AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #1 Skrevet 11. august 2020 Stebarna mine kan komme med frekke kommentarer i blant.. Som for eksempel her om dagen: i en liten diskusjon om hva vi skulle se på tv når jeg sitter i stua og allerede har satt på noe jeg vil se. de kommer og vil at jeg bytter kanal eller at jeg kan gå opp på lofstuen.. jeg jeg sier at de gjerne må være med på å bestemme hva vi skal se på tv osv i stua. Men da må de engasjere seg i husvasken. Jeg har ansvaret for stua, de for loftet (bare tenk deg hva som er mest skittent og rotete). Jeg forklarer at de ikke bare kan sende meg opp på ett skittent loft når jeg har brukt tid og energi på å gjøre stua nede koselig. Jeg foreslo at de gikk opp for å vaske, så skulle jeg vurdere å gå opp på nytt. Da har stedatter ut av seg: hvem er det som har betalt for tvn egentlig? Samboer holder kjeft. Neste eksempel: Gammeldagse svigermor som mener at alt som har med hus og hjem er mitt ansvar kommenterer at vi (hun mener jeg) ikke har påbegynt å male huset ennå., "det går da fort å dra over de fjølene der" sier hun.. Jeg forklarer at jeg har tenkt å begynne når resten av familien engasjerer seg. Jeg sier at jeg sa at vi burde begynne, begynte med maskeringen, men at resten lå inne på sofaen. Derfor begynte jeg med ett annet stort prosjekt (like nødvendig) som vi hadde denne sommeren.. Jeg hater maling, så dette prosjektet passet meg bedre. Da lirer stesønn ut av seg i ett selskap: "Ja, og så skjedde det ikke noe mer enn det med deg" med en mannssjåvinistisk tone Samboer er stille. I slike situasjoner synes jeg samboer burde backe meg.. Si at hvem som har betalt hva ikke har noen betydning i en felles husholdning, at vi deler på alt og han burde snakket til sønnen sin når han kommer med slike uttalelser.. min side av familien satt jo der og var sjokkert over hva sønnen hans fikk lov til å si til meg.. hva mener dere? Anonymkode: 541fe...ceb
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 Jeg synes du bør ta det opp med mannen din isteden for å drive med sånn provoserende «jeg fortsetter når resten av familien engasjerer seg». Det er barnslig. Kommunikasjon er key og da må dere snakke sammen åpent og ikke bare hinte om ting. Anonymkode: a3cdc...b0c 24
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 Ang hva en skal se på TV i stua, så synest jeg du drar det videre til en "krangle diskusjon" om vasking istedet. Om du satt allerede i stuen og skulle se på et program så har jo du allerede valgt. Ellers, frekke kommentarer er uansett en uting. Virker veldig sløvt av din mann og ikke si noe. Anonymkode: adeb1...5b5 9
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 Hvorfor kan du ikke svare for deg selv, da? Om samboeren griper inn, vil det antyde overfor ungene at det er han som er Sjefen i huset, og at det er han de skal høre på, ikke deg. Han ga deg jo muligheten til å vise at du kan forsvare deg selv.. Jeg synes du gjør deg til offer her. Ta nå ansvar selv! Anonymkode: 5e7b9...40f 13
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 Hvis jeg sitter i stua og ser på TV, så bestemmer jeg det. Om det er mine ungdommer eller mannen sine ungdommer. Anonymkode: 480d8...206 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 Du er skikkelig passiv-aggressiv. En av de verste egenskapene som finnes. I stedet for å snakke med folk på en ordentlig måte og ta tak i ting surmuler du bak deres rygg, kommer med stikk og liksomhint. Opplever at du at ting blir gjort når du oppfører deg slik? Nei? Det var rart gitt....... Og du kan vel svare på de sure kommentarene selv, hvorfor skal din samboer ta deg i forsvar som om du er et barn? Du og han har en hel del ting å fikse på hva gjelder kommunikasjon, det er i alle fall tydelig. Anonymkode: 1aaee...cdd 11
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2020 #7 Skrevet 11. august 2020 Så du har maskeringstape rester rundt i huset på «påbegynte prosjekter» som du ikke skal fullføre før «resten av familien engasjerer seg»..? Altså, hvor mange tenåringer engasjerer seg i maling av hus? Med mindre de får lommepenger for det, er det ganske vanlig at dette er fullstendig uinteressant for tenåringer. Kommentaren om TV’n gjør at jeg lurer på om du har flyttet inn i deres hus? Og stemmer det at samboeren din er «større økonomisk bidragsyter»? Det gir uansett ikke barn/ungdom rett til å snakke sånn til deg, men kan forklare en irritasjon/frustrasjon mot deg, om de opplever at du kommer inn i deres hjem, «tar plass» og har forventninger, som forstyrrer dem. Om de oppfatter deg som lite villig til å være bidragsyter (fullfører ikke diverse prosjekter) kan det forsterke opplevelsen sv at «en snylter har flyttet inn til oss». Dette er bare en teori, som kan forklare hvorfor de er nedlatende mot deg. (Mangler respekt) Understreker at det er ikke OK å snakke til deg på den måten uansett! Du må sette deg ned med barnefar og bli enig om noen retningslinjer. Og jeg hadde aldri funnet meg i å bli «husjet vekk» fra min egen stue, det skal heller ikke du. 11
got2go Skrevet 11. august 2020 #8 Skrevet 11. august 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan du ikke svare for deg selv, da? Om samboeren griper inn, vil det antyde overfor ungene at det er han som er Sjefen i huset, og at det er han de skal høre på, ikke deg. Han ga deg jo muligheten til å vise at du kan forsvare deg selv.. Jeg synes du gjør deg til offer her. Ta nå ansvar selv! Anonymkode: 5e7b9...40f Helt enig.
