Ulrikke Skrevet 16. juli 2005 #1 Skrevet 16. juli 2005 Jeg er stemor til tre, og har et veldig godt forhold til ungene - og til moren deres, forsåvidt. Vi er på ingen måte venninner, men omgås helt greit og uten problemer. Nå er jeg gravid, har termin i november. Driver og sysler med tanken på om mamma'n burde inviteres i dåpen? Det hadde overhodet ikke gjort meg noenting å ha henne der, jeg lurer nesten på om det er naturlig å ha henne der - selvom hun ikke er i slekt med mitt barn... Mamma'n har en kjæreste som hun nok kommer til å bo sammen med innen dåpen finner sted. Bør han også inviteres da? Og hva med hans datter igjen? Hun er hos ham snaut halv tid, såvidt jeg vet... Jeg liker dem godt alle tre, og har ingen betenkeligheter med å ha dem i dåpen, men jeg vet ikke hva som er "vanlig" når det er snakk om mine, dine og våre barn... Noen som har synspunkter?
aline Skrevet 16. juli 2005 #2 Skrevet 16. juli 2005 (endret) personlig ville jeg synes det ble litt "rart". dersom dere er gode venner og omgåes ellers også, så joda, men siden dere ikke gjør det ser jeg ikke helt hva hun har i dåpen til ditt barn å gjøre? at stebarna skal være med er en selvfølge for meg, de får jo ett halvsøsken, men deres mor? så lenge dere ikke omgåes som vanlige venner i andre happeninger også, ser jeg ikke noen grunn til å be henne i deres dåp. selv om dere ikke er uvenner. ville dere bedt henne om dere skulle giftet dere? hatt andre tilstelninger som handlet om dere og ikke direkte hennes barn? Endret 16. juli 2005 av aline
Gjest Tabby Skrevet 16. juli 2005 #3 Skrevet 16. juli 2005 Det er vel ikke helt vanlig å ha stebarns mor i dåpen, men om dere synes det er greit så vil nok ungene bli veldig glade. Evt kan dere be de om å komme i kirken og dele selve dåpshandlingen med barna som nå får et søsken. Og så ha den nærmeste familien samlet etter kirken.
jubajuba Skrevet 16. juli 2005 #4 Skrevet 16. juli 2005 Det du foreslår er vel ikke helt vanlig nei...men tenk for en fin tanke!!! Jeg er veldig imponert over deg... Jeg har også et helt ok forhold til mine "stebarns" mor, og for meg hadde det vært helt ok å feks feire jul, 17.mai osv sammen med henne og alle barna. Uten at jeg vet hva hun tenker om det.. Og du som kan tenke deg å invitere ditt stebarns mor i ditt barns barnedåp....jeg kommer ikke bort i fra hvor imponert jeg er. Selv om det er uvanlig så tror jeg verden ville blitt et bedre sted å være både for barn og voksne om flere tenkte som deg....
Ulrikke Skrevet 16. juli 2005 Forfatter #5 Skrevet 16. juli 2005 Det å be dem i kirken er selvfølgelig en mulighet. Da må vi i så fall slå fra oss tanken på å ha dåpen hos svigers, der de andre tre er døpt - det er 50 mil unna... Babyens oldeforeldre får ellers ingen mulighet til å være med i dåpen, det er for langt å reise for dem. Og de bør jo veie tyngst, synes jeg. Kanskje vi bare skal droppe det totalt, det hadde kanskje vært det enkleste... Men jeg tror ungene hadde satt stor pris på om hun/de var der, og derfor begynte tankene å svirre...
Gjest Violetta Skrevet 16. juli 2005 #6 Skrevet 16. juli 2005 Det å be dem i kirken er selvfølgelig en mulighet. Da må vi i så fall slå fra oss tanken på å ha dåpen hos svigers, der de andre tre er døpt - det er 50 mil unna... Babyens oldeforeldre får ellers ingen mulighet til å være med i dåpen, det er for langt å reise for dem. Og de bør jo veie tyngst, synes jeg. Kanskje vi bare skal droppe det totalt, det hadde kanskje vært det enkleste... Men jeg tror ungene hadde satt stor pris på om hun/de var der, og derfor begynte tankene å svirre... ← Jeg synes det med oldeforeldre avgjør hele saken. De bør veie tyngst her, helt klart. Men jeg synes ellers det var en fin tanke...
Ulrikke Skrevet 16. juli 2005 Forfatter #7 Skrevet 16. juli 2005 Det du foreslår er vel ikke helt vanlig nei...men tenk for en fin tanke!!! Jeg er veldig imponert over deg... Jeg har også et helt ok forhold til mine "stebarns" mor, og for meg hadde det vært helt ok å feks feire jul, 17.mai osv sammen med henne og alle barna. Uten at jeg vet hva hun tenker om det.. Og du som kan tenke deg å invitere ditt stebarns mor i ditt barns barnedåp....jeg kommer ikke bort i fra hvor imponert jeg er. Selv om det er uvanlig så tror jeg verden ville blitt et bedre sted å være både for barn og voksne om flere tenkte som deg.... ← Takk for hyggelige ord, selvom jeg på ingen måte tenker på å invitere henne for å være "grei"!
