Gå til innhold

Lav TSH - Hva kan det bety?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette gjelder IKKE meg, så det er ikke vits i å be meg om å kontakte lege for svar.
Jeg liker bare å lære om ulike ting.

Altså, en venninne av meg fortalte at hun ikke var i form, og at blodprøvene viste lav TSH (0,10). 
Alle andre blodprøver var normale, og derfor ville legen se an noen uker før han tok en ny prøve, og eventuelt gikk videre med utredning.

Når jeg søker på "lav TSH" kommer det opp masse om lavt stoffskifte, lav TSH kombinert med høyt fritt T4 (høyt stoffskifte), men veldig lite om lav TSH generelt.

Er det noen som kan forklare på en enkel måte hva lav TSH innebærer?

Anonymkode: 827fd...6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lav TSH betyr forvirrende nok at man har HØYT stoffskifte. TSH verdiene blir høye fordi det produserer mye stoffskiftehormon, og man har høyt stoffskifte

Høye TSH verdier betyr at man har lavt stoffskifte. TSH verdiene blir lave når man produserer for lite, og man får lavt stoffskifte og må ta medisin som er hormontilskudd

Ved lav TSH kan man oppleve rastløshet, angst, mageproblemer, vekttap (om over lengre tid) osv. 

Søk på høyt stoffskifte så finner du mer info

Anonymkode: 6c0e2...c42

Skrevet

Takk for svar. :)

Anonymkode: 827fd...6f0

Skrevet

Denne personen burde ta omfattende prøver for å sjekke hvordan stoffskiftet ligger, dvs TSH, T4, T3, anti TPO osv Det kan være svært farlig å gå med ubehandlet høyt/lavt stoffskiftet over tid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...