AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Var hos gynekolog på aleris da jeg har testet for EL i noen måneder, uten hell. Gynekologen kunne ikke se at det hadde vært noen eggløsning, noen også progesteron-målingene bekreftet. Dette var på dag 15, og gyn mente det kanskje kunne ha vært for tidlig i syklus. Kanskje. Han mente også at jeg kunne prøve medisin for å få eggløsning. Men hvor skal jeg få dette? Må legge til at jeg var på aleris på hjemplassen min, bor i en annen by i Norge. Hva gjør jeg nå? Skal jeg fortsette å gå til aleris(ikke samme plass eller klinikk), eller skal jeg kontakte legen min? Skal jeg kontakte en fertilitetsklinikk? Når i syklusen burde jeg gå til gynekolog isåfall? Er så rådvill, aner ikke hvor jeg skal starte. Anonymkode: 38ab1...41f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #2 Skrevet 11. august 2020 I samarbeid med gynekolog kan vel legen skrive ut f.eks. Letrozol. Evt. at gynekologen gjør det, så kan fastlegen ta blodprøve for å bekrefte EL. Ring legen på Aleris og hør om h*n kan skrive ut Letrozol hvis du ønsker å prøve det. Evt. kan du begynne med EL-tester eller temping hjemme, har du regelmessig syklus? Anonymkode: 85a7a...392 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 Litt rart at ikke gyn nevnte noe om veien videre, mange får jo letrozol eller lignende når el ikke kommer i gang etter prevensjon eller at el er manglende grunnet eksempelvis pcos. Kanskje er du veldig ung og ga uttrykk for at det ikke er hast? I såfall vil sikkert mange leger ønske å se an litt. Nei du må nok kontakte din fastlege eller bestille ny time hos gynekolog for å få en behandlingsplan her Anonymkode: c92b8...3ce
Eugenniee Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Dette var på dag 15, og gyn mente det kanskje kunne ha vært for tidlig i syklus. Anonymkode: 38ab1...41f Progesteron måles ca en uke før forventet menstruasjon (hvis man ønsker å sjekke om det hadde vært eggløsning). Da blir det dag 21 i 28 dagers syklus, men andre dager hvis du har kortere/lengre sykluser. Du kan kontakte fastlegen for å få henvisning til en gynekolog, men det blir mest sannsynligvis ventetid (avhengig av alderen din, kanskje, og av hvor lenge har dere prøvd på egen hånd). Jeg ville bestilt en time hos en annen privat gynekolog for å slippe ventingen...
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 Tusen takk for svar alle sammen. Gynekologen nevnte medisin da jeg var der, men skulle jo ikke til han flere ganger pga avstand. Har bestilt ny time privat, da fastlegen var usikker. Gynekologen jeg snakket med På tlf i dag, snakket om å stimulere eggstokkene, så var vel snakk om medisin rekner jeg med? skal nevnes at jeg i grunn har ganske kort syklus, men har nå fått en lang en på 30 dager uten tegn til mens. Anonymkode: 38ab1...41f
Eugenniee Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Tusen takk for svar alle sammen. Gynekologen nevnte medisin da jeg var der, men skulle jo ikke til han flere ganger pga avstand. Har bestilt ny time privat, da fastlegen var usikker. Gynekologen jeg snakket med På tlf i dag, snakket om å stimulere eggstokkene, så var vel snakk om medisin rekner jeg med? skal nevnes at jeg i grunn har ganske kort syklus, men har nå fått en lang en på 30 dager uten tegn til mens. Anonymkode: 38ab1...41f Letrozole (Femar) brukes ofte for å fremkalle eggløsning, det kalles også stimulering. Men å ha bare en lang syklus uten eggløsning kan være normalt, det skjer jo av og til uten noen underliggende sykdommer... Uansett, det er bra at du skal til legen, håper alt ordner seg!
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 Letrozol er vanlig å få da, ja! Jeg ble gravid med det min erfaring er at fastleger kan veldig lite om dette. Jeg ble ikke henvist eller undersøkt av legen min da jeg hadde mensen 4 ganger på ett år da vi prøvde på førstemann. De mente at siden jeg var ung, slank og frisk, så hadde jeg mest sannsynlig ikke pcos. Gikk privat og fikk påvist helt tydelig pcos og fikk Letrozol. Poenget er å ikke nødvendig gi deg hos fastlegen om han ikke vil skrive ut noe, be om å bli henvist til en gynekolog som er god på fertilitet! Anonymkode: 64d4b...0b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå