Gå til innhold

1-åring spise selv eller mate?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ett år gammel datter (ble nettopp 1 år). Bør hun fortsatt mates eller spise selv? Hun vil ikke bli matet noe særlig, men jeg synes ikke hun spiser nok selv. Jeg ammer enda ganske mye...

Anonymkode: ce8e9...612

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La hu spise selv først og hjelp til etterhvert

Anonymkode: 0f0f1...ff7

• Liker 5
Skrevet

Vi har kombinert siden han var 10 mnd ca. Han satt med ei skje og griste til seg selv og bordet, og vi satt med ei skje og matet😂 da var vi sikre på at noe kom ned i magen også.

Anonymkode: 1d723...1c2

• Liker 3
Skrevet

Hun spiser selv, men jeg mater litt innimellom hvis jeg ser at hun trenger det (for eksempel hvis hun bare er opptatt av risen mater jeg med litt kjøtt innimellom slagene). Mater kun hvis hun faktisk gaper velvillig. 

Skrevet

Man mater ikke en 1åring. Man kan hjelpe til litt, men altså...

Anonymkode: 8c2a2...f4f

• Liker 8
Skrevet

Synes generelt ikke at man mater babyer fra de kan sitte selv og plukke opp biter av maten. Grøt eller annen mat med skje er unntaket da. Å få spise selv er trygt og barnet har den fulle kontroll, sammenlignet med når man dytter maten inn i munnen på barnet. Dessuten er det en flott måte å utvikle finmotorikken på. Kjør på. 

Anonymkode: 2140d...7f2

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en skje som jeg snek inn i munnen hennes mellom hennes egen spising. For det var mye som havnet utenfor munnen. Hun gapte på refleks, så da var det greit med en kombinasjon til hun fikk bedre kontroll på å få maten inn i munnen selv. Husker ikke når vi sluttet med det, men det var vel gradvis, som så mye annet. 

Anonymkode: b6c94...32f

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kombinert siden han var 10 mnd ca. Han satt med ei skje og griste til seg selv og bordet, og vi satt med ei skje og matet😂 da var vi sikre på at noe kom ned i magen også.

Anonymkode: 1d723...1c2

Dette gjorde vi også. Men han ville helst gjøre det selv etter en måneds tid. Da klarte han å få skjeen med mat i munnen og det løste seg selv litt. 

Anonymkode: 73e66...2dc

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes generelt ikke at man mater babyer fra de kan sitte selv og plukke opp biter av maten. Grøt eller annen mat med skje er unntaket da. Å få spise selv er trygt og barnet har den fulle kontroll, sammenlignet med når man dytter maten inn i munnen på barnet. Dessuten er det en flott måte å utvikle finmotorikken på. Kjør på. 

Anonymkode: 2140d...7f2

Så enig! Slik vi har gjort det!

• Liker 1
Skrevet

Min spiste selv fra 6 mnd av. Det hun ikke fikk i seg, ble kompansert med morsmelk. Når hun var 1 år var det likt. De regulerer selv hvor sultne de er. Ikke anta at barnet trenger mere mat enn det har lyst på /vil spise. 

Anonymkode: 2f6c6...6e3

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en ett år gammel datter (ble nettopp 1 år). Bør hun fortsatt mates eller spise selv? Hun vil ikke bli matet noe særlig, men jeg synes ikke hun spiser nok selv. Jeg ammer enda ganske mye...

Anonymkode: ce8e9...612

Spise selv! Så tidlig de kan.
Amm i vei, det er superbra!
Med mindre hun taper vekt og det er grunn til bekymring ang næringsinntak, så amm så mye hun vil og la henne spise selv så mye hun vil. Plutselig løsner det motoriske og det går inn mer og mer mat. Men ikke amme rett før måltidene da, mat først, pupp etterpå. Da får hun nesten helt sikkert det hun trenger.

Få 1-åringer vil bli matet, de er for store for det. Mine fikk gaffel da de var 11 mnd fordi det skjer et eller annet motorisk akkurat da som gjør at de plutselig fikser å spise med gaffel. Det er moro :) 

Anonymkode: a4325...4aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...