AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Del Skrevet 10. august 2020 Hvilken medisin bruker dere? Hva er deres erfaringer? Spør fordi jeg skal til legen i morgen og ta opp dette med søvnen. Jeg har slitt med søvnproblemer i mange år. Jeg er overbevist om at jeg har prøvd det meste, og det har psykologer og leger også vært enig i. Om jeg ikke har medisin så sover jeg dårlig uansett hva. Jeg er periodevis alvorlig deprimert, og jeg sover dårlig også i gode perioder. I gode perioder fungerer jeg optimalt, jeg er i fysisk aktivitet, spiser sunt og variert og alt ligger til rette for at jeg skal få sove godt. Men det fungerer ikke slik dessverre. For et par år siden begynte jeg på Quetiapin 25 mg. I dag er jeg oppe i 300 mg. Jeg er også 20-30 kg tyngre. Jeg syns ikke lenger at Quetiapin har effekt. Jeg sliter med innsovning, det kan ta flere timer før jeg sovner. Når jeg først sover, derimot, da sover jeg, og jeg sover altfor lenge. Jeg blir døsig og om jeg er deprimert så ender jeg nesten opp med å sove en hel dag. Jeg er for tiden veldig deprimert. Jeg skal til legen i morgen og snakke om dette. Jeg vil gjerne over på en medisin som hjelper meg med søvnen, men som ikke gir meg vektøkning. Quetiapin har også fungert mot tankekjør, og det gjør den delvis enda. Noen kvelder går det bra andre kvelder ikke. Jeg spør IKKE etter medisinske råd, jeg har en lege jeg kan spørre slikt om. Jeg ønsker å høre andres erfaringer med medikamenter som brukes for søvn. Ønsker ingen anbefalinger av type medisin og dose, ikke noe sånt. Vil bare høre erfaringer. Takk... Anonymkode: 81914...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #2 Del Skrevet 10. august 2020 Desverre så blir man tolerant mot de fleste sovemedisiner. Og avhengig. Du kan spørre legen om det kan være lurt med byttepreparater. Feks medikament 1 i 14 dager neste 14 med medikament 2. For å unngå toleranse. Bare en ide. Å øke og øke i dose blir etterhvert ganske uheldig. 300 mg quetiapin er ganske mye. Hvor skal det ende? Anonymkode: 5ecb7...ac0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #3 Del Skrevet 10. august 2020 Jeg bruker innsovningsmedikament ,men det funker ikke om jeg tar det hver kveld. Tar du det av og tull funker det greit. Jeg hadde aldri gått på medisiner over lengre tid hvis jeg la på meg 30 kg! Det er jo helsefarlig. Anonymkode: 7eec2...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Del Skrevet 10. august 2020 Jeg bruker også Quetiapin. Gått opp 20kg... Bruker ikke din dose, men høy dose i forhold til normalen for innsovningsproblematikk, 100mg. Føler meg miserabel som så feit. Følger tråden din. Har prøvd diverse antidepressiva, og naturlige medikamenter men ingen av dem har fungert. Melatonin er noe av det mest skuffende... Håper du får noen nyttige tips. Trening, sunn mat og venner kan ikke kurere psykisk sykdom selv om det kan gjøre det litt enklere å leve. Anonymkode: fe3c1...fbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Del Skrevet 10. august 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Desverre så blir man tolerant mot de fleste sovemedisiner. Og avhengig. Du kan spørre legen om det kan være lurt med byttepreparater. Feks medikament 1 i 14 dager neste 14 med medikament 2. For å unngå toleranse. Bare en ide. Å øke og øke i dose blir etterhvert ganske uheldig. 300 mg quetiapin er ganske mye. Hvor skal det ende? Anonymkode: 5ecb7...ac0 Jeg vet. Men Quetiapin er jo ikke en sovemedisin, men blir brukt som det. I tillegg fikk jeg den pga tankekjør og kaos på kveldene. Jeg har blitt ganske tolerant ovenfor den når det kommer til å få det "trøtte kicket" på kvelden. Men jeg sover jo på den fortsatt. Nei, hvor skal det ende.... Si det. Jeg vet 300 mg er mye, derfor jeg vil bytte. Takk for svar. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker innsovningsmedikament ,men det funker ikke om jeg tar det hver kveld. Tar du det av og tull funker det greit. Jeg hadde aldri gått på medisiner over lengre tid hvis jeg la på meg 30 kg! Det er jo helsefarlig. Anonymkode: 7eec2...aa6 Hvilket? Imovane? Jeg vet, helt syk vektøkning. Quetiapin er kjent for det, dessverre. Den tukler med hormonene samtidig som den øker apetitten voldsomt, spesielt etter inntak. Spiser som en gris. 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker også Quetiapin. Gått opp 20kg... Bruker ikke din dose, men høy dose i forhold til normalen for innsovningsproblematikk, 100mg. Føler meg miserabel som så feit. Følger tråden din. Har prøvd diverse antidepressiva, og naturlige medikamenter men ingen av dem har fungert. Melatonin er noe av det mest skuffende... Håper du får noen nyttige tips. Trening, sunn mat og venner kan ikke kurere psykisk sykdom selv om det kan gjøre det litt enklere å leve. Anonymkode: fe3c1...fbb Føler med deg. ❤️ Anonymkode: 81914...9f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Del Skrevet 10. august 2020 Jeg bruker Stilnoct som innsovningsmiddel i perioder når søvnproblemene tiltar. Gjerne i lengre perioder med stress, kaos og angst. Bruker Zoloft mot angst (lav dose), og det har forandret livet mitt. Har tydeligvis gått med lavt serotoninnivå i lang tid. Føler meg mer som meg selv. Ikke flat. Mindre PMS-problemer. Bruker nå kun en halv Stilnoct. Det bikker meg over i søvnen. Gir ikke den akutte trøttheten som en hel gir, men tar den ca 45 min før jeg legger meg. Har et nytt og bedre liv. Har også testet ut 1 melatonin pluss en kvart Stilnoct. Sovner på det også, men bruker lengre tid. Har et håp om å klare meg med Melatonin etterhvert. K 41 Anonymkode: ecfcf...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Del Skrevet 10. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker også Quetiapin. Gått opp 20kg... Bruker ikke din dose, men høy dose i forhold til normalen for innsovningsproblematikk, 100mg. Føler meg miserabel som så feit. Følger tråden din. Har prøvd diverse antidepressiva, og naturlige medikamenter men ingen av dem har fungert. Melatonin er noe av det mest skuffende... Håper du får noen nyttige tips. Trening, sunn mat og venner kan ikke kurere psykisk sykdom selv om det kan gjøre det litt enklere å leve. Anonymkode: fe3c1...fbb Har du prøvd melantonin i en høyere dose enn 2-3 mg. Tar du 6-9 mg funker de bedre. De må også taes 2 timer før du legger deg. De de selger nå reseptfritt på 1 mg er bare sukkertøy. Anonymkode: 7eec2...aa6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #8 Del Skrevet 10. august 2020 Står fast på Stilnoct med Zopiclone innimellom for pause. Fungerer greit, men det er viktig med rutine før leggetid samtidig. Og ingen tv/skjerm siste to timene før. Det er enkelt å overkjøre virkningen. Jeg har helt sykt Albert Aaberg tendenser. Mat ødelegger også opptak, så best å ta medisin på tom mage. Kvelden her: (eneste som funker). Medisin en time før jeg bør sovne Rydde over stue/kjøkken i ca 10 min. Lese bok/strikke i 20 min Legge meg i senga en halvtime etter inntak. Sette på lydbok FØR jeg legger meg i senga. Hvis ikke "skal jeg bare" scrolle litt på tlf først. Da sovner jeg alltid. Men pga dårlig impulskontroll og Albert Aabergsyndrom så klarer jeg det kanskje en kveld i uka. Husk også på at innsovningsmediisner ofte tar vekk all selvkontroll, så fram til man har kontroll bør man gjøre det vanskelig å bestille ting på nett, passe på så man ikke sender meldinger til gud og hvermann om alt man mener om dem og gjemme bilnøkler. Jeg sliter litt med Zopiclone. Samboern min syns det er hysterisk morsomt. Stilnoct er ikke like ille. Men gøy med pakker i posten da. Man glemmer nenlig alt man har gjort dagen etter. Anonymkode: 759fa...42e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #9 Del Skrevet 10. august 2020 Anbefaler heller melatonin fra helsekosten istedenfor piller og medisiner. Naturlig og sunt, og man blir ikke «vandt» til det forsi det er kroppens søvnhormon. Ikke svar på hovedspm men innspill:) Anonymkode: 8a47e...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Del Skrevet 10. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anbefaler heller melatonin fra helsekosten istedenfor piller og medisiner. Naturlig og sunt, og man blir ikke «vandt» til det forsi det er kroppens søvnhormon. Ikke svar på hovedspm men innspill:) Anonymkode: 8a47e...49e Ja. Det anbefales også å ikke gjøre ditt og datt, gjøre ditt og datt, spise ditt og datt osv. Men sliter man virkelig med søvn, så fungerer melatonin fra helsekost like godt som en halspastill. Hilsen ei som kan være våken i 3-4 døgn uten medisiner, og som har slåss for å få sove siden fødsel. Anonymkode: 759fa...42e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 10. august 2020 #11 Del Skrevet 10. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler heller melatonin fra helsekosten istedenfor piller og medisiner. Naturlig og sunt, og man blir ikke «vandt» til det forsi det er kroppens søvnhormon. Ikke svar på hovedspm men innspill:) Anonymkode: 8a47e...49e Ja hvis det funket for alle så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Del Skrevet 10. august 2020 Stå opp hver morgen, uansett hvor trøtt du er. Ikke sov på dagtid. Da før du sove til slutt. Anonymkode: 4a154...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Del Skrevet 10. august 2020 Følger. Anonymkode: 25869...cbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jodaneida Skrevet 10. august 2020 #14 Del Skrevet 10. august 2020 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stå opp hver morgen, uansett hvor trøtt du er. Ikke sov på dagtid. Da før du sove til slutt. Anonymkode: 4a154...95e Hvor lenge syns du man skal gå uten søvn før man gir opp? Det er ikke sånn at alle sovner til slutt den natta. Det kan gå flere dager. Jeg vil tro at TS har prøvd alle velmenende råd utifra hva h*n skriver, når h*n har orket å gå på quentapin så lenge, når det finnes andre, bedre medisiner uten en så sinnsyk bivirkningsliste. Endret 10. august 2020 av Jodaneida 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Candiru Skrevet 10. august 2020 #15 Del Skrevet 10. august 2020 (endret) Jeg har hatt søvnproblemer siden jeg var barn. Trikset med å stå opp tidlig og ikke sove på dagen har aldri funket for meg. Jeg blir drittrøtt, men sovner ikke uansett. Jeg har testet så sykt mye forskjellig av medisiner. Forskjellige typer gammeldagse antidepressiva, ulike antipsykotika, innsovningstabletter, allergimedisiner, beroligende osv. felles for dem er at de funker en liten stund, og så er det over. Det beste jeg har brukt, som hadde best effekt hos meg er stilnoct, quetiapin og melatonin. I desperasjon har jeg også i perioder brukt cannabis, som også funker bra, men er som kjent ulovlig. I dag bruker jeg melatonin og quetiapin. Er inne i en god soveperiode nå, faktisk aldri vært så bra noensinne, men jeg tror det skyldes mangel på en haug vitaminer fordi jeg har hatt så dårlig matlyst og slitt med å spise ordentlig. Endret 10. august 2020 av Candiru 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #16 Del Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Stå opp hver morgen, uansett hvor trøtt du er. Ikke sov på dagtid. Da før du sove til slutt. Anonymkode: 4a154...95e Du har ikke hatt særlig med søvnproblemer skjønner jeg. Anonymkode: af2a6...57c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 12. august 2020 #17 Del Skrevet 12. august 2020 På 10.8.2020 den 22.01, AnonymBruker skrev: Anbefaler heller melatonin fra helsekosten istedenfor piller og medisiner. Naturlig og sunt, og man blir ikke «vandt» til det forsi det er kroppens søvnhormon. Ikke svar på hovedspm men innspill:) Anonymkode: 8a47e...49e På 10.8.2020 den 22.06, AnonymBruker skrev: Stå opp hver morgen, uansett hvor trøtt du er. Ikke sov på dagtid. Da før du sove til slutt. Anonymkode: 4a154...95e Enkle løsninger fungerer ikke for folk som sliter alvorlig med søvn. Hadde det fungert så hadde man nettopp ikke slitt alvorlig med søvn... Enkle løsninger kan fungere for de som bruker en halvtime på å sovne, som ikke har spesielt mye baggasje og derfor ikke tankekjør og til de som sover hele natten igjennom. Jeg sovner aldri av meg selv, har sinnsyke mareritt der jeg dør, blir jaget i mørket eller hengt ut i offentligheten av forskjellige årsaker mange ganger om natten og hvor jeg våkner av disse gjennomsvett og redd helt inn til beinet. Jeg kan hulke av gråt, svette som en gris og være helt satt ut når jeg våkner. Jeg har vært i marerittet med hvert fiber i kroppen, marerittet har føltes så virkelig. Jeg har faktisk dødd, blitt jaget i evigheter eller lignende og må bruke masse energi på å roe meg ned. Så please, det er kanskje godt ment, men... det er veldig provoserende at dere skriver slike ting i tråder som er såpass alvorlige. For oss med søvnproblemer er livet rimelig hardt fra før, å nesten få beskjed om å bare skjerpe oss hjelper ikke. Det er jo "bare" å ... . Vel, det funker ikke sånn. Man blir desperat etter hvile fra sitt eget hode og få litt søvn. Hadde det "bare" vært å ta enkle grep så hadde alle gjort det, jeg lover! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #18 Del Skrevet 12. august 2020 Vi har prøvd det aller meste. Olanzapine og quetiapine gav også vektøkning. 20 kg på 6 mnd. De sitter enda. En enorm ulvunger. Jeg står nå fast på Stilnoct/zopiklone 20 mg. Uten det blir jeg ikke trøtt, jeg må tvinges i søvn. Anonymkode: 1a21c...edb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #19 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg har prøvd det aller meste som finnes. Apodorm i kombinasjon med vival er det som har hatt best effekt for meg. Bruker også imovane innimellom. Anonymkode: 96910...c94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #20 Del Skrevet 12. august 2020 På 10.8.2020 den 16.48, AnonymBruker skrev: Hvilken medisin bruker dere? Hva er deres erfaringer? Spør fordi jeg skal til legen i morgen og ta opp dette med søvnen. Jeg har slitt med søvnproblemer i mange år. Jeg er overbevist om at jeg har prøvd det meste, og det har psykologer og leger også vært enig i. Om jeg ikke har medisin så sover jeg dårlig uansett hva. Jeg er periodevis alvorlig deprimert, og jeg sover dårlig også i gode perioder. I gode perioder fungerer jeg optimalt, jeg er i fysisk aktivitet, spiser sunt og variert og alt ligger til rette for at jeg skal få sove godt. Men det fungerer ikke slik dessverre. For et par år siden begynte jeg på Quetiapin 25 mg. I dag er jeg oppe i 300 mg. Jeg er også 20-30 kg tyngre. Jeg syns ikke lenger at Quetiapin har effekt. Jeg sliter med innsovning, det kan ta flere timer før jeg sovner. Når jeg først sover, derimot, da sover jeg, og jeg sover altfor lenge. Jeg blir døsig og om jeg er deprimert så ender jeg nesten opp med å sove en hel dag. Jeg er for tiden veldig deprimert. Jeg skal til legen i morgen og snakke om dette. Jeg vil gjerne over på en medisin som hjelper meg med søvnen, men som ikke gir meg vektøkning. Quetiapin har også fungert mot tankekjør, og det gjør den delvis enda. Noen kvelder går det bra andre kvelder ikke. Jeg spør IKKE etter medisinske råd, jeg har en lege jeg kan spørre slikt om. Jeg ønsker å høre andres erfaringer med medikamenter som brukes for søvn. Ønsker ingen anbefalinger av type medisin og dose, ikke noe sånt. Vil bare høre erfaringer. Takk... Anonymkode: 81914...9f4 Quetiapin er et antipsykotikum som fungerer ved å blokkere dopamin-reseptorer! Dette er ikke "ekte" eller god søvn, og det er galskap at leger får lov til å skrive ut dette som godteri egentlig.... Selskapet som lager dem har måttet betale milliarder i erstatning nettopp fordi de har pushet dette som off-label sovemedisin, og det har mange alvorlige bivirkninger! https://nationalpost.com/health/seroquel-for-insomnia Sitat Seroquel and its generics aren’t approved as sleeping pills. Quetiapine, the active ingredient, has been officially approved in Canada for schizophrenia, bipolar disorder and major depression only. Yet drug safety experts are growing increasingly alarmed by the drug’s use as a doctor-prescribed nightcap for insomnia, with a 10-fold increase in quetiapine prescriptions for sleep problems in Canada between 2005 and 2012 alone. Jeg har prøvd disse skrekkelige greiene selv og blir helt slått ut i 10-15 timer og føler meg mer død innvendig enn "søvnig", noe som er ganske forståelig om man skjønner hvordan de fungerer. De beste medisinene er de som er vanskelige å få tak i og er b og a-preparater, men man skal virkelig være obs på mulig fysisk avhengighet etc. her. Z-hypnotika er et greit kompromiss og har såpass kort halveringstid at man unngår det meste av fysisk avhengighet. For f.eks. Zolpidem (Stilnoct) er det snakk om kun 2-3 timer. Det finnes alltids "bedre" men med en pris, og de er ekstremt vanskelig å få utskrevet. Stilnoct og denslags er også de med størst hypnotisk/søvndyssende effekt, og minst på angst og denslags. Jeg vet hvor ille søvnproblemer kan være, og vil egentlig anbefale å prøve å få Stilnoct først om du virkelig sliter, men bruk enhver anledning du kan til å prøve å ta tak i årsaken til problemene i stedet og hold døgnrytme etc. Hvis du først skal ta noe som er "off label", altså egentlig ment for andre ting, er nok gamle antidepressiva det beste. Remeron, Tolvon etc. Et annet alternativ som gjør deg søvnig uten å gjøre deg helt død er noen antihistaminer, som Vallergan og Atarax, men disse fungerer ikke for meg siden de ikke gjør meg trøtt nok og varer for lenge. Jeg ser noen nevner Apodorm/Valium og slikt og ja, de fungerer til en viss grad, men seriøst; pass deg for disse OM du skulle være så heldig å få dem utskrevet. Du blir garantert avhengig selv om du ikke merker det og det er skrekkelig å slutte. 1. Z-hypnotika (zolpidem, zopiklon) 2. Noen antihistaminer, gamle antidepressiva med antihistaminerg effekt. Man kan få vektøkning av mange av disse. 3. Apodorm og denslags (disse funker men du blir garantert avhengig over tid, og det er veldig restriktivt med god grunn) Viktigst av alt er å jobbe med årsakene og prøve å ha god søvnhygiene etc., men det er ikke alltid det er nok dessverre.... Anonymkode: 15ec8...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå