær kontakt med begge foreldrene, venner, barnehage/skole osv. er viktigere enn at forelderen kommer "hjem til sine egne".

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Jeg ville tro at det mest naturlige er å sørge for at bruddet berører barna i minst mulig grad.  Da vil jeg anta at fortsatt nær kontakt med begge foreldrene, venner, barnehage/skole osv. er viktigere enn at forelderen kommer "hjem til sine egne".

Det var det før min del hvertfall, men mange tenker kun på seg selv.

Anonymkode: e10be...d1f

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du flytte da? Er det det beste for barna? Klarer du deg ikke med 80% jobb + ekstra vakter om mulig? Du skal vel også få litt barnebidrag om du får over 50%... Jeg ville iallfall forsøkt å gjøre alt for å forsøke å bo i nærheten av den andre foreldren for barnas skyld. Skal de måtte reise masse da for å få være med begge foreldre? Ikke ok synes jeg. 

Anonymkode: 20080...3ec

• Liker 1
Skrevet
On 8/11/2020 at 8:31 PM, AnonymBruker said:

Jo, du må bare gi 3 mnd varsel på at du flytter, så lenge du har fast bosted på deg. Har nettopp vært gjennom dette med min advokat. Det er kun utenlands det må skrives under. 

Men, det får ingen konsekvenser å bryte varslingsplikten. Desverre er det slik. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...