AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #1 Skrevet 10. august 2020 Altså, som overskriften sier. Er det meningen munnbind kun skal skjerme de rundt deg fra DEG, og munnbindet du bruker skjermer dem. Ikke deg fra andre ubeskyttede rundt deg? Altså, virus kan komme inn, men ikke ut? Varetekst på pakke med munnbind (begge typene de har) hos landets største nettapotek sier: "Munnbind, tre-lags, holder tilbake mikroorganismer fra bruker" Kjenner jeg ble litt skuffet. Så hvis dette med munnbind skal funke, så må ALLE bruke det? Det er ingen vits at 2 av 10 bruker det, hvis smittesprederen er en av de 8 uten munnbind, så kan jeg altså smittes like lett som om jeg gikk uten munnbind siden munnbindet ikke skjermer den veien? (høres rart ut at det kun funker ene veien?) Anonymkode: 0c3ad...03a
Gjest Tamsi Skrevet 10. august 2020 #2 Skrevet 10. august 2020 Man smittes ikke like lett med som uten, da kunne for eksempel de som tar testene like godt ha droppet hele munnbindet.
Den Sagnomsuste Skrevet 10. august 2020 #3 Skrevet 10. august 2020 Det er kun kvalitetssikret den ene veien hvilket betyr at produsenten kun kan gå god for beskyttelsen fra brukeren. Det fungerer trolig til en viss grad også motsatt vei, men av juridiske årsaker må produsenten presisere dette. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #4 Skrevet 10. august 2020 Neida det er ikke et enveis-filter. Men det er ikke 100% trygt, da må det andre munn-masker til. Og har du tatt på det, skal det byttes. Anonymkode: a801b...637 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #5 Skrevet 10. august 2020 Men da kunne man jo bare brukt det «bak-fram» om det skulle ha noe å si? Anonymkode: a801b...637
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #6 Skrevet 10. august 2020 Det gir noe beskyttelse til deg selv også hvis det brukes riktig, men det beskytter deg mest ved at det blir mindre smitte rundt deg når de fleste du møter også har på. Anonymkode: 9fced...5b2 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #7 Skrevet 10. august 2020 Munnbind beskytter mot dråpesmitte, og covid er fortsatt regnet som dråpesmitte. Anonymkode: be974...0b7 5
stan Skrevet 10. august 2020 #8 Skrevet 10. august 2020 Det virker som du har skjønt det. Disse som er vanlig i helsevesenet, er først og fremst for å hindre brukeren å spre smitte. De har også en viss effekt på å hindre brukeren å bli smittet. Du trenger N95 masker eller bedre for å beskytte deg selv. Disse må i tillegg brukes riktig. Hensikten med alminnelig bruk av masker er at det skal bli mindre smitte i luften der mange ferdes. Maske alene hjelper lite, men må sees i sammenheng med andre tiltak som hygiene med flere. 4
prt90 Skrevet 10. august 2020 #9 Skrevet 10. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, som overskriften sier. Er det meningen munnbind kun skal skjerme de rundt deg fra DEG, og munnbindet du bruker skjermer dem. Ikke deg fra andre ubeskyttede rundt deg? Altså, virus kan komme inn, men ikke ut? Anonymkode: 0c3ad...03a Det er hovedfunksjonen ja, slik at folk som ikke vet at de er smittet ikke skal spre det videre. For at det skal funke veldig godt andre veien burde du nok bruke en bedre maske + visir. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #10 Skrevet 10. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Altså, som overskriften sier. Er det meningen munnbind kun skal skjerme de rundt deg fra DEG, og munnbindet du bruker skjermer dem. Ikke deg fra andre ubeskyttede rundt deg? Altså, virus kan komme inn, men ikke ut? Varetekst på pakke med munnbind (begge typene de har) hos landets største nettapotek sier: "Munnbind, tre-lags, holder tilbake mikroorganismer fra bruker" Kjenner jeg ble litt skuffet. Så hvis dette med munnbind skal funke, så må ALLE bruke det? Det er ingen vits at 2 av 10 bruker det, hvis smittesprederen er en av de 8 uten munnbind, så kan jeg altså smittes like lett som om jeg gikk uten munnbind siden munnbindet ikke skjermer den veien? (høres rart ut at det kun funker ene veien?) Anonymkode: 0c3ad...03a Det stemmer at det først og fremst hindrer deg i å smitte andre, men en viss beskyttelse gir det jo andre veien også. Men det betyr ikke at det er bortkasta om ikke alle bruker det. Litt at poenget er jo at korona tydeligvis kan spres av personer uten symptomer (eller før symptomer bryter ut), og selv om bare en liten andel av disse bruker munnbind så hindrer det jo fremdeles smitte fra de som faktisk bruker det. Jeg syns personlig det hadde vært like ille å være en uvitende smittespreder som å bli syk, og bruker gjerne munnbind i de situasjonene det anbefales. Anonymkode: d2b3e...719
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #12 Skrevet 10. august 2020 Ja, det er sånn munnbind fungerer. Det brukes for å skjerme andre rundt deg. I Japan f.eks., der de ofte bruker munnbind ellers, er det for å beskytte andre når en selv er syk. Men det vil også beskytte brukeren av munnbindet litt, men graden varierer såpass at det er vanskelig å sette et bestemt tall på grad av beskyttelse. Det kommer an på mengde virus, hvor nærme andre mennesker er, fuktighet, o.l. Derfor, bruk munnbind for å beskytte andre, siden man kan være smittet uten å vite det. Og husk det at noe rundt munnen og nesa beskytter deg bedre enn ingenting, uansett - så lenge man fortsetter å holde avstand, aldri justerer munnbindet etter det er tatt på, og vasker seg på hendene ofte. Anonymkode: ab1cd...fe7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #13 Skrevet 10. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså, som overskriften sier. Er det meningen munnbind kun skal skjerme de rundt deg fra DEG, og munnbindet du bruker skjermer dem. Ikke deg fra andre ubeskyttede rundt deg? Altså, virus kan komme inn, men ikke ut? Varetekst på pakke med munnbind (begge typene de har) hos landets største nettapotek sier: "Munnbind, tre-lags, holder tilbake mikroorganismer fra bruker" Kjenner jeg ble litt skuffet. Så hvis dette med munnbind skal funke, så må ALLE bruke det? Det er ingen vits at 2 av 10 bruker det, hvis smittesprederen er en av de 8 uten munnbind, så kan jeg altså smittes like lett som om jeg gikk uten munnbind siden munnbindet ikke skjermer den veien? (høres rart ut at det kun funker ene veien?) Anonymkode: 0c3ad...03a Skuffet kan du først bli hvis alle rundt deg hoster ut i fri luft uten å snu seg og nyse i albuen, folk ikke vasker/spriter hender, ikke holder seg hjemme når de er syke osv. Munnbind er et hjelpemiddel for å nå målet om å hindre smittespredning. Men hovedmiddelet er deg og alle andre sin hygieneoppførsel. Jeg blir skuffet hvis folk er så uvitende at de tror at engangshansker og munnbind er det som skal til for å hindre smitte, og så snart man bruker dette, er det fritt frem for å leve normalt. Anonymkode: 424df...eb8 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2020 #14 Skrevet 10. august 2020 Tror egentlig ikke du behøver å være så mye mer skuffet enn helsepersonell som bruker samme type munnbind hver dag, med mye større risiko for smitte. Anonymkode: fcfb9...e5b 2
Iceman Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 Munnbind beskytter brukeren og til en viss grad men for beskyttelse mot folk som ikke bruker noe munnbind bør man ha åndedrettsvern og vernebriller/visir. 1
Hansehan Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 På 10.8.2020 den 15.20, AnonymBruker skrev: Altså, som overskriften sier. Er det meningen munnbind kun skal skjerme de rundt deg fra DEG, og munnbindet du bruker skjermer dem. Ikke deg fra andre ubeskyttede rundt deg? Altså, virus kan komme inn, men ikke ut? Varetekst på pakke med munnbind (begge typene de har) hos landets største nettapotek sier: "Munnbind, tre-lags, holder tilbake mikroorganismer fra bruker" Kjenner jeg ble litt skuffet. Så hvis dette med munnbind skal funke, så må ALLE bruke det? Det er ingen vits at 2 av 10 bruker det, hvis smittesprederen er en av de 8 uten munnbind, så kan jeg altså smittes like lett som om jeg gikk uten munnbind siden munnbindet ikke skjermer den veien? (høres rart ut at det kun funker ene veien?) Anonymkode: 0c3ad...03a Veldig enkelt forklart. 5
Iceman Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 24 minutter siden, Hansehan skrev: Veldig enkelt forklart. Nettopp derfor bør det komme påbud om bruk av munnbind. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Skrevet 14. august 2020 Munnbind gir litt økt risiko for at du selv blir smittet, men reduserer risikoen for at du smitter andre. Det er altså noe du bruker av hensyn til andre. Du blir selv beskyttet av at de rundt deg bruker munnbind. Anonymkode: 15514...86b
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #19 Skrevet 15. august 2020 På 14.8.2020 den 3.44, Iceman skrev: Nettopp derfor bør det komme påbud om bruk av munnbind. Så du noen dråper på det øverste bildet som kom flygende tilsvarende avstanden til den motstående personen på det nederste bildet? Nei? Vel, da er det faktisk slik, at med eller uten munnbind, så utgjør AVSTAND det beste smittevernet. Jeg blir så irritert over alle som går rundt med hansker og munnbind, samtidig som de ikke overholder den ene enkle regel: hold 1 meters avstand. Dette gjelder særlig eldre mennesker. Det er akkurat som om de er lullet inn i en forståelse av at det er de eldre som skal beskyttes. De tror tydeligvis at de er med på å beskytte seg selv ved bruk av hansker og munnbind. Men opptatt av å beskytte andre er de ikke. Så der står jeg da ved kassen, og lager kø, fordi Fru 75 år med munnbind og hansker må stå og pakke ned sine 4 poser med varer rett ved betalingsterminalen. Anonymkode: 424df...eb8 1
Konungr Skrevet 23. august 2020 #20 Skrevet 23. august 2020 Nei, det har lite for seg at 2 av 10 går med det. For at munnbind skal virke til sin hensikt bør vi alle begynne å gå med det. 1
Anbefalte innlegg