Millamortil3 Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 (endret) Jeg er 38 år, gravid og lurer veldig på alt rundt tester. Er det noen som egentlig vet forskjell på duotest med Kub med videre oppfølging i Norge vs nipt-test? Har lest masse nå. Spørsmålet er vel egentlig hvor raskt man kan få svar på Kub-test med evt oppfølging videre. Er det slik at man får Nipt i Norge da eller må man ta fostervannsprøve som oppfølging. Vet det ikke blir tilgjengelig før etter november 2020, men ser ut som man kan få oppfølging på dette ved behov. vi vurderer å dra til Danmark for Nipt-test, men nå veldig usikker på om jeg egentlig får akkurat de samme svarene i Norge? noen som vet eller har erfaring? 😊😊 Endret 10. august 2020 av Millamortil3 .
Daisy_B Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 NIPT gir et sikrere resultat enn kub. Jeg tok begge, for på kub går de nøye gjennom anatomien. Synes det er betryggende å vite at alle organer ser OK ut, det sier ikke NIPT noe om. Jeg fikk tilbud om NIPT i Norge (offentlig) i uke 17, og synes det var for sent. Bestilte privat fra utlandet, og sendte den med posten i uke 10. Fikk resultatet litt over en uke etterpå, og fikk da også vite kjønn. Hvis verdiene hadde vært unormale, ville fostervannsprøve eller morkakeprøve vært neste steg. 3 uker senere tok jeg kub. Fikk svar på den der og da siden jeg hadde sendt inn blodprøvene to uker før.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #3 Skrevet 11. august 2020 NIPT er adskillig sikrere enn KUB. KUB har veldig stor sjanse for falsk positiv, og sjangsen for dette øker med mors alder.. En studie viste at hele 50% av positivene var falske for mødre på 40... Jeg tar begge. Da jeg var gravid første gang, som 36-åring, tok jeg NIPT i Danmark. Nå, som 38, bestilte jeg kit fra Danmark og tok testen hos fastlegen. Jeg tar også KUB. Om KUB viser økt fare for at noe er galt, får du først tilbud om NIPT, og om den også viser noe kan være galt, får du tilbud om forstervannsørpve. Om KUB viser STOR fare for at noe er galt, skipper de NIPT'en og går rett på fostervannsprøven. Om du får vite kjønn når de tar NIPT etter KUB i Norge, vet jeg ikke. Jeg vet heller ikke hvilken versjon av NIPT de tar her. Jeg har tatt utvidet Panorama begge gangene, og da tester de for langt mer enn bare de tre vanligste trisomiene. I tillegg kan du velge å få vite kjønn. Anonymkode: 63e1f...39c
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #4 Skrevet 11. august 2020 9 hours ago, Daisy_B said: NIPT gir et sikrere resultat enn kub. Jeg tok begge, for på kub går de nøye gjennom anatomien. Synes det er betryggende å vite at alle organer ser OK ut, det sier ikke NIPT noe om. Jeg fikk tilbud om NIPT i Norge (offentlig) i uke 17, og synes det var for sent. Bestilte privat fra utlandet, og sendte den med posten i uke 10. Fikk resultatet litt over en uke etterpå, og fikk da også vite kjønn. Hvis verdiene hadde vært unormale, ville fostervannsprøve eller morkakeprøve vært neste steg. 3 uker senere tok jeg kub. Fikk svar på den der og da siden jeg hadde sendt inn blodprøvene to uker før. Hvilken klinikk i utlandet brukte du? Har du link til nettsiden? Anonymkode: 13393...f87
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #5 Skrevet 11. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken klinikk i utlandet brukte du? Har du link til nettsiden? Anonymkode: 13393...f87 https://www.ultralydklinikken.dk/ Anonymkode: 63e1f...39c
Daisy_B Skrevet 11. august 2020 #6 Skrevet 11. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken klinikk i utlandet brukte du? Har du link til nettsiden? Anonymkode: 13393...f87 Jeg brukte Gendia i Belgia. Litt billigere og raskere enn de andre siden de analyserer på egen lab. Hvis du bor på Østlandet, får du nok svar en dag eller to etter du tar testen siden den sendes i retur med ekspress over natten. Bare husk å få tak i noen som kan ta prøven FØR du bestiller, mitt fastlegekontor nektet! Jeg måtte avtale med en privat. http://www.gendia.eu
Millamortil3 Skrevet 11. august 2020 Forfatter #7 Skrevet 11. august 2020 Vi har også sett på Danmark. Siden alt er så usikkert med tanke på reising nå har jeg helst lyst til å få testkit. Men ringte du bare fastlegen og spør? Eller er det noe sted man kan ta blodprøve uten at man sier hva det er til? Slik jeg har skjønt det skal man ikke ta denne blodprøven i Norge ettersom vi ikke har testen på norske sykehus ennå? 😊 Tuuusen takk for svar forresten!! 😍🤩
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 6 timer siden, Millamortil3 skrev: Vi har også sett på Danmark. Siden alt er så usikkert med tanke på reising nå har jeg helst lyst til å få testkit. Men ringte du bare fastlegen og spør? Eller er det noe sted man kan ta blodprøve uten at man sier hva det er til? Slik jeg har skjønt det skal man ikke ta denne blodprøven i Norge ettersom vi ikke har testen på norske sykehus ennå? 😊 Tuuusen takk for svar forresten!! 😍🤩 Det var null problem å få tatt den hos fastlegen for mitt vedkommende. Så ring og spør. De vil vite hvorfor du skal tappe blod, så du må si hva den er til. Du kan risikere at de ikke vil ta den, men fra det jeg har hørt, er de fleste fastlegene samarbeidsvillige. Jeg fikk null kritiske spørsmål, det var bare åja, ja, selvfølgelig kan vi det. Om fastlegen din ikke vil, hør med en privatklinikk. Anonymkode: 63e1f...39c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå