Gå til innhold

Flere som har barn det «alltid» er noe i veien med?😩😩

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har vært ørebarn med tilhørende ørebetennelser, skriking og smerter på natta,  har slitt lenge med en forstoppelse vi brukte nesten 3 mnd å få bukt med, i tillegg til at barnet følges opp hos ppt. Det er liksom alltid ett eller annet, og for meg virker det som om det ikke gjelder de andre barna i bhg - men hva vet jeg, kan jo være de er mye borte de og, men hva er vanlig?

Et det vanlig at barn i alder 1-3 år sliter med ett eller annet hele tiden?

Anonymkode: 1c90a...e56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig og vanlig. Tror de fleste får noe. Jeg har et barn som har blitt kronisk syk, og som var borte fra skolen 90 dager i fjor. Bekymrer meg hver dag for om han noen sinne vil kunne delta på vanlige ting for jevnaldrende igjen.

Sender deg en god klem ❤ Og håper du klarer å gjøre det beste ut av situasjonen.

Anonymkode: 0252c...c84

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig og vanlig. Tror de fleste får noe. Jeg har et barn som har blitt kronisk syk, og som var borte fra skolen 90 dager i fjor. Bekymrer meg hver dag for om han noen sinne vil kunne delta på vanlige ting for jevnaldrende igjen.

Sender deg en god klem ❤ Og håper du klarer å gjøre det beste ut av situasjonen.

Anonymkode: 0252c...c84

Tusen takk❤️ Håper barnet ditt blir bedre❤️

ts

• Liker 2
Skrevet

Føles litt sånn med 8 åringen også. I vinter fikk vi beskjed om at han atopisk eksem å var mye styr med forskjellige kremer og mye smøring hele tiden. Nå har han fått påvist allergi også så han klør mye i øynene å er helt rød rundt øye,er tett i nesen så han sover for lite og nyser masse. 

Anonymkode: 1a67c...82d

• Liker 1
Skrevet

Å når han var mindre så var han veldig plaget med flere halsbetennelser i måneden i flere år! Å siden han har store mandler så kastet han opp all mat når han hadde halsbetennelse itellegg til 40 i feber hver gang. Da er det ikke mye kjekt å alltid være alene med han,ettersom som flere i familien har fått feberkrampe.

Anonymkode: 1a67c...82d

• Liker 2
Skrevet

Jeg var et sånt barn som alltid var syk. Ørebetennelser ble avløst av halsbetennelser, hadde mye hodepine, magevondt, kvalme. Eksem og allergi. I et desperat øyeblikk bestemte moren min seg for å prøve glutenfritt kosthold på meg, men ingen hadde noe tro på at det vill hjelpe, det var mest for å ha prøvd det og få det ut av verden. Men etter ca. et halvt år begynte jeg faktisk å bli bedre, hodepinen slapp taket, magevondten roet seg, eksem ble bedre, ble sjeldnere syk. Nå har jeg spist glutenfritt i syv år og har ikke hatt én eneste forkjølelse på de årene! Ja, jeg vet dere sikkert kommer til å skrive at det ikke er farlig å spise gluten så lenge man ikke har cøliaki, men for meg er det så stor forskjell a jeg aldri kommer til å gå tilbake til å spis gluten. Anbefaler alle dere med barn som hele tiden er syke å gi det en sjanse. 

Anonymkode: e03b0...fe4

• Liker 4
Skrevet

Liten gutt med eksem, refluks, langvarig hoste, søvnproblemer osv. Det har «alltid» vært noe ja. 

Anonymkode: 9fd98...afa

• Liker 1
Skrevet

Barn på 2, aldri syk men mistet henne nesten i en stygg ulykke og var innlagt en stund i forbindelse med dette. Ellers frisk som en fisk. Jeg har overhode ikke inntrykk av at «alle» barn er syke. 

Anonymkode: 68a7b...728

Skrevet

Det er vanlig med mye hos barn. Husk barnedødeligheten var skyhøy i Norge tidligere. Det er takket moderne medisin og hygiene så mange overlever i dag.

