AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Kattungen min klorer konstant på sofa, stoler, teppe og kofferter. Til tross for at det står klorestativ på gulvet. Har prøvd å flytte på klorestativet, men det hjelper ikke. Har også sprayet med "get off" som lukter sterkt av sitron, men nå har han blitt vandt til lukten og bryr seg ikke. Har også sprayet med vann på katten, nå er han vandt til det også ... bruker stemmen og er sint, lager lyder hver gang han begynner. Da slutter han, men neste gang han skal kvesse klørne er det rett tilbake på møbler. Jeg er gått tom for ideer.... noen tips? Anonymkode: 823e6...a26
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Katter gjør hva de vil. Anonymkode: 39237...b52 3
Kenelz Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 (endret) Ikke gi deg med vannspray 😊 Kjøp en god flaske med justering for stråle og skru på den sterkeste sånn det skyt ut en sterk stråle med vann. edit: Ikke sånn jif flaske som sprayer «fint» ut. Sett opp dobbelside teip på sofaen. Katter hater teip! Endret 10. august 2020 av Kenelz
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Idet kattungen skal til å klore sier du NEI, tar den bort til klatrestativet og tar potene hans opp mot stativet og klorer på det mens du holder han. Anonymkode: ccc18...210 2
mefe Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Har du prøvd å spraye catnip på kloremøbelet?.. ellers så må du bare ta han hver gang han prøver seg på møblene. Jeg har en sprayflaske klar for den ene min elsker også sofaen men gir seg med en gang han ser sprayflasken. Og som det står over, så gjør de egentlig som de vil. Føler en kattunge er verre enn en voksen katt på kvessing av klør.. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Katter skal ikke sprayes med vann når de gjør noe galt. Ta pus til klorestativet, start selv og klor på det. Katten vil sannsynligvis kopiere deg. Når katten klorer der så skryt og si noe i positiv tone. Gi katten en belønning. Den vil som regel etter kort stund skjønne at når jeg klorer på stativet får jeg skryt og belønning. Hvor gammel er kattungen? Man må ha tålmodighet når man får katt i huset. Stresser du så vil katten merke det. Anonymkode: 97edb...fc3 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Har sprayet mye med vann, men han bare ligger der og "tar i mot". Uansett hvor mye jeg har sprayet, og da har jeg sprayet en del ... han bare ligger der og vasker det av seg ... har også prøvd å flytte han til klorestativet når han begynner å kvesse klørne på møblene, og da klorer han på kloreststivet. Men neste gang igjen så går han til møbelet. Han er 3 måneder Anonymkode: 823e6...a26
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Vi prøvde alt. Roet seg ikke før vi slapp han ut ved 4-5 mnd alderen. Anonymkode: f52c7...539
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har sprayet mye med vann, men han bare ligger der og "tar i mot". Uansett hvor mye jeg har sprayet, og da har jeg sprayet en del ... han bare ligger der og vasker det av seg ... har også prøvd å flytte han til klorestativet når han begynner å kvesse klørne på møblene, og da klorer han på kloreststivet. Men neste gang igjen så går han til møbelet. Han er 3 måneder Anonymkode: 823e6...a26 Du må repetere mange ganger før katten skjønner dette med klorestativet. Det er en tålmodighetsprøve. Det er som og ha et lite barn i huset. Den vil forstå det til slutt. Anonymkode: 97edb...fc3 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 Har du flyttet klorestativet nærmere møblene den klorer på? Du kan prøve dobbeltsidig tape eller al.folie på møblene. Kjeft hjelper ikke. Anonymkode: 2b662...3f6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Kjøp heller en billig sofa på finn. Anonymkode: 0f162...7f7
Vestfold38 Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Må nok være tålmodig og konsekvent, synes ordet «nei» er verre enn vannsprut da vi bruker det endel i daglig tale, lag en litt streng lyd istedet. Katter tar ikke skade av vann så kan fint gjøre det, men ta pus så fort du ser pus skal gå på møblementet og klor selv på stativet som nevnt. Et tips kan være å ha et klorestativ som du har på veggen i nærheten også, noen katter foretrekker de på veggen kontra stativ. Er fortsatt bare en kattepus så ting kan forandre seg men verste fall så har du en pus med personlighet som gjør som hen vil. Man kan ha 6 supre katter som er gode som gull så kommer den 7. som ikke hører på, de har utrolig personlighet så om ingenting fungerer og du har gjort ditt beste så gjør det deg ikke til noen dårlig katteperson. 😊 Har selv ei pus som er glad i stolen, men alle andre jeg har hatt tidligere var det lite problem med foruten jeg brukte løsning på 2 av dem med vegg løsningen. Lykke til ☺️
