Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det slår aldri feil. Som alle andre år har SFO/bhg stengt pga planleggingsdager, og tradisjonen tro tikker det inn fravær, én eller flere av disse tre dagene. Merkelig hvordan småbarnsmødre blir akutt syke eller får syke barn akkurat ila disse dagene, år etter år?  Det er så åpenbart strategisk at det er latterlig 😂

Men å planlegge dette inn med feriedager/avsp/jobbe inn/bytte vakt med kollega/få barnepass, dèt går altså ikke an. Hvert. Jævla. År.

Og som leder kan man ikke si noe som helst. Selv om alle ser og vet at systemet utnyttes maks. 

Ukas utblåsning 😤

Anonymkode: 2e0fb...86c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvor er barnas fedre? De har sikkert en mer viktig jobb de. 

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgiver kan bestride egenmelding/sykemelding. Sjekk sykefraværet de siste årene opp mot barnehage-/skoleruta. Er det sammenfallende hver gang vil jeg tro dette gir grunnlag for å bestride egenmelding/sykemelding og gå i dialog med den ansatte det gjelder og ev. gi advarsel. Ikke greit å utnytte systemet på denne måten!!!!

Anonymkode: 916ad...642

• Liker 9
Skrevet

Har du mulighet til å bestride egenmeldingen, så det kreves legeerklæring?

Anonymkode: 27f3f...c3e

Skrevet

Aldri vært borti slikt på noen arbeidsplass. Jeg har for det meste vært den eneste med barn og vi deler selvfølgelig mellom oss, jeg og bf. Og jeg gir bestandig varsel god tid i forveien. Enten med feriedag eller fri uten lønn. 

Er du sikker på at det ikke er arbeidsmiljøet sin skyld at dette skjer år etter år? Du høres ikke spesielt hyggelig ut til leder å være... 

Anonymkode: e2b92...65d

• Liker 5
Skrevet

Jeg har heller ikke vært borti dette på de arbeidsplassene jeg har jobbet. Vi med barn har alltid planlagt disse dagene, enten med ferie/avspasering/vaktbytte osv. 

Anonymkode: b8c8d...90d

Skrevet

At det er min feil som leder som fører til at folk misbruker fraværsdager ifm planleggingsdager? Virkelig? 😅

I stedet for å trekke "ræva leder"-kortet kan det tenkes at vi som ledere ser mer enn personalet ser, hva fravær angår. Og at det faktisk finnes dårlige epler i enhver arbeidsstokk?

Ref. kommentarer over, skal det mye til for å bestride en em. Stillingsvernet og jussen rundt arb.takere er rimelig sterk. 

• Liker 1
Skrevet

Vil påstå at du er ganske "ræva leder" når du går på kg for å klage på dine ansatte, ja. 

Anonymkode: 18be4...981

• Liker 4
Skrevet

Dette er også helt ukjent for meg. Selv om det er vanskelig å bestride den enkelte egenmelding, må vel dette kunne tas opp på et møte el? Feks minne om hva egenmelding skal brukes til og hva det ikke kan brukes til, event også si at du har mistanke om at det brukes feil ifbm planleggingsdager? Kanskje det hjelper litt?

Anonymkode: 2daef...fb6

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil påstå at du er ganske "ræva leder" når du går på kg for å klage på dine ansatte, ja. 

Anonymkode: 18be4...981

På lik linje som at de som klager over unger er automatisk ei "ræva mor"? Eller klager på [putt inn det som passer]. Nydelig 👌🏻

• Liker 1
Skrevet

Kan det kanskje hende at de ansatte ikke liker deg siden du har en slik holdning til dem, og særlig de med barn? 

Anonymkode: 81c43...4de

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

At det er min feil som leder som fører til at folk misbruker fraværsdager ifm planleggingsdager? Virkelig? 😅

I stedet for å trekke "ræva leder"-kortet kan det tenkes at vi som ledere ser mer enn personalet ser, hva fravær angår. Og at det faktisk finnes dårlige epler i enhver arbeidsstokk?

Ref. kommentarer over, skal det mye til for å bestride en em. Stillingsvernet og jussen rundt arb.takere er rimelig sterk. 

Har du tatt opp dette med de som er aktuelle kandidater da? 

Anonymkode: a6e91...2d1

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det slår aldri feil. Som alle andre år har SFO/bhg stengt pga planleggingsdager, og tradisjonen tro tikker det inn fravær, én eller flere av disse tre dagene. Merkelig hvordan småbarnsmødre blir akutt syke eller får syke barn akkurat ila disse dagene, år etter år?  Det er så åpenbart strategisk at det er latterlig 😂

Men å planlegge dette inn med feriedager/avsp/jobbe inn/bytte vakt med kollega/få barnepass, dèt går altså ikke an. Hvert. Jævla. År.

Og som leder kan man ikke si noe som helst. Selv om alle ser og vet at systemet utnyttes maks. 

Ukas utblåsning 😤

Jeg er også leder, og har ikke opplevd at dette har vært en utfordring der hvor jeg jobber. Men det som slår meg er hvorfor du ikke tar dette opp med de ansatte det gjelder ? Dersom barnehage/skole er stengt så må jo foreldrene ha planlagt pass av barna disse dagene, så hvorfor kan ikke barnepasseren passe barnet selv om barnet er sykt? Som oftest er det jo en av foreldrene som må ta en fridag ved planleggingsdager i barnehage/skole, så at barnet er sykt burde da ikke medføre fravær hos den andre forelderen i tillegg. Dersom barnet skulle passes av andre foreldre som også er hjemme pga. planleggingsdagen så forstår jeg jo at barnepasset utgår ved sykdom, men dette er jo helt betimelig å stille spørsmål ved som leder, og da særlig dersom du ser et mønster ved fraværet. 

At egen sykdom ofte sammenfaller med planleggingsdager er også noe du bør ha en samtale med arbeidstaker angående. Dersom du ser et mønster i fraværet hos enkelte ansatte så er det heller ikke noe i veien for å sjekke opp når det er planleggingsdager i forkant, og forhøre deg med den ansatte om hvem som skal passe «lille Ole» disse dagene (det er et helt relevant spørsmål å forhøre seg med den ansatte om h*n har behov for ferie den dagen) 

Dialog er den beste måten å få bukt med slike ting på.

Anonymkode: 80146...e51

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også helt ukjent for meg. Selv om det er vanskelig å bestride den enkelte egenmelding, må vel dette kunne tas opp på et møte el? Feks minne om hva egenmelding skal brukes til og hva det ikke kan brukes til, event også si at du har mistanke om at det brukes feil ifbm planleggingsdager? Kanskje det hjelper litt?

Anonymkode: 2daef...fb6

Det skal sies at syke.barndager skal faktisk brukes for planleggingsdager også. Man kan benytte dem når den som normalt passer barnet er forhindret. Men det bør jo signaliseres at disse dagene må fordeles mellom foreldrene, og at det helst avklares på forhånd om mulig, slik at leder kan planlegge ut fra hvem som er på jobb. 

Skrevet

På min arbeidsplass får vi velferdspermisjon for fire planleggingsdager hvert år. Så du høres rimelig smålig ut

Anonymkode: 94e8f...f41

• Liker 1
Skrevet

Sjekk når planleggingsdagene er før turnusen settes opp. Så passer du på at bare de uten små barn har jobb de dagene.

Anonymkode: 780e1...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...