Ulrikke Skrevet 16. juli 2005 Forfatter #8 Skrevet 16. juli 2005 Jeg synes det med oldeforeldre avgjør hele saken. De bør veie tyngst her, helt klart. Men jeg synes ellers det var en fin tanke... ← Hadde ikke tenkt på å invitere henne 50 mil unna hvis hun ikke selv hadde hatt familie der som hun besøker jevnlig, slik at det ikke er unaturlig å dra dit, for å si det sånn. Vi får tenke litt til, men babyens oldeforeldre veier selvfølgelig tyngst i denne sammenheng. Poenget er at babyen har en oldemor her også (min mormor), men jeg tror ikke hun hadde blitt med selvom dåpen var her hos oss (veldig dårlig form). Derfor har vi snakket om å gjøre det hos de andre, slik at de som KAN får være med...
monja Skrevet 16. juli 2005 #9 Skrevet 16. juli 2005 Jeg må si at jeg synes det er en hyggelig tanke at du vil ha dine stebarns mor i dåpen, men om det står mellom stebarns mor og dåpsbarnets oldeforeldre sier det seg selv. Huff, det er ikke alltid like enkelt med mine, dine og våre barn. Mannen min har en stesøster som har barn med to forskjellig menn. Da den siste ble døpt var ikke pappa'n til hennes to første barn i dåpen. Det skulle vel bli litt samme problemstilling? Lykke til med kommende fødsel og dåp.
Veronal Skrevet 16. juli 2005 #10 Skrevet 16. juli 2005 Jeg ville ikke invitert henne med mindre det er aktuelt at hun også skal ha kontakt med barnet. Hvis hun ikke kommer til å ha kontakt med barnet så synes jeg det er mindre rart å feire f.eks. julaften sammen.
Annie Skrevet 17. juli 2005 #11 Skrevet 17. juli 2005 Jeg var ikke i dåpen da søsteren til min datter ble døpt. Hadde blitt helt feil syns jeg om jeg var der. Ikke minst med tanke på mine eks-svigerforeldre som jeg har bedre kontakt med enn den nye svigerdatteren.
Gjest Embla s Skrevet 17. juli 2005 #12 Skrevet 17. juli 2005 Hva sier far om dette? Det er flott at dere har et uanstrengt forhold, men med mindre hun er en nær venn av dere (og blir en støttespiller for barnet) har hun vel ikke så veldig mye i dåpen å gjøre? Og det kan jo hende det er andre som vil finne situasjonen litt rar og ubehagelig?
Gjest 23+7 Skrevet 17. juli 2005 #13 Skrevet 17. juli 2005 Det er vel ikke vanlig,men om dere er omgangsvenner og du abselutt vil ha venner i dåpen. Det er vel vanlig å kun ha fam der? Stebarna er jo i fam,men ikke deres mor. For meg vil det ikke være aktuellt,men hver sin måte å gjøre det på
Gjest Guest Skrevet 17. juli 2005 #14 Skrevet 17. juli 2005 Hvorfor skulle hun ønske å komme i deres dåp??!! Jeg synes det er frekt og uanstendig..hun har nok med å forholde seg til dere ellers, og nå også dåp?! Nei, ærlig talt.
Ulrikke Skrevet 17. juli 2005 Forfatter #15 Skrevet 17. juli 2005 Hva sier far om dette? Det er flott at dere har et uanstrengt forhold, men med mindre hun er en nær venn av dere (og blir en støttespiller for barnet) har hun vel ikke så veldig mye i dåpen å gjøre? Og det kan jo hende det er andre som vil finne situasjonen litt rar og ubehagelig? ← Far er egentlig likegyldig til om hun er der eller ikke. Det er helt greit for ham, men han - som jeg - aner ikke hva som er "vanlig"...
Ulrikke Skrevet 17. juli 2005 Forfatter #16 Skrevet 17. juli 2005 Jeg var ikke i dåpen da søsteren til min datter ble døpt. Hadde blitt helt feil syns jeg om jeg var der. Ikke minst med tanke på mine eks-svigerforeldre som jeg har bedre kontakt med enn den nye svigerdatteren. ← Mine svigerforeldre, hennes eks-svigerforeldre, har god kontakt med henne. De var på besøk her for en ukes tid siden, og hun kom innom og var her hun også, for å hilse på dem. Fullstendig uproblematisk for alle parter. Men forstår nå at folk flest synes det er "rart" istedenfor "vanlig" - så da blir vi kanskje å droppe det...
Ulrikke Skrevet 17. juli 2005 Forfatter #17 Skrevet 17. juli 2005 Hvorfor skulle hun ønske å komme i deres dåp??!! Jeg synes det er frekt og uanstendig..hun har nok med å forholde seg til dere ellers, og nå også dåp?! Nei, ærlig talt. ← Kan ikke forstå hva som er frekt og uanstendig med det jeg da... Kanskje ikke helt vanlig, men hva er egentlig vanlig nå for tiden med sammensatte familier? Jeg vet at hun og kjæresten var i dåpen da datteren til kjæresten fikk en bror. Så jeg tror ikke det er SÅ uvanlig... Og jeg tror nok med hånden på hjertet hun har null problemer med å forholde seg til meg/oss og alt det medfølger. Hun er etablert på nytt selv, forholdet mellom henne og min sambo var over lenge før jeg kom inn i bildet, og vi har et veldig uanstrengt forhold... Men som sagt, det ser ut som flertallet blant "folk" synes det er rarere enn "normalt". Så det kan vel hende vi dropper hele problemstillingen til slutt...
jubajuba Skrevet 17. juli 2005 #18 Skrevet 17. juli 2005 Tenk om hun kan bli en støttespiller for barnet? Tenk om, tenk om...hm..er veldig flink til det jeg, siden mine gutter ikke har kontakt med sin far... Hvis noe skulle skje med meg, enten at jeg kom på sykehus, fikk influensa, what ever, så ville det vært så fint om noen brydde seg om dem. Så derfor mener jeg at alle monner drar... Og uansett...bry deg ikke om hva folk sier du... Gjør det du mener er best....
Gjest natterangleren Skrevet 17. juli 2005 #19 Skrevet 17. juli 2005 Jeg ville ikke invitert eller gått i en slik setting. Men tanken er fin da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå