Gå til innhold

Er det noen som har erfaringer med at barna har "hoppet over" ett klassetrinn på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter skal gå rett fra 1. - 3. klasse pga. lite utfordringer i klassetrinnet. Både jeg og læreren er enig om dette.

Det jeg bekymrer meg for er det sosiale i senere tid. Noen med erfaringer? 

Anonymkode: e38e9...ee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg også bekymret meg for. Kjipt å ikke kunne være med når alle andre begynner å dra på steder med høyere aldersgrenser og sånt.. 

Anonymkode: e614d...ffa

• Liker 9
Skrevet

Mye bedre å få utfordringer på skolen, og motivere eleven til å lære mer. Å tenke at det kanskje blir rart når de andre er 18 er noe jeg absolutt ikke ville tenkt på i det hele tatt.. Er ikke noe verre å flytte opp et klassetrinn enn å bytte til en ny skole.

Anonymkode: 0ec98...fbc

• Liker 9
Skrevet

mitt tantebarn gjorde dette. har gått helt fint med henne. ho fikk dog vært i samme klasse som før men hadde pensum som var et klassetrinn over

Anonymkode: cd0ac...0aa

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville jeg også bekymret meg for. Kjipt å ikke kunne være med når alle andre begynner å dra på steder med høyere aldersgrenser og sånt.. 

Anonymkode: e614d...ffa

det er ikke sikkert at det hoppet vedvarer. mange ganger retter dette seg ut før disse alderforskjellene vil ha noe å si for det sosiale

Anonymkode: cd0ac...0aa

• Liker 5
Skrevet

Vi vurderte det, men takket nei nettopp pga det sosiale. Det viste seg å være et godt valg for jenta mi. Småtrinnet var riktignok lite utfordrende for henne, men etter hvert får de større mulighet til å legge mer i oppgavene og da opplevdes det ikke som et problem lenger på samme måte. Min datter var veldig faglig sterk, men ikke sånn helt vanvittig begavet, så denne løsningen passet for henne. 

Men det som er riktig for ett barn er ikke riktig for et annet. Jeg kjenner et barn som var både så skoleflinkt og modent at det opprinnelige klassetrinnet ble helt feil. Han lå flere hestehoder foran klassekameratene og falt utenfor av den grunn. Så for han var det riktig (og egentlig nødvendig) å rykke opp, han hoppet faktisk opp to trinn.

Du som mor kjenner barnet ditt best, og hvis du tror det går greit med det sosiale gjør det nok det. Lykke til med trinnbytte! :)

Anonymkode: 370e9...dce

• Liker 7
Skrevet

En i klassen til sønnen min gjorde det. Det passet nok veldig bra for han i skolesammenheng, men ble vanskelig sosialt. Han måtte for eksempel gå på fotball med de som gikk i klassen under, siden det var riktig årskull, og det var også andre aldersbestemte ting han ikke kunne være med de i klassen sin på. 
Nå er de over 16 og "alle" guttene kjører motorsykkel, men han må vente til neste år. 

Jeg har mer tro på at skolen legger til rette for mer utfordringer for de flinke elevene, da dette ofte retter seg underveis uansett. 

• Liker 6
Skrevet

Venninna mi gjorde det. Hun fikk ikke delta på noen ting i russetida, da hun bare var 17.

Anonymkode: 8615d...593

• Liker 1
Skrevet

Har hørt om de som tar fag på andre trinn men likevel er i sin klasse. Har venner som har hoppet over trinn men i den forstand at de startet på skolen 1 år tidligere. 

Anonymkode: 1c8b6...8d6

• Liker 1
Skrevet

Når på året er hun født? 

Jeg hoppet over et trinn på videregående. Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om hvordan det blir for barnet ditt på barneskolen, men jeg er født tidlig på året og var dermed akkurat blitt 18 år da jeg ble russ. 

Jeg syns det var kjempefint å være litt yngre enn alle de andre, jeg følte jeg hadde bedre tid på meg til å ta feil valg i studietiden og sånn. 

