Eli2 Skrevet 11. august 2020 #1 Del Skrevet 11. august 2020 Jeg er en jente på 58,4kg, 1.70 høy og 36 år. er i utg punktet slank men har ein periode over ett år fått veldig mye på magen i forhold til resten av kroppen. Idealvekt er 54kg så prøver nå å gå ned 4kg i håp om at buksene skal passe igjen. Har måttet kjøpe nye bukser for de andre ble for trange. No more! men, vekta står bom fast. Variere noen få gram +- men ellers ingenting. Veier meg en gang i uka og måler midjen (der hvor magen er størst). Magemål er 86 cm og det har ikke endret seg en cm. Har holdt på med dette i 1 mnd nå. Jeg trener styrke i 20 min 4 ganger med egen kroppsvekt. Fokus på ben og øvre kropp annenhver gang. Løper tre ganger i uken. Ca 1,5- 3,5-4 km hver gang. Litt ulikt da jeg følger et løpsprogram. ligger på 1600-1800 kcl for dag. 1800 er de dagene jeg har vært ekstra sulten. Blir veldig dårlig og får skjelven/kvalmen om jeg ikke spiser jevnlig. Logget alt jeg spiser i app så ingen juks! Fredag og lørdag kan jeg komme opp i 2000-2100 kcl da jeg tar et glass vin og en porsjon potetgull. Eller spiser en is. når jeg har brukt kalorikalkulator (for å holde vekta) bør jeg ha 1900-2000 kcl. Da burde vel jeg gå med kaloriunderskudd?? eksempel på hva jeg spiser frokost; kjøleskapgrøt med havregryn, Kesam, mandelmelk, chiafrø og blåbær. Ca 220 kcal lunsj: salat, rundstykke med ost og mager salami eller kalkunpålegg, kjøleskapgrøt eller knekkebrød med avokado og kalkunpålegg. (Spiser en av disse variantene) 200-300 kcl middag: kylling, fisk eller kjøtt. Begrenser mengde med ris og pasta. Ekstra grønnsaker. 400-600 kcl kvelds: Kesam med bær og nøtter, omelett, eller knekkebrød med pålegg. Ca 200 kcl mellommåltid: gulrot, nektarin, nøtter, yoghurt, hummus, liknende. Mellom 300-500 kcl i løpet av en dag bør jeg spiser mindre? Trene mer? Hva skal jeg gjøre for å få bevegd vekta eller cm målet rundt midja? all hjelp mottas med takk😄😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkpashion Skrevet 11. august 2020 #2 Del Skrevet 11. august 2020 (endret) Med såpass lav kroppsvekt kan det være du må redusere kalori-inntaket litt ned for å matche ditt forbruk (men nå har du heller ikke mye å gå på før du beveger deg under 1500). Eventuelt legge inn ekstra mosjon for å forbrenne mer, for eksempel en halvtimes gåtur med høyt tempo med en forbrenning på 250 kalorier ekstra. Jeg lever på 1900 kalorier hver dag, er ganske lav og veier litt mindre enn deg, men til gjengjeld har jeg en aktiv og fysisk krevende jobb, trener styrke daglig og går tur med hundene i tillegg. Med en passiv kontorjobb måtte jeg spist færre kalorier, sikkert ned i 1600, for å unngå å gå opp i vekt. Endret 11. august 2020 av Pinkpashion Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Del Skrevet 11. august 2020 Legg deg på 1700 kalorier hver dag. Dvs 11900 kalorier i uka. Hvis du vil ha noe ekstra på helgen så ikke spis mer men spar fra ukebudsjettet ditt. Hvis du ikke går ned i vekt på dette budsjettet etter en måned så senker du med 50 kalorier per dag dvs 11550 kalorier i uka i fire uker. når du ikke går ned i vekt så spiser du for mye. Det virker som om du har god kontroll og ikke sikkert mye justeringer som må gjøres. Anonymkode: d209d...e2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 11. august 2020 #4 Del Skrevet 11. august 2020 (endret) Du har bmi på 20.4 ca. går ned 4-5kg eller mer havner du neste på undervekt. kostholdet dit virker som så fornuftig. vil tro trening av det området som er vanskelig vil ha effekt. mulig fettforbrenning trening. hvordan bli smallere? tja forsiktig redusering av calorier, men viktig og spise næringsrikt. ellers blir d jo trening som forbrenner mer da. alternativ spis mindre, eller tren mer. helst d siste😊 Endret 11. august 2020 av Sunset90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Del Skrevet 11. august 2020 Jeg er 170 høy og har regnet og fundert endel på hva jeg skal ligge på når jeg akkurat er innenfor normalvekt, som er 72 kg. De fleste regnestykker sier 1800. Så da virker det ikke så rart om du er 58kg og ikke går ned noe særlig på 1600-1800? Anonymkode: 07eb4...