Gå til innhold

FHI vil gjøre seks land røde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har den siste tiden vært økt coronasmitte i Polen, Malta, Island, Kypros, Færøyene  og Nederland, skriver Folkehelseinstituttet i en pressemelding.

– FHI anbefaler derfor at disse landene blir «røde» når bestemmelsene for innreisekarantene skal oppdateres denne uken - hvis det ikke skjer endringer, skriver de.

Går bra, dette. 

Anonymkode: e73b2...4ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kunne ikke folk bare holde seg hjemme. Ødelegge for andre med all denne ferieringen.

Anonymkode: f2acb...563

• Liker 4
Skrevet

Nå gjelder det å skynde seg til Töcksfors og få fylt opp fryseren før Värmland blir erklært rødt. 

Anonymkode: acd71...e56

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kunne ikke folk bare holde seg hjemme. Ødelegge for andre med all denne ferieringen.

Anonymkode: f2acb...563

Vi har akkurat vært på Island og besøkt særkullsbarn og foreldre til mannen. Ingen feriering her. Men problemet med Island og Færøyene er at disse landene er så små at en liten klynge er nok til å vippe dem over kravet, selv om det er snakk om smitte i et par husstander eller en liten landsbygd. Det gjenspeiler derfor ikke situasjonen i resten av landet, særlig fordi folk bor så spredt begge plassene. Der vi bodde var det bosatt 600 mennesker, og svigers sin gård ligger 4 km fra annen bebyggelse. 

Anonymkode: e2ae3...221

• Liker 7
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå gjelder det å skynde seg til Töcksfors og få fylt opp fryseren før Värmland blir erklært rødt. 

Anonymkode: acd71...e56

Da slår man to fugler i en smekk, og fyller opp både fryseren hjemme, og på sykehuset.

Anonymkode: cda3a...eec

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da slår man to fugler i en smekk, og fyller opp både fryseren hjemme, og på sykehuset.

Veldig sannsynlig, når det har dødd en person i hele landet av korona de siste to ukene 🤦

• Liker 2
Skrevet

Det blir for dumt å stenge bittesmå områder som Færøyene. Kriteriene slår helt feil ut for så små områder. Har du 10 000 innbyggere på ett sted så holder det med 1 smittet i uka for å stenge. Færre enn på en helt vanlig vestkantfest.

Anonymkode: 132a5...f48

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir for dumt å stenge bittesmå områder som Færøyene. Kriteriene slår helt feil ut for så små områder. Har du 10 000 innbyggere på ett sted så holder det med 1 smittet i uka for å stenge. Færre enn på en helt vanlig vestkantfest.

Nettopp. Det samme gjelder land som Monaco, Island og andre små land. Blir helt misvisende statistikk, særlig når det er snakk om smitteklynge på et lite sted. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Det samme gjelder land som Monaco, Island og andre små land. Blir helt misvisende statistikk, særlig når det er snakk om smitteklynge på et lite sted. 

Strengt tatt burde nå smittegrensen for å stenge heves, siden vi har økt smitte og det handler om å holde åpne land med tilsvarende eller lavere smitte enn vår. Men tror ikke det forslaget vil falle i god jord her inne. :) 

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle i Värmland bor ikke i Töcksfors da.😂😂 

Der er da smitten under 15 PR 100.000

Anonymkode: 3cf46...1ec

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bittesmå områdene har jo fortsatt den samme mikroskopiske infrastrukturen og bittelille helsevesen. Hva er det egentlig du vil fram til? At det ikke er så farlig om sånne småsamfunn lider?

Anonymkode: 7d1cc...8fe

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De bittesmå områdene har jo fortsatt den samme mikroskopiske infrastrukturen og bittelille helsevesen. Hva er det egentlig du vil fram til? At det ikke er så farlig om sånne småsamfunn lider?

Nå har ikke Norge vurdert å stenge grensen til Færøyene for å skåne færøysk helsevesen, men fordi de anser over 20 per 100 000 som for stor smittefare. 

• Liker 1
Skrevet

Men hvis du går på butikken på Færøyene, og støter på ett par mennesker , så er oddsene ganske store for at det skal være en av de som har smitte, nettopp fordi det er så få mennesker totalt.

Anonymkode: 75770...e52

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke Norge vurdert å stenge grensen til Færøyene for å skåne færøysk helsevesen, men fordi de anser over 20 per 100 000 som for stor smittefare. 

Hvis ikke dette er nok å til å frata enkelte passene sine og stenge grensene, så vet ikke jeg. Snakk om å være ansvarsløs, og ikke føle at man har et ansvar for å unngå å ta med seg smitte til et kjempeutsatt lite øysamfunn. Jeg blir kvalm av deg. 1 person på et lite øysamfunn utgjør samme trussel som 20 gjør i oslo. Små plasser er steder der alle oppholder seg på de samme stedene, og alle er utsatt for det samme, så om en blir smittet, så tar han like gjerne med seg hele øya. Herregud så tankeløs du er.

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du går på butikken på Færøyene, og støter på ett par mennesker , så er oddsene ganske store for at det skal være en av de som har smitte, nettopp fordi det er så få mennesker totalt.

Anonymkode: 75770...e52

Du vet at Færøyene er 18 små øyer, mange av dem kun forbundet vannveien? Hvis en person i Torshavn har korona og jeg går på butikken på Suðuroy, som er 2 timer med ferge derfra, er det null sjanse for å bli smittet. 

• Liker 4
Skrevet

Foreldre maser fortsatt her om at de SKAL gjennomføre Polenturen i oktober. 🙄🙄🙄

Anonymkode: 4b32e...ab1

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke dette er nok å til å frata enkelte passene sine og stenge grensene, så vet ikke jeg. Snakk om å være ansvarsløs, og ikke føle at man har et ansvar for å unngå å ta med seg smitte til et kjempeutsatt lite øysamfunn. Jeg blir kvalm av deg. 1 person på et lite øysamfunn utgjør samme trussel som 20 gjør i oslo. Små plasser er steder der alle oppholder seg på de samme stedene, og alle er utsatt for det samme, så om en blir smittet, så tar han like gjerne med seg hele øya. Herregud så tankeløs du er.

Jeg skal da ikke til Færøyene, jeg forklarer bare. Og hysteriske deg ser rødt og slenger dritt med en gang. 

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skal da ikke til Færøyene, jeg forklarer bare. Og hysteriske deg ser rødt og slenger dritt med en gang. 

Slutt å kall andre hysteriske.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt å kall andre hysteriske.

Slutt å beskylde meg for alt mulig da.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å beskylde meg for alt mulig da.

Jeg har ikke beskyldt deg for noe som helst.

• Opprett ny...