AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Da var dagen her, og etter min mening har det gått kjempe fint. Men så har jeg begynt å tenke og gruble etterpå. Fra øyeblkkket jeg satt ned datteren min på gulvet, så det ut som jeg like godt kunne dratt hjem. Hun var mest opptatt av lekene og løp over alt i rommet. Hun kom til meg et par ganger i løpet av de 2 timene vi var der. Hun er nysjerrig av seg og har alltid vært uredd omgivelser og andre folk. Gråter hun strekker hun seg mot mor/far. Hun er nesten alltid blid. Overreagerer jeg? Eller kan dette være tegn på utrygg tilknytning? Personalet omtalte hun som trygg, nysjerrig og sosial. Anonymkode: e3be9...bca
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Høres ut som en trygg unge. Unger er forskjellige, husk det. Min eldste var som din, han var stuevarm med en gang i barnehagen. Aldri vært bekyfor tilknytningen til han. Yngste er i motsatt ende, vi er i gang med tilvenning nå i ny barnehage etter å ha vært hjemme med meg siden vi flyttet hit. Anonymkode: 84d06...c15 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Det er trygg tilknytning. Du er den trygge basen og barnet går ut for å utforske. Kommer tilbake for så å gå ut igjen. Anonymkode: 43c5f...c5f 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er trygg tilknytning. Du er den trygge basen og barnet går ut for å utforske. Kommer tilbake for så å gå ut igjen. Anonymkode: 43c5f...c5f TS her. Tror du at det gjelder selv om hun ikke kom bort ofte til meg? Det var kanskje 3 ganger i løpet av de to timene hun var bort til meg. Hun bare lente seg litt på meg og løp videre. Anonymkode: e3be9...bca
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tror du at det gjelder selv om hun ikke kom bort ofte til meg? Det var kanskje 3 ganger i løpet av de to timene hun var bort til meg. Hun bare lente seg litt på meg og løp videre. Anonymkode: e3be9...bca Ikke meg du siterer, men absolutt. Anonymkode: fecbd...7e9 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Tror du at det gjelder selv om hun ikke kom bort ofte til meg? Det var kanskje 3 ganger i løpet av de to timene hun var bort til meg. Hun bare lente seg litt på meg og løp videre. Anonymkode: e3be9...bca Trenger ikke komme bort. Noen barn bare ser om foreldreren der er der også. Trygg og fin tilknytning. Anonymkode: 73486...94f 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 TS igjen her. Kom på en ting til. Etter 2 timer når vi skulle dra, var jeg ute i gangen en tur slik at hun ikke så meg. Hun så at jeg gikk men brydde seg ikke. Når jeg kom tilbake etter maks 10 - 15 sekunder så uttrykte hun ikke glede(likegyldig), men strekte seg mot meg for å bli tatt opp når jeg gikk bort til henne. Opplever ikke dette hjemme. Når vi er hjemme er dilter hun etter meg og kommer krypende når hun forstår at jeg har kommet hjem. Det skal sies at hun er ekstremt nysjerrig og veldig lett å avlede med leker etc. Anonymkode: e3be9...bca 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Både barn som stort sett vil sitte på fanget til en av foreldrene og barn som fyker rundt og utforsker og kommer bort til foreldrene en gang i blant (eller bare kikker seg rundt og sjekker at de er der) kan ha en trygg tilknytning. Det handler om ulikheter i personlighet. Det høres ut som dere har et nysgjerrig og sosialt barn med trygg tilknytning Anonymkode: ec4dc...e70 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 Jeg lurer på det samme. For mitt barn er veldig nysgjerrig og tillitsfull. Kom til meg noen få ganger iløpet av de ca 3 timene vi var i åpen bhg da hun var litt over. Det sa en ansatt der tyder på at hun er trygg, sunn osv. Mens jeg litt senere hørte henne si til en annen mor at det tydet på trygghet og sunnhet når barnet var mye i morens fang og stadig kom til henne igjen etter noen få runder hit og dit på gulvet. Og "det er annerledes med mamma enn pappa" barna vil være nær mor, mens med far kan de utforske mer ble også sagt. En mor gikk ut av rommet litt og barnet hennes gråt. Jeg var på toalettet en tur, jenta mi ble underholdt litt av en ansatt hun for første gang hadde møtt for en time siden. Og så lekte hun litt alene. Vi har vært der bare 3 ganger, alltid ulike folk på jobb, kun et par barn og foreldre har vært der flere ganger samtidig. Anonymkode: 3b155...dbb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: TS igjen her. Kom på en ting til. Etter 2 timer når vi skulle dra, var jeg ute i gangen en tur slik at hun ikke så meg. Hun så at jeg gikk men brydde seg ikke. Når jeg kom tilbake etter maks 10 - 15 sekunder så uttrykte hun ikke glede(likegyldig), men strekte seg mot meg for å bli tatt opp når jeg gikk bort til henne. Opplever ikke dette hjemme. Når vi er hjemme er dilter hun etter meg og kommer krypende når hun forstår at jeg har kommet hjem. Det skal sies at hun er ekstremt nysjerrig og veldig lett å avlede med leker etc. Anonymkode: e3be9...bca Vår eldste datter ligner på beskrivelsen av din datter. Hun er 2,5 år nå, og følger etter meg over alt hjemme. Men det er mest fordi hun er veldig sosial, og ikke syns det er så spennende her hjemme, så da vil hun gjerne prate og leke og være med på det jeg gjør. Hvis vi er et mer spennende sted, har hun definitivt ikke tid til å fotfølge meg. Det er allerede tydelig at lillesøsteren på 7 mnd. er en annen type. Hun smiler ikke til alle hun ser slik storesøster gjorde, og vil sitte på fanget framfor ligge på gulvet samme hvor mange spennende leker og ting det er der nede hvis vi er på et ukjent sted. Anonymkode: ec4dc...e70
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #11 Skrevet 10. august 2020 Hvordan merker man om et barn har utrygg tilknytning? Anonymkode: 3b155...dbb
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Ser ikke noe galt her, hun syntes sikkert bare det var så spennende med alt det nye. Det er jo kjempefint. Anonymkode: 4f680...f6f
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 Du er veldig, veldig heldig, ts. Ikkje noko unormalt med dette. Nokre ungar er utadvendte. 🙂 Vår tilvenning var heilt motsatt. Jenta mi nekta å sitte på golvet utan at eg var like ved og klamra seg til meg i tre dagar, så eg måtte til slutt lausrive meg og gå, til mykje gråting. Ho syntes det var skummelt med så mykje lydar og inntrykk, og var ikkje interessert i leikene i det heile tatt. Det tok fleire veker før ho følte seg trygg. Skulle så klart ha sosialisert ho før bhg-start, men kjenner ingen med små barn. Har så klart sett andre ungar på leikeplassen, men det har altså ikkje vore nok. Anonymkode: da66a...888
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da var dagen her, og etter min mening har det gått kjempe fint. Men så har jeg begynt å tenke og gruble etterpå. Fra øyeblkkket jeg satt ned datteren min på gulvet, så det ut som jeg like godt kunne dratt hjem. Hun var mest opptatt av lekene og løp over alt i rommet. Hun kom til meg et par ganger i løpet av de 2 timene vi var der. Hun er nysjerrig av seg og har alltid vært uredd omgivelser og andre folk. Gråter hun strekker hun seg mot mor/far. Hun er nesten alltid blid. Overreagerer jeg? Eller kan dette være tegn på utrygg tilknytning? Personalet omtalte hun som trygg, nysjerrig og sosial. Anonymkode: e3be9...bca Akkurat sånn er mitt barn også. Nå har hun vært i barnehagen ett år og ikke en gang har hun brydd seg om at jeg går. Hun blir glad når jeg kommer men vil gjerne være igjen. Når barnehagen åpent etter korona i april reiste vi på hytta noen uker fordi vi ønsket deg så totalt var hun borte fra barnehagen i 2.5 mnd, Og da også når hun kom tilbake var det som om hun aldri hadde vært borteHun koser seg i barnehagen. Skulle noen ganger ønske hun trengte meg litt mer men er glad for at hun er selvstendig og trygg og tenker jeg har gjort en god jobb med henne siden hun er slik. Nå er lillesøster ikke begynt i bhg enda men tyder på at hun er samme typen! Anonymkode: ba827...6c2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #15 Skrevet 11. august 2020 Utrygg tilknytning er når barnet ikke har behov for å ha foreldrene i nærheten. Det kan komme av at barnet har blitt avvist kontinuerlig og har erfart at det beste er å holde litt avstand og undersøke verden på egenhånd. Barnet skal reagere med gråt når forelderen drar. Samtisig kan dette bety at barnet er svært trygg. Hva er forskjellen her egentlig? Ligner ikke dette det TS skriver? Anonymkode: e3be9...bca 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #16 Skrevet 11. august 2020 Min er akkurat lik. Har alltid tolket det som at han er veldig trygg. Han har elsket mennesker fra han ble født, men faller han og slår seg er det meg eller pappaen han søker til. Ellers er han høyt og lavt, elsker å utforske og å bli kjent med andre barn og voksne. At han er så "easy going" har vi tolket som et tegn på at han er en trygg og glad liten gutt, aldri falt meg inn at det skulle være utrygg tilknytning. Anonymkode: 761dd...27e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #17 Skrevet 11. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrygg tilknytning er når barnet ikke har behov for å ha foreldrene i nærheten. Det kan komme av at barnet har blitt avvist kontinuerlig og har erfart at det beste er å holde litt avstand og undersøke verden på egenhånd. Barnet skal reagere med gråt når forelderen drar. Samtisig kan dette bety at barnet er svært trygg. Hva er forskjellen her egentlig? Ligner ikke dette det TS skriver? Anonymkode: e3be9...bca Barnet skal reagere med gråt?? Anonymkode: 2b108...fc4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #18 Skrevet 11. august 2020 TS, les om cirkel of security😊 Anonymkode: 974fe...6e8
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #19 Skrevet 11. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Utrygg tilknytning er når barnet ikke har behov for å ha foreldrene i nærheten. Det kan komme av at barnet har blitt avvist kontinuerlig og har erfart at det beste er å holde litt avstand og undersøke verden på egenhånd. Barnet skal reagere med gråt når forelderen drar. Samtisig kan dette bety at barnet er svært trygg. Hva er forskjellen her egentlig? Ligner ikke dette det TS skriver? Anonymkode: e3be9...bca Barnet skal ikke reagere med gråt. Det er feil. Barnet kan, det er sant. Anonymkode: 0f924...d2f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2020 #20 Skrevet 11. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnet skal ikke reagere med gråt. Det er feil. Barnet kan, det er sant. Anonymkode: 0f924...d2f Ja, sant det. Anonymkode: e3be9...bca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå