Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år SKAL vi kjøpe ei kasse med deilige jordbær og lage rørte jordbær.

Hvordan gjør man det enklest? Må man koke?

Skrevet

Ikke koke :fy_fy:;) , da blir det vanlig syltetøy - og bærene mister den fine, friske smaken.

Jeg pleier bare å ta bær og melis i foodprocessor, og kjøre med pulseringsknappen til ønsket konsistens. :)

En kan også bruke Kenwood og k-visp (da blir det mer hele jordbær), sukker istedet for melis, selvsagt, og mange tilsetter dessuten frysepulver, for å unngå at de rørte bærene blir alt for rennende.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker stavmikser, litt melis og litt frysepulver. Prøver å ikke kjøre for lenge, slik at jeg får en litt grovere konsistens.

Hmm, tror jeg må kjøpe noen kurver jordbær snart. De hadde salg hos Eurospar her forleden, 17,90,- pr kurv. Bare halvveis blodpris når vanlig pris er 35,-

Skrevet

Kan jeg bruke blender...?

Her har de til 140 kr. kassa.

Gjest Gjesta
Skrevet
Kan jeg bruke blender...?

Her har de til 140 kr. kassa.

Blender er jo nesten det samme som hurtigmikser, men du bør kjøre på lav hastighet, ellers blir det bare saus ut av det.

Gjest gjest1
Skrevet
Ikke koke :fy_fy:  ;) , da blir det vanlig syltetøy - og bærene mister den fine, friske smaken.

Jeg pleier bare å ta bær og melis i foodprocessor, og kjøre med  pulseringsknappen til ønsket konsistens. :) 

En kan også bruke Kenwood og k-visp (da blir det mer hele jordbær), sukker istedet for melis, selvsagt, og mange tilsetter dessuten frysepulver, for å unngå at de rørte bærene blir alt for rennende.

Hva er forskjellen på melis og sukker-bruk?

I år SKAL vi også lage syltetøy :rodme:

Gjest Gjesta
Skrevet

Melis løser seg veldig lett opp, slik at du slipper å røre så lenge.

Gjest gjest1
Skrevet

Okey, det hørtes jo logisk ut :)

Hvor mye melis bruker dere? Sånn ca..

Skrevet

Ca. 1 dl melis til en kurv bær, kanskje? Aner egentlig ikke, har ingen oppskrift, begynner bare forsiktig og smaker meg frem - jeg liker ikke at det blir for søtt. Det kommer jo også an på hvor søte bærene er i seg selv.

Skrevet

Jeg kutter opp bærene og drysser over sukker. Så får det såt en time eller to og trekker, for da løser sukkeret seg opp. Etterpå tar jeg mix-masteren og rører til ønsket konsistens. Det blir kjemegodt! Og kan fryses helt til neste sommer om nødvendig, men da må du også ta i litt frysepulver.

Skrevet

Som over så rører også jeg bærene sammen med sukker/melis i kjøkkenmaskin. Etterpå heller jeg det over i en stor sil....så renner mye av safta over i en bolle. Uten å sile av mye saft synes jeg det blir for tynt. Safta blir god saft. For de som liker rød saus...så kan også safta brukes til det.

Men 140,- pr. kasse da?? Er det i butikk Lillesky? Hadde jeg kommet over noe sånt....så hadde jeg kjøpt hele butikken. :ler:

Skrevet

140 kr. tror jeg var på Maxi. Tror det er 12 kurver i kassa?

Pappa sa han hadde sett til 12 kr. kurven på Esso på Lørenskog.

Nå fikk jeg (og flere med meg!!) utrolig mange gode tips, dere! Tusen takk. :)

Her skal det lages deilig syltetøy! Har et fryseskap og en fryseboks. :danse:

Skrevet

Nå skal det jo også sies at jeg bor midt i jordbær-himmelen.

Hadde lyst til å kjøpe ei tomt borti her BARE fordi det ligger en jordbær-åker ovenfor! :ler:

Men det var litt avsporing... :sjenert:

Gjest gjest1
Skrevet

Har ikke sånn fancy kjøkkenmaskin eller blender så jeg gjorde det på gamlemåten. Kuttet bærene i mindre biter. Til 3 kg bær brukte jeg en pose med Jam frysepulver. Tilsatt litt sukker i tillegg men det var ikke mye. 100-200 gram tenker jeg.

Bærene knuste jeg med hendene og en sånn man bruker til potetstappe. Vi liker at det er litt bær i syltetøyet, ikke at alt er i en jevn masse, men dette er jo smak og behag.

Kjempegodt syltetøy :sikle:

Skrevet

Vi har eget jordbærland, så jeg har laget myyyyye jordbærsyltetøy. Har vanligvis brukt gammel kenwood med k-visp, men for ikke å få så veldig store biter med bær har vi kuttet bærne med en eggebåtdeler av metall. Litt mer jobb, men det blir helt perfekt konsistens spør du meg :)

Ellers samme som de andre her sier, passe med sukker og litt frysepulver. En dæsj vaniljesukker om man vil ha det. Husk å ikke fryse i for store porsjoner, det er best når det er nytint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...