Gå til innhold

Trening og kaloritelling fungerer ikke hvis man vil gå ned (varig) i vekt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hørte på podcasten til "Spis deg fri" i dag, og der ble det sagt at trening ikke fungerer som en måte å gå ned i vekt på, men at det tvert imot kan virke mot sin hensikt.

Interessant. Anbefales!

Anonymkode: b350a...996

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempefornøyd med Spis Deg Fri-konseptet. Les boken! Kostholdet gjør at man i veltnedgangsfasen går raskt ned i vekt, og vedlikeholdsfasen sørger for at man blir der(har flere venner som følger de 4 reglene og er i sitt 2.år, så det holder i lengden. 
tankene og vanene trenes til å gå automatisk. 
metoden er perfekt for oss som er matavhengige. Dette er den eneste metoden/kuren som tar utgangspunkt i det psykiske/emosjonelle og kjemiske ved overvekt (som jeg har sett iallfall). 
Jeg er en uke inn i vektnedgangsfasen og søtsuget er allerede borte. Tenker ikke på mat, er ikke sulten. Hodet er støyfritt og skarpt, og jeg har en ro i kroppen. 

Anonymkode: 47854...4c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget, men det kan fungere. Folk er så forskjellige, så jeg tror alle må finne den ene måten som fungerer best for dem. For noen er det lavkarbo, for noen spis deg fri-konseptet, for noen er det periodefasting, osv.

For meg fungerer ikke spis deg fri, men kaloritelling og trening har hjulpet meg ned 40 kilo og jeg har holdt vekta i 7 år.

Anonymkode: b7f5d...039

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener for å gå ned i vekt, og så stopper, så forstår jeg det.

Men trening bør være en del av hverdagen til de aller fleste, så jeg er ikke enig i utsagnet. Jeg trente 5-7 ganger i uken før, og holdt meg slank helt til jeg skadet meg og ble stillesittende. Jeg spiser bedre når jeg trener, for jeg vil ikke ødelegge arbeidet. Nå trener jeg igjen 2-3 ganger i uken, og spiser da også bedre :)

Hva er argumentet for at trening kan virke mot sin hensikt? At man spiser mer fordi man har trent, og "fortjener" noe godt? Den fella tror jeg mange havner i, men likevel er det så mange helsegevinster med å trene at jeg syns det er skummelt at noen anbefaler å ikke gjøre det.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Navani skrev:

Hva er argumentet for at trening kan virke mot sin hensikt? 

Det kommer fram av podcasten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg aner ikke hva Spis Deg Fri går ut på, men å si at trening og kaloritelling ikke fungerer er nå veldig bastant. Og ikke sant heller.

Dersom man faktisk spiser relativt normalt og bare ligger LITT i kalorioverskudd - sånn som meg, som vanligvis går opp rundt 2-3 kg i året - så vil det faktisk være nok til å holde vekta at man får innarbeidet et god rutine med å trene et par ganger i uka. Eller å få innarbeidet "bare én sjokoladebit, det holder". I tillegg så er normalvektspekteret STORT, så (igjen med meg selv som eksempel): dersom man slanker seg ned til BMI på 21-22 og deretter bruker 5-10 år på å gå opp nok i vekt til å bli overvektig ifølge BMI (26), så har man ikke akkurat feilet veldig hardt. Og det tar bare noen måneder med moderasjon og kaloritelling - uten å være fanatisk - før man da er nede på en grei BMI igjen. 

Ikke alle som har noen kilo for mye har psykiske problemer.. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke enig i at trening og kaloritelling ikke fungerer hvis man vil gå varig ned i vekt. For tolv år siden veide jeg 20 kg mer enn hva jeg gjør nå. Da jeg tilslutt innså hvor stor jeg var blitt, la jeg om kostholdet og livsstilen fullstendig. Jeg begynte å telle kalorier og veie alt jeg spiste, og fikk meg mange aha-opplevelser mht hvor mye kalorier det faktisk var i forskjellige ting (også ting jeg i utgangspunktet hadde tenkt at var ganske sunne). Jeg begynte også å trene mye mer systematisk og målrettet enn hva jeg hadde gjort tidligere.

Jeg brukte nesten ett år på å gå ned de 20 kg- og nå har jeg holdt meg der siden (altså i 12 år). Jeg har også gjennomført to svangerskap i løpet av disse tolv årene, men kom meg ganske raskt ned til normalvekten min begge gangene. Jeg trener fortsatt bedre og hyppigere enn hva jeg gjorde før livsstilsendringen, og jeg er fortsatt nøye med hva slags mat jeg putter i kroppen min. Men jeg behøver ikke lenger telle kalorier- jeg gjorde dette så møysommelig gjennom et helt år for tolv år siden, så nå har jeg temmelig god oversikt over hvor mye kalorier det er i de aller fleste matvarer- og hvor mye jeg kan spise av alt mulig.

Så trening og kaloritelling har fungert kjempefint for meg i 12 år, og ser ingen grunn til at det ikke skal fortsette sånn.

Anonymkode: 45542...df4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte på podcasten til "Spis deg fri" i dag, og der ble det sagt at trening ikke fungerer som en måte å gå ned i vekt på, men at det tvert imot kan virke mot sin hensikt.

Interessant. Anbefales!

gammelt nytt. varig endring av kosthold derimot

Anonymkode: ca0c2...1a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nuith skrev:

Jeg aner ikke hva Spis Deg Fri går ut på, men å si at trening og kaloritelling ikke fungerer er nå veldig bastant. Og ikke sant heller.

Dersom man faktisk spiser relativt normalt og bare ligger LITT i kalorioverskudd - sånn som meg, som vanligvis går opp rundt 2-3 kg i året - så vil det faktisk være nok til å holde vekta at man får innarbeidet et god rutine med å trene et par ganger i uka. Eller å få innarbeidet "bare én sjokoladebit, det holder". I tillegg så er normalvektspekteret STORT, så (igjen med meg selv som eksempel): dersom man slanker seg ned til BMI på 21-22 og deretter bruker 5-10 år på å gå opp nok i vekt til å bli overvektig ifølge BMI (26), så har man ikke akkurat feilet veldig hardt. Og det tar bare noen måneder med moderasjon og kaloritelling - uten å være fanatisk - før man da er nede på en grei BMI igjen. 

Ikke alle som har noen kilo for mye har psykiske problemer.. 

Spis deg fri er en metode som skal hjelpe folk med sukkeravhengighet og med trøblete tanker rundt mat og spising til å bli kvitt alt dette. (Noen navnet også henspiller på.) 

Det passer altså langtfra for alle, men bare for (mange av) de som har problemer med det ovenfor.

Denne episoden av pocasten handler imidlertid ikke om Spis deg fri-metoden, men derimot om at det å begynne å trene for å gå ned i vekt her uhensiktsmessig. (Selve podcasten begynner på 3:30.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Navani skrev:

Hvis du trener for å gå ned i vekt, og så stopper, så forstår jeg det.

Men trening bør være en del av hverdagen til de aller fleste, så jeg er ikke enig i utsagnet. Jeg trente 5-7 ganger i uken før, og holdt meg slank helt til jeg skadet meg og ble stillesittende. Jeg spiser bedre når jeg trener, for jeg vil ikke ødelegge arbeidet. Nå trener jeg igjen 2-3 ganger i uken, og spiser da også bedre :)

Hva er argumentet for at trening kan virke mot sin hensikt? At man spiser mer fordi man har trent, og "fortjener" noe godt? Den fella tror jeg mange havner i, men likevel er det så mange helsegevinster med å trene at jeg syns det er skummelt at noen anbefaler å ikke gjøre det.

argumentet er blant annet muskelvekst. muskler veier mer enn fett. jeg legger på meg når jeg trener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke sånn at trening automatisk betyr vektnedgang. Mange overvurderer hvor mye de kan spise etter en treningsøkt. I tillegg kan hard trening føre til økt sultfølelse. Sistnevnte kan være vanskelig å kombinere med slanking. Noen havner i en ond sirkel hvor de spiser for mye og straffer seg selv med hyppige treningsøkter, noe som gjør dem enda mer sultne. For de fleste vil det være lurt å ta tak i kosthold først og så øke aktivitetsnivået etter hvert. Kaloritelling fungerer bra for noen, mens andre har utbytte av å følge enkle prinsipper som i "Spis deg fri". Uansett handler det om å være i et kaloriunderskudd. 

Men trening er kjempeviktig for psyken og helsa for øvrig. Alle bør røre på seg regelmessig. Jeg prøver å tenke på trening som et kosttilskudd. I tillegg viser forsking at mosjon spiller en viktig rolle når man har nådd vektmålet og skal vedlikeholde den nye vekta. 

