Gå til innhold

(Pakistansk bryllup) Typen og min mor sier bryllupet vårt maks til vokste 500 000??? Er dette en grei sum?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har bryllup fest 2 dager. (Pakistansk kultur)

vi har ca 60-80 gjester begge dagene. Bare slektene våres. 

hvordan i helvete er dette mulig?

vi skal bestille profesjonell foto og video og video for begge dager og ha lokal brgge dager.  Samtidig ha mat begge dager.

Og gaver må man også gi. Familiene til hverandre. Og her er det snakk om å gi gull osv.

Høres dette normalt ut? Vet at norske feirer brylluper på andre måter, men altså likevel? Høres dette normalt ut? 
evt hva kan jeg bruke argumenter mot? Her er det både moren min og han og familien hans som sier dette.

Anonymkode: 9481d...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tips til argument mot denne overdådige galskapen er vel korona. Jeg vet at pakistanske bryllup både kan vare lengre og ha flere gjester enn hva man har i norsk kultur, men dette med at familier gir hverandre gull var nytt. Kultur eller ikke kultur, en halv million er galskap å bruke på fest. 😯

Anonymkode: 319ef...0f0

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninen min giftet seg med 500 gjester. De betalte halv mill. for festen. 
Gullsmykker som gave er det nærmeste familie som gir. Kommende svigerfamilie gir gullsmykker til sønnens kone, hun får også gullsmykker av sine foreldre/nærmeste slektninger som gave. Datterens egen familie gir gull til datteren og svigerfamilien gir gullsmykker. Nærmeste onkler, tanter pleier å gi type små ell store gullsmykker. Alt ettersom hva de har råd til. Dette er de vanligste skikkene jeg vet om. Klær, bruksting for hjem og gull. Det er også mange som bruker type «gold pleated smykker» siden gull nå har blitt så dyrt. Mef tanke på korona bør man ha liten fest, ta f. eks kontakt med Heera lokal. Da bror giftet seg ga jeg kun 2000 kr i gave. Vi orket ikke overdådigheten. 

Anonymkode: 2c40a...408

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo idioti. Både antall gjester og antall kroner. 

Anonymkode: cd09f...4d8

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gullsmykker som gave er det nærmeste familie som gir. Kommende svigerfamilie gir gullsmykker til sønnens kone, hun får også gullsmykker av sine foreldre/nærmeste slektninger som gave. Datterens egen familie gir gull til datteren og svigerfamilien gir gullsmykker. Nærmeste onkler, tanter pleier å gi type små ell store gullsmykker. Alt ettersom hva de har råd til. Dette er de vanligste skikkene jeg vet om. Klær, bruksting for hjem og gull. Det er også mange som bruker type «gold pleated smykker» siden gull nå har blitt så dyrt. Mef tanke på korona bør man ha liten fest, ta f. eks kontakt med Heera lokal. Da bror giftet seg ga jeg kun 2000 kr i gave. Vi orket ikke overdådigheten. 

Hvis 500 gjester ble halv mill så skjønner jeg ikke hvordan 80-100 gjester skal bli halv mill.

vet du hva kostnadene stort sett går på?

skjønner ikke hva mer som koster her enn lokal, mat, foto og video. Og gaver & brudekjole

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan ikke ha fest med 100 gjester når smittetallene er som de er.

Anonymkode: b37a7...fd5

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til argument mot denne overdådige galskapen er vel korona. Jeg vet at pakistanske bryllup både kan vare lengre og ha flere gjester enn hva man har i norsk kultur, men dette med at familier gir hverandre gull var nytt. Kultur eller ikke kultur, en halv million er galskap å bruke på fest. 😯

Anonymkode: 319ef...0f0

Tenkte det samme.

kjæresten min forteller om kusina si og typen brukte ca 1 mill på bryllup og du klager for halv mill. Og de hadde bryllup for ikke så lenge siden.

er rart at han normaliserer det enn å ha noe imot det.

vet at det er veldig vanlig i pakistanske kultur å overdrive med brylluper. Men ofte er det foreldre som sparer eller hjelper. Mine foreldre derimot vil ha 8000 kr fra meg hver måned Samtidig forventer de jeg sparer resten av lønn for stor bryllup. de forventer jeg sparer 250 tusen for bryllup. Men de selv hjelper ikke til

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan ikke ha fest med 100 gjester når smittetallene er som de er.

Det var 200 i går, har de endret i dag?

Anonymkode: 222f4...e44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenkte det samme.

kjæresten min forteller om kusina si og typen brukte ca 1 mill på bryllup og du klager for halv mill. Og de hadde bryllup for ikke så lenge siden.

er rart at han normaliserer det enn å ha noe imot det.

vet at det er veldig vanlig i pakistanske kultur å overdrive med brylluper. Men ofte er det foreldre som sparer eller hjelper. Mine foreldre derimot vil ha 8000 kr fra meg hver måned Samtidig forventer de jeg sparer resten av lønn for stor bryllup. de forventer jeg sparer 250 tusen for bryllup. Men de selv hjelper ikke til

Å det er deg ja. Du har vel fått svar på hva KG mener om dette tidligere

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende. For pakistanere betyr show-off alt. 

Anonymkode: 90399...2de

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var 200 i går, har de endret i dag?

Et bryllup er en fest, ikke et arrangement. Det er festreglene som gjelder, ikke for offentlige arrangement.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke overraskende. For pakistanere betyr show-off alt. 

Anonymkode: 90399...2de

Hva ville et normal pris vært? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres jo ut som medgift dette her da. Det positive for bruden er at disse verdiene havner i egen lomme. Det negative er at medgift er en uting som hører til en patriarkalsk samfunnsordning. Det i seg selv burde være grunn nok til å erklære slike overdådige gaver uønsket.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og i disse koronatider.

"Tradition is peer pressure from dead people". Jeg ville vært dønn sikker på at dette var noe jeg virkelig ønsket. 500 000kr er en fancy familiebil og deler av egenkapital!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjester kun familie. Vi har familier med masse barn. 4-5 barn perr familie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, DislayName skrev:

Og i disse koronatider.

"Tradition is peer pressure from dead people". Jeg ville vært dønn sikker på at dette var noe jeg virkelig ønsket. 500 000kr er en fancy familiebil og deler av egenkapital!

Jeg har ansvar for 220-250 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor, men  jeg på hvor stort middagsservice du har valgt ut? Regner med at det er en del av gaven? Om det er til 48 personer eller mer?

Dette er vel et lite bryllup, sett fra pakistansk side? Men dyrt, ja.

Anonymkode: 4c9ca...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har ansvar for 220-250 000.

Men, hva vil du? Ønsker du virkelig et så fancy bryllup? Hvis ja, vil du risikere det bryllupsparet i Moss opplevde; at det ble en smittefest som (hittil) har ført til 1 dødsfall pga korona? Det er ikke noe fasitsvar på det her. Jeg ville aldri vurdert det engang, fordi jeg hverken kjenner så mange eller ville brukt pengene sånn. Da ville jeg heller nedbetalt lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere skal kjøre på jeg og invitere så mange som mulig!! 😊

Anonymkode: f710c...d2a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...