Gå til innhold

Når jeg selv mener jeg er perfekt

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men TS. Hvordan vet du at disse fikk jobben foran deg? Disse kan være vikarer, de kan være den eneste som takket ja en annen gang etc. Eller så fremsto de mer kompetente på intervju. 

En annen ting du må innse, er at det virker som du søker på serviceyrker. Da er det å være serviceinnstilt enda viktigere enn kunnskap. Rett og slett fordi man mister mer kunder på å være uhøflig enn på å være usikker/møtte spørre kollegaer

Anonymkode: 9e902...653

Jeg har vært nesten for serviceinnstilt. Brukte ekstra tid på lage spesialprodukter til folk som trengte «spesial» behov men dette ble fot dyrt for arbeidsgiver da jeg ga kvalitet. Fikk skryt for det men måtte slutte for som vanlig skal slike steder servere billig drittmat for mye penger. Kvantitetssamfunn!!!

Anonymkode: 018b9...a62

Skrevet

Sosiale antenner og selvinnsikt er også en egenskap man ser etter når man ansetter...

Anonymkode: a0233...a84

• Liker 9
Skrevet

Jeg trodde først at du ikke var Ts, for du svarte ikke på spørsmålet mitt. Men jeg ser at du er Ts.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor får man tilbud om jobber man sier man IKKE er kvalifisert for da?

Kanskje vedkommende viser stort engasjement på å ville lære, og viser seg pliktoppfyllende, og vil gjøre en god innsats? Viser et godt uttrykk.

Når man sier at man ikke har jobbet med det før eller ikke engang prøve å imponere? Likevel så kan man få stillingen hvorfor detv

Kanskje vedkommende viser stort engasjement på å ville lære, og viser seg pliktoppfyllende, og vil gjøre en god innsats? Viser et godt uttrykk.

Personlighet har mye å si.

• Liker 2
Skrevet

Det er mange ting som skal tas med i vurderingen når man ansetter. Jeg har ansatt en del folk opp i gjennom selv. 
Når man blir kalt inn til intervju er man ofte pr. def «kvalifisert» ut fra utdannelse og tidligere erfaring som fremkommer på CV. 
Intervjuet avdekker helt kritiske ting som hva man konkret har av erfaring, hvilke resultater man har oppnådd, Hva man har lært underveis, i hvilken grad man kompletterer og passer inn i eksisterende team m.m. Og sist men ikke minst; Personlighet, selvinnsikt og evne til å reflektere over egen adferd på godt og vondt. 

Mitt råd;

Hvis det du gjør ikke virker (dvs ikke skaffer deg jobben), så gjør noe annet (juster din adferd i intervjusituasjonen).

Som Einstein sa: “Galskap er å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat”.

Lykke til med jobbjakten 

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg det? Er det dårlig å forklare til en person, når en ansatt som SKAL VITE DET!!!!!! går rundt som noe annet forvirret noe? Kanskje jeg også skal fremstå som en som ikke vet noe om jobben så får jeg den sikkert

Basert på måten du skriver på her hadde jeg ikke ansatt deg. Kan hende du kan faget det er snakk om, men personlighetsmessig hadde jeg (gitt at de samme holdningene kommer frem i jobb/intervju) skygget banen. Mange ønsker ansatte som er mer samarbeidsvillige, kan jobbe i grupper og forstå hvordan de påvirker andre. 

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Til en jobb eller noe , hvordan akseptere at man likevel ikke blir ansatt men føler at man kan mye mer og er flinkere enn de som får jobben? Jeg VET jeg kan mer for har vært på arbeidsplasser jeg har søkt og de som er der har jo ikke peiling! Spør ofte kollegaene sine og gir feil svar. 
Mye lignende slik. Føler ressursene mine blir sløst med. Jeg må gå ledig mens andre ubrukelige får være i jobb

Selvtillit er bra, og kanskje er du dyktigere enn alle der. Men så er det det med trynefaktor og å kjenne noen som kjenner noen...  litt tilfeldigheter, flaks. Personlig smak hos den som intervjuer. 

Skrevet

De fleste som tror de er perfekte har en holdning som folk flest misliker, og basert på det du skriver er du en av de. Prøv å jekk deg ned noen hakk så kanskje du får jobb. Og for all del ikke gjør narr av de allerede ansatte, da får du i alle fall ikke jobb der. Ingen orker en ansatt med en slik personlighet fordi de fleste vil ha ansatte som ikke skaper/ liker/ inviterer til konflikter. 

Anonymkode: cfc2e...5f2

• Liker 3
Skrevet

De fleste som tror de er perfekte har en holdning som folk flest misliker, og basert på det du skriver er du en av de. Prøv å jekk deg ned noen hakk så kanskje du får jobb. Og for all del ikke gjør narr av de allerede ansatte, da får du i alle fall ikke jobb der. Ingen orker en ansatt med en slik personlighet fordi de fleste vil ha ansatte som ikke skaper/ liker/ inviterer til konflikter. 

Anonymkode: cfc2e...5f2

Eh, folk mobber, baksnakker og er føler seg bedre enn andre hele tiden og er likevel godt likt. Men noen av oss kan rett og slett ingenting...

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke. Jeg har begynt å forklart til kunder ting foran trynet på de ansatte fordi de ikke skjønte helt, svarte feil eller måtte spørre kollegaen. Hvordan forklarer du da at disse er så perfekte? Eller kanskje det er dette som er det nye perfekt? En som ikke vet noen ting?

Slik verdensmester- oppførsel er irriterende, og der har du nok svaret på at du ikke fikk jobben.Hva med å innta en mer ydmyk holdning?

Skrevet
4 minutter siden, Villja skrev:

Slik verdensmester- oppførsel er irriterende, og der har du nok svaret på at du ikke fikk jobben.Hva med å innta en mer ydmyk holdning?

Når skal folk bestemme seg???? Fikk hele barndommen høre at jeg måtte bli mer tøff!! Var så sjenert, «du er slik sjenert du ja» og «så stille du er» men nå er jeg altså plutselig for mye

Skrevet

TS- bare ut fra det du skriver her så vet jeg at jeg aldri ville ansette deg. Hvis det er slik at du har lyst på en jobb bør du ta imot tips om hva du kan endre, fremfor å skylde på faktorer utenfor deg selv hele tiden. Jeg er sikker på at du er flink til mye, og derfor kan gjøre en god jobb mange steder.

Anonymkode: e005d...986

• Liker 4
Skrevet

Til en jobb eller noe , hvordan akseptere at man likevel ikke blir ansatt men føler at man kan mye mer og er flinkere enn de som får jobben? Jeg VET jeg kan mer for har vært på arbeidsplasser jeg har søkt og de som er der har jo ikke peiling! Spør ofte kollegaene sine og gir feil svar. 
Mye lignende slik. Føler ressursene mine blir sløst med. Jeg må gå ledig mens andre ubrukelige får være i jobb

De forstår noe du ikke forstår..........................

Anonymkode: 46d50...2aa

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De forstår noe du ikke forstår..........................

Anonymkode: 46d50...2aa

De har altså ikke tro på seg selv og dermed fremstår veldig ydmyke og underndanige? Fikk alltid høre at man måtte virke selvsikker jeg men jeg virket da faen meg aldri selvsikker nok!

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Du framstår jo helt ufyselig, kan jo være en årsak til at du er arbeidsledig, tenker jeg.

Skrevet
Akkurat nå, Lama_Drama skrev:

Du framstår jo helt ufyselig, kan jo være en årsak til at du er arbeidsledig, tenker jeg.

Ja i Norge er det ufyselig å ha tro på seg

Gjest Lama_Drama
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja i Norge er det ufyselig å ha tro på seg

Nei, det er det ikke, men du framstår ufyselig. 

Vil du ha jobb er det nok lurt å framstå mer hyggelig og ydmyk.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De har altså ikke tro på seg selv og dermed fremstår veldig ydmyke og underndanige? Fikk alltid høre at man måtte virke selvsikker jeg men jeg virket da faen meg aldri selvsikker nok!

Hvis du fremstår like selvgod, aggressiv pg usympatisk «live» som du gjør her så tror jeg ikke at du gjør et godt inntrykk.. 

Håper dette er oppspart irritasjon som du kun blåser ut her, men sånt kan godt skinne gjennom i en intervjusituasjon..

Anonymkode: 69994...1b6

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når skal folk bestemme seg???? Fikk hele barndommen høre at jeg måtte bli mer tøff!! Var så sjenert, «du er slik sjenert du ja» og «så stille du er» men nå er jeg altså plutselig for mye

Man kan være utadvent og ydmyk på samme tid. 

Skrevet

Nei det er veldig greit å ikke ha jobb egentlig. Slippe å slite seg ut eller være fanget på et sted i flere timer. Men det irrterende er at da kommer ikke pengene heller. Synes det er irrterende at jeg må sløse bort masse energi og god helse på å ikke få gjort så mye. Men er ikke engang glup nok til å finne på noe å tjene penger på.. 

En ting du mangler er ydmykhet for å si det sånn! Ut i fra ditt innlegg her og dine svar fremstår du som en verdensmester, som føler deg overlegen de aller fleste. Tviler på at du klarer å skjule det i et jobbintervju så... der har du vel svaret. Og egentlig er det ikke noe vits i å skrive det til deg heller for du kommer ikke til å ta det til deg...

Anonymkode: 2a3fd...cdb

• Liker 4
Skrevet

Personlighet er utover absolutt grunnleggende nødvendige kunnskaper og krav det desidert viktigste når man ansetter folk. Det meste kan læres, men en personlighet endres ikke. 

Jeg har dessverre en sønn som har mistet jobb etter jobb akkurat fordi han er bedreviter. Han får gjerne jobben, men fungerer ikke sosialt på grunn av at han kan og vet bedre enn andre, til og med sjefen. 

Han har en diagnose bak dette, som påvirker at han ikke selv ser hvor vanskelig han er å jobbe med på grunn av dette. 

At han kan og vet alt liksom er til og med vanskelig å forholde seg til for oss i familien, så klart det er enda vanskeligere for folk som ikke forstår hvorfor og elsker ham. 

Min sjef gikk også på en smell og ansatte en slik person. Veldig dyktig i jobben, men fungerte ikke sosialt, og ble ubehagelig for hele miljøet. Han måtte slutte, selv om dyktig, for hele arbeidsplassen led under at han kunne og visste bedre enn andre, og var kjapp med å påpeke det. Til og med sosiale stunder, hvor man helst ikke skal diskutere jobb, ble til pinlige stunder hvor han belærte oss andre. Veldig lite kjekt! 

Så personlighet er SVÆRT viktig når man ansetter, og mennesker som min sønn og som du virker som trenger å finne arbeid der det fungerer å være slik. Min sønn har funnet sin plass et sted der det er helt essensielt å være perfekt pirkete. Hvor det å følge strenge regler er viktigere enn å være sosial og rund i karantene for å fungere i miljøet. 

Anonymkode: 967f4...208

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...