Gå til innhold

Hvor mye koster hytten deg pr år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har hytte, for hva og hvor mye betaler dere pr år?

Jeg tenker forsikring, strøm, kommunale avgifter, vann og lignende.

Anonymkode: 68fb0...03e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsikring: ca 900 kr i året

Strøm: Har ikke

Vann: Har ikke

Kommunale avgifter: Ingen

Det som koster er vedlikehold, men hos meg veies det opp av inntekter fra jakt og fiske. 

Skrevet

Ca 40 000

Anonymkode: 75f36...b9c

Skrevet

Åhh, det er dyrt, men primært pga vedlikehold og i overkant stort hus. Verdt å tenke seg nøye om før man kjøper.

Anonymkode: 90278...e5b

Skrevet

Det avhenger hvordan hytta er. Vi har relativt ny hytte på fjellet med standard som en velutstyrt enebolig. Det koster fort 6-7000 i mnd i gjennomsnitt (uten å ta med låneutgifter) Strøm, forsikringer, vann/avløp, medlem i byggefeltet, vedlikehold og utstyr. Bare brøyting hos oss koster nesten 12000 i året.  

Anonymkode: 4beca...7a1

Skrevet

Husk å legge inn kapitalkostnader. Om man låner 2 mill for å kjøpe hytte har det en kostnad i form av renter på lånet. Om man bruker oppsparte midler må man vurdere det potensielle tapet av renteinntekter dersom pengene hadde stått på konto. 

Så er det en vurderingssak om hytteverdien går opp, ned eller står stille. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke sikker på om jeg vil tenke over dette.

Hytten har en verdi, la oss si ca 3 millioner om den ble solgt. Hadde vi solgt denne hadde vi hatt 3 millioner mindre i lån på hytte og andre ting, til 1,65% er dette ca 40 000 i renter etter fradrag.

Forsikring er 1500
Strøm vet jeg ikke, men ca. 8 000
Kommunale avgifter og renovasjon, 2400
Internett 1500

Det går jo også endel til vedlikehold og oppgraderinger, oppgraderingene er ikke riktig å ta med, men det går nok 5 000 i vedlikehold.

Så har man jo ekstra forbruk i form av å reise til og fra, bensin til båt, man kjøper mat både ene og andre stedet (mat spiser man jo uansett, men det er mer sinn med 2 husholdninger).

Vil tro 50-60 000 slik det er i år.

Skrevet
1 time siden, newman01 skrev:

Husk å legge inn kapitalkostnader. Om man låner 2 mill for å kjøpe hytte har det en kostnad i form av renter på lånet. Om man bruker oppsparte midler må man vurdere det potensielle tapet av renteinntekter dersom pengene hadde stått på konto. 

Så er det en vurderingssak om hytteverdien går opp, ned eller står stille. 

Nei, nå tenker jeg utgifter utenom lån, har kapital. Og evt styr på lån, renter, avdrag og avgift om lån er aktuelt. 

Anonymkode: 68fb0...03e

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

ca. 90000 i året:

https://www.nrk.no/livsstil/dette-koster-det-a-eie-hytte-i-aret-1.14185255

eller ca. 9000 pr overnattingsdøgn hvis mann er det i snitt 10 dager i året.

Anonymkode: f8d94...d5c

Herrejemini, så dyrt... 😳

Ikke det at jeg skjønner hva folk skal med hytter som har flere fasiliteter enn huset hjemme... Da kan man jo bare bli hjemme?

• Liker 2
Skrevet

Sommer hytte.

Forsikring: 1500-2000

Strøm: 4000kr (5-6mnd bruk, mye helg besøk)

Vann: Egen brønn

Kommunale avgifter: ca 20.000kr ink skatt

Veiavgift til grunneier: 2000kr

Vedlikehold/oppgraderinger: 20-30.000 pr år i snitt

Skal man regne med båt som en del av budsjettet så øker det yttligere med 25-30.000 pr år med 25fot daycruiser

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...