AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Hva definerer du som unødvendig sosial omgang? Snakket med mine kollegaer om dette på fredag, og vi hadde veldig forskjellige tolkninger av dette. Hadde vært gøy å høre fra flere hva dere legger i dette. Anonymkode: 716ca...527
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Store fester. Invitere til store selskaper som det er vanskelig for gjestene å takke nei til, typisk et stort bryllup. De sosiale konvensjonene gjør at det sitter langt inne å takke nei til bryllup, og verten setter gjestene i en vanskelig situasjon. Anonymkode: c1b20...3ce 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Alt utenom jobb hvis man ikke kan ha hjemme kontor, og hjelp til eldre eller andre trengende i familien. Anonymkode: 8e49b...943 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Ingen sosial omgang er unødvendig, så lenge man følger smittevernsregler. Folk har forskjellige behov, for noen er familie nødvendig, for andre er venner osv. Er vel ikke noe problem å møte en venn eller besøke familie som vanlig hjemme hos hverandre men er ekstremt unødvenig å invitere til store sammenkomster/dra ut på byen, ikke følge smittevernsregler Anonymkode: 18532...e30 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Store fester, ja. Spesielt med alkohol til stede. Var på en 30-årsdag i sommer hvor var inne og mange tett. Forsvarlig pga lite smitte hvor jeg bor, og de hadde fremdeles ikke åpnet for utenlandsreiser. Husker jeg registrerte at jeg fikk spyttpartler på ansiktet av to jeg snakket med. Ingen hostet, men bare av vanlig nær samtale. Var bevisst på at det skjedde, og sånn "ok, hadde en her vært smittet her så hadde minst 50% av oss blitt smittet". Kommer ikke til å gå på store samlinger framover. Jeg tenker på skolestarten til barna mine, på jobben, det er så mye på spill nå når smitten øker, og jeg vil gjøre mitt. Møter venner fremdeles, men edru og på avstand. Anonymkode: 6cc61...f24 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Det som er nødvendig er å beske de som ligger på dødsleiet, eventuelt delta i begravelser. Sistnevnte kan egentlig droppes, da den avdøde ikke merker forskjell på om du er der eller ikke. Alt annet er unødvendig. Anonymkode: eeb6f...fa9 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Alt utenom hjemmet (nærmeste familien/den-de man bor med) og jobb. Anonymkode: ed0f7...436 2
Cinnamondiva Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Vel, det meste av sosial kontakt er unødvendig, spesielt smalltalk. Har vært veldig uheldig med folk jeg har truffet og så er jeg høysensitiv .Trives best i mitt eget selskap med kun få venninner og en kjæreste og så bo ut mer nærmere naturen. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 (endret) All sosial omgang man fint kan sløyfe uten at man mister jobben eller kontakten med nær familie og kjernevenner. Fylla og fest er kanskje det fremste eksempelet på unødvendig sosial omgang. Et annet er å reise kollektivt på travle tidspunkt dersom man ikke er nødt samt (and this goes without saying...) utenlandsturer generelt. Endret 10. august 2020 av Den Sagnsomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #10 Skrevet 11. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva definerer du som unødvendig sosial omgang? Snakket med mine kollegaer om dette på fredag, og vi hadde veldig forskjellige tolkninger av dette. Hadde vært gøy å høre fra flere hva dere legger i dette. Anonymkode: 716ca...527 Jeg er (fysisk) sosial med kone, barn og katt. Jeg møter også min mor (med trygg avstand) fordi hun sliter mye med angst og ellers ville hatt det mye verre. Prioriterer at 8åringen får leke med sine venner (ikke klemming). Det er rikelig med potensielle snitteveier nå man tenker på hvor barn har reist og sosialisert på kryss og tvers. Min mann møter en venn for en øl hver onsdag. De holder ikke alltid minst 1 meter, men stort sett. For meg selv unner jeg meg en enkelt relasjon, min beste venn og støttespiller. Han stiller opp for meg på en måte ingen andre gjør og vi ses 1-2 ganger i uken. Det hjelper meg å holde avstand til alle andre, overleve hjemmekontor og holde humøret oppe slik at jeg ikke blir deprimert slik jeg ble i mars. Vi holder normalt minst en meter, men i sist uke fikk jeg en klapp på skulderen. Det føltes veldig godt. Imponerende nok er det familiemedlemmer på 60+ som har reist, vært på vinkvelder, fått besøk fra Oslo, lar bekjente sitte på i bilen og klemmer alle de møter. Det syns jeg er veldig unødvendig. Anonymkode: 00e5b...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #11 Skrevet 11. august 2020 Jeg har vært på et par fester og et par arrangement. Antall personer til stede har vært innenfor reglene til de datoene som gjaldt. Man kan godt si det er unødvendig, men for meg er det viktig å være sosial. Jeg har ikke andre hobbyer og å være med folk gir meg energi. Jeg holder meg riktignok på godt avstand til de jeg ikke kjenner. Men er jo umulig med alle, men er ca 5 stk jeg har vært mest med og er i såfall de jeg har vært tettere på. De kan jo også ha vært borti noen og blitt smittet, men hallo, vi kan ikke isolere oss et helt år. Er også med familie. Besteforeldre og andre i risikosonen sørger jeg for å ha veldig god avstand til. Vi møtes som regel ute da det er lettere å få litt space. Anonymkode: 754c0...0e4 1
Example Skrevet 11. august 2020 #12 Skrevet 11. august 2020 Det er alltid lett å si at noe er unødvendig på andres vegne. Spesielt om man er introvert, er det lett å se på en ekstrovert sin sosiale omgang som unødvendig. Samtidig skal man ikke glemme at vi nettopp har vært gjennom en lang nedstengning. Mange har utsatt mye, og holdt seg på matta. At man ønsker å møte venner og kjente i sommer, er helt naturlig. At det ville skje en del denne og forrige uke er helt naturlig. Mange flytter bort for studier, og mange frykter en ny tøff høst og vinter. Man ser folk mane etter nye restriksjoner og nedstengning. Hva vil mange gjøre da? Jo, ta den siste festen med vennene, for de vet ikke når det vil skje igjen. Akkurat større fester og samlinger nå kan nok være unødvendig, men vi skal være forsiktige med å mene for mye om hva som er nødvendig og unødvendig for andre. En introvert kan gjerne tenke litt motsatt på det. Dersom man blir tvunget til å være sosial og med andre mennesker i månedsvis uten pause i månedsvis. Ville man tatt sjansen til å være litt alene om man endelig fikk den? 4
Gjest Blondie65 Skrevet 11. august 2020 #13 Skrevet 11. august 2020 Jeg merker meg at de som har sterkest mening om unødvendig sosialisering både har barn og andre i nær familie som de omgås daglig. Da er det lett å peke på andres syn på sosialisering og kalle det unødvendig - enten det nå er studenten som bor alene på hybel i fremmed by eller andre aleneboende. Det samme gjelder synet på offentlig transport - det er lett å sitte i sin egen bil og påpeke at det er unødvendig å bruke kollektivtransport. Av denne grunn vil jeg ikke svare på hva jeg ser på som unødvendig sosialisering da det er noe jeg ikke kan bestemme over andre. Det er langt viktigere at hver enkelt av oss følger smittevernrådene og passer på oss selv og hva og hvordan vi selv opptrer fremfor å ha en mening om andres påstått unødvendige sosialisering.
Anbefalte innlegg