tangent Skrevet 11. august 2020 #9 Skrevet 11. august 2020 Høres ut som dere har en veldig rar og ufin dynamikk i hele familien. Samboer burde absolutt ta litt mer ansvar og si i fra hvis ungene hans er frekke og ikke gjør arbeidsoppgaver i huset som dere har blitt enige om, og han burde ta litt initiativ hvis hans mor kritiserer deg og deres hjem. Men jeg skjønner ikke hvorfor du blander inn husvask i tv-titting - det ga ikke så mye mening. Du og mannen bør snakke om hva som skal gjøres av hvem, og bli enige om å gjøre store ting sammen. Så slipper man å begynne med store oppgaver og la de ligge når du mener at noen bare skal hoppe inn og overta oppgaven (?) - noe som ikke er spesielt effektivt eller fornuftig. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 Er det flere som leste "synes samboer bør hacke meg mer"? Anonymkode: f7ac8...87e 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes du bør ta det opp med mannen din isteden for å drive med sånn provoserende «jeg fortsetter når resten av familien engasjerer seg». Det er barnslig. Kommunikasjon er key og da må dere snakke sammen åpent og ikke bare hinte om ting. Anonymkode: a3cdc...b0c jeg har da gjort det, og han er helt enig med meg. blir feil at to (snart voksne) ungdommer ligger inne å drar seg og forventer at jeg slaver rundt. Jeg syns bare at han kan være den som ser ifra i en slik situasjon. Jeg snakker jo for meg selv, men av og til er jo greit at samboer viser for alle at han enig med meg Anonymkode: 541fe...ceb 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #12 Skrevet 11. august 2020 43 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev: Så du har maskeringstape rester rundt i huset på «påbegynte prosjekter» som du ikke skal fullføre før «resten av familien engasjerer seg»..? Altså, hvor mange tenåringer engasjerer seg i maling av hus? Med mindre de får lommepenger for det, er det ganske vanlig at dette er fullstendig uinteressant for tenåringer. Kommentaren om TV’n gjør at jeg lurer på om du har flyttet inn i deres hus? Og stemmer det at samboeren din er «større økonomisk bidragsyter»? Det gir uansett ikke barn/ungdom rett til å snakke sånn til deg, men kan forklare en irritasjon/frustrasjon mot deg, om de opplever at du kommer inn i deres hjem, «tar plass» og har forventninger, som forstyrrer dem. Om de oppfatter deg som lite villig til å være bidragsyter (fullfører ikke diverse prosjekter) kan det forsterke opplevelsen sv at «en snylter har flyttet inn til oss». Dette er bare en teori, som kan forklare hvorfor de er nedlatende mot deg. (Mangler respekt) Understreker at det er ikke OK å snakke til deg på den måten uansett! Du må sette deg ned med barnefar og bli enig om noen retningslinjer. Og jeg hadde aldri funnet meg i å bli «husjet vekk» fra min egen stue, det skal heller ikke du. Så du mener at fordi ungdommer ikke synes det er kult å male fremfor å ligge i sofaen så bør de få betaling for å hjelpe til hjemme??? Her tar du helt feil: Jeg bor i huset på lik linje med alle her. Vi bygde dette huset sammen etter at vi ble ett par. Jeg avsluttet prosjektet med maskeringer for å gjøre ett annet enda større prosjekt som har med vedlikehold av huset å gjøre, så det tviler jeg sterkt på.. det er stort sett jeg som er største bidragsyter her hos oss når det gjelder hus og hjem. jeg bidrar på lik linje økonomisk. Eller.. jeg 1 del, han 3 deler på mat. Ellers deler vi resten likt. Anonymkode: 541fe...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #13 Skrevet 11. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har da gjort det, og han er helt enig med meg. blir feil at to (snart voksne) ungdommer ligger inne å drar seg og forventer at jeg slaver rundt. Jeg syns bare at han kan være den som ser ifra i en slik situasjon. Jeg snakker jo for meg selv, men av og til er jo greit at samboer viser for alle at han enig med meg Anonymkode: 541fe...ceb Men har dere snakket sammen ordentlig, han er enig, men gjør det fortsatt ikke? Da må dere kommunisere bedre eller mer. Ungdommer bidrar sjelden om de ikke er oppvokst med oppgaver, dere får sette noen få faste/ lette oppgaver i starten (som dere er enige om). Det er også vanlig å gi en liten månedeslønn for dette. Når det kommer til småkommentarene så er generelt ungdom i rebellfasen så litt må man tåle, og som andre sier må du si ifra at dårlig oppførsel ikke er greit selv, ungdommer gir deg ikke respekt hvis «pappa» skal forsvare deg for småting. Har du barn selv, eller er tenåringsoppførsel nytt for deg? Anonymkode: a3cdc...b0c 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #14 Skrevet 11. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg har da gjort det, og han er helt enig med meg. blir feil at to (snart voksne) ungdommer ligger inne å drar seg og forventer at jeg slaver rundt. Jeg syns bare at han kan være den som ser ifra i en slik situasjon. Jeg snakker jo for meg selv, men av og til er jo greit at samboer viser for alle at han enig med meg Anonymkode: 541fe...ceb Enig. Hadde barna til mannen min svart meg stygt eller vært frekke mot meg så hadde han satt de på plass. Skulle bare mangle. Anonymkode: 480d8...206
Raven.Writingdesk Skrevet 11. august 2020 #15 Skrevet 11. august 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at fordi ungdommer ikke synes det er kult å male fremfor å ligge i sofaen så bør de få betaling for å hjelpe til hjemme??? Anonymkode: 541fe...ceb Det kommer an på hvor gammel de er og hva slags ansvar de har ellers. 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i huset på lik linje med alle her. Vi bygde dette huset sammen etter at vi ble ett par. Jeg avsluttet prosjektet med maskeringer for å gjøre ett annet enda større prosjekt som har med vedlikehold av huset å gjøre, så det tviler jeg sterkt på.. det er stort sett jeg som er største bidragsyter her hos oss når det gjelder hus og hjem. jeg bidrar på lik linje økonomisk. Eller.. jeg 1 del, han 3 deler på mat. Ellers deler vi resten likt. Anonymkode: 541fe...ceb Ok, da er det veldig rart at de kommenterer hvem som har kjøpt TV’n. Da kan du jo bare svare : «JEG»!
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #16 Skrevet 11. august 2020 1 time siden, Raven.Writingdesk skrev: Det kommer an på hvor gammel de er og hva slags ansvar de har ellers. Ok, da er det veldig rart at de kommenterer hvem som har kjøpt TV’n. Da kan du jo bare svare : «JEG»! poenget her er jo at jeg syns samboer kan backe meg litt mer.. Her burde han sagt klart og tydelig ifra hvem som betalte for den tvn, og at slik snakker man ikke til folk.... Jeg har ingen problemer med å fortelle dem det selv, men når han bare sitter der å ser på uten å reagere så blir det litt for dumt. Anonymkode: 541fe...ceb 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #17 Skrevet 11. august 2020 Enig i at han kunne backet deg, men helst etter at du stod opp for deg selv. Det er viktig for både dere selv og ungene at dere spiller på lag. Regler for tv-titting og forventninger mtp husarbeid bør dere snakke om alle sammen. Først dere voksne, og så sammen med ungene for å finne løsninger som funker for alle. Ta dem med på prosessen med å sette regler. Er det alltid førstemann til mølla? Bestemmer alle til forskjellige faste tider? Er det forutsetninger for å få se tv (vaske hus)? Ikke innfør regler helt plutselig, som at i går fikk de se tv i stuen men i dag får de ikke lov hvis de ikke vasker loftstuen. Hva forventer dere at de bidrar med mtp husarbeid? At de har faste oppgaver som skal gjøres til faste tider? Eller at de gjør ting når dere ber om det? Her i huset har vi det todelt. Noen ting forventer vi at de bidrar med, siden de er ganske store, bor gratis og vi er ikke deres hushjelp. Dette er for eksempel å holde orden på eget rom, lage middag en gang i uken, rydde egne ting. Så har vi andre oppgaver som er frivillig, men som de får litt betalt for. Dette er for eksempel å klippe plenen, vaske bad, vaske klær, og støvsuge fellesområder. De må bidra her også, men kan velge hva de vil gjøre. Anonymkode: ed15a...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #18 Skrevet 11. august 2020 Du ber jo om å bli uglesett, ts. Grunnleggende psykologi: 1. Ikke si at "du har ansvar derfor har du vetorett". Det er bare tåpelig retorikk og du vil komme i trøbbel fordi de lett kan ta deg på en halvsannhet. Si "dere kan se det dere vil på den andre tv'n. Eller vi kan se det sammen etter dette. Som dere husker er det hver sin tur å bestemme hva som er på tv, og din tur er (dag) siden dette er alles hjem" 2. Fordel faktisk tv-bestemmelse etter hvilke serier folk følger med glede. Du får mye igjen for å engasjere deg i noe ungene liker å se, så å gjøre deg vrien her taper kun du på. Ville du snakket slik til partneren din? Ikke snakk sånn til et barn. 3. Svigermor er svigermor. Kritikk er kritikk. Både du og hun er et voksent menneske og må håndtere konflikter deretter. Er hun merkelig? Le av henne. Hun tåler det. Velger hun å bli furt? Ja, da blir hun blid igjen på sikt. Dette med malingen er en tåpelig detalj. Du kunne svart "nei, sannelig valgte jeg å drite i det prosjektet, ja. Det angrer jeg ikke på!" og gi henne et stort smil. Problemet ville vært løst. Anonymkode: 5e9f1...e67 6
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Stebarna mine kan komme med frekke kommentarer i blant.. Som for eksempel her om dagen: i en liten diskusjon om hva vi skulle se på tv når jeg sitter i stua og allerede har satt på noe jeg vil se. de kommer og vil at jeg bytter kanal eller at jeg kan gå opp på lofstuen.. jeg jeg sier at de gjerne må være med på å bestemme hva vi skal se på tv osv i stua. Men da må de engasjere seg i husvasken. Jeg har ansvaret for stua, de for loftet (bare tenk deg hva som er mest skittent og rotete). Jeg forklarer at de ikke bare kan sende meg opp på ett skittent loft når jeg har brukt tid og energi på å gjøre stua nede koselig. Jeg foreslo at de gikk opp for å vaske, så skulle jeg vurdere å gå opp på nytt. Da har stedatter ut av seg: hvem er det som har betalt for tvn egentlig? Samboer holder kjeft. Neste eksempel: Gammeldagse svigermor som mener at alt som har med hus og hjem er mitt ansvar kommenterer at vi (hun mener jeg) ikke har påbegynt å male huset ennå., "det går da fort å dra over de fjølene der" sier hun.. Jeg forklarer at jeg har tenkt å begynne når resten av familien engasjerer seg. Jeg sier at jeg sa at vi burde begynne, begynte med maskeringen, men at resten lå inne på sofaen. Derfor begynte jeg med ett annet stort prosjekt (like nødvendig) som vi hadde denne sommeren.. Jeg hater maling, så dette prosjektet passet meg bedre. Da lirer stesønn ut av seg i ett selskap: "Ja, og så skjedde det ikke noe mer enn det med deg" med en mannssjåvinistisk tone Samboer er stille. I slike situasjoner synes jeg samboer burde backe meg.. Si at hvem som har betalt hva ikke har noen betydning i en felles husholdning, at vi deler på alt og han burde snakket til sønnen sin når han kommer med slike uttalelser.. min side av familien satt jo der og var sjokkert over hva sønnen hans fikk lov til å si til meg.. hva mener dere? Anonymkode: 541fe...ceb Jeg henger ikke med på logikken din? Du ser på noe du har satt på i stuen. De vil se noe annet. Da kan de enten a) spørre om du vil sette på noe annet eller b) selv gå til loftsstuen og se det de vil. Det har ingenting med å bidra med husvasken å gjøre? Dere (du og samboeren din) må bestemme dere for hva dere forventer at de skal gjøre. Gi dem konkrete oppgaver, enten det er husvask eller maling. Og gi tydelig beskjed der og da. Surmuling og hinting i andre situasjoner er bare utrivelig. Og nei, de får ikke snakke sånn til deg. Og det burde han si til dem. Anonymkode: 59d00...98b 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Skrevet 11. august 2020 Dette skjedde en gang hos oss også. Stedatter mente hun hadde mer å si i dette huset fordi hun har bodd her lengre enn meg. Og det er sant det, men det er jeg og hennes far som er de voksne som har økonomisk ansvar her i huset. Da far bare sto å så på og ikke tok til motmæle, tok jeg med med barna mine og flyttet ut dagen etterpå. Så fikk de klare seg selv. Det tok ikke mange timene før unnskyldningene strømmet på og alle ba oss omstendelig om å komme tilbake. Anonymkode: 1648a...bae 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå