Gå til innhold

Vil ikke være med på fadderuken. Redd for hvordan studiet blir

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 29 år og har akkurat begynt på drømmestudiet. Jeg har vært syk i noen år og jobbet noen år etter det. Derfor er jeg sent ute med studier. 

I dag var første dag på studiet. Jeg tenkte opprinnelig å være med på noe av fadderopplegget, men etter å ha vært med i 10 min, dro jeg hjem. 

Ingen holdt avstand, ingen tok smittevern på alvor. Jeg følte meg som en utgammel bestemor der jeg rygget lengre og lengre unna for å få folk til å holde avstand. 

Jeg jobber i tillegg til disse studiene og jobber med mennesker som ikke vil tåle koronasmitte. 

Det meste er avlyst grunnet korona, noe som har ført til at "opplegget" hele uken er fest hjemme hos faddere og så ut på byen. Jeg kan ikke ta sjansen på å sitte tett blant mennesker i en liten hybel med høy risiko for smittespredning. Det er moralsk forkastelig og etisk feil mot de menneskene jeg jobber med. Jeg kommer derfor ikke til å delta.

Nå er jeg bekymret. Både fordi studentene ikke så ut til å bry seg, men også av egen egoisme. Er løpet kjørt nå? Jeg begynner ikke på studiet for å få venner, men det hadde vært greit å ha noen å småprate med.. Alle forelesninger skal være digitale første halvår så jeg kommer ikke til å møte medstudentene før tidligst etter jul. 

Jeg er rett og slett lei meg. Jeg er den eldste på studiet og føler jeg melder meg selv ut ved å gjøre det eneste rette. Å møte på disse festene er ikke et alternativ av hensyn til jobben. 

Etter å ha sett det jeg så i dag er jeg alvorlig bekymret for et stort utbrudd blant studentene i landet. Med deres syn på smittevern vil dette fort spre seg til utsatte grupper. Jeg er redd. Redd og sint på sårbare gruppers vegne. 

Noen med noen trøstende ord? 

Anonymkode: 42173...18a

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan si at de venner jeg fikk under studie er IKKE de jeg ble kjent med under studietiden!

Anonymkode: 5021a...32e

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kan si at de venner jeg fikk under studie er IKKE de jeg ble kjent med under studietiden  fadderuka.

• Liker 11
Skrevet

Var ikke med på noen faddergreier i fjor og har fått meg venner for det. 

Anonymkode: 8880a...0a5

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 29 år og har akkurat begynt på drømmestudiet. Jeg har vært syk i noen år og jobbet noen år etter det. Derfor er jeg sent ute med studier. 

I dag var første dag på studiet. Jeg tenkte opprinnelig å være med på noe av fadderopplegget, men etter å ha vært med i 10 min, dro jeg hjem. 

Ingen holdt avstand, ingen tok smittevern på alvor. Jeg følte meg som en utgammel bestemor der jeg rygget lengre og lengre unna for å få folk til å holde avstand. 

Jeg jobber i tillegg til disse studiene og jobber med mennesker som ikke vil tåle koronasmitte. 

Det meste er avlyst grunnet korona, noe som har ført til at "opplegget" hele uken er fest hjemme hos faddere og så ut på byen. Jeg kan ikke ta sjansen på å sitte tett blant mennesker i en liten hybel med høy risiko for smittespredning. Det er moralsk forkastelig og etisk feil mot de menneskene jeg jobber med. Jeg kommer derfor ikke til å delta.

Nå er jeg bekymret. Både fordi studentene ikke så ut til å bry seg, men også av egen egoisme. Er løpet kjørt nå? Jeg begynner ikke på studiet for å få venner, men det hadde vært greit å ha noen å småprate med.. Alle forelesninger skal være digitale første halvår så jeg kommer ikke til å møte medstudentene før tidligst etter jul. 

Jeg er rett og slett lei meg. Jeg er den eldste på studiet og føler jeg melder meg selv ut ved å gjøre det eneste rette. Å møte på disse festene er ikke et alternativ av hensyn til jobben. 

Etter å ha sett det jeg så i dag er jeg alvorlig bekymret for et stort utbrudd blant studentene i landet. Med deres syn på smittevern vil dette fort spre seg til utsatte grupper. Jeg er redd. Redd og sint på sårbare gruppers vegne. 

Noen med noen trøstende ord? 

Du gjør det eneste riktige!

Anonymkode: db9e8...fa4

• Liker 17
Skrevet

Da har du i hvertfall både etikken og moralen i orden. Hva er drømmestudiet ditt da?

Anonymkode: fad41...03b

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du i hvertfall både etikken og moralen i orden. Hva er drømmestudiet ditt da?

Anonymkode: fad41...03b

Det er et veldig spisset studie som ikke så veldig mange studerer. Jeg er redd for å bli gjenkjent om jeg sier hva det er, men jeg kan si det er innen psykologifeltet... Noe som gjør det enda mer skremmende hvordan studentene holder på. Høyt snitt for å komme inn, så man skulle ikke tro folk var så uopplyste. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er et veldig spisset studie som ikke så veldig mange studerer. Jeg er redd for å bli gjenkjent om jeg sier hva det er, men jeg kan si det er innen psykologifeltet... Noe som gjør det enda mer skremmende hvordan studentene holder på. Høyt snitt for å komme inn, så man skulle ikke tro folk var så uopplyste. 

Du får trøste deg med at de fleste nordmenn er uheldig egoister!

Anonymkode: db9e8...fa4

Skrevet

Vel, jeg syns iallefall du gjør det riktige. Det er trist at du føler det kanskje vil få konsekvenser for studietiden, og at du da blir "straffet" for å gjøre det alle burde gjort. Hører om det samme på studiene her i byen, alt er lagt opp til fadderne, som samler 20-30 studenter hjemme hos seg i små hybler før de går på byen.. så studentene viser ikke ansvar her ihvertfall, i motsetning til hva andre poster skryter av...

Anonymkode: 25b45...d24

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen trøstende ord. 

Men jeg kan si at jeg vet hvordan det er. Er like gammel som deg og det bare meg og en annen over 23 på faddergruppen. Hun gikk tidlig. Jeg prøvde å bli en stund til. Prøvde å sitte 1 meter fra de andre, men hørte ingenting av "lekene" vi skulle ha. Klein sosialisering, for hva? Å risikere å spre smitte. Går ikke an det når man har modnet forbi den alderen. 

Jeg tenker at det kanskje blir noe mer sosialisering etter hvert. Og at tiden vil vise. Det jeg tenker er at definitivt er flere som meg og deg. Mest sannsynlig også blant disse 19-22 åringene. Men så mange er redd for å komme utenfor at de ikke holder avstand og gjør det nødvendige smittevernshensynet. 

Til syvende og sist: ja, jeg vil ha venner, men føler ikke jeg går glipp av noe når de andre vil spille "hvem mistet jomfrudommen sist?" Osv... da er det kanskje bedre å være alene. 

Anonymkode: 0d205...ae0

• Liker 6
Skrevet

Fadderuke er bare en eneste lang festuke. Jeg synes det er så dårlig at studiestedene i det hele tatt arrangerer noe sånt, korona eller ikke. Jeg har studert i England og det var akkurat det samme der. Folk må ty til alkohol for å få «venner». Jeg var med på noe men det var ikke de folka jeg ble venner med men de jeg ble kjent med i gruppeundervisning og folk som jeg kom i snakk med helt uten alkohol inne i bildet. Du er dessuten 29 år og trenger ikke dette. Du får venner likevel. De andre er bare usikre på seg selv og må drikke for å få venner. 

Anonymkode: 432ac...bae

• Liker 10
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen trøstende ord. 

Men jeg kan si at jeg vet hvordan det er. Er like gammel som deg og det bare meg og en annen over 23 på faddergruppen. Hun gikk tidlig. Jeg prøvde å bli en stund til. Prøvde å sitte 1 meter fra de andre, men hørte ingenting av "lekene" vi skulle ha. Klein sosialisering, for hva? Å risikere å spre smitte. Går ikke an det når man har modnet forbi den alderen. 

Jeg tenker at det kanskje blir noe mer sosialisering etter hvert. Og at tiden vil vise. Det jeg tenker er at definitivt er flere som meg og deg. Mest sannsynlig også blant disse 19-22 åringene. Men så mange er redd for å komme utenfor at de ikke holder avstand og gjør det nødvendige smittevernshensynet. 

Til syvende og sist: ja, jeg vil ha venner, men føler ikke jeg går glipp av noe når de andre vil spille "hvem mistet jomfrudommen sist?" Osv... da er det kanskje bedre å være alene. 

Jeg kan jo håpe vi studerer i samme by og kan bli kjent selv om vi ikke studerer det samme. Alle jeg kjenner er ferdig med studier, så hadde vært kjekt å ha en likesinnet å dra på lesesalen med 😅 

Av frykt for å høres enda eldre ut enn jeg er, tror jeg det er litt et spørsmål om modenhet også.... 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fadderuke er bare en eneste lang festuke. Jeg synes det er så dårlig at studiestedene i det hele tatt arrangerer noe sånt, korona eller ikke. Jeg har studert i England og det var akkurat det samme der. Folk må ty til alkohol for å få «venner». Jeg var med på noe men det var ikke de folka jeg ble venner med men de jeg ble kjent med i gruppeundervisning og folk som jeg kom i snakk med helt uten alkohol inne i bildet. Du er dessuten 29 år og trenger ikke dette. Du får venner likevel. De andre er bare usikre på seg selv og må drikke for å få venner. 

Anonymkode: 432ac...bae

Det er ikke det at jeg trenger venner. Venner har jeg. Jeg studerer i hjembyen min og er etablert her, så det er ikke noe savn, men skulle gjerne vært med i en studiegruppe og blitt kjent med medstudentene. Er en fordel å kunne diskutere faget med noen som vet hva man snakker om. Er det jeg er bekymret for. Å bli med er uaktuelt, men jeg kjenner jeg rett og slett er lei meg. Jeg har ingenting imot en god fest, men ikke på bekostning av andre mennesker sitt liv. 

Hadde jeg deltatt hadde jeg følt at jeg spilte russisk rulett med gruppen jeg jobber med. 

Som det ble nevnt over er jeg heller ikke særlig interessert i "hvem mistet jomfrudommen først" og lignende... 

Det er ingen alkoholfrie arrangementer. Alt det er avlyst. Skulle ønske de hadde en egen kategori for oss som ikke deltar i faddergruppen.... Type "ønsker du ikke å delta? Finn likesinnede her...." 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan jo håpe vi studerer i samme by og kan bli kjent selv om vi ikke studerer det samme. Alle jeg kjenner er ferdig med studier, så hadde vært kjekt å ha en likesinnet å dra på lesesalen med 😅 

Av frykt for å høres enda eldre ut enn jeg er, tror jeg det er litt et spørsmål om modenhet også.... 

Ja, haha! Sier man ordet moden er man nok gæmlis ja! 

Men klart det har med modenhet å gjøre! Det er sånn, jeg har lengtet etter å bli student og alt det sosiale, men jeg merket at det går ikke nå! Jeg er ikke på det stadiet som 22 åringene, og i alle fall ikke 19-åringene! Jeg kunne godt festet (ikke i corona), men INGEN del av meg synes det er gøy med drikkeleker der man skal drikke fordi... man har størst pupper, hadde sex først osv... blæ! 

• Liker 3
Skrevet

Fadderuka er bare tull og rølp og bortkastet tid, korona eller ei. Fadderne er de stygge guttene som aldri får seg dame og håper på at det er flest mulig jenter i faddergruppa de kan prøve seg på. Arrangementene er kleine og består av barnslige aktiviteter ispedd mest mulig alkohol. 

Jeg jobbet på et serveringssted en gang der det ble arrangert en fadderfest, og det er det mest grisete jeg noen gang har sett. Jeg tørket opp spy minst 5 ganger, fra alt fra sofaer til trapper, og noen var så fulle at de måtte legges i fosterstilling i en provisorisk sykestue i kjelleren. Fikk vondt av dem der de lå og gråt, og de hadde sikkert alle fylleangsters mor dagen etter.

Fadderuke: NEI TAKK!

Skrevet

Jeg har valgt å ikke delta på fadderuken, og er glad for det. Har venner nok i byen her, da jeg har studert her tre år tidligere.

Anonymkode: 5dad5...57b

Skrevet

Hvilken by studerer du? Studerer noe psykologirelatert selv, er 28 og skal ikke være med på fadderuken. Jeg tenker det ordner seg uansett etterhvert. :) 

Skrevet

Jeg var med på fadderuke. Det var ikke de jeg tilfeldigvis møtte der som ble mine nærmeste uansett, det tar noen uker å finne ut hvem man funker med. Dette går helt fint!

Anonymkode: eec43...97a

• Liker 1
Skrevet

Jeg deltok ikke på fadderuka, men fikk meg raskt venner.

Anonymkode: 0bec7...de3

• Liker 2
Skrevet

Da jeg studerte, var det ikke så omfattende fadderopplegg som nå. Jeg studerte også i hjembyen min, og følte ikke behov for å være med på en russetid nr 2. Jeg ble likevel godt kjent med de andre, og hadde fine fem år på studiet.

Anonymkode: d0d6e...9b6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...