Anonymkode: 005a7...90e

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var et sånt barn som alltid var syk. Ørebetennelser ble avløst av halsbetennelser, hadde mye hodepine, magevondt, kvalme. Eksem og allergi. I et desperat øyeblikk bestemte moren min seg for å prøve glutenfritt kosthold på meg, men ingen hadde noe tro på at det vill hjelpe, det var mest for å ha prøvd det og få det ut av verden. Men etter ca. et halvt år begynte jeg faktisk å bli bedre, hodepinen slapp taket, magevondten roet seg, eksem ble bedre, ble sjeldnere syk. Nå har jeg spist glutenfritt i syv år og har ikke hatt én eneste forkjølelse på de årene! Ja, jeg vet dere sikkert kommer til å skrive at det ikke er farlig å spise gluten så lenge man ikke har cøliaki, men for meg er det så stor forskjell a jeg aldri kommer til å gå tilbake til å spis gluten. Anbefaler alle dere med barn som hele tiden er syke å gi det en sjanse. 

Så interessant? Jeg har vurdert det selv mtp forstoppelsen men er redd for at barnet ikke vil få i seg nok fiber da og da er vi like langt 😩 Hva bruker du som fiberkilde ettersom du spiser glutenfritt?

ts

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen, her har det verste då langt vært skrubbsår og blåmerker etter lek, + eksem da hn var baby.

Kan dog være vi som er heldige, når jeg tenker meg om så er det astma, falsk krupp, melkeallergi, tarmproblemer, halsvondt, polypper og beinbrudd hos mange barn i vår omgangskrets...

Anonymkode: d1f74...426

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg ikke igjen, her har det verste då langt vært skrubbsår og blåmerker etter lek, + eksem da hn var baby.

Kan dog være vi som er heldige, når jeg tenker meg om så er det astma, falsk krupp, melkeallergi, tarmproblemer, halsvondt, polypper og beinbrudd hos mange barn i vår omgangskrets...

Anonymkode: d1f74...426

Der sa du det🙈😝 Men igjen så kan det være like mye av begge deler 🤷🏼‍♀️
ts

Skrevet

Hatt to barn med forstoppelse problematikk, og en som er operert i mage. Prøvd det meste av midler for forstoppelsen, men det som absolutt funker best er Movicol junior. Har dere prøvd det? 

Anonymkode: 3f857...713

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hatt to barn med forstoppelse problematikk, og en som er operert i mage. Prøvd det meste av midler for forstoppelsen, men det som absolutt funker best er Movicol junior. Har dere prøvd det? 

Anonymkode: 3f857...713

Vi har brukt movicol en stund nå, bare ikke fast så det kan være derfor vi ikke har sett så bra resultater. Det jeg derimot merker hjelper barnet mitt er sviskemos, så det får hn til mellommåltid en gang i løpet av dagen.

ts

Skrevet

Å ja da. Ørebarn. Eksem. Allergi. Forstoppelse. Mollusker, brennkopper, skabb(!), briller, regulering, overpronasjon. Hver for seg bagateller og ting som kan gjøres noe med. Tilsammen: det er alltid NOE. Og det tar slett ikke slutt ved tre-års alder. 

Anonymkode: bca4d...aa6

• Liker 2
Skrevet

Vi føler vi har «ingenting». Vi har atopisk eksem, men det er det. Hun er 3 år da, så ting kan jo komme. Jeg har dysleksi, så det er 50/50 om hun får det...

Anonymkode: 12b82...431

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så interessant? Jeg har vurdert det selv mtp forstoppelsen men er redd for at barnet ikke vil få i seg nok fiber da og da er vi like langt 😩 Hva bruker du som fiberkilde ettersom du spiser glutenfritt?

ts

Jeg spiser glutenfri havre, bokhvete, hirse, fiberhusk, nøtter, frø, belgvekster, grønnsaker. Baker stort sett eget brød eller knekkebrød, men hvis jeg kjøper brød kjøper jeg dette brødet, det er det kjøpebrødet jeg har funnet med høyest fiberinnhold. Jeg styrer unna alt som inneholder store mengder hvetestivelse, det er et ganske næringsfattig fyllstoff. 

Må nevne at moren min slet en del i begynnelsen med å bli vant til å bake glutenfrie brød, men etter en del prøving og feiling skjønte hun hva som skal til (bl.a. en mye løsere deig enn vanlig brøddeig). Men nå er det kommet enda flere kokebøker og blogger enn det som fantes da hun satte i gang med dette, så det er nok enda lettere å få tak i god informasjon.
Det som er mest krevende er nok å venne seg til å lese bakpå all mat man kjøper, (også bakpå godteri – noen typer lakris inneholder hvetemel), og det tar litt ekstra tid i butikken, men etterhvert går det på autopilot. 

Middager spiser jeg jo helt vanlig mat (med unntak av pasta, da kjøper jeg f.eks. pastaskruer av linsemel). Til lunsj lager jeg meg ofte en stor salat med bønner eller kylling. Og til frokost og kvelds spiser jeg müsli, havregrøt, brødskiver/knekkebrød, speilegg e.l. Føler at jeg stort sett spiser helt vanlig mat. Som barn hadde jeg ofte mangler på noen vitaminer, men det har jeg aldri lenger.

Bare spør hvis det er noe du lurer på. 🙂

PS. Anbefaler foresten Kostholdsplanleggeren.no. Der kan du legge inn ulike matvarer eller retter, og så får du opp hele ukens inntak av fiber eller ulike vitaminer. Veldig kjekt verktøy. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser glutenfri havre, bokhvete, hirse, fiberhusk, nøtter, frø, belgvekster, grønnsaker. Baker stort sett eget brød eller knekkebrød, men hvis jeg kjøper brød kjøper jeg dette brødet, det er det kjøpebrødet jeg har funnet med høyest fiberinnhold. Jeg styrer unna alt som inneholder store mengder hvetestivelse, det er et ganske næringsfattig fyllstoff. 

Må nevne at moren min slet en del i begynnelsen med å bli vant til å bake glutenfrie brød, men etter en del prøving og feiling skjønte hun hva som skal til (bl.a. en mye løsere deig enn vanlig brøddeig). Men nå er det kommet enda flere kokebøker og blogger enn det som fantes da hun satte i gang med dette, så det er nok enda lettere å få tak i god informasjon.
Det som er mest krevende er nok å venne seg til å lese bakpå all mat man kjøper, (også bakpå godteri – noen typer lakris inneholder hvetemel), og det tar litt ekstra tid i butikken, men etterhvert går det på autopilot. 

Middager spiser jeg jo helt vanlig mat (med unntak av pasta, da kjøper jeg f.eks. pastaskruer av linsemel). Til lunsj lager jeg meg ofte en stor salat med bønner eller kylling. Og til frokost og kvelds spiser jeg müsli, havregrøt, brødskiver/knekkebrød, speilegg e.l. Føler at jeg stort sett spiser helt vanlig mat. Som barn hadde jeg ofte mangler på noen vitaminer, men det har jeg aldri lenger.

Bare spør hvis det er noe du lurer på. 🙂

PS. Anbefaler foresten Kostholdsplanleggeren.no. Der kan du legge inn ulike matvarer eller retter, og så får du opp hele ukens inntak av fiber eller ulike vitaminer. Veldig kjekt verktøy. 

Tusen takk ❤️❤️

ts

Skrevet

Barnet mitt var ofte syk de 2-3 første årene. Som regel ørebetennelse og verk. Det var en krevende tid, så jeg skjønner godt fortvilelsen din, og særlig når dere har andre utfordringer i tillegg. Regner med han har fått dren eller at dere har planer om å sette inn? Barnet mitt ble kvitt alle øreplager etter dren. Hører bedre og har faktisk vært frisk siden

Anonymkode: 165d4...ffc

• Liker 1
Skrevet

1. året i bhg var helt grusomt her. Vi hadde jo hørt mye om dette 1.året i bhg så var igrunn forberedt på litt, syntes dog det var litt vel mye hos oss kontra andre. Det viste seg tilslutt at barnet var allergisk for melkeprotein (fikk det påvist med blodprøve hos lege). 2. året i bhg ble langt bedre 😁

Anonymkode: 24a3c...f0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...