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #6 Del Skrevet 11. august 2020 Om du har relativt lav vekt og mye fett på mage, så er dessverre løsningen å trene. Du må gjøre fettet om til muskler. Det høres kanskje skummelt ut at du skal beholde de kiloene, men om du gjlør 4 kilo fett om til muskler vil du se mye bedre ut. Du kan få litt større rumpe, litt større armer, mens alt fettet rundt magen vil forsvinne. Du vil stramme opp kroppen, selv om du ikke går ned i vekt Jeg bruker anbefale styrke. Styrke strammer kroppen og gjør at den ser mer velproposjonert ut, samt at det føles bra å være sterkere. Man får også bedre kroppsholdning. Du trenger ikke trene mye heller, noen knebøy og pushups hver dag (det skal gjøre vondt dagen etterpå) er nok til å merke effekt innen et par uker Husk å spise nok protein Anonymkode: dc207...bdd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #7 Del Skrevet 11. august 2020 For meg var det slik; jeg gikk ikke ned i vekt når jeg lå på kalorier 1500-1600. Vet ikke hvorfor, men kan være forbrenningen min er ødelagt etter mange hurtigslankekurer? At kroppen holder på den lille maten den får? Ikke vet jeg, men da jeg ØKTE kaloriinntaket endel, begynte jeg å gå ned i vekt. Ca 400 kalorier frokost, 400 lunsj, 600 middag og ca 300 til kvelds, samt litt frukt innimellom eller en fiskekake på farten etc. For meg funker det. Trener litt utenom, men ikke mye. Anonymkode: 90571...3ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #8 Del Skrevet 11. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: For meg var det slik; jeg gikk ikke ned i vekt når jeg lå på kalorier 1500-1600. Vet ikke hvorfor, men kan være forbrenningen min er ødelagt etter mange hurtigslankekurer? At kroppen holder på den lille maten den får? Ikke vet jeg, men da jeg ØKTE kaloriinntaket endel, begynte jeg å gå ned i vekt. Ca 400 kalorier frokost, 400 lunsj, 600 middag og ca 300 til kvelds, samt litt frukt innimellom eller en fiskekake på farten etc. For meg funker det. Trener litt utenom, men ikke mye. Anonymkode: 90571...3ea Nei, kroppen holder ikke på energien når du spiser lite. Det som skjer når du spiser litt mer er at du får mer energi og trener litt hardere eller beveger deg litt mer. Dette trenger ikke være noe du tenker over. Definitivt Ikke alle som går ned i vekt hvis de spiser mer. Anonymkode: d209d...e2d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #9 Del Skrevet 11. august 2020 Hvorfor skal du gå ned til 54 kg når du er 1,70 m høy ??? Anonymkode: 68e04...0c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. august 2020 #10 Del Skrevet 11. august 2020 Du har jo normal vekt, men veldig høyt midjemål, spesielt med tanke på at du veier såpass lite. Anbefalt midjemål for kvinner er under 80 cm. Du bør nok fokusere på å få ned midjemålet, og ikke bry deg så mye om vekta. Midjemål er viktigere for helsa. Ikke tenk kalorier, fokuser mer på hva du spiser, og tren. Det står litt om det her: https://www.nrk.no/livsstil/slik-blir-magen-din-flatere-1.10860765 Har du alltid hatt så mye magefett, eller er det noe nytt? I siste tilfelle ville jeg tatt en tur til legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shackle Skrevet 11. august 2020 #11 Del Skrevet 11. august 2020 Virker ikke som det er selve vekten du er bekymret over, men magefettet - Da er dessverre ikke 1000-2000 kcal underskudd den mest effektive metoden å angripe utfordringen (Magefettet har lav prioritet for forbrenningen). Behold ett lite underskudd av kalorier, men også punktforbrenn - Trenger ikke være noe veldig avanserte greier men gjerne 50 situps og/eller noen andre øvelser for å få litt variasjon, gjør dette i en måneds tid så vil jeg tro du ser stor forbedring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #12 Del Skrevet 11. august 2020 Du måler midjen der magen er størst ???? Eller smalest??? Anonymkode: 68e04...0c2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #13 Del Skrevet 11. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har relativt lav vekt og mye fett på mage, så er dessverre løsningen å trene. Du må gjøre fettet om til muskler. Det høres kanskje skummelt ut at du skal beholde de kiloene, men om du gjlør 4 kilo fett om til muskler vil du se mye bedre ut. Du kan få litt større rumpe, litt større armer, mens alt fettet rundt magen vil forsvinne. Du vil stramme opp kroppen, selv om du ikke går ned i vekt Jeg bruker anbefale styrke. Styrke strammer kroppen og gjør at den ser mer velproposjonert ut, samt at det føles bra å være sterkere. Man får også bedre kroppsholdning. Du trenger ikke trene mye heller, noen knebøy og pushups hver dag (det skal gjøre vondt dagen etterpå) er nok til å merke effekt innen et par uker Husk å spise nok protein Anonymkode: dc207...bdd Hun trener jo allerede mye Anonymkode: 31bab...fc8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #14 Del Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Legg deg på 1700 kalorier hver dag. Dvs 11900 kalorier i uka. Hvis du vil ha noe ekstra på helgen så ikke spis mer men spar fra ukebudsjettet ditt. Hvis du ikke går ned i vekt på dette budsjettet etter en måned så senker du med 50 kalorier per dag dvs 11550 kalorier i uka i fire uker. når du ikke går ned i vekt så spiser du for mye. Det virker som om du har god kontroll og ikke sikkert mye justeringer som må gjøres. Anonymkode: d209d...e2d ikke nødvendigvis. om kroppen din går i sparebluss pga lite mat så holder kroppen på fettet ditt så langt det lar seg gjøre Anonymkode: 04d93...084 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 11. august 2020 #15 Del Skrevet 11. august 2020 1 hour ago, Anonymus Notarius said: Du har jo normal vekt, men veldig høyt midjemål, spesielt med tanke på at du veier såpass lite. Anbefalt midjemål for kvinner er under 80 cm. Du bør nok fokusere på å få ned midjemålet, og ikke bry deg så mye om vekta. Midjemål er viktigere for helsa. Ikke tenk kalorier, fokuser mer på hva du spiser, og tren. Det står litt om det her: https://www.nrk.no/livsstil/slik-blir-magen-din-flatere-1.10860765 Har du alltid hatt så mye magefett, eller er det noe nytt? I siste tilfelle ville jeg tatt en tur til legen. TS målte der midja var størst (dvs hun målte ikke midja...) så det målet sier ingenting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #16 Del Skrevet 11. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun trener jo allerede mye Anonymkode: 31bab...fc8 Hun løper og trener korte økter egenkroppvekt. Løping er ikke en god måte å bli kvitt magefett på om man allerede er slank ellers. Tren *tung* styrketrening, 45-60 minutter x 4 i uka. Om du er veldig glad i å løpe kan du gjøre det i tillegg, men det vil ikke hjelpe på magefettet ditt. Anonymkode: c7362...ac7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #17 Del Skrevet 11. august 2020 Jeg er også 170cm og har akkurat gått ned fra 57,5 til 54kg. Jeg syns den reduksjonen gjør veldig mye med utseende, og særlig det at jeg får flat mage. Trener ikke. Jeg måtte ligge myyye lavere i kalorier enn det du gjør nå. Anonymkode: ace7b...f16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #18 Del Skrevet 11. august 2020 Midjemålet skal tas ca 4 cm over navlen. Anonymkode: 316d9...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #19 Del Skrevet 11. august 2020 Du er ikke jente, du er KVINNE. Og du nærmer seg 40. Det er helt vanlig at normal kroppsvekt blir noen kilo mer og at man får litt mer mage i denne alderen. Bare noen tiår tilbake så skulle du hatt 6-7 unger inne nå Du går ikke ned i vekt fordi kroppen tviholder på det lille den får. Søk behandling for spiseforstyrrelsen din, eller fokuser på å spise sunt og trene, uten å se på vekta. Anonymkode: 9692a...309 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Del Skrevet 11. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke jente, du er KVINNE. Og du nærmer seg 40. Det er helt vanlig at normal kroppsvekt blir noen kilo mer og at man får litt mer mage i denne alderen. Bare noen tiår tilbake så skulle du hatt 6-7 unger inne nå Du går ikke ned i vekt fordi kroppen tviholder på det lille den får. Søk behandling for spiseforstyrrelsen din, eller fokuser på å spise sunt og trene, uten å se på vekta. Anonymkode: 9692a...309 What?! Det er ikke spiseforstyrrelse bare fordi man vil ned noen kilo, og det godt innenfor normal bmi. Spiseforstyrrelse er en psykiatrisk sykdom. Anonymkode: ace7b...f16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå