Gå til innhold

I hvilke tilfeller kan far overføre permisjon til mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nav mener han skal ta 19 uker av permisjonen, og det vil fungere dårlig for oss. Er det kun sykdom hos far som gjør at mor kan overta?

Anonymkode: cb0e7...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav mener han skal ta 19 uker av permisjonen, og det vil fungere dårlig for oss. Er det kun sykdom hos far som gjør at mor kan overta?

19? Er det ikke 15 som er kvota? 

Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

19? Er det ikke 15 som er kvota? 

Ikke når vi skal ta 59 uker med 80% lønn 😕 

Ts 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Åå. Hmm nei noen kommer sikkert til å skyte meg nå men jeg syns det var dumt at de forlenget fedrekvota slik. 

• Liker 13
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Åå. Hmm nei noen kommer sikkert til å skyte meg nå men jeg syns det var dumt at de forlenget fedrekvota slik. 

Kjempedumt. Blir tungvint med amming og alt. Han har en jobb som er vanskelig å være borte fra, det har ikke jeg. Utrolig at staten skal bestemme dette.

Ts 

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Hvorfor gjorde dere noe så økonomisk dumt? 

Anonymkode: 458c4...ca2

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempedumt. Blir tungvint med amming og alt. Han har en jobb som er vanskelig å være borte fra, det har ikke jeg. Utrolig at staten skal bestemme dette.

Ts 

Ja forstår deg godt men samtidig. Arb giveren kan jo ikke kreve at han kommer på jobb når han har krav på denne permisjonen. Er jo hans arb givers ansvar å sørge for at en annen da kan gjøre hans oppgaver på jobb så akkurat det med hans jobb hadde jeg dritet i. Er ikke sånn at en mor hadde tatt bare 10 ukers perm fordi arb giver sliter med at hun er vekke. Der med ammingen forstår jeg er dritt

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjorde dere noe så økonomisk dumt? 

Nei, my bad. Jeg tenkte feil. Vi skal ta ulønnet permisjon på slutten, så det blir 100% lønn og 15 uker på ham. Men, uansett. Hva skal til for at jeg kan overta i alle fall halvparten av disse ukene?

Ts

Skrevet

Mannen min har også en jobb det er vanskelig å være borte fra, så han hadde pappaperm to dager i uka over lang tid. På den måten ble han ikke "borte" fra jobb over lang tid, samtidig som han fikk tatt ut all tiden han skulle ha med sønnen vår :hjerte:

Å overføre permisjon gjøres bare av medisinske årsaker, så da må man finne andre løsninger.

Anonymkode: bdcb3...64e

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Ja forstår deg godt men samtidig. Arb giveren kan jo ikke kreve at han kommer på jobb når han har krav på denne permisjonen. Er jo hans arb givers ansvar å sørge for at en annen da kan gjøre hans oppgaver på jobb så akkurat det med hans jobb hadde jeg dritet i. Er ikke sånn at en mor hadde tatt bare 10 ukers perm fordi arb giver sliter med at hun er vekke. Der med ammingen forstår jeg er dritt

Neida, det var nå bare for å understreke at det passer dårlig for oss å gjøre det sånn. Han kan godt være borte, men det passer på alle måter bedre for oss at jeg tar en større del av permisjonen.

Ts

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mannen min har også en jobb det er vanskelig å være borte fra, så han hadde pappaperm to dager i uka over lang tid. På den måten ble han ikke "borte" fra jobb over lang tid, samtidig som han fikk tatt ut all tiden han skulle ha med sønnen vår :hjerte:

Å overføre permisjon gjøres bare av medisinske årsaker, så da må man finne andre løsninger.

Anonymkode: bdcb3...64e

Hva gjorde dere de andre dagene? Og var det vanskelig å opprettholde amming?

Ts

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, my bad. Jeg tenkte feil. Vi skal ta ulønnet permisjon på slutten, så det blir 100% lønn og 15 uker på ham. Men, uansett. Hva skal til for at jeg kan overta i alle fall halvparten av disse ukene?

Ts

Dere får ikke overført de ukene. Da skal far gå hjemme med sykemelding og det må sendes legeerklæring til nav hvor det står at han ikke er i stand til å ta vare på baby. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan man ellers løse det? Mor tar ulønnet permisjon mens far utsetter sine uker?

Ingen som har gjort det på en annen måte enn at mor går ut i jobb etter 7-8 mnd og far overtar?

Ts

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man ellers løse det? Mor tar ulønnet permisjon mens far utsetter sine uker?

Ingen som har gjort det på en annen måte enn at mor går ut i jobb etter 7-8 mnd og far overtar?

Ts

Prøvd kalkulatoren? https://foreldrepengeplanlegger.nav.no/foreldrepengeplanlegger

Du kan fint ta ulønnet permisjon, og så tar far sin kvote når det passer han. 

• Liker 2
Skrevet

For en venninne av meg betalte bedriften pappaen jobber for hennes ulønnede permisjon, så han ikke skulle ta fri. 

Jeg får min manns permisjon (men vil ikke ha den, så den blir nok ikke brukt), pga han ikke er norsk og har norske permisjons rettigheter. Men det er jo litt spesielle årsaker.

De fleste jeg kjenner løser det med ulønnet permisjon for mor.

Anonymkode: b3f0b...bb7

• Liker 2
Skrevet

Tror faktisk Norge må være det eneste landet i verden der folk faktisk klager på at en pappa får gå hjemme med barnet sitt med 100% lønn i 15 uker. Fy faen for noen bortskjemte drittunger vi er.

Anonymkode: 31476...5b5

• Liker 24
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror faktisk Norge må være det eneste landet i verden der folk faktisk klager på at en pappa får gå hjemme med barnet sitt med 100% lønn i 15 uker. Fy faen for noen bortskjemte drittunger vi er.

Det er vel ingen her som har klaget på at vi har den ordningen? 

Forøvrig er vi sikkert de eneste som klager over lav trygd, lav pensjon osv også, til tross for at vi er et av få land med disse ordningene... 

Anonymkode: 1d6f5...c55

• Liker 3
Skrevet

Far utsetter sin permisjon, og jeg tar ulønnet. Det er ingen mulighet for at jeg tar over, selv om det hadde passet bra for oss også. 

Sist klarte jeg ikke å opprettholde ammingen fordi det var vanskelig med ammefri. Jeg fikk mulighet for fri, som jeg hadde krav på, men ikke tilsvarende færre arbeidsoppgaver. Dét, i kombinasjon med lite nattesøvn, gjorde at det var en skikkelig stressende periode. I tillegg er mannens jobb oppdragsbasert. Denne gangen har han mye å gjøre når min del av permisjonen er over, og sparer derfor sin del til det er lavere trykk på hans jobb. 

Anonymkode: 9079a...c34

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man er selvstendig næringsdrivende, kan det være vanskelig å kombinere dette med 15 uker permisjon. Litt dumt om kundegrunnlaget er borte og man står uten inntekt etter at permisjonen er over.

Anonymkode: efeea...b2c

• Liker 8
Skrevet

Du kan ta ulønnet permisjon, og far kan dele opp sin permisjon og ta den i forbindelse med ferie. Da vil han få både feriepenger og permisjonspenger, som da finansierer din ulønnede permisjon. Fars permisjon må tas innen barnet er 3 år (eller før dere evt får et nytt barn). 

Anonymkode: a8120...3ac

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...