Gå til innhold

Tips til oppskrifter - grønnkål?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dyrket masse masse grønnkål, for det skal jo være så sunt. Må innrømme nå, synes ikke den rå i salat var spesielt god, og grønnkål-chips synes jeg ikke heller var så veldig godt.  Brukt den i omelett, med løk, grønnkål og ost, det var greit. 

Hvordan bruker du grønnkål? Tips til oppskrifter? 

Anonymkode: 814e7...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caldo verde er veldig godt! (Og hvis du ikke liker de store bitene med grønnkål i suppa, så er det ingenting i veien for å la den få en runde med stavmikseren også). 

Ellers bruker jeg grønnkål i pizza- og pastasaus. Da kjører jeg (hermetiske) tomater og grønnkål sammen i blender (Fargen blir forferdelig, men den blir mer normal etter koking) og lar det koke i ca. en time sammen med ønsket krydder etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dyrket masse masse grønnkål, for det skal jo være så sunt. Må innrømme nå, synes ikke den rå i salat var spesielt god, og grønnkål-chips synes jeg ikke heller var så veldig godt.  Brukt den i omelett, med løk, grønnkål og ost, det var greit. 

Hvordan bruker du grønnkål? Tips til oppskrifter? 

Anonymkode: 814e7...bd9

Det kan brukes i supper, f.eks. ribollita eller caldo verde, eller blandes i hjemmelaget potetmos (colcannon) og serveres til gode pølser. :) Ellers ville jeg forsøkt å stue den, og å lage suppe med grønnkål og andre grønne grønnsaker som kjøres glatt med stavmikser e.l. 

Uansett hva du lager sies det at den har godt av en liten tur i fryseren. Jeg synes ellers den er alt for trå til å spises rå, så skulle jeg brukt den rå i salat hadde jeg skåret den veldig fint holdt meg til begrensede mengder. :) 

Anonymkode: 629ba...81a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan brukes i supper, f.eks. ribollita eller caldo verde, eller blandes i hjemmelaget potetmos (colcannon) og serveres til gode pølser. :) Ellers ville jeg forsøkt å stue den, og å lage suppe med grønnkål og andre grønne grønnsaker som kjøres glatt med stavmikser e.l. 

Uansett hva du lager sies det at den har godt av en liten tur i fryseren. Jeg synes ellers den er alt for trå til å spises rå, så skulle jeg brukt den rå i salat hadde jeg skåret den veldig fint holdt meg til begrensede mengder. :) 

Jeg er ikke TS, men dette du skrev om fryseren er interessant. Jeg forsøkte å lage smoothie av grønnkål, men den ble fryktelig trevlete. Vil en tur i frysen kunne hjelpe til med å gjøre smoothien glattere?

Anonymkode: 634d8...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men dette du skrev om fryseren er interessant. Jeg forsøkte å lage smoothie av grønnkål, men den ble fryktelig trevlete. Vil en tur i frysen kunne hjelpe til med å gjøre smoothien glattere?

Jeg tror frysingen først og fremst er for å få en litt mildere smak. Litt som med rognebær. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror frysingen først og fremst er for å få en litt mildere smak. Litt som med rognebær. :) 

OK, takk for tips 😊 får heller prøve å sile vekk trevlete, fargen er jo så flott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker frossen grønnkål som vi har fra hagen mye i smoothie sammen med bla avokado og blåbær!

Ellers kan den finhakkes og stekes med salt, pepper, hvitløk og litt olje (evt pinjekjerner!). Kok feks pasta ved siden av, sil av vannet og tøm pastaen oppi stekepannen med grønnkålen, så tømmer du kokosmelk over sammen med masse digg krydder (jeg bruker bl.a. gurkemeie og oregano, litt paprikapulver (evt finhakket paprika) og mer salt og pepper, evt litt chilli-pulver). 
Funker godt som en lunsj, spør du meg. :) 

For litt mer mat i den kan du feks riste kikerter i ovnen med noen av de samme type krydderne og ha i tillegg.

Anonymkode: 1d285...820

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnkål er best stekt. Bland med pastaskruer og kyllingbiter og fetaost. Ha litt smør oppi kålen når den er ferdig stekt.

Har også blandet den i potetmos som andre her. 

Det går også an å steke den og blande i stekte potetterninger eller skiver. Legg det i form med mozerella på toppen og gratiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnkål må forvelles.

Man river av de tykke midtstilkene (ha dem i komposten), koker resten/bladene i fosskokende vann et par minutter, og avkjøler raskt, gjerne i isvann. 

Hvis du har store mengder kan du så hakke og fryse i passe porsjoner som kan tines direkte i retten du skal bruke dem i. Da beholder kålen grønnfarge og frisk smak, men er ikke trevlete som når den er rå. Støtter caldo verde, og grønnkål i tomatsaus til pasta (men ikke stavmiksertrikset). Grønnkål smaker også godt i pasta med chili, hvitløk og salte ansjos.

Jeg ser ellers at amerikanske matinstagrammere (sånne som spiser "bowl" med kimchi, hummus og rå grønnkål til frokost, lunsj og middag :eeeh: ) ivrer for å massere grønnkålen før man bruker den rå i salat. Aner ikke om det funker - jeg foretrekker maten min tilberedt. :lol: 

Anonymkode: b3991...7d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer til hvalbiff eller biff med rødvinsaus og fløtegratinerte poteter eller gratinert sellerirot. Eller til viltkjøtt. 

Kok små, skrelte gulrøtter i litt vann, smør og salt i et minutt, tilsett grønnkål og la det koke under lokk i 2 minutter. Hell av vannet hvis det er mer igjen, og smak til med en skvis sitronsaft, salt og pepper. Til fire porsjoner: 

10 små gulrøtter

4 never grønnkål

1 ss smør

½ dl vann

1 ts sitronsaft

salt og pepper

Du kan også lage grønnkål-chips. Eller lage suppe sammen med brokkoli eller blomkål. Eller lag en pesto. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ Grønnkål ❤️ Noen av mine favoritter:

- "Beans and greens" (på sørstatsvis): Kutt bacon i småbiter og la den frese seg sprø i en gryte. Ta ut baconbitene, og stek en finhakket løk + et par finhakkede fedd hvitløk i baconfettet. (Om du vil ha en vegetarisk rett, dropp bacon og bruk olje i stedet.) Tilsett en spiseskje eplecidereddik, en spiseskje brunt sukker, og chiliflak etter smak. Tilsett strimlet grønnkål, slå over et par dl vann eller buljong, og la småputre til grønnkålen er mør. Tilsett en boks hvite bønner (slå av laken de ligger i først), og la det koke sammen 5-10 minutter. Ha tilbake baconet i gryta (om du bruker det), og smak til med salt og pepper. Nydelig med en rømmeklatt, over ris eller andre middagsgryn, eller med godt brød (eller cornbread). 

- Grønnkålpai: Surr en finhakket løk eller purre + litt hvitløk i olivenolje. Bland i en bolle med strimlet grønnkål, en smuldret blokk fetaost, et lite beger cottage cheese, to-tre egg, 1 dl finhakkede urter (jeg bruker persille+dill), salt, pepper, og et par ss brødrasp. Fyll blandingen i paiskall og stek på 180 grader i 40-45 minutter. 

- Grønnkålsalat kan faktisk være veldig godt, og dette med å massere grønnkålen med litt olivenolje eller lignende gjør at den smaker mye mindre bittert, så disse instagrammerne har faktisk et poeng. Syns grønnkålsalat funker best når den inneholder noe søtt (gjerne tørket frukt av noe slag), noe sprøtt (f.eks ristede nøtter), og noe salt (smuldret fetaost eller finrevet pecorino). Enkel dressing av sitronsaft, olivenolje, salt og pepper. 

Anonymkode: 941fd...0d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE spis den rå. Da er den giftig. Ved å varmebehandle den bryter du ned en del av giften, så skal du spise den så varmebehandle den først i alle fall.

Anonymkode: 90c04...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

IKKE spis den rå. Da er den giftig. Ved å varmebehandle den bryter du ned en del av giften, så skal du spise den så varmebehandle den først i alle fall.

???

Anonymkode: b3991...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker grønnkål i suppe. Feks i en suppe med mye innhold som bønner og pølsebiter. 

Anonymkode: 818d7...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det i kikertsalat:

Kikerter skylles og stekes i olje. Paprika i strimler stekes sammen. Grønnkål på slutten, stekes til grønnkålen «faller» sammen. Krydre med paprikakrydder, salt og pepper. Supergodt å ha oppi supper som feks søtpotetsuppe, linsesuppe, tomatsuppe el. 

Anonymkode: 185f7...1da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Leo said:

Kilde? 

DET tror jeg den som hevdet at rå grønnkål er giftig vil få problemer med å finne. 

Dette er hva Bama sier om saken:

Grønnkålen er en supergrønnsak – full av vitaminer, mineraler, kostfiber, helsebringende plantestoffer og er samtidig fattig på kalorier.

Grønnkål er en robust bladgrønnsak i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål. Den kan spises rå, men er like god varmebehandlet. Bladene er mørkegrønne, saftige og ofte svært krusete, men det finnes også grønnkål med glattere blader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...