Gå til innhold

Vanlig å spise /lage mat sent på kvelden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å klage på dette, altså. Spør her fordi det er så uvant for meg, og lurer på hvordan det kan være situasjonsbetont. Selv om jeg er oppe til 2 om natten, så spiser jeg aldri noe etter middag kl. 19-20 ish.

Anonymkode: f2440...d3d

Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg personlig spiser i hvert fall utifra rutiner og sulthetsfølelse, ikke utifra klokkeslett. Det hender jeg har perioder hvor jeg sover mye på dagtid, og da spiser jeg naturligvis måltidene mine på nattestid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, det satte det litt i perspektiv 😅

:kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det er normalt å være våken til frokosttid. Ikke fritere mat nattestid.

Anonymkode: db7da...7ec

Det er veldig ulikt når «frokosttid» og «kveldsmattid» er for folk, husk det 😅

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager mat når jeg er sulten, så når jeg kåler til døgnrytmen slik som man har klart å gjøre nå i disse covid-tider, så blir det mat på litt rare tider.

Jeg har bakt muffins klokka tre på natta en gang fordi jeg fikk lyst på. Nå skal det sies at det var mens HrMinya fortsatt jobbet skift, og vi var begge våken midt på natta.

Dette året har jeg stekt pizza klokka elleve om kvelden, kokt makaroni og ost i ett-tida, brødskivemat eller toast rundt to-halv tre, men utenom det har det ikke vært så voldsomme sprell.
Nå bor vi i enebolig da, så det spiller ikke så stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål pga jeg bor i blokk og det har flyttet inn en ny person i naboleiligheten som hver jævla kveld steker/frityrsteker seg mat rundt 11-02 tiden. Jeg er B-menneske, og er ofte oppe sent, og det siver inn i ventilasjonsanlegget hver natt.

Skjønner nattmat en random helg, men i hvilken situasjon er det vanlig å lage seg mat rundt midnatt? Prøver å legge godviljen til her, for det er tross alt bedre enn  feks kontinuerlig røykelukt, og det er en del av det man bør tåle med å bo i blokk, men likevel. 

Noen nattspisere som kan gi litt klarhet i dette?

jeg gjør det når jeg har kveldsvakter

Anonymkode: 9da05...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som om du må spørre personen selv. Antagelig er de arbeidsløse, er ikke gode på å strukturere hverdagen sin, sover på dagtid eller lignende.

Man skal selvsagt ta hensyn til matlukt og annet når man bor i blokk. Er det sjenerede kan du ta det opp med vedkommende at du lukter stekt mat på natten. 
Siden dette skjer så ofte, og det er sjenerende ville jeg sendt en mail til styret dersom det ikke møter forståelse.

Anonymkode: db7da...7ec

antagelig? håper ikek folk tror jeg er arbeidsløs og ustrukturert bare fordi jeg lager meg mat etter kveldsvakt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ikke holde på akkurat som man vil når man bor i blokk med naboer tett på. Det må folk skjønne. Her er det nabohensyn å ta, og man skal ikke være til sjenanse for naboene.

Enig med en over her at ventilasjonsanlegg bør sjekkes, men det er også brannvernhensyn å ta. Særlig når det gjelder fritert mat. Jeg tror ingen på blokka ville blitt særlig glad om de blir vekket midt på natta av ulende brannalarmer bare fordi noen absolutt skal lage seg mat med frityr og kanskje også sovne ifra matlagningen. Man kan fint lage seg mat som er mindre brannfarlig og samtidig ikke stinker ned blokka.

Du kan og nevne at gassen fra frityrsteking er skadelig for luftveiene. Vi har hatt naboer som har fritert mye mat og lufta ble skikkelig ekkel å puste inn. Det endte med at disse måtte flytte, for å si det slik.

Ta kontakt med styret på blokka og forklar situasjonen. En annen ting er at utleier neppe blir særlig glad for at leiligheten blir innsausa i frityrlukt. Den lukta sitter like godt som sigarettrøyk.

Naboen din er pent nødt til å finne seg noen andre matretter med andre ord.

Anonymkode: 19729...f79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke holde på akkurat som man vil når man bor i blokk med naboer tett på. Det må folk skjønne. Her er det nabohensyn å ta, og man skal ikke være til sjenanse for naboene.

Enig med en over her at ventilasjonsanlegg bør sjekkes, men det er også brannvernhensyn å ta. Særlig når det gjelder fritert mat. Jeg tror ingen på blokka ville blitt særlig glad om de blir vekket midt på natta av ulende brannalarmer bare fordi noen absolutt skal lage seg mat med frityr og kanskje også sovne ifra matlagningen. Man kan fint lage seg mat som er mindre brannfarlig og samtidig ikke stinker ned blokka.

Du kan og nevne at gassen fra frityrsteking er skadelig for luftveiene. Vi har hatt naboer som har fritert mye mat og lufta ble skikkelig ekkel å puste inn. Det endte med at disse måtte flytte, for å si det slik.

Ta kontakt med styret på blokka og forklar situasjonen. En annen ting er at utleier neppe blir særlig glad for at leiligheten blir innsausa i frityrlukt. Den lukta sitter like godt som sigarettrøyk.

Naboen din er pent nødt til å finne seg noen andre matretter med andre ord.

Anonymkode: 19729...f79

Skjerp deg! Alle skal få lov å leve sitt eget liv. Det er faktisk lov å lage seg mat når en selv vil. TS skriver fritert mat. Hvordan kan ts vite dette? Det kan like gjerne være en omelett, wok, etc. 

Anonymkode: 212ac...20b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2020 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg! Alle skal få lov å leve sitt eget liv. Det er faktisk lov å lage seg mat når en selv vil. TS skriver fritert mat. Hvordan kan ts vite dette? Det kan like gjerne være en omelett, wok, etc. 

Anonymkode: 212ac...20b

fritert mat lukter fritert mat for å si det sånn. er ikke vanskelig å lurte når naboen bruker frityr vs stekepanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...