Minya Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Kjøp eucalyptusolje og gni på der pusen klorer, det kan hjelpe. Jeg har til dags dato ikke møtt en katt som ikke skyr den lukten og holder seg litt unna. Men jeg har en som på død og liv SKAL lukte på det, så det blir en sånn "høylytt lukt", for han strekker nesa så lang han får den en halvmeter unna, og snuser med øynene lukket hardt igjen og ørene så langt bak han får dem. XD På harde overflater i plast eller metall kan du bruke tigerbalsam, men ikke på olja, beisa eller lakkerte overflater, for tigerbalsamen kan spise bort overflatebelegget hvis du er uheldig. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #15 Skrevet 10. august 2020 Dobbelsidig tape. Rett klorebrett i rett høyde. Vær bestemt og konsekvent. Tar litt tid å lære dem. Anonymkode: c2fe3...60a 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Skrevet 10. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må repetere mange ganger før katten skjønner dette med klorestativet. Det er en tålmodighetsprøve. Det er som og ha et lite barn i huset. Den vil forstå det til slutt. Anonymkode: 97edb...fc3 Eg har ei kattedame på 15 år som er flink til å bruke klorestativet sitt. Når eg ser på. Så snart eg er ute av rommet, høyrer eg at ho driv herverk på sofaen. Det ser ikkje så pent ut , men eg fekk sofaen for kr 300 på Finn.no, så eg overlever ☺️ Har prøvd å sprute vatn, men katten min elskar å bli dusja, så det hjelper ikkje i det heile tatt. Kattar er kloke dyr, så katten forstår det nok, men om den bryr seg er ei anna sak 😁 Anonymkode: bfb0e...1ff
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #17 Skrevet 11. august 2020 Men!!! Det er noen gode råd i denne tråden men også mange som er noe sjokkerende👀 åpenbart rister man ikke katten sin. Men like ille er å bruke eukalyptus olje. Dyr og mennesker toler essensielle oljer ulikt og eukalyptus olje er GIFTIG for katter! (Som mange andre essensielle oljer. Det gjelder andre dyr også. Og så ser eg det blir sagt at å sprutevann på katten ikke skader den. Katter toler vann, men tiliten pus har til deg som forholdet mellom deg og din katt er basert på tillit. Jeg kjenner jeg blir lei meg av denne tråden. Dere ødelegger ikke bare for kattene deres, men dere selv også.. for man skaffer seg vel bare en katt om man ønsker å ha ett godt forhold til den? Si nei når pus klorer og flytt den til der du vil den skal klore, vis med neglene dine, eller labbene dens. Ikke bli sint, men gi pus skryt for at den klorer. Det er viktig å etablere hva ordet nei betyr, men også like viktig at pus vet hva f.eks flink betyr. En kan også forsterke med godbiter. Og gjør dette konsekvent. Kan være lurt å flytte kloremøbelet eller prøve ett annet. Og bruke catnip om den liker det. Det virker ikke å straffe katter... Anonymkode: 6855f...95e 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #18 Skrevet 11. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men!!! Det er noen gode råd i denne tråden men også mange som er noe sjokkerende👀 åpenbart rister man ikke katten sin. Men like ille er å bruke eukalyptus olje. Dyr og mennesker toler essensielle oljer ulikt og eukalyptus olje er GIFTIG for katter! (Som mange andre essensielle oljer. Det gjelder andre dyr også. Og så ser eg det blir sagt at å sprutevann på katten ikke skader den. Katter toler vann, men tiliten pus har til deg som forholdet mellom deg og din katt er basert på tillit. Jeg kjenner jeg blir lei meg av denne tråden. Dere ødelegger ikke bare for kattene deres, men dere selv også.. for man skaffer seg vel bare en katt om man ønsker å ha ett godt forhold til den? Si nei når pus klorer og flytt den til der du vil den skal klore, vis med neglene dine, eller labbene dens. Ikke bli sint, men gi pus skryt for at den klorer. Det er viktig å etablere hva ordet nei betyr, men også like viktig at pus vet hva f.eks flink betyr. En kan også forsterke med godbiter. Og gjør dette konsekvent. Kan være lurt å flytte kloremøbelet eller prøve ett annet. Og bruke catnip om den liker det. Det virker ikke å straffe katter... Anonymkode: 6855f...95e Veldig bra skrevet, har «oppdratt» to katter selv uten straff. Bare ser på de og sier kyssh, litt som fresing. Fjernet katten fra situasjonen hvis lyd ikke virker. Nå holder det med blikk. Får vondt 😢 av metoder som er sagt her 🤮 Anonymkode: 70f5f...d23 2
Matas Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 (endret) Tålmodighet er nøkkelen her. Ser den er 3 måneder, dere er kun i startfasen, dessverre, om jeg kan si det😅 Som andre sier, hver gang den klorer på møbler, si nei med en bestemt stemme, løft den så bort til klorestativet. Forsterk gjerne klorestativet med catnip spray eller godbiter. Grunnen til at jeg sier at dere kun er i startfasen? Min er 9 måneder, hun har akkurat begynt å lære seg ordet nei, tålmodighet er utrolig viktig med små katter. De er også ulike individer selvsagt, kan ikke huske at det var så vanskelig med den forrige katten jeg hadde, men de aller fleste kattunger er en prøvelse, lykke til!☺️ Endret 11. august 2020 av Matas
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Skrevet 11. august 2020 Leker du nok med den eller driver den mest egenaktivitet? Anonymkode: fce39...761 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå