Gå til innhold

Fryser etter vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått fra 73 kilo til 57- 58 kilo. Er 164 cm. høy, så bmi midt på ca., altså ganske normalvektig.

Trener både styrke og kondisjon flere ganger i uka. Allikevel så fryser jeg altså så mye. Hele tiden. Skikkelig ubehagelig. 

Noe man kan gjøre med det? Hverken ull eller fleece hjelper når jeg virkelig er kald. 

Anonymkode: 9d481...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel du har gått ned mye fett, og fett det isolerer. Du må rett og slett kle deg varmere enn før.

Anonymkode: dd7ca...d2a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMI er ikke alltid korrekt, hva gjelder hva som er normalt. Særlig hvis du trener mye. Du kan derfor ha mye lavere fettprosent enn vekten tilsier fordi du trener mye.

Du kan be å få målt fettprosenten der du trener. 

Anonymkode: dd7ca...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Flere som opplever det, å er det noe som vedvarer, eller som kan gå over?

Anonymkode: 9d481...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser kjempelett, har alltid vært tynn. Har også alltid fått lett frost i meg. :P Jeg sover med genser og ullsokker når mannen sover i bar overkropp og vil ha vinduet åpent. Er rett og slett som regel så enkelt at jo mindre fett, jo mindre isolasjon.

Anonymkode: f6e55...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fryst mye, og fryser like mye nå med et par kilo over komfortabel vekt som når jeg hadde fettprosent på 18% når jeg trente aktivt. 

Anbefaler varmeflaske, og ull innerst som du har sett :) Ullsokker bruker jeg året rundt, litt mindre på sommeren, men har en del par til vask nå for juli og august :P 

Anonymkode: cb219...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare å venne seg til det - uten fett er man mindre isolert. Finnes mye fint ullundertøy (feks tynne ulltrøye du kan ha under bluser/skjorter hele året).

Anonymkode: 0a727...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen din kan ha gått ned, da vil du fryse mer. Mindre fett på kroppen betyr også mindre isolasjon, og du fryser lettere. 

Søsteren min er slankeoperert, og forbrenner da naturlig nok veldig lite (siden hun har knøttliten "magesekk"), og går rundt med varmevest i solsteiken midtsommers. 

Anonymkode: e77ad...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forbrenningen din kan ha gått ned, da vil du fryse mer. Mindre fett på kroppen betyr også mindre isolasjon, og du fryser lettere. 

Søsteren min er slankeoperert, og forbrenner da naturlig nok veldig lite (siden hun har knøttliten "magesekk"), og går rundt med varmevest i solsteiken midtsommers. 

Hva mener du med at forbrenningen til søsteren din er veldig lite pga redusert størrelse på magesekk? Og hva er sammenhengen mellom størrelse på magesekk og det å fryse?

Anonymkode: 3892a...96a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at forbrenningen til søsteren din er veldig lite pga redusert størrelse på magesekk? Og hva er sammenhengen mellom størrelse på magesekk og det å fryse?

Anonymkode: 3892a...96a

Forbrenningen står i tråd med hvor mye du spiser... Kroppen bruker energi på å fordøye maten. Det er derfor man ofte blir veldig varm en stund etter et stort måltid. "Å spise seg varm", som det heter. Har man lite mat å fordøye, bruker kroppen lite energi, og man får altså ikke denne varmen. 

På samme måte som at de som faster ofte fryser. Jeg spiser dagens første måltid til lunsj, og fryser halvt ihjel om formiddagen, mens jeg er glovarm om ettermiddagen etter en stor lunsj. 

Søsteren min har bitte liten "magesekk", og kan kun spise veldig små måltider -> hun har lav forbrenning -> hun fryser... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! 

Anonymkode: 6162d...789

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som døde av anoreksi.

Om sommeren gikk hun rundt i vinterdrakt, og jeg kunne ikke begripe hvorfor.

Først senere fikk jeg vite at hun frøs - også når solen skinte og andre gikk rundt i shorts, så fettlaget vårt beskytter oss mer enn vi er klar over.

Anonymkode: 8d099...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull! 

Nei. 

https://helse-fonna.no/seksjon-avdeling/Documents/Kirurgisk klinikk/Informasjon om overvektskirurgi.pdf

For å sitere: Mange fryser lett og har vansker med å holde varmen etter større vekttap.

Om du gidder google litt selv, så ser du ørten kilder på at det å faste, ofte fører til at folk fryser i fasteperioden.. 

Og om du leser grunnleggende biologi, ser du at kroppen bruker energi (altså forbrenner) når den fordøyer, og en del av den energien gir utslag i kroppsvarme... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

https://helse-fonna.no/seksjon-avdeling/Documents/Kirurgisk klinikk/Informasjon om overvektskirurgi.pdf

For å sitere: Mange fryser lett og har vansker med å holde varmen etter større vekttap.

Om du gidder google litt selv, så ser du ørten kilder på at det å faste, ofte fører til at folk fryser i fasteperioden.. 

Og om du leser grunnleggende biologi, ser du at kroppen bruker energi (altså forbrenner) når den fordøyer, og en del av den energien gir utslag i kroppsvarme... 

Vedkommende skrev det totalt motsatte! At forbrenningen er MINDRE! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vedkommende var kanskje deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg skrev at når man spiser lite/har lite mat i magen, forbrenner man mindre enn om man har masse mat kroppen jobber med å fordøye... Så du må nok lese litt mer. 

Når man går ned i vekt, og har ligget i kaloriunderskudd en stund, vil forbrenningen gå ned. Man veier mindre, og da har man mindre kg å drasse rundt på, da trenger kroppen mindre energi på å holde seg i gang, og lavere forbrenning betyr mindre kroppsvarme fra forbrenningen. 

Så for å oppsummere for deg: lavere forbrenning = mindre kroppsvarme fra forbrenning = man er kaldere enn før og fryser lettere... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går seg til. Gikk ned 10 kg fra januar til juni, og da vi hadde en varmeperiode da så merket jeg at jeg ikke svettet så mye som vanlig på sommeren. Så det var en bra ting. Tidligere satt jeg alltid med små bekker av svette under puppene og på ryggen på sommeren. Men nå når det er varmt igjen, og jeg veier det samme, så merker jeg at jeg begynner å føle meg opphetet og svette igjen. Regner med vekten har stabilisert seg, og forbrenningen er satt opp.

Anonymkode: 4fd65...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...