Skrevet

Jeg gjorde det selv, begynte rett i andre klasse! Følte meg alltid litt mindre enn de andre, jeg var liksom hele klassens lillesøster! Men det gikk helt fint, både faglig og sosialt, og jeg ble russ som 17-åring! Gikk greit det og, dersom du har russedressen på er det ingen som spør etter legitimasjon når du skal kjøpe øl!😂

Anonymkode: 2b92a...878

• Liker 1
Skrevet

Kjenner to, dårlige erfaringer sosialt begge to. 

Ville ikke gjort det for mitt barn. Skolen plikter å tilrettelegge. Har god erfaring fra jobb med at elever hospiterer et trinn opp i noen timer i noen fag. 

Anonymkode: f17b8...f63

• Liker 5
Skrevet

Jeg ble vurdert hoppe over et trinn, menn fikk ikke fordi de var redd for det sosiale. Ironisk nok endte jeg opp med å ha alle vennene mine i klassen over, når de reiste på ungdomsskolen ble jeg igjen alene og jeg fikke egentlig aldri en vennegjeng igjen etter det. Fikk noen venner når jeg begynte på vgs, men jeg lå nok etter sosialt da fordi jeg hadde gått venneløs gjennom ungdomsskolen

Anonymkode: 159cb...b4a

Skrevet

Jeg gikk 5 klasse to ganger grunnet mobbing, det var jeg som ble straffet og ikke mobberne, 

Anonymkode: 50ac4...253

Skrevet
4 minutter siden, mercury_ skrev:

Når på året er hun født? 

Jeg hoppet over et trinn på videregående. Jeg kan selvfølgelig ikke si noe om hvordan det blir for barnet ditt på barneskolen, men jeg er født tidlig på året og var dermed akkurat blitt 18 år da jeg ble russ. 

Jeg syns det var kjempefint å være litt yngre enn alle de andre, jeg følte jeg hadde bedre tid på meg til å ta feil valg i studietiden og sånn. 

født i juli.. 

Anonymkode: e38e9...ee4

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninna mi gjorde det. Hun fikk ikke delta på noen ting i russetida, da hun bare var 17.

Anonymkode: 8615d...593

Som mor må jeg si at det ville være et stort pluss. 

Anonymkode: 8a0b9...edb

• Liker 2
Skrevet

Enig i at det er bedre å passe inn faglig enn å være eksakt like gammel som klassekameratene. Jeg gikk selv i «riktig» klasse men er født på årets siste dag og ble derfor 18 år mye senere enn mange andre. Det var litt kjipt de månedene men ikke noe jeg tok noen som helst skade av.

Anonymkode: 2fa6b...7c6

• Liker 1
Skrevet

Det er jo nøyaktig like stor aldersforskjell på barn og ungdom født i januar og desember, som alle andre varianter. Så med mindre barnet ditt er desemberbarn forstår jeg ikke aldersargumentet, det er IKKE vesentlig for vennskap om man er født før eller etter nyttårsaften. 

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Jeg er født i desember og har alltid vært langt fremme faglig. Er fra Danmark, og der har man mulighet til frivillig å ta et ekstra år på ungdomsskolen (tilsvarende 11. klasse her), og da ble halvparten av klassekameratene mine på videregående to år eldre enn meg. Det var ikke veldig stas altså når de andre skulle på byen eller ta lappen. 

Mine foreldre løste kjedsomheten ved å sette meg til å spille musikk. Da har man enetimer og får utfordringer som er tilpasset ens nivå. Vipps - masse «lekser» med utfordringer til meg.

Anonymkode: 30ae2...f3b

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo nøyaktig like stor aldersforskjell på barn og ungdom født i januar og desember, som alle andre varianter. Så med mindre barnet ditt er desemberbarn forstår jeg ikke aldersargumentet, det er IKKE vesentlig for vennskap om man er født før eller etter nyttårsaften. 

Det er faktisk et godt argument. Å være eldst er nesten utelukkende en fordel.

Sosialt som mange har nevnt. Men også fysisk. De beste fotballspillere er født i januar, februar. De har en fordel fysisk som følger med videre.

Vil si de som er født tidlig i året generelt gjør det bedre på skolen de første årene, både faglig, sosial og fysisk. Unntak finnes selvsagt begge veier 

Anonymkode: 580a0...908

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...