Gå til innhold

Kan de med laktoseintoleranse spise melkefett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt på dette en god stund nå, jeg har googlet og googlet men finner aldri noe svar. Kan de med laktoseintoleranse spise melkefett eller er det de med melkeallergi som kan spise dette?

Anonymkode: 01b1e...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor finner man potensielt rent melkefett?

Skrevet

De som har laktoseintoleranse kan som regel spise mat med prosessert melk i, men de med melkeallergi tåler ingenting med melk, som en tommelfingerregel.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tenker du på f.eks smør? En med melkeallergi skal ha en helt melkefri diett, og kan ikke spise smør eller andre fete melkeprodukter. En med laktoseintoleranse kan tåle det (men ikke alle gjør det). 

Endret av Ullvott
Skrevet

Man kan blant annet spise hvitost med laktoseintoleranse, for da er melkesukkeret skilt bort fra ostemassen (det ligger igjen i myse som brukes i feks brunost). Melkeallergi er en annen sak så klart.

Anonymkode: aa24b...032

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har lurt på dette en god stund nå, jeg har googlet og googlet men finner aldri noe svar. Kan de med laktoseintoleranse spise melkefett eller er det de med melkeallergi som kan spise dette?

Anonymkode: 01b1e...0c0

Er vel melkefett i gulost og den er jo laktosefri.... 

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Litt usikker på hva du mener med melkefett?

De med laktoseintoleranse reagerer på melkesukker, de mangler et enzym i tynntarmen(laktase) og klarer ikke spalte laktose (melkesukker).. 

Fete melkeprodukter som gulost pleier gå fint, brunost går ikke så bra. Det er min erfaring i alle fall. 

De som er allergiske mot melkeprotein tåler ikke selve melkeproteinet, uavhengig av andel melkefett i produktet

Skrevet
3 timer siden, Apocalypte skrev:

Hvor finner man potensielt rent melkefett?

Sertifisert ghee. 

Både laktoseintolerante og melkeproteinallergikere kan i teorien spise ghee (i hvertfall de sertifiserte typene). Men det er i teorien. Det vil alltid bli igjen spor av både laktose og kasein i produktet og de aller fleste med melkeproteinallergi og en del med laktiseintoleranse vil risikere å bli syke. 

Anonymkode: f608a...c93

Gjest Trynefaktor
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sertifisert ghee. 

Både laktoseintolerante og melkeproteinallergikere kan i teorien spise ghee (i hvertfall de sertifiserte typene). Men det er i teorien. Det vil alltid bli igjen spor av både laktose og kasein i produktet og de aller fleste med melkeproteinallergi og en del med laktiseintoleranse vil risikere å bli syke. 

Anonymkode: f608a...c93

Spennende, men det hadde jeg ikke tatt sjansen på ;) Kanskje som voksen. Et av barna hadde melkeallergi som liten, hun ble så dårlig om hun fikk i seg melkeprotein. 

Men interessant med ghee,skal lese meg opp! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...