Anonymkode: f79bd...c1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

argumentet er blant annet muskelvekst. muskler veier mer enn fett. jeg legger på meg når jeg trener

Hm, da syns jeg det er en direkte skummel anbefaling. Muskler er noe kroppen trenger, som gjør den sterkere og tåler påkjenninger bedre. Jeg vil heller veie noen kilo mer og ha en sterk kropp som fungerer, enn å være spinkel og tynn og ha "drømmevekta" :) Men det får være opp til enhver. Mener likevel det er skummelt å snakke bort trening bare fordi muskler veier mer enn fett. Da tror jeg synet på hva som er en sunn kropp blir forvridd. Sunn kropp = kropp som fungerer, ikke en kropp som bare veier lite. Når jeg veide 64 kilo hadde jeg en fettprosent på 18%, "atletisk". Jeg så lik ut som når jeg veide 58, men hadde balanserte muskler og kunne klare hva som helst av påkjenninger.

Min kropp er ikke så sunn jeg vil ha den, jeg har en kronisk sykdom nå som begrenser hvor mye jeg kan trene og bevege meg i hverdagen. Jeg savner virkelig musklene mine, de gjorde hverdagen så mye enklere! Alt fra å gå i trapper til å handle mat var enklere med en god grunnstyrke. Jeg skal ned i vekt ja, men jeg vil heller bli sterkere enn å komme meg ned til 64 igjen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er overhodet ikke det hun sier i podcasten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva var argumentet og ikke minst forskningen for at kaloritelling ikke fungerer? 

Jeg har hørt to episoder og konkludert med at det der ikke er noe for meg. Når man begynner å snakke om sukkeravhengighet kobler jeg av. Mye svada. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Navani skrev:

Hm, da syns jeg det er en direkte skummel anbefaling. Muskler er noe kroppen trenger, som gjør den sterkere og tåler påkjenninger bedre. Jeg vil heller veie noen kilo mer og ha en sterk kropp som fungerer, enn å være spinkel og tynn og ha "drømmevekta" :) Men det får være opp til enhver. Mener likevel det er skummelt å snakke bort trening bare fordi muskler veier mer enn fett. Da tror jeg synet på hva som er en sunn kropp blir forvridd. Sunn kropp = kropp som fungerer, ikke en kropp som bare veier lite. Når jeg veide 64 kilo hadde jeg en fettprosent på 18%, "atletisk". Jeg så lik ut som når jeg veide 58, men hadde balanserte muskler og kunne klare hva som helst av påkjenninger.

Min kropp er ikke så sunn jeg vil ha den, jeg har en kronisk sykdom nå som begrenser hvor mye jeg kan trene og bevege meg i hverdagen. Jeg savner virkelig musklene mine, de gjorde hverdagen så mye enklere! Alt fra å gå i trapper til å handle mat var enklere med en god grunnstyrke. Jeg skal ned i vekt ja, men jeg vil heller bli sterkere enn å komme meg ned til 64 igjen. 

jeg har aldri snakket bort trening. trening er så mye mer enn vekt, skulle ønske folk innså det snart. trening trener hjertet ditt, senene dine, gjør kroppen mer motstandsdyktig for slitasje, lista er lang. vektnedgang er den "minste" fordelen om jeg kan si det slik. og du har helt rett, muskler er viktig og vedlikeholde, spesielt når man blir eldre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er overhodet ikke det hun sier i podcasten.

jeg driter i podcasten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Trening, da særlig styrke samt riktig mat fører til at man bytter ut fett med muskler.

Å bli tynn er da ikke noe mål i seg selv, en kropp som er godt ivaretatt bør være målet å det får man ikke ved å være innaktiv. Helse, kropp og mat er psyke og her gjør trening en enorm forskjell. 
Styrketening over tid reduserer matlyst og trener man litt hardt produseres det hormoner som knuser fett og gjør oss glad bla.

Selger de en løsning på avhengighet i poden vil jeg gjerne lese hvordan de tenker å løse dette da jeg kan mye om tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg muskler veier fortsatt det samme som 1 kg fett 😂

Anonymkode: a05d5...f68

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at du når en vekt, også skal du ligge der for evig. Vekt er flytende, det er noe du kan gjøre noe med til en hver tid, og det normale for de fleste er at den går litt opp hele tiden. Trening og bevissthet rundt det du spiser er noe som skal være en rutine i livet ditt på samme måte som tannpuss. Det er ikke noe du følger like slavisk hele tiden, men noe du ikke tillater deg å miste kontrollen over.

Anonymkode: 1761d...3a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...